2 jarige drinkt nog bij merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:58

die graskorf is een goede. Ik zou hem dit even laten lezen en zeggen dat jeje zorgen maakt, dit kan aan inteelt veulen veroorzaken en dat wil je niet en de meriie is oud en dit is gewoon zielig voor haar ze geeft al haar energtie onnodig weg aan het veulen, deze kan beter naar de opfok zodat hij normaal kan opgroeien.
xFDV schreef:
Misschien veulen een graaskorf om doen? Dat hij niet bij het uier kan komen?
Lijkt me niet dat dit goed is...

Kendra

Re: 2 jarige drinkt nog bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:59

Veulen??? Gaat om een anderhalfjarige hengst....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:04

Kendra schreef:
Veulen??? Gaat om een anderhalfjarige hengst....

2 jaar! (zie OP)

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:09

Hij is idd anderhalf jaar.
Sorry als het lijkt dat ik al het goede advies uit de weg sla, maar als verzorgster kan ik weinig. De eigenaar is nog niet de 65 gepasseerd, maar eigenwijs en is erg "natuurlijk" met zijn paarden bezig. Hij is dus niet van de drastische methodes. Dat is meer het probleem, hij wil het zo natuurlijk mogelijk houden allemaal. Ik ben dus alleen op zoek naar tips en adviezen, waardoor de anderhalf jarige niet meer kan drinken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:13

Dan kom je toch bij het draadje in de wei.
Enige methode waarbij ze elkaar wel kunnen zien en horen en eventueel aanraken.
Maar niet meer kunnen drinken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:14

Dit is niet natuurlijk ja in het wild maar dan gaat de hengst op die leeftijd de kudde uit wat hij nu niet kan. die graskorf zou ik zeker proberen en hem overtuigen dat hij met andere jonge paarden moet opgroeien voor een gelukkig leven hij mag mij wel bellen, haha

DDlovesIona schreef:
Hij is idd anderhalf jaar.
Sorry als het lijkt dat ik al het goede advies uit de weg sla, maar als verzorgster kan ik weinig. De eigenaar is nog niet de 65 gepasseerd, maar eigenwijs en is erg "natuurlijk" met zijn paarden bezig. Hij is dus niet van de drastische methodes. Dat is meer het probleem, hij wil het zo natuurlijk mogelijk houden allemaal. Ik ben dus alleen op zoek naar tips en adviezen, waardoor de anderhalf jarige niet meer kan drinken.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:15

annastasia schreef:

Dat ga ik zeker voorstellen en anders moet ie maar zo'n korf om of zo!
Ik weet het ook niet goed, ben zelf niet zo van het natuurlijke.
Hij heeft er ook veel problemen mee dat ik met een bit rijd, zo zit het dus.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:16

Als hij het allemaal zo "natuurlijk" wil dan zou ik mij daar gewoon bij neerleggen.... (and hope for the best!)...

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:20

Succubi schreef:
Als hij het allemaal zo "natuurlijk" wil dan zou ik mij daar gewoon bij neerleggen.... (and hope for the best!)...

Dat is ook zo, hij doet ook homeopatisch ontwormen en dat soort dingen.
Maar hij vroeg mij om advies hoe hij ervoor kon zorgen dat de anderhalf jarige niet meer bij zijn moeder drinkt.
Vandaar dat ik dit gestart ben....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:22

o is het er zo een hmm ik zou gewoon een gesprek aangaan hierover om hem te vertellen wat je dwars zit , doet hij hier niets mee dan word het lastig al kan je natuurlijk zelf die korf al omdoen en erbij zeggen dat het voor de merrie beter is, met argumenten komen. succes. en dat hij het aan jou vraagt lees ik nu is alleen maar goed

"DDlovesIona"]
annastasia schreef:

Dat ga ik zeker voorstellen en anders moet ie maar zo'n korf om of zo!
Ik weet het ook niet goed, ben zelf niet zo van het natuurlijke.
Hij heeft er ook veel problemen mee dat ik met een bit rijd, zo zit het dus.[/quote]

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:32

Ik vind het een beetje vaag...
Hij doet wel an homeopatisch ontwormen en alles "natuurlijk" (dingen waar je je in hoort te verdiepen).
Dan doet hij 7 jaar moeite om die merrie drachtig te krijgen (heel natuurlijk met inseminatie...) om vervolgens 2 jaar lang niet eens onder de staart te kijken of het een merrie of een hengst is?

Je hebt advies gevraagd namens hem. Die heb je/hij gekregen en daar zou hij maar mee moeten doen :).

Graaskorf is enigszins een goed idee maar hou goed in de gaten of ze niet gefrustreerd raken en of de uiers niet beschadigen.
Dan zou hij de korf wel een paar weken/maanden om moeten hebben en zelfs dán kan een "mamma's kindje" gewoon weer gaan drinken.
Het is namelijk ook een soort troost wat je bij oudere paarden ziet. Als ze wat spannend meemaken dat ze snel naar mamma lopen en een slokje nemen. (Zelfde als je duim in je mond steken voor mensen)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:33

Succubi schreef:
om vervolgens 2 jaar lang niet eens onder de staart te kijken of het een merrie of een hengst is?

Zo las ik 'm ook, maar ze bedoelt dat de hengst zich nog niet als hengst gedraagd. ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:07

Muzefee schreef:
Succubi schreef:
om vervolgens 2 jaar lang niet eens onder de staart te kijken of het een merrie of een hengst is?

Zo las ik 'm ook, maar ze bedoelt dat de hengst zich nog niet als hengst gedraagd. ;)

Sorry, maar ik lees het niet alsof hij zich niet zo gedraagt.. Maar :
DDlovesIona schreef:
Hij heeft geen idee dat ie hengst is!

Of kan ik dit nog anders interpreteren? :')

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:15

Ik heb bij mijn merrie met merriejaarling die nog dronk geprobeerd het op te lossen met levertraan op de uier, jaarling heeft inderdaad een dag of 2 minder gedronken en was toen wel gewend aan de smaak van de levertraan(leverde in het begin wel hele leuke uitdrukkingen op haar snoetje op). Dat helpt dus niet.
Een graaskorf is wel een leuk idee maar ik ben bang dat je door de frustratie van beiden best nare schaafplekken ed kunt krijgen.
Ik heb uiteindelijk toch de merrie 2 maanden ergens anders heen gebracht, werkt toch het beste.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:05

Zelfs een oude bok snapt wel dat dit natuurlijk een keer mis gaat!
Succes......

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:47

Als die eigenaar er niets aan wil veranderen kan je er zelf niet veel aan doen vrees ik. De enige juiste oplossing is in mijn ogen uit elkaar halen en die hengst catreren. Als ie dat niet ziet zitten is dat niet zo slim.............

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 00:21

antibijt spray op t uier doen? wel even goed kijken of je dat erop kán doen... maar dat lijkt me hier de enige oplossing? en anders heb ik ook es iemand gehoord over het maken van iets ruws of prikkends op het halster zodat de merrie niet meer toestaat om te drinken dus bij de neus iets van stekeltjes die niet verwonden maar wel irritatie oproepen bij de merrie... bij koeien wordt dit ook gedaan maar dan met een neusring (niet echt aan te raden voor je paard maar dan weet je wat ik bedoel)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:1,s:0

wow lange link.. maar ja vind deze prikkers al iets aan de scherpe kant... maar ja een merrie laat zich net als een koe niet zomaar lekprikken....

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 07:36

Sorry, maar ik lees het niet alsof hij zich niet zo gedraagt.. Maar :
DDlovesIona schreef:
Hij heeft geen idee dat ie hengst is!

Of kan ik dit nog anders interpreteren? :')[/quote]

Iets verder teruglezen, ik bedoel idd dat hij nog niet weet dat hij hengst is. En dat hij dus niet zo gedraagt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:49

tja, valt weinig aan toe te voegen, behalve dan dat ik uit eigen ervaring kan zeggen dat onze, toen best sullig hengstje van ruim 1 jaar, ook niet door had dat hij hengst was, tot ik hem ineens zag dekken, verder merkte je dr weinig aan, kan ook zijn dat hij snachts een paar keer dekt, dan heeft niemand wat in de gaten.
Wel gezellig, een veulen uit moeder en zoon :P
je kunt weinig anders doen dat die man uitleggen wat jou ideen zijn en het hem verder zelf uit laten zoeken, het is zijn probleem en zijn verantwoording. Dat het niet slim en handig is, dat is denk ik nu wel meer dan duidelijk.
Het risico dat de moeder straks een ongezond veulen ter wereld brengt, is best hoog, gezien je verhalen over haar conditie, misschien kun je hem dat uitleggen?

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 08:09

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ga zeker aan hem voorleggen dat hij ze uit elkaar moet halen, omdat hij toch ongemerkt de merrie kan dekken. En dat hij anders maar iets van zo'n korf om moet of iets wat Mjay voorstelde. En dat hij hem anders moet laten castereren.

Ik hou jullie op de hoogte van zijn reactie!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:31

Ik zou de eigenaar eens vragen hoe natuurlijk het is dat een 2jarige nog bij de moeder drinkt. In de natuur zou dat niet zo zijn, aangezien er dan al weer een nieuw veulen zou zijn. De opties als iets oop de uier smeren of een graasmasker oid om zou denk ik meer stress geven dan dat het goed doet. Beetje vreemd dat de eigenaar er zo mee omgaat.

Goed van je dat je er iets aan probeerd te doen hoor!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:11

jee en vervelende situatie!

Misschien gemeen, maar kun jeniet iets aan het halster van het veulen doen dat in de buik van de merrie prikt als hij drinkt? Dan is het zo afgelopen denk ik...

verder zou mijn eerste reactie direct uit elkaar halen zijn natuurlijk

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:11

Eens goed met de eigenaar gaan praten :P

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 20:22

Hallo allemaal,

hier even een update.
Er komen binnenkort twee merries bij de groep. Als deze merries er in komen dan gaat hij naar een ander weitje, maar wel in de groep. Deze wei zit in de andere wei. In het voorjaar gaat hij naar een bedrijf, daar mag hij dan een aantal merries dekken en wordt hij daar ook gelijk gecastereerd. Als hij daarvan is genezen komt hij weer terug.

Ondertussen heeft moeders een soort bh omgekregen en heeft meneer een stuk mat op zijn halster, dus het drinken is drastisch minder geworden. Is ook nagenoeg onmogelijk, dus dat neemt al af. Verder krijgt hij nu andere brokken, waar meer vitaminen en eiwitten inzitten. Hierdoor zou hij ook minder moeten gaan drinken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:05

hij mag dekken en wordt dan gecastreerd? Klinkt als vermeerderen, helaas