veulen trapt en stijgert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikia

Re: veulen trapt en stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 08:24

ik denk dat ik maar gewoon alles gaat uitproberen tot ik iets gevonden heb dat werkt. Ik moet nu iets vinden, anders heb ik binnen de kortste keren echt een probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:38

2,5 maand, ik vind dat te jong...zou met een half jaar pas gaan beginnen...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:38

nikia schreef:
ik denk dat ik maar gewoon alles gaat uitproberen tot ik iets gevonden heb dat werkt. Ik moet nu iets vinden, anders heb ik binnen de kortste keren echt een probleem

Succes ermee, hopelijk lukt het! Mij is het ook gelukt vanaf dag 1, waarom jou dan niet.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:48

Zou zeggen is er geen mogelijkheid om nog een veulen erbij te zetten van dezelfde leeftijd ongeveer? Daar leren ze van elkaar ook nog eens wat kan en niet kan en een extra mama die ook vaak nog grenzen aan geeft. Dan worden ze vaak automatisch ook nog wat galanter naar jou toe.

Verder inderdaad kilometers maken> maar ja elke keer gewond raken zelf is ook niet alles en je eigen veiligheid gaat ook voor natuurlijk. Misschien inderdaad aan mama vast knopen en met mama gaan wandelen dat het veulen mee moet? dan corrigeert mama ook als ze te ver gaat.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 08:54

ja, een veulen erbij wilde ik eigenlijk ook, maar mijn merrie accepteerd geen andere merrie erbij. Ik weet helaas niet hoe dat zal gaan met een veulen. ze is nogal dominant naar andere paarden toe. Hier is de buurt heb ik nog niemand kunnen vinden die graag zijn veulen erbij wilt zetten. Ik dacht bv aan een veulen dat afgespeend moet worden of misschien al is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:03

Laat het beestje eerst maar eens door de moeder opgevoed worden....het is nog zo een baby, die weet niet wat hij doet.

Als je zelf dus geen ervaring en weet hebt, wacht dan tot hij wat ouder is, dan weet hij ondertussen ook dat hij vervelend kan zijn en heeft hij al een paar keer een oplawaai van zijn moeder gekregen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:05

russel schreef:
Laat het beestje eerst maar eens door de moeder opgevoed worden....het is nog zo een baby, die weet niet wat hij doet.

Als je zelf dus geen ervaring en weet hebt, wacht dan tot hij wat ouder is, dan weet hij ondertussen ook dat hij vervelend kan zijn en heeft hij al een paar keer een oplawaai van zijn moeder gekregen...

Dat dacht ik dus ook! :j

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 09:44

het is fijn dat er iemand vanachter zijn PC kan bepalen of ik wel of geen weet heb, dus als je het niet vraagt of op de vorige pagina gelezen hebt, aub geen voorordelen.
wat betreft opvoeding van de moeder moet ik zeggen dat zij bij dit veulen een engelen geduld heeft. Ze trekt een gezicht van stop daarmee, maar doet er verder niets mee.

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:18

@ Nikia-> ik denk ook idd dat je best een beetje strenger mag zijn.
Ikzelf heb een veulen van nu 5 weekjes en die loopt keurig aan een touwtje mee, en geeft ook al voetjes en kan ik borstelen en noem maar op....en ik ben er echt NIET iedere dag mee bezig!!
Ik ken er ook eentje van nu 3 weekjes en die sloeg je echt GERICHT de stal uit, vanaf dag1 (veulentje he) die heeft ook al een keertje op de grond gelegen met mij erop, en staat nu met halster aan en een stukje touw....het is absoluut NIET zo dat dit alles te vroeg voor ze is.
Nu zijn ze nog enigzins handelbaar....als je aan paar maand verder bent nemen ze een loopje met jou en heb jij er niets meer over te vertellen.
Ik doe dit al een heel aantal jaren zo en het is mij altijd gelukt....als je meer vragen hebt....stuur je me maar PB
SUCCES!!!

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:21

win eersthaar vertrouwen door haar overal aan te raken, halster aan en af, voetjes optillen , keer wasse, dit scheelt een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:52

nikia schreef:
het is fijn dat er iemand vanachter zijn PC kan bepalen of ik wel of geen weet heb, dus als je het niet vraagt of op de vorige pagina gelezen hebt, aub geen voorordelen.
wat betreft opvoeding van de moeder moet ik zeggen dat zij bij dit veulen een engelen geduld heeft. Ze trekt een gezicht van stop daarmee, maar doet er verder niets mee.

Het beest is pas 2,5 maand. Als je weet hebt, start je geen topic. Beetje nadenken helpt vaak al een heel stuk. Dat de merrie zo een gezicht trekt, zegt al iets van hoe ze vind dat het dier er aan toe is.

Hier loopt ook een jaarling bij een oudere ruin, deze oudere ruin houdt rekening met de leeftijd, volgend jaar zal de twenter dingen eerder afgestraft krijgen als nu....bij volwassen paarden is hij niet zo zacht....ook de merrie heeft een moment dat ze duidelijker wordt.

Wat verwacht je nou van een zuigeling?

En dan ook nog gaan wassen???

Maar goed, moet je zelf maar weten, veel succes.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:15

Die veulens bij ons die zo'n 10 weken oud zijn kunnen nu korte stukjes aan het touw meelopen (ca. 50 meter heen en 50 meter terug), voetjes geven en een paar minutjes stil blijven staan. Ze kennen de tuinslang (niet om te wassen, wel dat er water uitkomt en dat niet bijt), de emmer met lekkers en de hoevenkrabber en borstels (niet om echt te borstelen, wel om te laten zien dat die ook niet bijten). En ze weten dat ze moeten komen als je ze roept. Meer hoeft nu nog niet en ga ik dus niet vragen van ze. Dat komt wel.

Als ik met mams ga wandelen, of rijden, dan loopt er iemand mee om op het veulen te letten. Als het een hele drukke is gaat de longeerlijn eraan zodat het beestje voldoende ruimte heeft om rond te stuiteren zonder gevaar op te leveren voor voorbijgangers of onszelf.

Netjes meelopen op een wandeling kan je eigenlijk nog niet verwachten van een diertje van 10 weken, dat heeft een concentratiespanne van een paar minuten en is daarna alweer met hele andere dingen bezig dan jou. Als je dat gaat forceren krijg je juist lastige, bange of stomvervelende veulens die mensen helemaal niet leuk vinden.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:28

Ik ben er ook mee eens dat je niet harder moet gaan straffen. Misschien moet je een stapje terug doen? is het op dit moment gewoon even teveel.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 08:21

@molenweide: poetsen, voetjes geven etc. is allemaal geen probleem.
@Russel: sorry hoor, ik word een beetje moe van jou geblaf. Ik vraag om tips en het enige wat jij kan doen is iemand voor de schenen schoppen. Zeg dan niets. En wat betreft het wassen: Ik heb niet gezegd dat ik haar moet wassen! Zeker niet! Ik was mijn paarden eigenlijk helemaal niet, alleen als het echt moet! Maar ik stop nu met reageren op jou berichten als je het niet erg vind.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de tips. Ik moet maar gewoon verder streng en consequent zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:38

Niet gaan meppen naar zo'n jong ding. Ik ben met mijn veulen door omstandigheden een stuk later dan ik normaal zou doen begonnen met het meelopen aan een halstertje. Veulentje werd al wel iedere dag vanaf zijn geboorte gepoetst en overal aangeraakt. Maar het halstertje vond ze erg eng en meelopen was ook een probleem. Ik ben niet gaan slaan of trekken, maar ik heb haar, nadat het lief doen duidelijk te weinig resultaat had, vastgeknoopt aan de longeersingel van haar moeder. Zo kort dat ze met haar hoofd naast moeders moest blijven (touw was ong. 30 cm lang) en toen ben ik met haar moeder gaan lopen. Eerste keer had ik het touw wel los door een ring zodat als ze in paniek raakte ik haar los kon laten. Wonder boven wonder liep ze naast haar moeder wel rustig mee. Al snel ben ik het toen uit gaan breiden, nu loopt ze met een buitenritje ook vastgeknoopt aan de singel mee. Naast haar moeder lopen zonder mens dat aan het halster loopt te rukken heeft haar voldoende rust gebracht om zich over te geven en netjes mee te lopen. Nu is het een veulen dat je prima overal mee naartoe kan nemen, met of zonder moeder. Slaan of weigeren probeert ze niet eens.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:14

Hoe gaat t nu na alle tips? Ik blijf erbij dat je best streng mag optreden. Moet je eens kijken hoe braaf die veulens zijn op bvb keuringen. Die lopen ook, al zijn ze soms pas 4 wk gewoon netjes mee hoor. (aan n touwtje)

Wij hebben twee merrie's op stal die een veulen hebben gehad dit jaar, je ziet duidelijk verschil, mijn merrie laat alles toe met t veulen, geeft geen krimp als ik bvb ga rijden de andere merrie daarin tegen voet haar veulen echt op. Dat veulen bijt niet, bokt niet stijgerd niet etc etc. Dus door het verschil in opvoeding van de merrie moet ik mijn veulen iets harder aanpakken omdat die dus minder respect heeft.

Ben benieuwd hoe t verloopt bij je.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 08:19

Ik ga toch eens proberen om haar aan de longeersingel vast te maken, dat lijkt me wel iets.
Ik heb afgelopen zondag inderdaad weer eens met hun samen gelopen. Moeder rechts en veulen rechts ernaast. Dan blijf ik tenminste buiten trap bereik :-) dat ging vrij aardig. Alleen vind ik inderdaad dat haar moeder niet streng is, helemaal niet eigenlijk. Beetje jammer. Verder heb ik door omstandigheden niet zoveel tijd gehad begin van de week, maar we gaan vanavond gewoon weer verder.
Gisteren is ze gechipt en geschetst voor het paspoort. Ondanks dat ze behoorlijk schrok van de prik vertelde hij dat zij het makkelijkste veulen van die dag was. Dat geeft toch een beetje hoop :-)
Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:15

nikia schreef:
@molenweide: poetsen, voetjes geven etc. is allemaal geen probleem.
@Russel: sorry hoor, ik word een beetje moe van jou geblaf. Ik vraag om tips en het enige wat jij kan doen is iemand voor de schenen schoppen. Zeg dan niets. En wat betreft het wassen: Ik heb niet gezegd dat ik haar moet wassen! Zeker niet! Ik was mijn paarden eigenlijk helemaal niet, alleen als het echt moet! Maar ik stop nu met reageren op jou berichten als je het niet erg vind.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de tips. Ik moet maar gewoon verder streng en consequent zijn.

Ik geef jouw wel degelijk een waardevolle tip, alleen jij moet zo nodig met een veulen van 2,5e maand aan de haal. Dát alleen al zegt mij genoeg over je paardeninzicht. Maar idd reageer maar niet, is het beste... :D gewoon niet luisteren naar iets wat je niet wil horen.

En blaffen? Ik ben nog heel netjes hoor...maar dit pennyinzicht maakt mij boos....waar is je respect naar het paard toe...je geeft de moeder niet eens de kans. Als jij nu al niet weet hoe je dit oplost, dan is de stap naar verpesten erg dicht bij. Succes ermee!

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:11

@russel dat over het wassen is meer om haar te laten wennen aan veel dingen tegelijk:
tuinslang, aanraken, water, geluid van druk op de tuinslang, natte voetjes krijgen en deze evt schoonmaken zeg niet dat je haar meteen helemaal in het sop moet zetten,

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 11:36

dan kan ze wel al allemaal
poetsen, hoefjes geven, halstertje omdoen, water ( nee, ze wordt niet gewassen )

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:09

dan zal het wel goedkomen, vind dat je juist niet te vroeg begint, deze basis scheelt een hoop op latere leeftijd, ga zo door :)
wij hebben al zoveel veulens gehad hier en die angst zit er altijd wel in op die leeftijd, zal me er niet druk om maken.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 08:23

danke je!