mijn merrie drachtig of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:55

Nu schop ik je vast tegen het zere been.
Maar als je niet bereid bent kosten te maken tijdens de dracht, dan moet je in mijn ogen geen veulen gaan fokken.

Waarom vind je vader het een risico?
Er kan niets gebeuren, hooguit de de DA een trap krijgt, so be it!
Je bent oud genoeg, dus eventueel kun jij ook de kosten voor het opvoelen betalen.
Is maar € 50,-

Mijn merrie is me veel meer waard dan die € 200,- aan DA kosten die ik tijdens de dracht heb.
Stel dat er 2 in zitten en ze komt daardoor te overlijden? Dan sla je jezelf pas voor de kop!

Mochten jij en je vader niet bereid zijn te betalen hiervoor dan zit er niets anders op dan te wachten tot er zich een eventueel veulen aandient.

KootMiraDrum

Re: mijn merrie drachtig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:42

Is het jouw paard of is het jouw vader zijn paard?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:49

Het risico wat er is door niet op te laten voelen is vele malen groter dan het risico van opvoelen. Je kunt me kort door de bocht vinden, maar het getuigd toch niet van veel kennis op het gebied van fokkerij. Ook al doe je dit jaren zo, de tijden zijn wel veranderd, en zo is de fokkerij ook veranderd.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:52

Ik ga mee met de vorige twee reacties. Je hebt bewust gekozen voor een veulen bij deze merrie, maar vervolgens gok je erop dat het allemaal maar goed zal komen. Dat vindt ik zeer onverantwoord, zowel van je vader als van jou. Ik zeg niet dat het mis zal gaan, de kans daarop is immers klein, maar als het mis gaat en je had het kunnen voorkomen zal je dat jezelf altijd kwalijk nemen.
Om de TS een beetje een beeld te geven van hoe mijn Maiden merrie was zal ik een paar foto's plaatsen van mijn merrie vorig jaar begin februari. Het veulen is toen op 23 maart (3 weken te vroeg) geboren, dus op de foto's is mijn merrie ongeveer even ver als die van jou nu.
Mijn merrie werd ook zeer schraal gevoerd omdat ze er fantastisch uitzag en zich nog heel goed voelde. Ze had wel al heel vroeg uierontwikkeling zoals je op de foto's wel zal zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:15

@ Neonlight
Net als of elk paard/pony opgevoeld of gescand wordt. Zeker in de hobbyfokkerij niet.
En met opvoelen kan je niet eens weten of er sprake is van tweelingdracht. Alleen met scannen. En daar is het nu al te laat voor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:45

Lutjehorsy schreef:
@ Neonlight
Net als of elk paard/pony opgevoeld of gescand wordt. Zeker in de hobbyfokkerij niet.
En met opvoelen kan je niet eens weten of er sprake is van tweelingdracht. Alleen met scannen. En daar is het nu al te laat voor.

Dan snap ik niet waarom dat niet op tijd gedaan wordt? Waarom zo'n risico nemen voor zowel merrie als veulen(s).
Fok dan niet.

Ik fok ook voor de hobby en daar gaat alles netjes zoals het hoort. Egenlijk alle mensen die fokken voor de hobby die ik ken.
Het komt nu zo over dat je fokt en dat het zo min mogelijk mag kosten, gaat het mis jammer dan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:54

Lutjehorsy schreef:
@ Neonlight

Iedereen die ik ken die een veulen voor de ''hobby'' fokt laat het dieren scannen/ opvoelen.
Waarom je merrie niet laten voelen dan?
Wat voor risico's zitten hier aan, en als je vader het niet wil betalen, kun je voorstellen het zelf te gaan betalen.
Paarden houden kost geld.
Beter preventief geld uitgeven, dan curatief, want dan kost het je vaak nog veel meer.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:03

@ annastasia Ik heb al een paar keer aangegeven dat het niet om het geld gaat. Ik snap niet dat jullie je oordeel altijd zo snel klaar hebben. Met opvoelen kan je sowieso weinig uitsluiten, behalve de dracht. Ik vind het gewoon onnodig, om op dit moment nog op te laten voelen. Omdat ik het dan voor mezelf zou doen, zodat ik weet of ze drachtig is of niet. Mijn merrie doe ik er echt geen plezier mee.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:05

Je wilt toch weten of je moet waken met de tijd? zorgen dat je spullen klaar hebt liggen?

Bij ons was dat altijd een heel geregel. zorgen dat er iemand vrij hadt die naar het paard kan kijken enz.

Bij een dragend paard ga je ook vaker kijken enz, anders voeren enz. Ik kan dat niet begrijpen zoiets.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:21

@ wilawander
Waarom zou ik haar nu anders gaan voeren. Ze krijgt nu al brokjes. Krijgt ze anders nooit, omdat ze het niet nodig heeft. Ze heeft veel temperament, wordt nu niet bereden, is snel te dik, wat hoefbevangenheid tot gevolg heeft. Ze krijgt nu meer hooi, omdat we denken dat er toch een kans is dat ze drachtig is. Meer heeft ze echt niet nodig. Het is geen arabiertje. Ze is nu niet te dik, maar zeker niet te dun. Het is een fabeltje dat je een drachtige merrie zoveel meer moet geven. Je moet ze genoeg geven voor hun zelf en het veulen en dat verschilt toch echt per merrie en per ras. En of ze nou echt drachtig zal de komende weken wel te zien zijn en dan zal ze ook meer brokken krijgen.
Bij ons is het geen geregel, ik ben zelf arbeidsongeschikt door mijn reuma. Dus mocht de bevalling naderen, slaap ik gewoon bij mijn ouders en let ik op mijn merrie. Mocht dit mij niet lukken, kan ik altijd mijn moeder vragen, want die is ontslagen en werkt dus op het ogenblik niet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:56

Nou zoveel meer hoef je inderdaad niet te voeren, maar wel meer vitaminen en mineralen etc. Dat zit echt niet in het beetje brok dat je nu extra bijvoert. Daar is merriebrok etc. voor.
De dragende merries bij ons krijgen vanaf het moment dat ze het willen eten extra vitaminen en mineralen door hun voer. Mijn gelderse merrie wil de supplementen al vanaf 4 maanden in de dracht graag eten (als ze niet drachtig is vindt ze het vies en dan eet ze het niet). Omdat mijn merrie heel snel dik wordt krijgt ze ook amper brok, maar dus wel die supplementen zodat ze iig voldoende binnen krijgt.
TS een beetje gewone brok is echt niet voldoende om aan haar behoeften te voldoen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:10

Precies maar ging er vanuit dat iemand die al zolang fokt dat ook zelf wel weet...........

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:26

Waarom ga je dan op bokt vragen of je merrie drachtig is of niet?
Vertrouw jij je vader niet? Of weet je vader het ook niet meer?

Lutjehorsy schreef:
Opvoelen brengt ook een risico mee en dat hebben we ook nooit gedaan en toch meerdere malen veulens gehad. Mijn vader vindt het onnodig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:41

Lutjehorsy schreef:
@ Neonlight

Deze hobbyfokker laat net als al haar collega-hobbyfokkers die ze kent braaf haar merrie meermalen scannen. Professionele fokker ben ik niet, aangezien ik een meer dan fulltime betaalde baan heb.
Maar misschien dat je bedoelt dat de broodfokkers ze vaak niet scannen? Daarmee doel ik op fokkers die het weinig interesseert wat er op de merrie komt qua hengst, als de buurman een hengst heeft pakken ze die, en het zijn ook vaak de veulens die geen papieren hebben en op de markt belanden voor misschien opfok en anders salami. Die ken ik ook en die scannen inderdaad niet, maar dat noem ik ook geen hobbyfokkers.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:45

Het is dan wel misschien zó vaak goed gegaan, maar wie weet gaat het nu fout. En als het fout gaat goed fout.
Dalijk krijgt ze een tweeling en dan?
Voor het veulen heeft ze veel voedingsstoffen nodig, dus je mag haar gerust wat meer geven hoor ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:59

Zonder opvoelen en/of scannen ben je nooit zeker of je paard drachtig is.
Mijn paard had álle kenmerken van een drachtige merrie,ze had heel hengstig 2 dagen bij 2 hengsten gelopen,was meerdere keren gedekt toen.Later sloeg ze de hengsten af en was niet meer hengstig.Ze kreeg een hele dikke buik,uiers werden iets groter,je zag zelf bewegingen in haar buik [vooral bij de flank] en ze had zelfs een keer bruin slijm uit haar vulva.En toch is ze niet drachtig! ze is 3 x opgevoeld en 2 x gescant.Als ik je een foto laat zien zeg je:die is zeker wel drachtig!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:04

Meestal verdwijnen dit soort paarden in de salami en anders HOPEN deze broodfokkers dat het de allerbeste topper van de wereld is die ze OOIT hebben gefokt en hopen ze ook nog eens dat de dieren heeeeeel veeeeel Florijnen, Guldens of Euro's opbrengen. Ondanks deze fantasiebeelden van deze broodfokkers eindigen dit soort paarden/pony's regelrecht in de handel van de echte paardenhandelaren.
Een hobbyfokker is niet te vinden op een paardenmarkt en doet meestal ook geen zaken met rasechte paardenhandelaren. :n

Neonlight schreef:
Lutjehorsy schreef:
@ Neonlight

Deze hobbyfokker laat net als al haar collega-hobbyfokkers die ze kent braaf haar merrie meermalen scannen. Professionele fokker ben ik niet, aangezien ik een meer dan fulltime betaalde baan heb.
Maar misschien dat je bedoelt dat de broodfokkers ze vaak niet scannen? Daarmee doel ik op fokkers die het weinig interesseert wat er op de merrie komt qua hengst, als de buurman een hengst heeft pakken ze die, en het zijn ook vaak de veulens die geen papieren hebben en op de markt belanden voor misschien opfok en anders salami. Die ken ik ook en die scannen inderdaad niet, maar dat noem ik ook geen hobbyfokkers.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:23

Wij fokken niet om een topper te creeren, maar om een type paard te krijgen, die we allebei mooi vinden en een wat rustiger karakter, zodat mijn vader er ook op kan rijden later.
Als het een merrie is houden we haar sowieso. Hengst zijn we nog niet over uit.
Dit wordt inderdaad geen paardje met papieren, maar zeker met goede bloedlijnen, Samber, Zuidhorn van moederskant en vader is Cowtown Contender een quatre horse. Mijn vader en ik geven ook niet om papiertjes. Meer om een goede bouw en een vriendelijk karakter.
@InekeH87 Ik heb niet gezegd wat voor brok. Aan conclusies hebben we niks. Als je duidelijkheid wilt mag je dat gewoon vragen. Maar mensen die alles denken te weten, heb ik echt een hekel aan.
@VDB We zijn er allebei niet uit, maar als ze niet meer een buikje krijgt de komende weken. Denk ik dat er toch niets in zit. Al mag ik niet aan de buik komen van d'r. Ze gaat nu schoppen, terwijl dat anders geen verboden terrein was.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:41

Aangezien er een leven veulen garantie op zit, heeft de hengstenhouder dan geen eisen gesteld dat je bv voor een bepaalde datum moest laten weten of het dier drachtig is of niet?
Beest niet drachtig, dan ook niet betalen.

Waarom zou je hier geen papier bij kunnen krijgen?
Of heeft de merrie geen papieren?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:36

@ annastasia, de hengstenhouder heeft idd geen eisen daarover gesteld. Het is ook allemaal anders gegaan dan wij hadden verwacht, door medische redenen. Anders waren we vaker naar de hengst geweest met haar.
De merrie heeft idd geen papieren.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:06

Mijn merrie had hetzelfde.

Ze was niet dik, zag niks bewegen enz.

Ik heb haar niet laten opvoelen of scannen.
Ze werd niet weer hengstig.

De uitgerekende datum kwam en er gebeurde niks :+
Een maand later, dus 12 maanden na de dekking kwam er een mooie gezond veulentje.
Al die tijd heb ik wel gewaakt bij haar.

Ik wist dat er een veulen kon komen.
Ze kreeg normaal te eten. Brokjes en hooi enz.

Ik begrijp jouw vader wel. Waarom scannen of opvoelen?
Je weet de uitgerekende datum. Je houdt haar vast en zeker goed in de gaten rond die tijd ;)
Dus waarom je merrie al die stress aandoen?

Heel veel succes :(:)

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:34

@ kainda Dank je wel voor je reactie. Inderdaad al die stress en ik heb al een heel gevoelige merrie. Ik heb ook geen zin om haar dat aan te doen. We houden haar nu ook al meer in de gaten. Je weet maar nooit, het veulen kan ook eerder komen.
Maar extra spannend wordt het wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:35

Je hebt al gezegd dat geld geen optie is, je kunt dus gaan voor de wee-a-foal, die ik al eerder heb voorgesteld met de link erbij, of je kunt ook transabdominaal scannen, en hierbij is geen enkel risico voor de merrie aangezien dit een uitwendige scan is.
De informatie voor transabdominaal scannen heb ik van een DA gekregen, en die heeft er specifiek bij gezegd dat er geen risico voor de merrie is, ook geen stress, en die info is gegeven naar aanleiding van dit topic. Dus daarmee is ook jullie reden om niet te scannen verworpen en kun je met gerust hart de DA bellen voor zo'n scan.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:44

@ neonlight Ik heb ook als reden gegeven dat mijn vader een gewoonte mens is en alles precies wil doen zoals we alle keren hebben gedaan, toen wij een drachtige merrie hadden. Dus alle redenen heb je niet verworpen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:10

Mocht je dan wel een topic openen om dit te vragen, want ik neem aan dat je vader dat ook niet heeft gedaan bij de vorige keren. :=

Maar, dan kan ik maar 1 ding voorstellen, installeer je bij de merrie, observeer haar goed, duim dat er geen tweeling op zit, en als ze tekenen geeft hoop ik voor je dat het geen schijndracht is zodat je tot sint-juttemus zit te waken. Want zonder scannen of opvoelen heb je 0,0 zekerheid. Ook al geeft ze tekenen, dat kan gewoon schijndracht zijn, en die kans heb je als je merrie in de eerste weken een vrucht verstoot. En dat verstoten gebeurd nog vrij regelmatig (1 op 6), men scant niet voor niets op 18, 42 dagen en 3 maanden.

Veel succes.