Ook als het veulen er is zou ik niet gaan wassen. Eventuele vieze staart met emmer met water schoonspoelen...
InekeH87
Geplaatst: 27-04-11 19:15
Als het veulen er net is ga ik ook niet wassen. En van helemaal in de sop een paar dagen voor de bevalling heb ik nog nooit een probleem mee gehad. Nu is zuur op donderdag denk ik gewassen door de buurtpennys, achterhand, buik en uier niet. Alleen de schouders, hals en benen zijn ingesopt. Veulen is maandagavond geboren en er is geen probleem geweest met herkenning of wat dan ook. Ik spoel de shampoo ook zo goed uit dat er geen resten achterblijven dus shampoogeur is met een dag echt wel vervaagd, zeker als de paarden 's nachts in de stal liggen om te slapen en vies worden van de mest. Als het veulen er net is ligt het er een beetje aan wat ik doe. Eerste twee weken was ik niet, maar meestal is dat ook niet nodig. Alleen als de merrie heel erg vies is zal ik het overwegen, maar ik verwacht niet dat het ook dan problemen zal geven. Veulen herkent de moeder ondanks de shampoogeur echt wel.
Filmpje van een veulen dat voor de eerste keer water over zich heen kreeg. Veulen had al wel een paar keer gezien dat moeders werd gewassen. In het begin hou ik de kleine aan de hand totdat ze het goed accepteert en dan zet ik ze vast. De rest van het filmpje zijn allemaal kleine fragmenten van het voorbereiden op de veulenkeuring. Tijdens het invlechten was het veulen lekker gaan liggen slapen, dus toen konden we mooi de voorpluk vlechten. Dit veulen was net vier maanden oud toen het filmpje werd gemaakt. http://www.youtube.com/watch?v=Q2HP2fWrIhs
edit: sorry filmpje wordt bewerkt door youtube ofzo, over een kwartiertje moet die het doen
hey ineke dat zijn goeie tips, ga ik onthouden voor binnenkort... ik ga nog even wachten met wassen, want Shamala vindt dat sowieso al niet leuk en dan met dat veulentje erbij komt dat niet goed... ze gaan nu op de wei, maar weet nog niet goed hoe ik ze zal vastmaken als ik ze een keer wil wassen, ik wil er ook niet volledig mee ophouden want ze is voor ze bij mij kwam nooit beleerd geweest (ook een halster aandoen was moeilijk in het begin, ze is nu 6 en ik heb ze in de zomer een jaar) en ik moet heel veel herhalen bij haar, op een rustige manier zodat ze weet dat het allemaal wel ok is... een wei is daarvoor niet zo handig maar biedt dan veel andere mogelijkheden die leuker zijn voor de paarden... sewwes het filmpje eens bekijken...
Sjors
Geplaatst: 27-04-11 20:07
waarom niet? als jij rustig aan doed dan kan het gewoon niet met sop, maar met niet al te koud water.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 27-04-11 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
InekeH87
Geplaatst: 27-04-11 20:08
Ze weet wel wat vaststaan is? Anders zou je eerst rustig kunnen beginnen om terwijl je haar vasthoud eerst de benen af te spoelen en als dat goed gaat kan je haar vast zetten en de benen spoelen. Met de veulens ben ik nooit zo heel voorzichtig, ze moeten gewoon luisteren. Ik blijf wel ten alle tijde rustig en zal ze nooit straffen of wat dan ook voor gedraai tijdens de eerste keer wassen.
Shamala (mama) kan vaststaan, maar ik dacht misschien heb jij een tip om ze los staand te wassen of om ze ergens vast te maken (een manier...). Ze houdt niet van gewassen te worden ze huppelt altijd over de wasplaats wanneer ik haar was (dus als ze vast staat) maar als ze nu los staat is ze volgens mij gewoon weg... niet echt een goed voorbeeld voor het veulen denk ik...