chantal1992 schreef:Dat zijn vaak de mensen die graag een veulentje willen zien maar zelf geen risico's willen nemen. Het zinnetje "ohhh leuk, moet je doen joh" is geen goed bedoeld advies!
inderdaad ben ik het helemaal mee eens. Ik heb hier in de buurt ook veel mensen die een veulentje fokken omdat ze het zo leuk vinden en zo schattig, maar helemaal geen verstand hebben van juiste combinaties etc. Voordat ik een veulen bij mijn merrie fokte ben ik naar meerdere hengstenhouders geweest om de hengsten in real life te bekijken (en ik kan je zeggen dat het karakter van de hengst vaak anders is dan in de folders en op het internet staat omschreven.) Ik ben met mijn merrie twee keer naar de keuring geweest om haar zwakke en sterke punten duidelijk te krijgen. Ik heb op bokt gevraagd wat mensen bij mijn merrie een goede combinatie vonden en waarom. Voordat ik een hengst had uitgekozen was ik bijna een half jaar verder, maar nu heb ik wel de perfecte combinatie gevonden en is er een waanzinnig mooi veulen uit gekomen wat ik, ondanks de slechte markt, voor veel geld heb kunnen verkopen.
TS denk heel goed na waar je mee bezig bent. Ga naar de hengstenhouders, ga met je merrie naar de keuring en blijf reël. Karakterproblemen van de merrie zijn heel moeilijk te verbeteren, maar het kan natuurlijk wel. Wat zijn de zwakke punten van je merrie en kan de hengst die je graag zou willen gebruiken die verbeteren? Is deze hengst niet te iel voor je haflinger die toch vrij stevig gebouwd is? Zou je dan niet liever voor een ander soort warmbloedpaard gaan dat beter bij de merrie past?