Veulen blijft bij moeder drinken ondanks gespeend

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steffi_H

Re: Veulen blijft bij moeder drinken ondanks gespeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:22

Grappig dat de geiten hun eigen melk opdrinken, maar het lijkt mij niet echt diervriendelijk om er dan maar een hele hoop peper op te kappen. Paarden hebben heel gevoelige darmen en dan zou het veulen wel eens slecht kunnen reageren op de hoeveelheid peper die het binnenkrijgt. Gewoon een aantal maanden langer uit elkaar zetten lijkt mij de beste oplossing.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:25

ja denk ik ook en aangezien hij al erge koliek heeft gehad zonder oorzaak maar op zich wel een goeie manier

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:27

Uit elkaar houden, houdt van zelf op. succes! :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:34

ik had hetzelfde probleem,veulen begin september gespeend en na een maand weer terug gehaald.
2 dagen later moesten ze weer uit elkaar omdat de merrie uierontsteking had opgelopen,ging heel snel.
ook haar uier was al opgedroogd.

heb ze toen uit elkaar gehaald en sinds 2 weken staan ze weer lekker met zijn 3en in de weide.
gaat prima,merrie slaat van zich af en veulen drinkt niet meer bij de merrie

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:04

Citaat:
Grappig dat de geiten hun eigen melk opdrinken, maar het lijkt mij niet echt diervriendelijk om er dan maar een hele hoop peper op te kappen.

Zo grappig is dat niet! Ik vind het zelfs erg mensonvriendelijk,want ik word wel verondersteld allemaal lekker voer voor ze te kopen en dat geld komt wel uit de opbrengst van de kaas. >;)
Het enige wat ze er van krijgen is een flinke nies/proest bui (en een rothumeur... :+ )
Ik denk niet dat ze veel peper echt binnenkrijgen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:52

http://www.uddermint.com/

sterk spul en heeft gelijk een goede werking ter voorkoming van uierontsteking. Als je dit per ongeluk op de neus van een paard smeert, rollen de tranen uren later nog over hun wangen, zo sterk is de mint erin. Als je het smeert op de uier (lekker dik op de spenen), hou dan ook de eerste uren je handen uit de buurt van je eigen ogen, want zelfs na het wassen blijf je het heel goed ruiken (wel lekker fris trouwens). Ik gebruikte dit ook bij/tegen hardnekkige vaarsen die zelfs met neusklem bleven drinken bij anderen (vrij, geen wachttijd). 2x daags als ze langer dan 6 uur buiten/bij elkaar staan werkt het beste, tot het veulen het niet meer probeert (en ook niet meer ruikt of dat spul er zit natuurlijk). bij de welkoop kun je dit ook halen geloof ik...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:05

Je kunt er een beetje antiebijt op spuiten dat hebben we 2jaar geleden ook als advies gekregen van de dierenarts.
Alleen ons veulen liep al bijna 5maanden niet meer bij de merrie. Merrie herkende haar veulen direct en drong het zelf op. Veulen begon na een paar dagen weer te sabbelelen aan het uier. 1x antie bijt op moeten spuiten van de dierenarts en klaar was het problee.
Antie bijt is een diervriendelijk middel dat zorgt dat paarden niet aan het hout bijten en heb het er dus 1x op gespoten en klaar was het.
De smaak is heel vies en na een dag of 3 heb ik het uier gewassen en veulen kwam er niet meer bij.