Wanneer hengstveulen castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Wanneer hengstveulen castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:09

hengsten zijn met 1 jaar oud al in staat om te dekken..dus het ligt eraan of er merries bij staan.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:28

@ Elcid,
Zie je qua bouw nou ook veel verschil tussen de als jaarling geruinde en die op 3,5 pas ?
Jeetje wat is dit lastig zeg!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:46

Nee, beide paarden zijn in mijn profiel te zien.
Jasir, halfbloed arabier, nu 30, is als jaarling geruind maar is altijd een heel stevig breed paard geweest, nu is dat een stuk minder door zijn zeer respectabele leeftijd :o .
El Cid, volbloed arabier, is als 3,5 jarige geruind en is tot ca. 5 jaar aan de smalle kant geweest en is daarna wel wat breder geworden.
Zal per paard/ ras ook nog wel verschillen!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:31

dankje voor je info. Ik zal hier eens bij de dierenkliniek informeren.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:37

mijn haflinger is met 13 maanden gedaan
onze veearts doet het niet voor de 12 maanden
ik wilden niet dekken met mijn haflinger
dus heb ik hem vroeg laten helpen
en wilden ook niet wachten tot dat hij streken ging vertonen
ik ken ook een klophengst en daar ben je zoms niet blij mee hoor hoe hij doet

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:13

Hengsten worden vruchtbaar in de zomer van het jaar dat ze 2 worden. Daarvoor kunnen ze mischien wel op een merrie springen, maar ze zullen niet afdekken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:32

Dat gaat helaas lang niet altijd op! Er lopen aardig wat veulens rond die ook eigenlijk niet verwekt konden worden omdat paps te jong was maar helaas toch al megaperls had ipv losse flodders..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:04

Dus jij kent veulens die verwekt zijn door hengsten die rond de 12 maanden oud waren? Ik geloof er niets van...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:22

Zelfs merrie/ hengstveulens van een maand of 9 kunnen al vruchtbaar zijn, dat is ook de reden dat groepen veulens vanaf een maand of 6 al gescheiden worden. Anders loop je kans op "tienerzwangerschappen". Het zal niet heel vaak voorkomen, maar 1 x is al teveel.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:19

Knavia schreef:
Dus jij kent veulens die verwekt zijn door hengsten die rond de 12 maanden oud waren? Ik geloof er niets van...

Komt zelden voor, maar mijn vroegere DA heeft es zoiets verteld, van 2 jaarlingen (merrie en hengst) die samen op de wei liepen. Gevolg: merrietje had heel jong een veulen (denk dat ze nog geen 2 was).

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:58

En dat risico wil ik niet nemen! Maar ook al zijn het losse flodders, ik heb geen zin in ongelukken omdat meneer op 1 van mijn merries probeert te springen en deze even flink achteruit mept.
Ik denk dat ik de oplossing heb, gister nacht stond hier op bokt opeens een jaarling shetlander hengstje te koop. Als het allemaal door gaat word deze van mij, en zal hij samen met mij hengst thuis het land op kunnen. Zo kan hij nog even hengst blijven, heb ik hem toch thuis en heeft hij een maatje.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:30

ElCid schreef:
Zelfs merrie/ hengstveulens van een maand of 9 kunnen al vruchtbaar zijn, dat is ook de reden dat groepen veulens vanaf een maand of 6 al gescheiden worden. Anders loop je kans op "tienerzwangerschappen". Het zal niet heel vaak voorkomen, maar 1 x is al teveel.

Besef je wel wat je schrijft :? Veulens worden op 4 tot 6 maanden pas gespeend. Voor die tijd zijn er nog helemaal geen 'groepen'. Dan kan het wel zo zijn dat er gelijk een merrie en een aparte hengsten opfokgroep wordt ingedeeld. Maar als je te weinig aanwas heb, kan je gerust je merries en hengsten samen ophokken. En dan na de winter dat ze op papier 2 worden de boel opdelen. Echt waar. Dat verhaal van horen zeggen lijkt me broodje aap, of ergens is er iets niet duidelijk doorgekomen. Een éénjarige hengst kan geen veulen verwekken bij een enter merrie. Kan niet. Gebeurt niet. Klaar af.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:34

Wij castreren altijd met een jaar. Alleen dit jaar weet ik nog niet wat ik met mijn hengstje aan moet..

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:20

Ik ben erg blij dat ik een merrieveulen heb gekregen. Ik heb wel steeds geroepen dat als ik een hengstveulen zou krijgen ik hem zo vroeg mogelijk zou laten ruinen. Niet omdat hij hoog zou moeten worden maar puur omdat ik niet mans genoeg ben voor een hengst.

Vanaf hoe oud is een merrie vruchtbaar?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:51

Tja, wij hadden een merrietje van 10 maand die al hengstig was.. (of kan dat ook al niet volgens Knavia :? )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:53

Monster_tos schreef:
@ Elcid,
Zie je qua bouw nou ook veel verschil tussen de als jaarling geruinde en die op 3,5 pas ?
Jeetje wat is dit lastig zeg!!

Ja, ik vindt het een enorm verschil. Ruinen woredn vaak groter als ze zo jong gecastreerd zijn.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:55

Mijn hengstveulen gaat volgende maand eerst twee jaar in de opfok. Als hij 2 1/2 is wordt ie geruind en mag ie terug naar huis komen. Kan hij eerst nog even lekker hengst zijn en hopelijk mooie uitgroeien.

KladJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:51

als ze langer hengst blijven groeien ze mooier uit
ik zou hem als het kan zo lang mogelijk hengst laten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:03

Hoezo groeien ze dan mooier uit? Vaak krijgen ze dan minder maat en meer massa. Een jong gecastreerde ruin zal meer maat en minder massa hebben. Het is maar net wat je wil, én ook kan. Want als ik af en toe mensen met hun hengsten zien zeulen denk ik haal toch alsjeblieft die ballen eraf voordat er ongelukken gebeuren.. :P Haha.

Ik weet nog steeds niet wat ik met de mijne doe. Ik moet snel stalling voor hem vinden want als hij aan huis blijft staan moet hij op 1jarige leeftijd gecastreerd worden...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:06

Knavia schreef:
ElCid schreef:

Besef je wel wat je schrijft :? Veulens worden op 4 tot 6 maanden pas gespeend. Voor die tijd zijn er nog helemaal geen 'groepen'. Dan kan het wel zo zijn dat er gelijk een merrie en een aparte hengsten opfokgroep wordt ingedeeld. Maar als je te weinig aanwas heb, kan je gerust je merries en hengsten samen ophokken. En dan na de winter dat ze op papier 2 worden de boel opdelen. Echt waar. Dat verhaal van horen zeggen lijkt me broodje aap, of ergens is er iets niet duidelijk doorgekomen. Een éénjarige hengst kan geen veulen verwekken bij een enter merrie. Kan niet. Gebeurt niet. Klaar af.

Jij praat broodje aap verhalen. Een eenjarige hengst kan wel degelijk bevruchten. Had het bewijs jaren geleden in de wei rondhuppelen. Overal zijn uitzonderingen dus ook bij leeftijd en dracht. Dat van een merrie weet ik eventjes niet meer precies uit mijn hoofd maar ik kan het zo voor je opzoeken. Incl. alle hormonen enz. die dat veroorzaken en waarom.. Maar daar moet ik tijd in steken en ik moet zo stallen mesten. Ik zal straks als ik er aan denk eens kijken of ik het terug kan vinden.. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:11

Knavia schreef:

Ik wel. We hebben ooit een volbloedmerrie gehad die drachtig was van haar jaarling zoon. Kan perfect.
(we hebben het vruchtje uiteraard wel laten uitspoelen ) en we hebben eens een ongelukje gehad van een 25-jarige merrie die samen stond met een jaarling Haflinger hengst. Bij haar hebben we nooit gemerkt dat ze drachtig was, tot ze op 8 september opeens beviel van een mooi merrieveulen.

Ontopic : ik laat mijn huidige hengsten gewoon hengst. Ik zet ze samen met ruinen. Geen enkel probleem.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:37

IK zou m zolang mogelijk hengst houden,
pas als hij echt lastig wordt zou ik m castreren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:44

troi schreef:
Tja, wij hadden een merrietje van 10 maand die al hengstig was.. (of kan dat ook al niet volgens Knavia :? )

Onze merrie was ook amper een jaar oud toen ze hengstig werd :j

Sapoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:24

Onze Fries hebben wij gecastreerd op 2 jarige leeftijd. Is nooit veel in de bouw veranderd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:27

Sapoire schreef:
Onze Fries hebben wij gecastreerd op 2 jarige leeftijd. Is nooit veel in de bouw veranderd.

Dat kun je niet zo stellen, je weet niet hoe hij zich ontwikkelt had! Een vriendin van mijn heeft ook een friese hengst die op 3-jarige leeftijd er uit zag als een broekkie (daarom werd en toen ook nog niks mee gedaan). Hij is nu 4,5 en een enorme kerel, een echte hengst...!