Merriebrok: nodig of niet nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:13

Ik geloof dat je het verkeerd begrijpt. :)
Als je merrie op 3 kilo staat, is het de bedoeling dat ze op 10 maanden dracht ook op 3 kilo staat, maar dan merriebrok. Dus op 9 maanden beginnen met bijvoorbeeld 0.5 kilo merriebrok en 2.5 kilo gewone brok, en dan de merriebrok langzaam opvoeren en de gewone brok langzaam af laten nemen tot de gewone brok volledig vervangen is door merriebrok.

corinep

Re: Merriebrok: nodig of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:22

Ik heb mijn merrie vanaf de 2e of 3e maand al merriebrok gegeven, eerst 1 kilo per dag en daarna opgebouwd naar 2 kilo per dag. Misschien vroeg begonnen maar er is wel een beresterk veulen uitgekomen dus zou het zo weer doen.

Volgens mij had ik merriebrok van Vente.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:37

Ik begin met het geven van merriebrok 3 maanden voor de eerste merrie moet bevallen, hoeveelheid blijft hetzelfde, alleen meng ik het (zoals Neonlight hierboven ook aangeeft). 2 maanden voor de uitgerekende datum van de eerste staan ze dan volledig op merriebrok.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:44

Maar als je dan maar drie kilo merriebrok geeft, dan krijgt ze toch te weinig koper binnen. Hoe lossen jullie dat op

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:58

Ik ben met 8 maanden begonnen met merriemuesli; Cavalor Probreed. Ze krijgt 3/4 voerschep per dag (het is een Haf, dus heeft niet veel nodig).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:07

Ravina krijgt voldoende vitamines en mineralen binnen met de merriebrok die ze nu krijgt,zoveel kg heeft ze helemaal niet nodig.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:24

Peeps krijgt sinds vandaag ook 3/4 voerschep cavalor probreed ipv een halve en ze heeft een mineralenblok in der stal hangen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:59

Afbeelding

Dit is de grafiek waar ik het over heb.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:50

Hier geen merriebrok maar grow mix muesli van Horsefood, merrie kan niet zo goed tegen eiwitten en krijgt dus nu naast haar normale brok (2x per dag 1/2kg) 3 volle scheppen muesli (3 volle scheppen muesli staat gelijk aan 1kg brok), ze is dik 8 maanden drachtig en krijgt nu sinds 1 week de muesli bijgevoerd.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:03

Hier helemaal geen brok of als het paard wat in lijkt te vallen basisbrok.
Merries hebben onbeperkt goed voordroog, liksteen en vers gras (waar nu nog weinig in zit natuurlijk).
Als een merrie wat te kort komt krijgt ze wat basisbrok en eventueel veulenbrok bij.

Hier zijn 50 veulens geboren, nog nooit merriebrok gevoerd en in het verleden ook geen veulenbrok in de opfok: alle paarden zijn gezond opgegroeid en hebben nog nooit wat gemankeerd als OC(D) of iets dergelijks... Dus tjah... wat moet je doen?

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:11

Ik zou eerlijk gezegt niet zo heel veel geven,
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je daarvoor voor voer gaf als je in een keer heel veel gaat voeren is het natuurlijk ook niet goed ik zou zelf zo halve kilo geven als het veulen er is 1 kilo

showtimegila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:26

met 7 maanden dracht gaan wij merrie musli voeren calvalor probreed
gr *D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:30

Condesa schreef:
Ik geef het ong 3/4 maanden van tevoren dat het veulen geboren wordt. Ik heb de pavo podolac, op de zak staat dat ook aangegeven ;)

dit voeren wij ook, 3 maand voortijd.
we bouwen het op met eerst een kwart schep merriebrok eerste maand
2de een halve schep merriebrok
3 de maand een hele schep merriebrok
wanneer het veulen er is staat ze op 1.5 kilo merriebrok tot de 2de maand opgebouwt tot 2 kilo en daarna per maand weer rustig afbouwen. en ze heeft altijd toegang tot een liksteen met extra koper. bijna onbeperkt ruwvoer(ja soms staan ze wel eens een uurtje en soms 2 zonder ruwvoer) en wanneer ze op de weide staan kunnen ze altijd eten....
in de laatste maand van de dracht geven wij nog extra mare care aangezien dit op natuurbasis is, en wij denken dat het misschien wel zou kunnen helpen(natuurlijk extratje scheiden ze wel weer uit indien nodig...)
normaal krijgt ze alleen wanneer ze gewerkt heeft een halve schep basisbrok van pavo, of ze krijgen een halve schep muslie(ook pavo).
de merrie is zelf 1.40 hoog en krijgt nu haar 3de veulen. het is een tinker×pinto dus half sober;)

een fokmerrie geeft aan elk veulen die ze krijgt 10% van haar eigen bouwstenen mee, zodra dit al 5× gebeurt is kan ze van zichzelf niks meer meegeven, waardoor extra merriebrok van belang is(geleerd op school)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:33

Hier wordt vanaf 9 a 9,5 maand zo zachtjes aan begonnen met de merriebrok. Paarden hier krijgen normaal al amper brokken, ongeveer kwart kilo per dag. De drachtige merries krijgen dus als we naar de merriebrok omschakelen ook niet meer dan die kwart kilo. Dit wordt naar behoefte langzaam opgevoerd. Wat de drachtige merries hier wel altijd krijgen is een vitaminen, mineralen supplement speciaal voor de fok. Dit krijgen ze al vanaf 3 maand in de dracht.

Daarnaast krijgen alle paarden, drachtig of niet, hier wel 1,5 kilo goede muesli en onbeperkt voordroog. Ze staan een uur of 6 per dag minimaal op de weide, waar ze dan ook nog naar behoefte voordroog kunnen eten.
Liksteen enzo hangt hier slechts af en toe, ze krijgen zoveel in het voer dat ze dat niet nodig hebben. Ze hebben er ook geen behoefte aan, als ik er één neer leg dan kijken ze er amper naar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:18

Mijn merrie heeft altijd Gerstemix van Mijtens gekregen maar nu ben ik stilletjes Fecto-Lac van Havens bij aan het voeren. Helaas is de merrie geen brok eter maar door half-half te doen en later als veulen is kwart-driekwart te doen eet ze wel alles op.
Peach is nu bijna 9 maand drachtig. Ze krijgt 'smorgens en 'savonds +/- 800 gr voer, overdag op de wei met onbeperkt hooi en 'savonds een royale hooinet.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:29

mijn merrie zit nu op 9,5 maand dracht.
ze staat nu op 2 kg basisbrok per dag.
en savonds als ik van stal ga krijgt ze nog een kwart schep slobber met 1 schepje totalin.
merriebrok heb ik vorig jaar wel gevoerd maar heb het nog eens extra aan mijn veearts gevraagt en die zegt ook onnodig.
zoals ze nu gevoerd word is goed.
hij zei wel mocht ze te dun worden tijdens het spenen toch overgaan op merriebrok of maismeel gaan bijvoeren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:52

Toch apart hoe er zoveel verschillende meningen kunnen zijn he!