Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.Knavia schreef:Dus jij kent veulens die verwekt zijn door hengsten die rond de 12 maanden oud waren? Ik geloof er niets van...
ElCid schreef:Zelfs merrie/ hengstveulens van een maand of 9 kunnen al vruchtbaar zijn, dat is ook de reden dat groepen veulens vanaf een maand of 6 al gescheiden worden. Anders loop je kans op "tienerzwangerschappen". Het zal niet heel vaak voorkomen, maar 1 x is al teveel.
Veulens worden op 4 tot 6 maanden pas gespeend. Voor die tijd zijn er nog helemaal geen 'groepen'. Dan kan het wel zo zijn dat er gelijk een merrie en een aparte hengsten opfokgroep wordt ingedeeld. Maar als je te weinig aanwas heb, kan je gerust je merries en hengsten samen ophokken. En dan na de winter dat ze op papier 2 worden de boel opdelen. Echt waar. Dat verhaal van horen zeggen lijkt me broodje aap, of ergens is er iets niet duidelijk doorgekomen. Een éénjarige hengst kan geen veulen verwekken bij een enter merrie. Kan niet. Gebeurt niet. Klaar af. 
Haha. Knavia schreef:ElCid schreef:Zelfs merrie/ hengstveulens van een maand of 9 kunnen al vruchtbaar zijn, dat is ook de reden dat groepen veulens vanaf een maand of 6 al gescheiden worden. Anders loop je kans op "tienerzwangerschappen". Het zal niet heel vaak voorkomen, maar 1 x is al teveel.
Besef je wel wat je schrijftVeulens worden op 4 tot 6 maanden pas gespeend. Voor die tijd zijn er nog helemaal geen 'groepen'. Dan kan het wel zo zijn dat er gelijk een merrie en een aparte hengsten opfokgroep wordt ingedeeld. Maar als je te weinig aanwas heb, kan je gerust je merries en hengsten samen ophokken. En dan na de winter dat ze op papier 2 worden de boel opdelen. Echt waar. Dat verhaal van horen zeggen lijkt me broodje aap, of ergens is er iets niet duidelijk doorgekomen. Een éénjarige hengst kan geen veulen verwekken bij een enter merrie. Kan niet. Gebeurt niet. Klaar af.
Knavia schreef:Dus jij kent veulens die verwekt zijn door hengsten die rond de 12 maanden oud waren? Ik geloof er niets van...
Sapoire schreef:Onze Fries hebben wij gecastreerd op 2 jarige leeftijd. Is nooit veel in de bouw veranderd.