Hengstig door been geven met rijden, kan het ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Hengstig door been geven met rijden, kan het ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:16

Nee meis...dat is echt onmogelijk!!

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:46

aerdenhout1 schreef:
Nee meis...dat is echt onmogelijk!!

Ja dat lijkt mij dus ook..
Maarja ik zit nu dus met een paard met veulen, die ik alleen maar kan poetsen, en misschien niet eens drachtig is en dan heb ik 6 weken neit kunnen rijden terwijl het wel gewoon mogelijk is |(
Dan is het niet zo dat ik der niet meer wil verzorgen maar vind het wel heel vervelend..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:03

Maar wat is dan de reden waarom er niet gereden mag worden?

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 21:08

aerdenhout1 schreef:
Maar wat is dan de reden waarom er niet gereden mag worden?

Dat ze denken dat het aan het rijden ligt, dat het daardoor misgaat

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:10

En wat haal jij dan voor verschrikkelijke dingen uit als je aan het rijden bent?
En is het de dierenarts die dit denkt of de eigenaar van het paard?

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:13

aerdenhout1 schreef:
En wat haal jij dan voor verschrikkelijke dingen uit als je aan het rijden bent?

Ik jaag der heel erg op, ik spring 3 uur achter elkaar, daarna nog 2 uur longeren, maar dat valt toch wel mee ?
Nee echt niet, ik doe echt totaal niks geks, ik doe gewoon dressuur, B niveau ofzo en spring ooit eens een keer, en meer doe ik niet, ik stap veel omdat ze nog niet helemaal op conditie is, en doe gewoon rustig aan, rijd tussen een half uur of 3 kwartier..
En wie het heeft gezegd weet ik niet, heb het van iemand gehoort die het aan mij door zou geven ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:58

Dan zou ik het eerst eens navragen bij de eigenaar, misschien heeft diegene het wel verkeerd doorgegeven, dat kan ook nog.

Wat soms nog wel eens gezegd wordt is dat een merrie die achter wat open staat tijdens het rijden lucht aanzuigt, waardoor ze het vruchtje kan verliezen. Een optie dan is de merrie laten dichtzetten.
Maar om precies te weten wat er nu gezegd en bedoeld is, zou ik het dus even aan de eigenaar zelf vragen.

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:53

Een merrie wordt hengstig door haar hormonencyclus. Hormonen worden vrijgegeven in haar hersenen (hypofyse) of in haar geslachtsorganen. Het kan dus nooit zo zijn dat je haar hengstig kan maken door te drijven (tenzij je je met je benen op hele rare plekken gaat zitten en haar organen precies zo kan stimuleren dat ze haar hengstigheidshormonen gaat afgeven :D )
Ik snap dat je het de eerste week na inseminatie heel rustig aan doet. Het eitje moet zich in het baarmoederslijmvlies nestelen en dat duurt gewoon een paar dagen voordat het 'vast' zit zeg maar. Ik kan me voorstellen dat dat niet zo goed wil als je een flink springparcours gaat doen, maar in de natuur lopen de merries ook gewoon de hele dag, dus gewoon rustig wat beweging geven, moet mi goed gaan...

Ik zou de DA gewoon even opbellen en vragen waar die 6 weken nou voor staan. Ik vind dat je wel recht hebt om te weten waarom je iets niet mag doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:12

Natashaa schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik jaag der heel erg op, ik spring 3 uur achter elkaar, daarna nog 2 uur longeren, maar dat valt toch wel mee ?
Nee echt niet, ik doe echt totaal niks geks, ik doe gewoon dressuur, B niveau ofzo en spring ooit eens een keer, en meer doe ik niet, ik stap veel omdat ze nog niet helemaal op conditie is, en doe gewoon rustig aan, rijd tussen een half uur of 3 kwartier..
En wie het heeft gezegd weet ik niet, heb het van iemand gehoort die het aan mij door zou geven ;)

Ik bedoelde het ook een beetje als grap...

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:51

Nicole288 schreef:
Dan zou ik het eerst eens navragen bij de eigenaar, misschien heeft diegene het wel verkeerd doorgegeven, dat kan ook nog.

Wat soms nog wel eens gezegd wordt is dat een merrie die achter wat open staat tijdens het rijden lucht aanzuigt, waardoor ze het vruchtje kan verliezen. Een optie dan is de merrie laten dichtzetten.
Maar om precies te weten wat er nu gezegd en bedoeld is, zou ik het dus even aan de eigenaar zelf vragen.

Nee de gene die het me verteld heeft, die heeft het echt goed doorgegeven, dat weet ik heel zeker ;)
En met de eigenaar heb ik geen contact..

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:54

manna_ schreef:
Een merrie wordt hengstig door haar hormonencyclus. Hormonen worden vrijgegeven in haar hersenen (hypofyse) of in haar geslachtsorganen. Het kan dus nooit zo zijn dat je haar hengstig kan maken door te drijven (tenzij je je met je benen op hele rare plekken gaat zitten en haar organen precies zo kan stimuleren dat ze haar hengstigheidshormonen gaat afgeven :D )
Ik snap dat je het de eerste week na inseminatie heel rustig aan doet. Het eitje moet zich in het baarmoederslijmvlies nestelen en dat duurt gewoon een paar dagen voordat het 'vast' zit zeg maar. Ik kan me voorstellen dat dat niet zo goed wil als je een flink springparcours gaat doen, maar in de natuur lopen de merries ook gewoon de hele dag, dus gewoon rustig wat beweging geven, moet mi goed gaan...

Ik zou de DA gewoon even opbellen en vragen waar die 6 weken nou voor staan. Ik vind dat je wel recht hebt om te weten waarom je iets niet mag doen.

Rustig aan doen zou ik echt helemaal niet erg vinden, stappen vind ik al goed, maar helaas niks snap ik niet..
En DA opbelllen is geen optie denk niet dat de eigenaar het er mee eens is en zou niet weten hoe ik aan het nummer moeten komen.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:58

Natashaa schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik bedoelde het ook een beetje als grap...[/quote]

Ja weet ik en daarom zei ik de eerste zin ook, dat was ook een grap, Dat zou ik echt nooooit doen ;)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:24

Het is echt onzin!

Wat wél kan is dat de merrie gaat staan z*iken omdat ze het been voelt als "prikkel" om het zo maar te zeggen, maar in dat geval was ze dus al hengstig.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:28

Ik denk dat de DA het niet zo bedoelde ;)
Ik denk dat hij bedoelde: jouw merrie werpt de vrucht (blijkbaar) af door het rijden, en dus is het beter om ff niet te rijden zodat het helemaal is ingenesteld en ze niet meer opnieuw hengstig wordt (ofwel, de dracht weggaat ;) )

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:20

Jaimyliefje schreef:
Ik denk dat de DA het niet zo bedoelde ;)
Ik denk dat hij bedoelde: jouw merrie werpt de vrucht (blijkbaar) af door het rijden, en dus is het beter om ff niet te rijden zodat het helemaal is ingenesteld en ze niet meer opnieuw hengstig wordt (ofwel, de dracht weggaat ;) )

Ja dat zou inderdaad wel kunnen, maar zijn daar echt 6 weken voor nodig ? En kan je dan niet gewoon alleen wat stappen ?
Maar vorig jaar is het ook gewoon in ene keer goedgegaan en heb ik wel mogen rijden..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:43

het kan zijn dat de merrie lucht aan zuigt in baarmoeder, dit gebeurd voornl gebeuren bij bewegen...dus ook bij rijden...dan worden ze niet drachtig....

Hoe oud is het veulen nu?

als de eigenaar zegt niet rijden,dan rijd je niet, klaar! kan ej wel zeuren en mekkeren maar dan moet jezelf paard kopen...

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:51

sigrid1182 schreef:
het kan zijn dat de merrie lucht aan zuigt in baarmoeder, dit gebeurd voornl gebeuren bij bewegen...dus ook bij rijden...dan worden ze niet drachtig....

Hoe oud is het veulen nu?

als de eigenaar zegt niet rijden,dan rijd je niet, klaar! kan ej wel zeuren en mekkeren maar dan moet jezelf paard kopen...

het veulen is nu bijna 3 maanden..

Sorry hoor maar moet dat nou zo gezegd worden ? Ik mekker er zeur niet, ik vind het heel jammer dat ik niet mag rijden, dus ik vraag nu hier op bokt gewoon wat de oorzaak kan zijn