Jullie mening. en tips gevraagd !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:48

chantal1992 schreef:
Dat zijn vaak de mensen die graag een veulentje willen zien maar zelf geen risico's willen nemen. Het zinnetje "ohhh leuk, moet je doen joh" is geen goed bedoeld advies!

inderdaad ben ik het helemaal mee eens. Ik heb hier in de buurt ook veel mensen die een veulentje fokken omdat ze het zo leuk vinden en zo schattig, maar helemaal geen verstand hebben van juiste combinaties etc. Voordat ik een veulen bij mijn merrie fokte ben ik naar meerdere hengstenhouders geweest om de hengsten in real life te bekijken (en ik kan je zeggen dat het karakter van de hengst vaak anders is dan in de folders en op het internet staat omschreven.) Ik ben met mijn merrie twee keer naar de keuring geweest om haar zwakke en sterke punten duidelijk te krijgen. Ik heb op bokt gevraagd wat mensen bij mijn merrie een goede combinatie vonden en waarom. Voordat ik een hengst had uitgekozen was ik bijna een half jaar verder, maar nu heb ik wel de perfecte combinatie gevonden en is er een waanzinnig mooi veulen uit gekomen wat ik, ondanks de slechte markt, voor veel geld heb kunnen verkopen.
TS denk heel goed na waar je mee bezig bent. Ga naar de hengstenhouders, ga met je merrie naar de keuring en blijf reël. Karakterproblemen van de merrie zijn heel moeilijk te verbeteren, maar het kan natuurlijk wel. Wat zijn de zwakke punten van je merrie en kan de hengst die je graag zou willen gebruiken die verbeteren? Is deze hengst niet te iel voor je haflinger die toch vrij stevig gebouwd is? Zou je dan niet liever voor een ander soort warmbloedpaard gaan dat beter bij de merrie past?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:38

Je hebt een geweldige hengst gezien. Daar gaat het je om, neem ik aan!
Waarom verkoop je de haflinger niet, en koop je een nakomeling (veulentje, jaarling) van die hengst? Geen extra kosten, geen risico's.

Misschien nog een optie als je echt zelf een veulentje wil fokken: fok met je merrie een mooi, degelijk haflingerveulen uit de combi met een goede passende haflingerhengst. Verkoop na afspenen beiden (dan heb je toch het hele traject meegemaakt) en koop van de opbrengst een nakomeling met papier (bv uit een NRPS merie) van de arabische hengst die je zo mooi vind.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:31

gem schreef:
Je hebt een geweldige hengst gezien. Daar gaat het je om, neem ik aan!
Waarom verkoop je de haflinger niet, en koop je een nakomeling (veulentje, jaarling) van die hengst? Geen extra kosten, geen risico's.

Misschien nog een optie als je echt zelf een veulentje wil fokken: fok met je merrie een mooi, degelijk haflingerveulen uit de combi met een goede passende haflingerhengst. Verkoop na afspenen beiden (dan heb je toch het hele traject meegemaakt) en koop van de opbrengst een nakomeling met papier (bv uit een NRPS merie) van de arabische hengst die je zo mooi vind.

Hier ga ik helemaal in mee.

Wat ik niet snap is dat je een veulen wilt fokken van een merrie waar je geen klik mee hebt?
Zou als ik jou was gewoon eerst je merrie tekoop zetten en dan eens kijken wat je krijgt voor haar met dat geld en het geld dat je hebt gespaart voor de dekking kun je een hele mooie merrie kopen misschien wel al een arabier en misschien daar met die hengst die je zo leuk vind een veulentje fokken dan heb je een veulen van een paard waar je waarschijnlijk wel een klik mee hebt en de hengst die je zo mooi vind en je hebt een ras zuiver veulen wat je helemaal op kan fokken en daarna na 3jaar eens lekker mee kan gaan beginnen. Ik zou nooit een paard aanhouden om een veulen mee te fokken en dan de merrie verkopen omdat er geen klik is.
Maar goed als jij perse van deze merrie een veulen wilt wens ik je toch heel veel succes.

Kosten dekking
scannen (met nog kans op 2lingdracht)
extra enting 10 maanden dracht
extra stalgeld (want je hebt na de geboorte 2paarden op stal dus ook dat koste extra)
dierenarts als het veulen geboren om het na te kijken(niet altijd van toepassing)
extra wormenkuur
enting veulen
chippen veulen
merriebrok (is niet altijd duurder want mijn merriebrok is goedkoper als de basisbrok die ik voer)
halster en touw (zijn de kosten niet maar goed komt er ook bij)

Mocht het fout gaan met de merrie ben je heel veel geld kwijt want als de merrie komt te overlijden dan heb je melkpoeder nodig wat absurd duur is en je kan niet zonder.
Mocht het fout gaan met het veulen heb je nog geen veulen van die merrie die je zo graag wilt verkopen dus komt er nog weer meer kosten bij omdat je levend veulen garantie hebt dus heb je die merrie nog zeker een jaar staan en dus alle kosten die er dan weer bij komen.
Mocht het helemaal fout gaan dan heb je niets meer maar wel heel erg duren rekening van de dierenarts.

Succes het hoeft niet fout te gaan maar goed als ik zo in het topic dbt 2010 lees is het gister toch wel erg fout gegaan bij iemand en bij een ander is het veulen overleden en bedenk wel het kan 100x goed gaan maar het hoeft maar 1x fout te gaan en het is goed fout.

Jeskim

Re: Jullie mening. en tips gevraagd !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:05

Ik ga een beetje met de rest mee, in de zin van, je weet niet hoe het veulen uit gaat pakken, als je die hengst heel leuk vindt zou ik een mooie nakomeling kopen, dan weet je wat je hebt!!
Dat zou mijn advies zijn..

Het is natuurlijk wel heel leuk om een eigen fokproduct te hebben en het diertje naar je eigen hand te kunnen zetten en het is gewoon een bijzonder gevoel om op je eigen fokproduct te rijden e.d. Daar ga ik helemaal in mee. Ik fok zelf regelmatig met mijn fjorden en het blijft speciaal.

Bedenk wel dat er een hoop mis kan gaan, zoals de anderen al aan geven. De merrie kan problemen krijgen en ook het veulen. Heb zelf al eens met een veulen van een dag oud op de kliniek gestaan, dat is echt niet leuk en de kosten zijn ook behoorlijk..

Scannen kost hier overigens maar een euro of 15, dan moet je 's ochtend naar het inloopspreekuur op de paardenkliniek.. Maar ik woon in het noorden van het land en daar liggen die prijzen toch wat lager..