Pleegmerrie gezocht, met spoed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:48

Je merrie ziet er uit alsof ze het zwaar heeft. :(:) Sterkte in deze moeilijke tijd, zal wel dubbel voelen om blij te zijn met je prachtige veulen terwijl je afscheid moet nemen van je merrie.

SeBart

Re: Pleegmerrie gezocht, met spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:57

Pfff wat moeilijk. Ik ben ook bezig geweest maar niks gevonden. Wij brengen ons veulen nu met de fles groot. Heb er wel een merrie bij staan die hem de belangrijke dingen leert, maar die geeft helaas geen melk.
Heel veel succes en sterkte met je merrie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:58

ik heb nog ene merrie die over een paar weken bevallen moet, wellicht is het ook nog een optie te kijken of ze er 2 wil opvoeden.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:00

je kan het altijd proberen, ook al was mijn DA daar niet zo weg van. Ook al ligt dat misschien ook per veulen en situatie verschillend

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:01

SeBart schreef:
Pfff wat moeilijk. Ik ben ook bezig geweest maar niks gevonden. Wij brengen ons veulen nu met de fles groot. Heb er wel een merrie bij staan die hem de belangrijke dingen leert, maar die geeft helaas geen melk.
Heel veel succes en sterkte met je merrie.

dat is ook wel heel heftig zeg, dat is ook een beetje mijn angst, dat een pleegmerrie niet lukt.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:45

ik heb met 6wk oud veulen ook de moeder verloren en groot gebracht met poeder melk, het is hartstikke goed gegaan, de opvoeding en bescherming van een ander paard vind/vond ik veel belangrijker. En het merrie veulen is er super goed doorgekomen. Ze ging met een andere merrie met veulen gewoon naar de wei en s,avonds in der eigen box.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:09

Vorig jaar is hier in de buurt een merrie gestorven . Het veulen is groot gebracht door een andere merrie die ze iets hadden gegeven zodat ze melk gaf. Dit zal niet met elke merrie gaan , maar er moet een oplossing zijn denk ik!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:10

hai

wat vreselijk moeilijk, ik be vorig jaar een merrie verloren toen haar veulen drie weken was. ik haar al bij mijn andere merrie met veulen lopen toen ( omdat we wisten dat het eraan kwam ) de andere merries hebben het veul opgevoed en beschermd, drinken mocht hij niet. dat hebben we gedaan met een emmertje, een hoop werk maar het is gelukt

ik hoop voor je dat mams het nog een poosje trekt

succes ( en ik heb nog twee volle emmers melkpoeder, die mag je zo hebben , houdbaar tot juli )

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:23

Overigens geeft mijn merrie sinds van de week ineens spontaan melk... ik weet niet of het voedende melk is, en ik weet niet waar je woont, maar anders zou het mogelijk wel een optie zijn?
Ze heeft 4 jaar geleden een veulen gehad, is erg vriendelijk en voedt goed op.
Ik heb echt geen idee hoe die melkproductie ineens weer op gang is gekomen, er staat geen spanning op de uier, maar het spuit er wel uit als je eraan knijpt. Dierenarts dacht dat het waarschijnlijk met de hormoonhuishouding te maken heeft nu ze weer op het land staat.
Mogelijk als je in de buurt van Zoetermeer/ Den haag woont is het een optie, maar ik weet niet waar je woont?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:24

er zijn in Belgie zeker een tiental plaatsen waar merries hormonaal en vaginaal gestimuleerd worden om een veulen te accepteren en ook te zogen dus ik denk dat ze dat dan in Nl ook kunnen
heb je al eens naar Utrecht gebeld ..want bij ons hoort de faculteit Merelbeke er ook bij .
merries komen uit een embryotransplantatiecentrum vandaan
Bemi hoeve (is een site van ) vangt inderdaad heel goed moederloze veulens op ..maar zal wel een duur grapje zijn .
hoop voor jullie heel erg dat de merrie het toch nog even trekt want dit is inderdaad voor de kleine ook wel belangrijk , hoelanger hij er toch onder kan , hoe sterker hij toch wordt ..desnoods aanvulen met kunstmelk zodat ie genoeg binnekrijgt ..
veel succes FF !!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:45

het gaat nu nog goed, denk dat ik ze morgen nog binnenhou en woensdag eens een uurtje buiten proberen, met pijnstilling.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:50

@ ts, wat naar!
En het lijkt me vreselijk om dit mee te maken. Je gevoel zal ook wel met je aan de loop gaan denk ik.
Waar doe je goed aan?

Is het bekend waar de merrie last van heeft? Of heb ik daarover heen gelezen?

Wij hadden ook een merrie die spontaan melk gaf als ze een veulentje hoorde.
Maar daar heb je nu natuurlijk niets aan, en ik hoop voor je dat de merrie toch nog opknapt, en dat een pleegmoeder niet nodig is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:51

Suc6 ook naar zeg zo je bent blij met een veulen maar mams moet je afscheid van nemen

Als je een merrie 2 veulens wilt laten opvoeden moet je wel goed opletten
Want dit veulen is al verder ontwikkelt

Als de merrie is aan het veulenen en de nageboorte is eraf direct het andere veulen in de stal zetten en helemaal inwrijven met de nageboorte ik hoop da thet lukt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:54

fokfanaat schreef:
het gaat nu nog goed, denk dat ik ze morgen nog binnenhou en woensdag eens een uurtje buiten proberen, met pijnstilling.

inderdaad desnoods wat langer binnen houden ..dat is gezien de situatie niet het einde van de wereld

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:10

pff heftig !!
Kattenheye vind ik ook een goed punt, veulens van verschillende leeftijden etc. als er een veulen afgespeent word.. Misschien kan die van jou er dan bij ?

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:49

Pfhoe, jeetje zeg!!!
Heel veel sterkte!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:26

Jeetje FF ik had dit bericht helemaal gemist! Heel veel sterkte! Ik hoop dat het goed komt met de kleine en dat de merrie uit eindelijk geen pijn meer heeft. Knuff!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:08

Anoukie schreef:
Oh FF, wat enorm vervelend voor je! Ik weet dat Silverbrumby hier op Bokt ook bezig is geweest met een pleegmama, misschien heeft zij nog tips voor je?

Die komt bij ons op stal vandaan.
Fijnste is als ze het dode veulen en de nageboorte nog hebben. :j

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:34

Jeetje wat een nare situatie, hopelijk komt er toch nog snel een passende oplossing voor jullie. Veulentje met de fles groot brengen hebben wij wel is gedaan maar het is een flinke klus... Vind het veulentje een aansprekend koppie hebben, succes er mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:36

maar ben er nog niet helemaal uit wat nou het beste is. als ik nu al een pleegmerrie wil, moet ik eerst raf laten afspuiten en dan met zo'n kleintje gaan slepen, met toch een best grote kans dat het niet lukt, en dan zit ik zonder moeder en zonder pleegmerrie, en ene heel jong veulentje.

waar nu het meest mijn voorkeur naar uit lijkt te gaan is wachten tot vilexa veulend,Raf af laten spuiten, proberen Ali bij vilexa te leggen (insmeren met nageboorte)
en lukt dat niet dan naar een pleegmerrie.
heb ik een kans op succes meer.
en ik hoop dat raf het nog zolang volhoudt, desnoods hou ik ze 2 weken vooral op stal.

heel erg bedankt voor het meedenken allemaal

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:52

Ik zou het ook zo doen denk ik. Die eerste melk daar lijdt een merrie niet veel onder, maar als het veulen 5/6 weken is dan moet die melkfabriek heel hard werken en dat zal niet meer te doen zijn voor jou merrie. Gewoon aankijken en als het lukt bij die 2e merrie erbij zetten. Mams goed voeren en de veulens vroeg beginnen bij te voeren. Ik wens je veel succes; leuk is anders!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:13

bah, wat naar van je merrie.
de enige tips die ik je kan geven. Mijn merrie heeft in het verleden zelf een pleegveulen grootgebracht. Is inderdaad insmeren met het nageboorte. Dit heeft bij ons enorm geholpen met de acceptatie. Veulen stond de eerste paar uur in een stal ernaast.
In Elsloo(fr) zit een moederloze veulenopfok.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:25

ik zou ook voor het behoud van de merrie gaan, een veulen hoeft niet perse de wei in de moedermelk is het belangrijkste en ik zie dat je een behoorlijke box hebt waar het veulen in rond kan rennen. Gewoon volhouden tot de andere merrie geveuld heeft.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:33

Wat erg zeg. Ik hoop dat het allemaal goed komt met je veulen, is echt een prachtig diertje. En veel sterkte met je merrie.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:36

Heel veel strekte :(:)