Ze ziet er erg drachtig uit, maar schijn kan erg bedriegen. Ik kopieer even een blogje dat ik begin september 2009 op mijn Hyves heb geplaatst:
Onze Raya was al eventjes over tijd en kogelrond met dikke tietjes liep ze zeer tevreden erg drachtig te waggelen in haar weitje. Het veulentje liet ons nogal wachten, Frans had ±2 weken geleden nog gecontroleerd of het er al een beetje aan zat te komen, maar de uier was nog niet ver genoeg en het zou nog wel een weekje duren, misschien wel meer.
Vanochtend stond Raya ineens een stuk slanker te wezen, ik zag het al vanaf het hek. Ik blij, ik denken: de beebie is er eindelijk! Maar er lag geen veulentje... Haar buik was duidelijk minder rond, minder drachtig. Haar uier nog wel dik, maar niet zo dik meer.
Na controle blijkt dat er geen veulen meer was, maar dat Raya schijndrachtig is geweest. Dit komt regelmatig voor als de pony eerst wel drachtig was, maar als het veulen in de eerste helft van de dracht verworpen wordt. Door de hormonen "denkt" het ponylijf dat de dracht voortduurt en deze schijndracht duurt dan ook tot ongeveer het moment dat anders het veulen geboren zou zijn, compleet met groei van drachtig uitziende buik, opzwellen van de uiers en melkproductie.
We hadden ons zeer verheugd op de komst van de nieuwe beebie, maar helaaas...
Ik heb zelfs nog onder de trampoline lopen zoeken naar veulen, wat voel je je dan stom. Maar ze zag er toch echt vreselijk drachtig uit (inclusief melkproductie) en gedroeg zich ook zo. Had niet laten scannen, omdat ze zo duidelijk groeide. Opvoelen doe ik bij de mini's nooit, ze zijn erg smal.