help! mijn merrie is drachtig.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Re: help! mijn merrie is drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:46

Wat een mooi dier zeg! Ben heel benieuwd hoe het veulen eruit zal gaan zien.

Veel sterkte!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:52

armanike schreef:
hmm maar de merrie is wel ingeschreven bij kwpn? jammer, ja dan zal ik daar eens bij kijken.

Dan kan het wel maar je krijgt een register b en bij de vader verwacht ik dat ze daar onbekend bij zetten.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:52

Mijn merrie heeft zelf indd kwpn papieren.
Uhm als mijn merrie niet de hoogte meer in gaat maakt me niet zo heel veel uit xd ze is al 1.70m

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:56

Voor een twenter??? :wow:

Nee dan hoeft ze inderdaad niet meer zonodig de lucht in...

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:57

Mooie merrie! Ik hoop voor je dat allesvoorspoedig verloopt, het zal in ieder geval een mooi veulen worden met zo'n knappe mama. Spannend wat eruit komt!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:00

Ja zoals ik al zei, ze is al een hele joekel. Ik had een maatje kleiner zelfs al niet zo erg gevonden :p? Maar ik hoop dat ze zelf goed uitgroeid zoals het voor haar lichaam nodig is en dat ze goed gebouwd word, want nu is ze een beetje onderbouwd. Ik ga maandag ook meteen merrie brokken halen. En dan maar hopen dat alles goedkomt zeker:p

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:01

armanike schreef:
Mijn merrie heeft zelf indd kwpn papieren.
Uhm als mijn merrie niet de hoogte meer in gaat maakt me niet zo heel veel uit xd ze is al 1.70m

Haha jeeutje :+ Mijn veulen heeft nrps papier gekregen, drama met het kwpn! Duurde eeeeeeeuwen en ze zijn niet goedkoop! Uiteindelijk is het helemaal leuk hoor zo'n kleintje :j mijn merrie heeft het 4mnd vol gehouden met dr veulen en was toen helemaal op en hebben het veulen er toen ook afgehaald (die was brutaal zat en liep zelfs zo bij mamma weg alleen de trailer op, daag mamma! haha)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:03

hmmm das wel al vroeg toch? ja ik maak me een beetje zorgen dat ze te zwak en jong gaat zijn voor dat veulen de voeren :p^. En ik maak mij zorgen om mijn brutale arabier die erbij loopt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:04

nou dat gaat niet lang meer duren weet je zeker dat ze twee is ik bedoel dat ze zwanger is is ook niet gemeld.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:06

armanike schreef:
hmmm das wel al vroeg toch? ja ik maak me een beetje zorgen dat ze te zwak en jong gaat zijn voor dat veulen de voeren :p^. En ik maak mij zorgen om mijn brutale arabier die erbij loopt

Dat klopt, 5mnd is normaal maar de merrie begon het veulen te slaan en bij dr weg te lopen en dan moet je keuzes maken! En merrie en veulen eerst apart houden!! Zeker met zo'n maiden merrie!!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:07

ja op haar papieren staat 15 mei 2008 en ze heeft nog maar hele kleine tandjes en nog bijna geen achter tanden

Ze ziet er ook nog echt jong uit volgens mij. Maar anderen zeggen die is ouder, maar dan kan dat toch niet met de tanden? Ja maar waar ik haar van gekocht heb is wel een correcte man? ik heb gister met hem gebeld, en hij zei dat hij me zeker wou helpen met het achterhalen van de vader.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:23

:oo Dan is ze dus als éénjarige gedekt? :?

Gelukkig is ze nu bij jou en ziet ze er goed uit :(:)
Arm paardje, ik hoop dat ze het allemaal aankan.

Ik wens je veel succes met je mooie merrie ;)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:28

ja, ik vind het ook niet leuk voor haar. Ik denk dat ze qua geest het wel aankan, ze is erg rustig en evenwichtig. Maar haar lichaam is nog vollop in de groei en zo fragiel.

Ik had nog een vraag , ik haal eigelijk altijd mijn voer bij AVEVE (weet niet of iemand dat kent in nederland) maar het is dus geen pavo etc etc, is dit voldoende? ik wou fokkerij mengeling en merrie suplimenten halen maandag.

http://www.avevewinkels.be/Default.aspx ... =nl-BE#top

dankje iedereen!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:51

Zou ik niet moeilijk over doen het is voor drachtige merries dus afgestemd op de behoefte en of het dan van Aveve is of Pavo maakt dan niet zo uit lijkt mij.Alleen wel opbouwen niet in 1 keer de voorgeschreven hoeveelheden gaan geven.Succes verder!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:33

hanny_jelke schreef:
klopt maar een fries is een koud bloed en een KWPNer een warmbloed.
en volgeens mij wil het KWPN geen koudbloed er in. (weet het niet zekker dan zal je naar het KWPN stamboek moeten bellen of even google)

umm wil nie banketstaaf doen maar een fries is geen koudbloed gewoon een warmbloed paard!!! en aan ts niet de druk maken ik had een c pony als 1 jarige gedekt ook een ongelukje en op 5 mei lag er een mooi gezond hengst veulen is allemaal prima verlopen en ook is ze niet belemerd in de groei en ontwikkeling...

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:25

pepsy schreef:
hanny_jelke schreef:
klopt maar een fries is een koud bloed en een KWPNer een warmbloed.
en volgeens mij wil het KWPN geen koudbloed er in. (weet het niet zekker dan zal je naar het KWPN stamboek moeten bellen of even google)

umm wil nie banketstaaf doen maar een fries is geen koudbloed gewoon een warmbloed paard!!! en aan ts niet de druk maken ik had een c pony als 1 jarige gedekt ook een ongelukje en op 5 mei lag er een mooi gezond hengst veulen is allemaal prima verlopen en ook is ze niet belemerd in de groei en ontwikkeling...

hier mag over gespekuleert worden.
Citaat:
Is het Friese paard een warmbloed of een koudbloed? Dit is een zeer vaak gestelde vraag waarbij bijna even dikwijls geen klaar antwoord op volgt, ofwel een nietszeggende ontwijking dat de Fries een warmbloed onder de koudbloeden is, wat de verwarring van de vraagsteller nog vergroot.
Om een duidelijke bepaling te kunnen geven moeten we noodgedwongen terug gaan in de geschiedenis van het paard.

ik heb lang bij een fokkerij gelopen die zeiden dat het koud bloeden waaren vandaar.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:37

7 jaar geleden is mijn merrie bevallen van een gezond hengstveulen. Zij was toen zelf 2 jaar en 8 maanden oud. Ik had haar gekocht als jaarling en ze is op de pensionstal gedekt zonder dat ik daarvan op de hoogte ben gebracht(hengst was uitgebroken in de inscharingsweide). Woedend was ik en dat is nog zacht uitgedrukt.
Pas 10 dagen voordat het veulen geboren werd, was ik op de hoogte.
Alles is goed gegaan. Mijn merrie was een super moeder en heeft de hele zomer en najaar in een grote groep merries met veulens gestaan.
Ik ben haar toen pas gaan beleren in de zomer toen ze 4 jaar was. Ze heeft er geen enkel probleem in haar ontwikkeling van over gehouden en is geworden zoals ik had verwacht.
Ik was wel blij dat het een ponyhengst was geweest, 1.42m zodat het veulen niet zo enorm groot was.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:41

Ik fok nooit veulens o.i.d., maar wat ik wel weet is dat het heel goed is om de merrie tijdens de dracht magnesium bij te voeren.
Dit is goed voor zowel de ontwikkeling van de merrie als de ontwikkeling van het veulen.

Hoe en waar je magnesium kan krijgen weet ik eigenlijk niet.. maar het is in ieder geval altijd heel gezond.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:33

Ik ga duimen dat het goed gaat komen.
Je heb een mooie merrie :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:43

heel even over het stamboek een fries is de warmbloed onder de koudbloeden ;) en een kruizing kan wel zeker in geschreven worden bij het KWPN! vriendin van mij had ook een KWPNXFries en die heeft ook KWPN papieren!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:53

ik ben wel heel benieuwt
hoop dat het goed gaat met moeder en veulen

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:24

dankje allemaal!!!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:30

Gefeliciteerd met de verrassing en wat een mooie merrie heb je!
En wij hebben ook een tijd Aveve gevoerd goed voer en ik denk dat het bijna hetzelfde is als Pavo maakt maar weinig verschil. Zou haar de mengeling geven die je aan hebt gegeven hier boven. Ben benieuwd wat er uit komt rollen :D

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:43

ik ben vandaag merrie brok, merrie supliment en magnesium gaan halen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:56

Je paard kan er nog zo volwassen uit zien, dat is ze niet. Mijn merrie was destijds ook heel volwassen voor een 2.5 jarige maar toen het veulen er eenmaal was zag je pas hoe jong ze zelf nog was. Ze was een super moeder! Toen het veulen 10 dagen was is ze met een ervaren fokmerrie en haar veulen het land op gegaan..'s avonds hadden de veulens dan een speeluurtje en mijn merrie deed mee :j Ze heeft alles aan haar veulen gegeven, ze werd op een gegeven moment down en lusteloos en bleef afvallen..ze snauwde haar veulen af en liep bij dr weg.

Let hier straks goed op bij je merrie en laat niet het veulen ten koste van je merrie bij haar lopen! Mijn veulen (destijds) heeft er niks aan overgehouden hoor dat ze met 4mnd gespeend is..ze is nu een lieve sociale jaarling :)