Het scheelt al heel veel voor je merrie, dat het veulen eraf is. Dus ze gebruikt veel minder energie. Wij verminderen het krachtvoer, geven gewoon voordroog en hebben nog nooit problemen gehad. Als we afspenen, doen we het in 1 keer. Dus veulen uit de buurt. Vorig jaar speenden we pas laat af, met 1 jaar pas, dan is het verschil niet groot en gaat het veel gemakkelijker.
ik heb haar nu altijd op kuil staan. het is net hooi, maar dan in een grote ronde baal gewikkeld in plastic.
ik heb ook nog hooi liggen, is wat grover. Maar nu lijkt het me ook niet handig om haar hele voerschema omver te gooien. ik wil ook niet dat ze ineens met verstopping staat door te stug hooi te voeren dan wat ze nu gewend is..?
Setteken veulen kan niet uit de buurt dus blijft hier naast de merrie staan maar kan dan alleen niet meer drinken. daarom probeer ik het ook op te bouwen, zodat ze er aan wennen en de dag van echte scheiding dan niet zo heftig zal zijn dus hopelijk veilig zal verlopen.
Ik zou het verschil niet te groot maken qua voer. Alleen het krachtvoer reduceren, want dat gebruikt de merrie vooral voor het veulen. Gewenning kan ook goed gaan, geen ervaring mee. Wij hebben namelijk heel veel land, dus we kunnen ze echt definitief uit elkaar halen. Het liefste laten we het veulen erbij tot bijna 1 jaar, dan gaat het "afspenen" echt heel geleidelijk . Maar dat kan helaas niet altijd. Succes met het afspenen!
ik heb veulen vandaag voor het eerst de hele dag er af gehouden. heb de merrie ook al van het veulenbrok gehaald en alleen basis+luzerne gegeven. vannacht is het veulen er voor de veiligheid nog maar even bij gegaan. morgenochtend haal ik hem er weer af.
Nu twijfel ik dus of ik dan toch niet veulenbrok had moeten geven. maar het afspeenproces is nu echt aan de gang, en wellicht houd ik hem morgennacht er ook al vanaf dus dan is het niet erg toch?
Mijn veulen is gisteren weg gegaan en vroeg me ook af wat ik met de merrie moest doen. ze heeft vandaag nog gewoon merriebrok gehad maar ga haar vanaf morgen maar op hooi zetten met een hansdje brok. Ik las ook iets over geplette mais. is dat wat?? kan ik dat gewoon bij de fouragehandel kopen? hoe voer ik dat?
suuzepuus: mijn advies is om geen merrie brok te geven omdat dan melkproductie blijft.
gewoon brok met veel hooi, en wij geven geplete mais, is een soort gedroogt mais in vlokken, wij geven 1 schep per keer bij zijn brok om aan te sterken, wij halen het bij een veevoeder bedrijf.
houd ook de uiers in de gaten, haal wel af en toe de druk er af en kijk of het niet gaat ontstekken allemaal.
Ik heb vandaag al contact gehad met de da. Ze heeft geen dikke uier maar voor haar uier (einde buik??) is het heel erg dik en ze is niet lekker. Ik hoop dat ze morgen een syuk opgeknapt is!!! arme meis...