Kosten drachtigheid merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Kosten drachtigheid merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:02

Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop? Heb je voldoende middelen om het veulen te onderhouden mocht hij niet verkocht worden?
Staar je niet blind op de kosten van de dekking, en de medische handelingen daar omheen. Realiseer je dat een dracht ook voor de merrie een risico is, je zou weleens aan het eind zonder je paardje kunnen staan. Of alleen met een veulen.
Is het je dat waard?

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:58

Is die kans erg groot dan?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:10

Ik ben jammer genoeg 2 x een merrie verloren
door de bevaling
Dus je moe ter altijd rekening mee houden
ook bestaat de mogelijk heid van beschadiging zodat de merrie niet meer te berijden is
En vergeet ook niet dat je daarna ook het veulen nog moet verzorgen
er is wel een veulen centrale waaar je kunt aan melden als er iets met moeder of veulen gebeurt

Daar tegen over is het ook wel erg mooi om een jong veulen te zien opgroeien en te ontwikkelen

Kies verstandig en staar je niet blind op alles

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:00

jessetjuhhh schreef:

Die kans is er altijd. Een heel groot percentage gaat goed, maar het zal maar net je merrie treffen.
Is het je dat waard?

En dan, een dekking resulteert niet altijd in een drachtige merrie,
Dus dan ben je het jaar daarop nog een keer bezig om haar drachtig te krijgen. Met extra kosten voor dierenarts, en ook dan geen garantie dat je dat jaar wel een drachtige merrie hebt.
En een drachtige merrie resulteert niet altijd in een gezond en levensvatbaar veulen.
De merrie kan het veulen tijdens de dracht verliezen
Het veulen kan dood geboren worden
Er kunnen complicaties zijn na de geboorte waardoor het veulen komt te overlijden
De merrie kan overlijden
Ze kunnen beide overlijden
De merrie kan zo beschadigd raken dat ze niet meer bereden kan worden
De merrie kan zo beschadigd raken dat je er nooit meer een veulentje mee kan fokken
Op het moment dat wel alles goed gaat, heb je een merrie met veulen aan de voet.
Nu zijn er een heleboel die zeggen dat je na de bevalling gewoon weer kunt gaan rijden, ik ben daar zelf geen voorstander van.
Als je voor een veulen kiest, geef de merrie dan ook de kans om te gaan moederen, gun ze een half jaar op het land. Veulentje fokken EN rijden vind ik van twee walletjes eten, en niet eerlijk tov de merrie.
Dus gezond veulen ernaast: merrie een half jaar op rust.

Er zijn zoveel leuke paardjes te koop
Waarom wil je perse een veulen van je merrie?
Je krijgt er je merrie niet mee terug (mocht je denken dat je een kopietje krijgt)
Veulens opvoeden vraagt heel veel kennis van zaken, is duur, en ook dan kan er wat met het veulen gebeuren waardoor het komt te overlijden of er nooit op gereden kan worden.
En als het dier dan de leeftijd bereikt dat hij bereden kan worden, is het inrijden ook een verhaal apart, en wordt maar veel te vaak onderschat.
Maar stel dat je het veulen wilt verkopen: je hebt wel een leven de wereld ingezet waar jij verantwoordelijk voor bent.
Een veulen verkoopt niet zo makkelijk, of je moet hem aan een handelaar geven, op de paardenmarkt in Hedel staan er ieder jaar genoeg. Als ze daar niet verkocht worden, gaan ze de salami in...
Wil je dat niet, moet je hem aanhouden tot hij wel een goed baasje heeft gevonden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:28

jessetjuhhh schreef:
Dankje! heel veel dingen hoef ik niet ivm pensionstalling waar veel bij in zit. maar hier heb ik wel iets aan bedankt. O:)

En wat hoef je niet volgens jou?

Je hebt zowieso stallingsgeld voor de periode dat je merrie bij de hengst is.
Benzinekosten voor het brengen en halen van je merrie.
Dan 2x scannen, is wel slim ivm tweelingdracht.
Merriebrok gedurende minimaal 3 maanden.
Stamboekkosten voor lidmaatschap plus registratie veulen.
Enten en chippen van veulen.

Vast nog wat vergeten.
En dit zijn echt minimale kosten, minder ben je niet kwijt.

Watvoor ras/stamboek is je merrie? En watvoor afstamming heeft ze?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:33

In zijn profiel staan foto's en info over de afstamming, merrie is NRPS.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:52

Cassidy schreef:
jessetjuhhh schreef:

Die kans is er altijd. Een heel groot percentage gaat goed, maar het zal maar net je merrie treffen.
Is het je dat waard?

En dan, een dekking resulteert niet altijd in een drachtige merrie,
Dus dan ben je het jaar daarop nog een keer bezig om haar drachtig te krijgen. Met extra kosten voor dierenarts, en ook dan geen garantie dat je dat jaar wel een drachtige merrie hebt.
En een drachtige merrie resulteert niet altijd in een gezond en levensvatbaar veulen.
De merrie kan het veulen tijdens de dracht verliezen
Het veulen kan dood geboren worden
Er kunnen complicaties zijn na de geboorte waardoor het veulen komt te overlijden
De merrie kan overlijden
Ze kunnen beide overlijden
De merrie kan zo beschadigd raken dat ze niet meer bereden kan worden
De merrie kan zo beschadigd raken dat je er nooit meer een veulentje mee kan fokken
Op het moment dat wel alles goed gaat, heb je een merrie met veulen aan de voet.
Nu zijn er een heleboel die zeggen dat je na de bevalling gewoon weer kunt gaan rijden, ik ben daar zelf geen voorstander van.
Als je voor een veulen kiest, geef de merrie dan ook de kans om te gaan moederen, gun ze een half jaar op het land. Veulentje fokken EN rijden vind ik van twee walletjes eten, en niet eerlijk tov de merrie.
Dus gezond veulen ernaast: merrie een half jaar op rust.

Er zijn zoveel leuke paardjes te koop
Waarom wil je perse een veulen van je merrie?
Je krijgt er je merrie niet mee terug (mocht je denken dat je een kopietje krijgt)
Veulens opvoeden vraagt heel veel kennis van zaken, is duur, en ook dan kan er wat met het veulen gebeuren waardoor het komt te overlijden of er nooit op gereden kan worden.
En als het dier dan de leeftijd bereikt dat hij bereden kan worden, is het inrijden ook een verhaal apart, en wordt maar veel te vaak onderschat.
Maar stel dat je het veulen wilt verkopen: je hebt wel een leven de wereld ingezet waar jij verantwoordelijk voor bent.
Een veulen verkoopt niet zo makkelijk, of je moet hem aan een handelaar geven, op de paardenmarkt in Hedel staan er ieder jaar genoeg. Als ze daar niet verkocht worden, gaan ze de salami in...
Wil je dat niet, moet je hem aanhouden tot hij wel een goed baasje heeft gevonden.

Dat snap ik allemaal wel, ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar ik geloof ook niet dat ik voor al deze dingen een topic opende, mijn vraag waren de kosten, niet alle gevaren! die weet ik zelf ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:53

Reken op 2000 Euro. Moet je het mee redden. Alles wat je overhoudt is meegenomen en kun je voor wat anders gebruiken :D

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:53

haha das handig ja!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:54

Is je vraag daarmee beantwoord? :D

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:55

nou ik wilde gewoon het gemiddelde nemen, maar die hebben andere al beantwoord :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:15

Bij mij zijn de kosten gemiddeld wat hoger. Ik scan meerdere malen (helemaal als je merrie niet in 1 of 2 cyclussen drachtig wordt), dan op 18 dagen dracht, op 6 weken en voor de gustverklaring in september nog een keer, wordt het KI of natuurlijke dekking, ook daar zitten weer verschillende kosten aan.
Daarnaast wil je niet gewezen worden op de gevaren, dat is prima, maar houd er rekening mee dat die wel kosten met zich meebrengen en dat je daar ook rekening mee moet houden in het gemiddelde.

Afgelopen jaar (dekking 2009, veulen 2010) waren de kosten bij mijn ene merrie:
scanpakket van DA 135 euro (dit is voor 1 of 2 cyclussen, incl 18 dgn en 6 weken scan)
Kosten verzenden sperma 50 euro (bovenop het dekgeld)
dekgeld 350 euro
colosan (bij koliek) 3x 19,95, totaal 59,85 euro
scan in september 20 euro
extra merriebrok 6x 8,95, totaal 53,70 euro

Andere merrie:
scanpakket van DA 135 euro
dekgeld 800 euro (incl verzenden)
scan in september 20 euro
DA in januari op zaterdagnacht vanwege dood veulen dat er niet uit kon en bijna verliezen merrie 375 euro

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:19

Het heeft mij niks gekost, alleen voer en stalling voor het veulen :')
(merrie op 2 maanden dracht gekocht)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:05

Dekgeld goedgekeurde KPWN dekhengst : 600 euro (verschild per hengst natuurlijk)
Registratie dekking KWPN: 63,21 euro
Contributie + dek administratie KWPN: 99,50 euro

Drachtigheidsonderzoek 15,15 euro per keer 75,75 euro
5x
Follikelcontrole 15,15 euro per keer 60,60 euro
4x
Eisprong laten spuiten 18,60 euro

Nou zul je denken wat vaak een drachtigheids onderzoek.. Maar de eerste inseminatie was tweelingdracht.
Na 2 weken weer controleren of er 1 weg was en anders 1 afknijpen. Maar toen waren ze allebij weg.
De 2e keer was de vorm abnormaal dus moest een paar dagen later terug komen om te kijken of het er nog zat en of de vorm normaal werd.
En na een paar maanden kreeg ze droes. (incl 41 graden koorts) dus toen wou ik ter controle nog even kijken of het er nog in zat en nog leefde.

Inseminatie is bij mij thuis gedaan door mijn buurvrouw die hier papieren voor heeft. Dus die kosten heb ik bespaard.

Op dit moment heb ik niet meer kosten aan haar dan anders. Ze eet iets meer en krijgt merriebrok. Maar die merriebrok is maar een euro duurder per 25 kg dan de basisbrok dus daar heb ik niet veel meer kosten aan.

Nu hopen dat de bevalling goed gaat.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:11

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:55

Ik vind de kosten die op pagina 1 genoemd worden eerlijk gezegd erg laag.
Realiseer je dat je altijd pech kunt hebben, je merrie is niet in een keer drachtig, tweelingdracht, infecties en behandeling ervan. Ik was afgelopen jaar meer dan 1000 euro kwijt, dus excl dekkosten en het veulen is nog niet eens geboren!
Wat Cassidy ook aangeeft, en je geeft aan dat je daar zelf ook al aan hebt gedacht; bezint eer ge begint! Het is niet alleen het leven van je merrie maar straks ook het leven van je veulen waar je verantwoordelijk voor bent. Imo moet je dan ook het geld hebben en er bereid toe zijn dat uit te kunnen geven mocht het mis gaan. Ben je daartoe bereid?

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 12:55

Oke Bedankt, ik neem het allemaal mee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:06

Hier ook een x een veulen gefokt, maar dan uit een paard.
Paard werd niet gelijk drachtig. Voor het insemineren en scannen gingen we naar de HH en betaalde we een vast bedrag ongeacht het aantal x .
Daar bovenop kwamen nog de stallingskosten en medicatie (schoonspuiten etc) en was ik steeds tussen de 50 en 100,- kwijt ex bezinekosten en steeds de tijd met brengen en halen. (zéker wel een stuk of 4 x geweest)
Dan nog speciaal merriebrok - merrie had tijdens de dracht meer biks nodig dan normaal (en dus duurder) terwijl ze niet hoefte te werken.
Geboorte ging gelukkig vanzelf. D.a is volgende dag geweest om te controleren - weet niet meer wat dat heeft gekost.
Daarna nog met het veulen werd de moeder behoorlijk leeg gezogen en moest haar toen veeel bijvoeren.
Denk dat het goedkoper was (zeker met de risico's) om een veulen te kopen, máár het veulen was gelukkig wel erg goed gelukt :Y)
Gelukkig lijkt hij qua karakter ook veel op zijn moeder <3

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:07

Je wilt toch een D-pony laten dekken?
Dus ook een D-pony hengst neem ik aan?
Kijk eens op verschillende dekstations daar staat ook veel info.
bijv. Tewis en van Kooten.
Stal Nieuwmoed Fam Jurrius. er zijn er zoveel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 08:46

Cassidy schreef:
Reken op 2000 Euro. Moet je het mee redden. Alles wat je overhoudt is meegenomen en kun je voor wat anders gebruiken :D

Dit is zeker een bedrag wat je ervoor beschikbaar moet hebben, en soms zelfs niet voldoende.
Daarbij komen er ook nog kosten voor het praktijkonderzoek, afdracht dekgeld maar later als er een veulen is ook nog de kosten voor het aanvragen van het stamboekpapier en keuringskosten