Een eerste veulen/bevalling..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: Een eerste veulen/bevalling..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 10:31

Hartstikke bedankt allemaal voor de verhalen en tips! Hier heb ik tzt zeker wat aan!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:39

nou we hebben 2 jaar geleden ons eerste veulen gekregen het gaat hier over een merrie van 128cm.
we wisten toen niet zeker of ze dragend zou zijn,hebben niet laten scannen of opvoelen wilde dat het een verassing zou zijn.nou de pony heeft al de tijd in de groep gelopen met 4 paarden,op een dag ging ik s'morgens werken en daar leip het ventje dartelend bij zijn moeder in de wei.dus ze heeft het veulen gewoon buiten in de wei geworpen in de kudde en alles zelf gedaan prachtig.

nu is ze ook weer dragend van onze eigen hengst 128/130cm en is ze opgevoeld en ze bleek dragend nu krijgen we dus eind maart begin april een veulen.ook dit keer laat ik haar in de kudde ze is een goede moeder en ik laat het haar rustig op haar gemakje alleen doen of ik zou het al toevallig moeten zien dan ga ik even kijken(meestal doen ze het sávonds of s'nachts).

wel heeft mijn dierenarts gezegt dat er meestal als iets mis gaat het bij belgische trekpaarden is en bij shetlanders,dat ze hier dus vaak bij moeten helpen,maar als je dit weet kun je hier bij het eerste veulen rekening mee houden.succes

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:32

Paarden kunnen prima veulenen zonder toezicht.....gaat 99 vd 100 x goed, totdat jouw merrie de enige is waar het niet goed gaat.

Ook bij ervaren merries kan een red bag oid voorkomen, ben je daar niet bij, dan is je veulen dood.

Er zijn enorm veel verschillende manieren om bij het veulenen te zijn, singel, halsteralarm, camera en nog veel meer, is veel over i-net over te vinden en ook in eerder genoemd boek staan veel opties.

Waken red je het vaak niet mee, meestal iduurt het begin tot eind vd bevalling een minuut of 10.
Als je ieder uur gaat kijken zit je er meestal net naast.

In het boek van Paul de Vries staan ook plaatjes ;)

Niet scannen tijdens de dracht vind ik niet heel slim, je mist dan ook een eventuele tweeling dracht, dit eindigt bijna altijd in een abortus en loopt het heel raar raak je ook je merrie kwijt.

Dat het meestal alleen bij trekpaarden of shetten misgaat is werkelijk klinkklare onzin, enige nadeel met een shet is dat deze moeilijk te scannen zijn.

Als je fokt moet je ook je verantwoordelijkheid nemen om het zoveel mogelijk op de juiste manier te begeleiden, lees je in, vraag ervaren mensen om tips enz.

Dat je hier info wint vind ik ook erg goed.

Daarnaast is als je erbij bent gewoon ook een fantastische ervaring en iets heel moois, meestal hoef je niets te doen alleen te genieten vh moment.

Houd wel altijd bij de naderende geboorte belangrijke tel nrs bij de hand en zorg dat je spulletjes voortijdig klaar hebt staan voor als je in moet grijpen of naderhand voor ontsmetten navel enz.

Verder is iedere merrie anders, de 1 geeft alle duidelijke tekenen de ander plopt het zonder voortekenen eruit.

Veel succes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:37

Tinkermuts schreef:
Paarden kunnen prima veulenen zonder toezicht.....gaat 99 vd 100 x goed, totdat jouw merrie de enige is waar het niet goed gaat.

Ook bij ervaren merries kan een red bag oid voorkomen, ben je daar niet bij, dan is je veulen dood..

ik denk dat het veeel vaker fout gaat dat 1 %

veulen in het vlies
red bag
foute ligging, dan kan een merrie zich kapot persen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:42

dat denk ik ook, maar wilde het niet te schokkend neer zetten ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:52

ik kan er heel kriegel van mensen die er zo laks mee zijn!

ja het is de natuur, maar in de natuur gaan er ook veel dood.

als je die investering in geld tijd en slaap niet wilt doen moet je niet fokken vind ik.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:14

Ik denk dat het wel scheelt dat wij koeien hebben, toch al wel iets ervaring met bevallingen bij dieren, hoewel een pony qua bevalling en qua emotionele band natuurlijk weer anders is..

Ik was iig zeker van plan om een of ander alarm systeem te huren, en de pony goed te laten onderzoeken en controleren :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:33

owwwwwwieeee hij
fokfanaat schreef:
ik kan er heel kriegel van mensen die er zo laks mee zijn!

ja het is de natuur, maar in de natuur gaan er ook veel dood.

als je die investering in geld tijd en slaap niet wilt doen moet je niet fokken vind ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:36

ik vind ook dat je dient te investeren als je een drachtige merrie hebt,in geld en tijd.

helemaal mee eens

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:26

Wat werkt het beste kwa alarmen etc?? Ik hoor vrijdag of mijn merrie drachtig is. Ik heb haar misschien drachtig gekregen. Ik heb haar uit een wei waar ze toen al 2,5 maand met 2 hengsten en een paar andere stond. Zelf is ze maar 95cm. De ene hengst was een 2,5 jarige c pony en de andere ook shetlander. Ik wil heel graag bij de geboorte zijn omdat ik bang ben dat de c pony natuurlijk groter is als haar, en het veulen dan ook.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:34

Mij is een alarm met singel aangeraden omdat een halsteralarm het soms zou laten afweten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:38

als ik het goed begrepen heb kan dat met een singelalarm net zo goed gebeuren,en voor sommige paarden kan de singel erg vervelend zijn

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:08

ik gebruik een singel, samen met een camera. en zorgen dat ik van tevoren goed weet hoe de merries reageren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:00

maar dat is best moeilijk weten hoe ze reageert als het de eerste keer is

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:02

je moet goed weten hoe en merrie normaal is, dan kun je ook zien of er wat veranderd.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:26

voor mijn merrie was het de 2e keer, voor mij de eerste keer bij mn eigen paard.. goed in de gaten gehouden en halsteralarm om gehad.
uiteindelijk om half 8 op zaterdagavond geboren (die zaterdagochtend vermoedde ik al dat het eraan zat te komen) prima bevalling, zo rap dat het alarm niet eens afging (ook al stond ik ernaast) zelf vond ik het heel spannend maar de staleigenaar met veel ervarign was er gelukkig bij. veulen had wel moeite met opstaan dus ik moest de eerste paar nachten er 3-4x uit om hem overeind te helpen zodat ie kon drinken.

is inderdaad een investering (in voorlezen, verdiepen, alles in de gaten houden, en de tijd tijdens/na het veulenen) maar dubbel en dwars waard! als je ziet wat er nu met 6 maanden bijdehand door de wei rent :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:39

Volgend jaar krijgt mijn verzorgpony haar eerste veulen. Ze is net 5 maanden en ik heb zo'n beetje alles al gelezen over wat je moet doen als het mis gaat. Voor de red bag artikels lees ik vaak. & ik denk dat als ik erbij ben en ze krijgt het veulen van mijn dromen, dan ga ik van vreugde huilen. &camera.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:27

Hihi toen mijn merrie haar eerste veulen kreeg was ik ook super zenuwachtig. Maanden van te voren had ik al alles gelezen wat er te lezen viel. Ik had een birth alarm gehuurd, dat werkte perfect (2 weken om gehad en maar 1 keer alarm gehad en toen was het gelijk raak). Ook had ik een camera in de stal hangen. Maar goed toen de bevalling eindelijk begon ging eigenlijk alles vanzelf en had ik geen tijd meer om zenuwachtig te zijn. Als het allemaal goed gaat dan gaat het echt super snel!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:04

Mijn vorige merrie had ik ook een singel alarm. Nog heel vaak s'nachts kijken bij de merrie.
Ze is twee weken overtijd gegaan en heeft vervolgens midden in de wei tijdens het spitsuur (veel auto's langs de wei) haar veulen gekregen. Ik was er niet maar verder iedereen van stal.... euh en bedankt merrie -O- :?

Bij deze merrie gaat er een camera in haar stal en een birthalarm...

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:02

& ik ga tzt vragen of de eigenaar mij dan met spoed wilt smsen als het zo ver is :Y)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:36

Ik heb dit jaar ook ons eerste veulentje van onze merrie gehad. Gelukkig ging alles volgens het boekje. Ik was ook wel nerveus, maar heb geprobeerd zoveel mogelijk info te krijgen. Ik had idd ook dat boek (erg leerzaam) maar heb het meest geleerd in het dikke buiken topic 2010 hier op bokt (bedankt meiden!!). Wij hadden geen birth-alarm maar wel een camera. We hebben vanuit de kantine (waar we 5 nachten geslapen (lees; wakker gelegen) hebben) haar op de tv in de gaten gehouden. Ze kegelde op woensdagochtend en om 13u 's middags is de kleine geboren. Ik heb een klein beetje geholpen omdat ze wat moeite had zijn voorhoofd eruit te krijgen.

Als je je goed voorbereid (veel lezen, benodigde spullen klaarleggen, tel.nr. DA bij de hand en iets om haar in de gaten te houden) dan ben je op zo'n moment niet zenuwachtig. Het gaat dan vanzelf. De emoties komen daarna wel.

Succes! Het is een geweldige ervaring.