Frost

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

Re: FROST

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 04:09

gefeleciteerd met Frosty! leuke naam.

Weet precies wat je bedoeld met je principes overboord. heb hier hetzelfde, alles zo natuurlijk mogelijk. Maar vandaag sneeuwstorm en de "zwakkere" (heb 2 met droes en 2 rescues die erg mager en ondervoed zijn) staan toch echt binnen. Heb er ook eentje met een deken op ook regelrecht tegen mijn pricipes maar hij kan zich gewoon niet warmhouden door slechte weerstand.

Wat betreft de coytes, dat is hier ook een "probleem" deze week hier eentje midden op de dag in de schuur bij de buren achter de kippen aan. Toen hij (zij) ons zag ging ze gewoon zitten en keek ze ons recht aan.
Buurman gewaarschuwd en toen hij kwam had ze een pup gedood, waarop hij haar heeft doodgschoten. Het is aan ene kant zielig (iedereen vind me uiteraard belachelijk dat ik het zielig voor een coyete vind maar het zijn nu eenmaal wilde dieren)
Maar je zit ook niet op een heel pack op je property te wachten.

En dat is het probleem wat betreft, wanneer is het veilig, dat ligt eraan hoe groot de pack is. 2 gaat nog wel maar als het er 4 of 5 zijn heeft zo'n veulen of kalf geen schijn van kans. Ze pakken echt alles in deze weerstomstandigheden, honden, klein wild, maar dus ook kalveren en veulens.
Goed uitkijken dus!!

Veel geluk met jullie paarden familie (en jezelf uiteraard)

balance
Moderator Over Paarden

Re: FROST

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 04:51

Yep. Je snapt het. Nadeel is dat het met coyotes net zo is als met vossen. Ze zijn territoriaal. Als je d'r 1 afknalt, neemt de volgde zijn plaats in.
Hier zijn ook al coyotes die hun schuwheid zijn verloren door bijvoeding van goedbedoelende of gewoon lakse mensen. Die pakken je hond aan de lijn of de katten op je farm. Hier hebben ze ook een kat gepakt een tijdje geleden.
Ik maak me zorgen om Frosty. Het kan allemaal maar net. Hij komt moeizaam in de benen en we tillen hem dus regelmatig op. Dan staat hij stevig op zijn pootjes maar als hij het zelf moet doen blijft hij heel veel en lang liggen. Hij hinnikt al als hij voetstappen hoort en ik vroeg me even af of hij nou om het gemak op ons wacht. Maar dat geloof ik niet. De drang om te zogen moet toch groter zijn. Fingers crossed, bokkers....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:55

balance schreef:
Yep. Je snapt het. Nadeel is dat het met coyotes net zo is als met vossen. Ze zijn territoriaal. Als je d'r 1 afknalt, neemt de volgde zijn plaats in.
Hier zijn ook al coyotes die hun schuwheid zijn verloren door bijvoeding van goedbedoelende of gewoon lakse mensen. Die pakken je hond aan de lijn of de katten op je farm. Hier hebben ze ook een kat gepakt een tijdje geleden.
Ik maak me zorgen om Frosty. Het kan allemaal maar net. Hij komt moeizaam in de benen en we tillen hem dus regelmatig op. Dan staat hij stevig op zijn pootjes maar als hij het zelf moet doen blijft hij heel veel en lang liggen. Hij hinnikt al als hij voetstappen hoort en ik vroeg me even af of hij nou om het gemak op ons wacht. Maar dat geloof ik niet. De drang om te zogen moet toch groter zijn. Fingers crossed, bokkers....

Lastig dat het veulen niet veel wil. Is jullie box zodanig groot dat je ze voor langere tijd eventueel binnen kunt houden? En misschien toch zorgen dat de temperatuur binnen wat hoger is/wordt dan -8 (iets boven 0 of zo)? Vind het toch best heel koud voor een pasgeboren veulen. Of iets van loods of binnenbak waar ze in kunnen ipv buiten met dat koude, slechte weer en Wiley E. Coyote op de loer? En, is er geen kliniek in de buurt, waar ze mogelijk terecht zouden kunnen als het niet anders zou kunnen? Je zou zeggen dat als een veulen niet in de benen wil komen om te zogen, er toch mogelijk iets mis is met het veulentje...laat je hem niet controleren door een DA? Sterkte met het veulen, hopen dat hij snel wat levendiger wordt.

balance
Moderator Over Paarden

Re: Frost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:43

Ja, de box is groot genoeg. Ongeveer 6x4. Er hangt een warmtelamp in. Ik ga de VA om advies vragen in elk geval. En hier in het kraamstal topic, daar zit meer ervaring dan bij 1 VA denk ik.

MamaSnoopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:18

Gefeliciteerd Balance +:)+
Hoop dat het allemaal goed blijft gaan!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:35

wat een verhaal, ik hoop echt dat je veulen sterk en gezond wordt...

uiteraard heeft jou veulen het iets moeilijker dan z'n soortgenootjes die in het voorjaar geboren worden bij positieve temperaturen en die kunnen genieten van het zonnetje, maar volgens mij moet je toch opletten met het regelmatig helpen opstaan.
Je hebt echt veulens die weinig tot geen pogingen meer ondernemen om zelf op de benen te geraken. Dus als je toch een camera hebt zou ik toch zo lang mogelijk afwachten en het veulen zelf laten rechtkomen met eventueel een extra duw of steun van jezelf, maar het niet zelf rechtzetten. Een DA op cursus vertelde dat het bij zijn boerenpaarden wel eens voorviel dat die na de geboorte meer dan 2uur bleven liggen zonder poging tot rechtstaan en als je die niet achter hun veren zat zodanig verslapte dat ze ook niet meer op de benen zouden geraken. Maar dat hij dat altijd maar 1x deed omdat sommigen dus echt wachten om rechtgezet te worden...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:09

Kijk petitparis... hier kan ik dus echt wel wat mee. Ik vermoed dat namelijk ook maar kon me niet voorstellen dat de drang om te zogen niet groter is dan het wachten op hulp.
Ik geef hem dus een zetje en dat staat hij wel een uur en drinkt vrij veel.
We hebben hem al vaak echt lang laten liggen maar we hebben hem denk ik pas een keer of 3 ineens zien staan als we op de cam keken. Ik zit er niet de hele dag achter (de cam) maar wel heel veel.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:13

Wel ontzettend lief hoor! :D

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:33

Smile... dat is ook zo, Dieuwkee.

Net stond hij weer zelfstandig, hoera! Zijn benen zijn wel dik opgelopen, achter het ergst. Maar toen ik hem kriebelde werd hij zelfs een beetje baldadig, dat had ik nog niet bij hem gezien.

* Net de VA gebeld. Ik moet hem in de gaten houden via de cam. Helpen met opstaan als dat nodig is zodat hij niet teveel energie aan opstaan verspild. Terugbellen als er iets veranderd zoals het nog dikker oplopen van de benen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:54

Geen navelbreukje of wondjes gehad (gezien de opgelopen benen)?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:19

Wat het beste helpt om benen steviger te krijgen,is bewegen!
Misschien toch wat met de merrie heen en weer lopen om hem te stimuleren?(zonder er een uitputtingsslag van te maken natuurlijk)
Mijn laatste veulen had ook veel moeite omdat ze verkeerd opgevouwen in de buik had gelegen.Ik zag het somber in,maar de DA niet: lopen met die kleine!
(nu heb je in augustus in zuid-Frankrijk geen kou-probleem natuurlijk.... :+ )

Ik duim voor je kleine! +:)+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:39

Box is 4x6 ongeveer jodi. Daar kan hij wel in bewegen. Beentjes zijn al wat dunner. Om 8 uur stond hij te drinken en om 10 uur weer toen ik bij hem was. Gaat hopelijk de goede kant op. Ik moet hem zoveel mogelijk sparen van de VA. Gek hoor, als je ziet hoe hij eruit ziet. Supervacht zit erop en manen zijn ongeveer een handbreedte lang.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 02:50

denk dat je het goed doet hoor. Zal best extra vermoeiend zijn, en baby zijn en jezelf warm houden. Vooral na een lekker warm melkie van moeders, lekker blijven liggen en wachten totdat mensen moeder me overheind helpt :-) dat hebben ze snel door hoor.
ik zou toch ook net wat boven was genoemd een beetje beweging erin houden desnoods met moeders heen en weer lopen zodat het veulen erachteraan komt.
succes en we duimen voor jullie.

Blijft hier ook koud brrr en veel sneeuw very unsual for Kentucky this early

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 02:59

Ik zou bij dikke benen zo vlak na de geboorte toch denken aan gewrichtsontsteking. Ik hoop dat het dat niet is....

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 08:30

Ik ga nu naar bed Cassidy maar ik zal dat morgen eens opzoeken. Als je een link erover hebt, graag. Ik neem aan dat hij dan ook minstens verhoging moet hebben? Ik weet eigenlijk niet eens wat de normale temp. van een veulen is.
Thanks HCR voor het hart onder de riem. Vandaag heeft hij geen hulp mee nodig gehad. Zijn benen waren wat geslonken maar toen we net thuiskwamen om 11 p.m of zo, ook weer opgelopen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:52

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:03

Nog iets gevonden:

Een dierenarts kan het veulen eventueel een plasma infuus toedienen. Dit is plasma (een bloedcomponent) dat rijk is aan een goede kwaliteit antistoffen. Het infuus is kostbaar, maar een goede start in een paardenleven is essentieel is voor de toekomst van
het veulen. De meeste aandoeningen bij veulens, zoals navelontstekingen, dikke gewrichten en bloedvergiftiging, zijn vaak te herleiden tot een slechte start waarin met name de opname van een goede biest te wensen overliet.

Bron: http://www.stalbria.nl/fokkersverdriet% ... 0niet1.htm

Bij familie van ons (fokkers) wordt ook plasma-infuus gegeven aan de veulens van 1 week oud. Ze worden daar niet gesedeerd, wel op hun kant op een strobaal gelegd, en dan wordt bloedplasma van de merrie bij het veulen ingespoten. Ze doen dit tegenwoordig bij hun veulens standaard, omdat ze met zoveel veulens fokken toch regelmatig tegen veulenproblemen (ziekte en soms overleden veulen) aan liepen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:13

Een veulen met gewrichtsontsteking staat niet zelf op hoor!Doodziek zijn ze dan,dus het zal wel meevallen.
Is het niet zijn dekje wat het hem wat moeilijker maakt?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:30

Oooh wat een leuk veulen en wat een ontzettend toffe naam! Ben stiekem ook nieuwsgierig naar hoe jullie daar wonen. Wel goed dat je merrie heeft gewacht met de geboorte totdat het veiliger was en fijn dat het in een warme stal kon gebeuren :) Hopelijk knapt dit kereltje helemaal op en heeft hij niks in de vorm van gewrichtsontsteking o.i.d. Ik duim voor hem :)

Even over de lichaamstemperatuur:
De normale lichaamstemperatuur van een volwassen paard ligt tussen de 37.4 – 38.0 graden Celsius. Voor jonge veulens ligt de normale lichaamstemperatuur gemiddeld iets hoger: Voor een pasgeboren veulen ligt de normale lichaamstemperatuur tussen de 38.5 -39.5 graden Celsius. Voor een veulen tot 1 maand ligt de normale lichaamstemperatuur tussen de 37.2 en de 38.9 graden Celsius.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:16

Wat een behulpzame en leuke reacties weer. Ik kan jullie melden dat hij geen hulp meer nodig heeft met opstaan. Het is nu nog -8 maar als het hier vanmiddag nog wat warmer wordt gaat hij toch maar weer even naar buiten, de pootjes strekken.
Gisteren (ik weet niet of ik dat al verteld had) reageerde hij eerst bij het kriebelen op zijn borst met het terug kriebelen van mij. Heel normaal en gezond veulen gedrag dus.
Daarna kriebelde ik hem bij de volgende voerbeurt van de merrie op zijn kont en gaf hij een klein bokje.
Hij gaat echt vooruit dus en ik hou jullie op de hoogte.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:21

Dit klinkt heel goed, Balance +:)+ !

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:21

+:)+ +:)+ +:)+ SUPER om te horen Balance!!! Heb vandaag een paar keer aan hem gedacht. Gelukkig gaat het beter en ook al babbels zo te lezen ;-). Frosty komt er wel!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:51

Fijn! +:)+

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 04:54

Wat een goed bericht balance!! ga zo door. Hou ons op de hoogte uiteraard :-)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 07:36

Gelukkig maar! Zal een hele opluchting zijn voor jullie.