zou het schijndracht kunnen zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:06

Ze ziet er erg drachtig uit, maar schijn kan erg bedriegen. Ik kopieer even een blogje dat ik begin september 2009 op mijn Hyves heb geplaatst:
Onze Raya was al eventjes over tijd en kogelrond met dikke tietjes liep ze zeer tevreden erg drachtig te waggelen in haar weitje. Het veulentje liet ons nogal wachten, Frans had ±2 weken geleden nog gecontroleerd of het er al een beetje aan zat te komen, maar de uier was nog niet ver genoeg en het zou nog wel een weekje duren, misschien wel meer.

Vanochtend stond Raya ineens een stuk slanker te wezen, ik zag het al vanaf het hek. Ik blij, ik denken: de beebie is er eindelijk! Maar er lag geen veulentje... Haar buik was duidelijk minder rond, minder drachtig. Haar uier nog wel dik, maar niet zo dik meer.

Na controle blijkt dat er geen veulen meer was, maar dat Raya schijndrachtig is geweest. Dit komt regelmatig voor als de pony eerst wel drachtig was, maar als het veulen in de eerste helft van de dracht verworpen wordt. Door de hormonen "denkt" het ponylijf dat de dracht voortduurt en deze schijndracht duurt dan ook tot ongeveer het moment dat anders het veulen geboren zou zijn, compleet met groei van drachtig uitziende buik, opzwellen van de uiers en melkproductie.

We hadden ons zeer verheugd op de komst van de nieuwe beebie, maar helaaas...

Ik heb zelfs nog onder de trampoline lopen zoeken naar veulen, wat voel je je dan stom. Maar ze zag er toch echt vreselijk drachtig uit (inclusief melkproductie) en gedroeg zich ook zo. Had niet laten scannen, omdat ze zo duidelijk groeide. Opvoelen doe ik bij de mini's nooit, ze zijn erg smal.

inkepink

Re: zou het schijndracht kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:06

jaren terug heb ik ook een schijndracht meegemaakt. Merrie was wel gedekt (liep in vrijheid met de hengst) maar heeft hoogstwaarschijnlijk de vrucht afgestoten na een maand of wat. Toch werd ze dikker en dikker, kreeg uier en maand voor de tijd dat ze officieel zou zijn uitgeteld werd ze naar stal gehaald. Alles leek op een gewone dracht. Zelfs de banden verslapten en ze lekte melk. Tot ze op een dag 'begon' te bevallen, inclusief alle tekenen van bevalling, dus slappe banden, slappe klink, druppende melk, staan, liggen en persachtige bewegingen. Maar wat er ook kwam geen veulen. Toen toch maar alsnog de DA erbij en er zat echt geen veulen in, had er ook niet ingezeten maar het lichaam was in de war.
Paar dagen later stond de merrie erbij alsof er niets gebeurd was (alleen iets dikker uier maar deze merrie had al 5 veulens gehad) Maand later werd ze weer hengstig, is weer gedekt en heeft het jaar daarop wel een veulen gegeven.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:08

maar die merrie is waarschijnlijk gewoon drachtig geweest en verworpen.

die van mij is in zijn geheel niet drachtig geworden..
21 dagen na de laatste dekking gescand maar niet drachtig,toen heb ik het erbij gelaten en paar maandjes later toch weer gescand,nog steeds niks te zien...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:57

Als ze alleen op 21 dagen was gescand, zou ik zeggen dat het best kan dat ze het toen niet gezien hebben. Op hoeveel dagen is ze de 2e keer gescand? Het zou kunnen dat het veulen of erg ver lag of erg klein was bij de 2e scan.
Ik heb deze week ook op laten voelen, had nog niets gescand. Bij mij is alles drachtig.
Als Winoa makkelijk is, zou ik toch nog een keer opvoelen.