Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jessetjuhhh schreef:Is die kans erg groot dan?
jessetjuhhh schreef:Dankje! heel veel dingen hoef ik niet ivm pensionstalling waar veel bij in zit. maar hier heb ik wel iets aan bedankt.
Cassidy schreef:jessetjuhhh schreef:Is die kans erg groot dan?
Die kans is er altijd. Een heel groot percentage gaat goed, maar het zal maar net je merrie treffen.
Is het je dat waard?
En dan, een dekking resulteert niet altijd in een drachtige merrie,
Dus dan ben je het jaar daarop nog een keer bezig om haar drachtig te krijgen. Met extra kosten voor dierenarts, en ook dan geen garantie dat je dat jaar wel een drachtige merrie hebt.
En een drachtige merrie resulteert niet altijd in een gezond en levensvatbaar veulen.
De merrie kan het veulen tijdens de dracht verliezen
Het veulen kan dood geboren worden
Er kunnen complicaties zijn na de geboorte waardoor het veulen komt te overlijden
De merrie kan overlijden
Ze kunnen beide overlijden
De merrie kan zo beschadigd raken dat ze niet meer bereden kan worden
De merrie kan zo beschadigd raken dat je er nooit meer een veulentje mee kan fokken
Op het moment dat wel alles goed gaat, heb je een merrie met veulen aan de voet.
Nu zijn er een heleboel die zeggen dat je na de bevalling gewoon weer kunt gaan rijden, ik ben daar zelf geen voorstander van.
Als je voor een veulen kiest, geef de merrie dan ook de kans om te gaan moederen, gun ze een half jaar op het land. Veulentje fokken EN rijden vind ik van twee walletjes eten, en niet eerlijk tov de merrie.
Dus gezond veulen ernaast: merrie een half jaar op rust.
Er zijn zoveel leuke paardjes te koop
Waarom wil je perse een veulen van je merrie?
Je krijgt er je merrie niet mee terug (mocht je denken dat je een kopietje krijgt)
Veulens opvoeden vraagt heel veel kennis van zaken, is duur, en ook dan kan er wat met het veulen gebeuren waardoor het komt te overlijden of er nooit op gereden kan worden.
En als het dier dan de leeftijd bereikt dat hij bereden kan worden, is het inrijden ook een verhaal apart, en wordt maar veel te vaak onderschat.
Maar stel dat je het veulen wilt verkopen: je hebt wel een leven de wereld ingezet waar jij verantwoordelijk voor bent.
Een veulen verkoopt niet zo makkelijk, of je moet hem aan een handelaar geven, op de paardenmarkt in Hedel staan er ieder jaar genoeg. Als ze daar niet verkocht worden, gaan ze de salami in...
Wil je dat niet, moet je hem aanhouden tot hij wel een goed baasje heeft gevonden.
Cassidy schreef:Reken op 2000 Euro. Moet je het mee redden. Alles wat je overhoudt is meegenomen en kun je voor wat anders gebruiken