terug laten dekken na dode veulens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:04

Jij hebt wel hele lange tenen zeg...of zijn wij `hollanders` weer te eerlijk, te lomp en te recht door zee?

Ik heb niets tegen papierloze kruisingen, want ik ben het ook niet altijd eens met het fokbeleid van de grotere stamboeken en ik heb de nodige kruisingen gezien die heel erg leuk waren.
Helaas is het merendeel van de zelfverzonnen kruisingen niet goed doordacht, er wordt geen hengst gekozen die de tekortkomingen van de merrie kan compenseren, en het resultaat zie je maar al te vaak op Marktplaats of op paardenmarkten langskomen.

En niemand kan in de toekomst kijken. Een goed en gezond paard kan 40 jaar worden. En je zult er rekening mee moeten houden dat je een paard geen 40 jaar aan wilt houden, of aan kunt houden....

Denk even door...en speel in je hoofd alle scenario´s door.

En verder ben ik van mening dat iedereen de kans moet krijgen om zelf fouten te maken.

Caprice4evah

Re: terug laten dekken na dode veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:10

Sorry, maar ben geen belg hoor...
Mij gaat het om het karakter van mn merrie en het karakter van de hengst, voor een draver is ze heel rustig en de hengst is uberkalm en dat is voor mij een match wat er uitkomt intreseert me niet, als het maar gezond is! Bij ons komt er geeneen paard op mp en zeker niet op de markt want zo zitten wij niet in elkaar paarden komen en gaan pas weer als... Daar zijn ze voor uitgezocht, om te blijven en niet om weer te verkopen naar verloop van tijd.
Topic was niet opgestart om dit te krijgen wat ik nu krijg en dat is discussie over mn papierloze kruising en waarom?? Dat snap ik niet goed... Wilde ervaringen horen en wat advies krijgen maar alles wat jij blijft zeggen heb ik mezelf al 10x in het hoofd gehaald.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:13

Waarom start je dan dit topic? Wat wil je horen? Dat character alle exterieurfouten weg kan poetsen?
Kijk eerst naar de bouw van je paard, en de hengst die je erbij zoekt. Character en temperament worden maar voor een deel genetisch bepaald, het meeste staat en valt met de opfok en een opleidingstraject.

Dat de reacties in dit topic niet dat zijn wat je wilde horen, is inherent aan het plaatsen van een topic op een forum, en de verschillende meningen en ervaringen van de mensen die hier op zitten.
Kun je daar niet tegen, kan ik je idd alleen maar adviseren om in het vervolg op je handen te gaan zitten, vooral niet proberen te leren van een ander, en zo veel mogelijk fouten zelf proberen te maken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-05-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:20

jezus ze wil horen of er iemand na zo'n voorval het zelfde jaar nog zou gaan roberen haar weer drachtig te krijgen. Of iemand ervaring heeft en of er mess medisch iets is waarvoor je een jaar zou wachten.

Paarden zonder papieren zijn ook goede paarden en dan is het zeker geen rotzooi. Niet alles draait om geld en het weer verkopen na een paar jaar. Inderdaad hier zijn er een hoop die een paard verkopen na een paar jaar maar er zijn ook nog mensen die een paard kopen voor het leven!!!

Ik zou het gewoon dit jaar proberen als de merrie gezond is.sterkte met het maken van je keuze

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:38

randey schreef:
jezus ze wil horen of er iemand na zo'n voorval het zelfde jaar nog zou gaan roberen haar weer drachtig te krijgen. Of iemand ervaring heeft en of er mess medisch iets is waarvoor je een jaar zou wachten.

Kan je met dergelijke vragen niet bij je DA terecht? Of heeft deze iets geadviseerd wat ze nou net niet wil horen? Ik vraag me af waarom ze het advies van haar DA niet opvolgt, en onze bevestiging wil hebben?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:49

Cassidy, ik vind dat je nu echt loopt te zeuren om het zeuren.

Dat je afraad om zo'n kruising op de wereld te zetten is nu wel duidelijk. De TS houdt daar een andere mening op na. Dat is haar goed recht. Als ze advies zou vragen over hengstenkeuze zou ik het ook afraden maar die keuze heeft ze wel zelf gemaakt en respecteer ik.

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:50

wat ik begreep was er geen probleem. Maar mess een gewetensvraag? Wat zouden julie doen? zoiets!

Kijk je wil toch soms eens weten hoe een ander denkt. Zou jij na zo'n voorval nog het zelfde jaar fokken? En heeft iemand er ervaring mee? Dit staat los van waarom ze het wil en of er papier bij zit. Anders had ze wel een toppic geopend met: Zou jij een papierloos veulen fokken of Zou jij fokken als je niet weet of je het paard wilt houden!

Zo moeilijk is het niet.

Zou jij een veulen fokken als je merrie dit heeft meegemaakt? En zou je dit het zelfde jaar nog doen?

Die andere dingen kan je neit over oordelen daar er geen info over gegeven wordt. Dat zijn dan alleen maar aannamens en dar heb je niks aan bovendien vraagt ze daar ook geen advies over toch?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:58

@ Cassidy

TS vraagt hierin of het mogelijk is om een geslaagde dekking te krijgen nadat de merrie 2 maal verworpen heeft.
daarbij wil ze haar Draver merrie laten dekken met een Friese hengst om de reden dat ze volgens TS goed bij elkaar passen. zowel jij als ik kennen de paarden niet maar zo te lezen vanaf TS kent ze beide paarden goed genoeg voor de goede combi.
daarbij van mij de vraag wat het voor probleem is dat TS laat dekken met een fries waar jij nogal stampij overmaakt.
ten eerst is het de keuze van TS. ten tweede als je hier tegen bent is dat geheel jou mening en die mag je dan ook gerust hebben. MAAR waarom dan de TS hier op aanvallen. Daarbij is dit topic bedoeld voor een vraag. een simpele vraag en dat is of het mogelijk is om de merrie te kunnen dekken en vervolgens een levend veulen op de wereld te zetten. het veulen is niet bedoeld voor de verkoop maar voor TS zelf. dus wat is het probleem. het draait niet allemaal om stamboekpaarden. sterker nog ik durf er bijna om te wedden dat er meer kruisingen/niet raszuivere paarden bestaan dan echte raszuivere. Dit topic is niet bedoeld voor het soort verwijtende opmerkingen naar TS en niet bedoeld om te rellen of zo hard te discussieren maar gewoon voor een ANTWOORD op de VRAAG van TS.

@ TS

Sorry voor dit lange bericht. ik vind het alleen iets te ver gaan voor de vraag die jij stelt.
het is natuurlijk mogelijk om een levend veulen op de wereld te zetten
wij zijn nu ook opnieuw een poging aan het doen na 2 verwerpingen.de laatste verwerping begin dit jaar. daar wil ik ivm privacy liever via PB op ingaan bij interesse.

mvg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:01

Laatste reactie, in antwoord op Randey. Als ik een dekking had gekocht met levend veulengarantie, zou ik daar na een mislukte tweelingdracht gebruik van maken, en idd de merrie na een dergelijk voorval, na overleg met mijn DA die ik daarin 100% vertrouw, idd dit jaar weer laten dekken. Zit er geen levenveulengarantie bij (had ik de dekking al helemaal niet gekocht, maar dat terzijde) zou ik de dekking helemaal niet meer doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:03

Ik wil hierin echt niet aanvallen, maar is dit niet de keus van TS ze vroeg alleen of het mogelijk was. en niet waarom JIJ het wel of niet zoudoen ongeacht levend veulen garantie.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:04

Topicstarter laat je niet gek maken je vroeg niet of je wel of niet een papierloos veulen moest fokken toch?
Volg je eigen neus; je hebt er goed over nagedacht, ga ervoor en veel succes met je beslissing of moet ik zeggen aankomend veulen? :D

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:05

Wij hebben een merrie die vorig jaar ook 2 eitjes had, idd tweeling gescant, een weggeknepen en nu loopt er een gezond merrieveulen bij. Voor tweeling controle moet je altijd extra laten scannen. Als je vertrouwen hebt in de DA gewoon opnieuw laten dekken als je dr graag een veulentje van wilt.

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:15

Hehe eindelijk normale reactie...
De hengst geeft elk jaar een 8 veulens, wij zijn de eerste bij wie het fout is gegaan... Ik betaal de dekking pas bij levend veulen dus heb niets weggegooid daarin... Mn DA geeft idd groen licht daar is ze gister voor gescand om te kijken of dr baarmoeder goed was en geen rare dingen te zien was, maar door mijn angst twijfel ik vandaar ik meer meningen wilde horen en/of ervaringen. DA gaat zeker beter controleren want jah dit zit bij hem natuurlijk ook niet in de koude kleren... En ook ik wil echt goede controle volgende keer zodat we het vroegtijdig kunnen zien of het tweeling is of niet... Of ze aanleg heeft weet ik niet dit was de eerste keer dus denk niet dat je over aanleg kan praten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:27

Caprice4evah schreef:
Hehe eindelijk normale reactie...
De hengst geeft elk jaar een 8 veulens, wij zijn de eerste bij wie het fout is gegaan... Ik betaal de dekking pas bij levend veulen dus heb niets weggegooid daarin... Mn DA geeft idd groen licht daar is ze gister voor gescand om te kijken of dr baarmoeder goed was en geen rare dingen te zien was, maar door mijn angst twijfel ik vandaar ik meer meningen wilde horen en/of ervaringen. DA gaat zeker beter controleren want jah dit zit bij hem natuurlijk ook niet in de koude kleren... En ook ik wil echt goede controle volgende keer zodat we het vroegtijdig kunnen zien of het tweeling is of niet... Of ze aanleg heeft weet ik niet dit was de eerste keer dus denk niet dat je over aanleg kan praten.

"normale" paarden hebben elke hengstigheid maar 1 rijp ei. Sommige incidenteel 2, andere wat vaker. Ik weet door het goed in kaart te laten brengen dmv scans dat mijn merrie om en om doet. Elke 6 weken een dubbel ei en elke 6 weken eentje. Daar kom je alleen door vaak te scannen achter.

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:34

Jah snap ik wel DA zei ook dat ze dan 2 eitjes gehad moest hebben en bij de scan het 2de vruchtje (van 2de dekking 2 dagen later) dan wss niet had gezien, als ik paar dagen later was geweest met scan of zoiezo nog een scan had laten doen was het wss wel te zien geweest, een hele harde leer dus voor de volgende keer...
Vraag me trouwens af hoe ze dat vroeger deden, mn vader is boer en hebben altijd paaqrden gehad en werden nooit gescand en hij heeft het nooit meegemaakt zo... Veel te veel nieuwtjes zegt ie hihi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:37

Cassidy: Ik vind dat je best lelijk tegen de TS doet. Ze wil gewoon een veulen van haar merrie om zelf te houden. Is dat nou zo raar? Jij hebt er niets over te zeggen dus waar maak jij je druk om. Als TS dat graag wil dan doet ze dat. Het topic gaat over heel iets anders dan waar jij steeds over begint.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:37

Met verbazing lees ik dit topic....cassidy }:0 die helemaal van het padje afraakt, doordat iemand een veulen wil fokken met haar paard.
Dit nog even terzijde, maar op een papier kun je niet rijden en op een kruising gaat dat prima.
Of iemand de mogelijkheid heeft om zijn paard van geboorte tot dood te houden daar heeft ook niemand wat over te zeggen.
Mijn pony is 34 geworden, maar bij een ander waarschijnlijk niet ouder dan 21...de leeftijd waarop ik haar kocht of ze werd naar de slacht gebracht; mijn oude verzorgpony had recht op een goed pensioen. En dat heeft ze gehad. ;)

Nu dan de kern van dit topic...het blijft altijd spannend om te fokken/kweken.
Als je merrie weer hengstig is en de DA zegt dat het kan dan zou ik het doen.
Het veulen is immers heel gewenst (hengst of merrie).
Dit is domme pech en je dierenarts komt nu natuurlijk extra scannen om een evt tweelingdracht eerder te ontdekken.
Op het moment dat jij volgend jaar een gezond veulen naast je merrie ziet lopen dan pas ben je gerust.
Sterkte hoor!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:41

wat een nare ervaring voor jou en de merrie, persoonlijk zou ik gaan voor even een herstel voor de merrie en even wat rust te gunnen en dan bij de volgende hengstigheid weer een poging doen.
Succes en doe vooral wat je zelf wilt.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:24

Citaat:
persoonlijk zou ik gaan voor even een herstel voor de merrie en even wat rust te gunnen en dan bij de volgende hengstigheid weer een poging doen.

Als de merrie geen abnomale bevalling (koorts, enz.) heeft gehad is dat niet eens nodig, hoeveel merries worden er niet gedekt op de veulenhengstigheid (ong.10 dagen na de geboorte)? De natuur is zo gek nog niet hoor!

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:27

@gitje65; dat word veel gedaan jah, bij een normale bevalling en aangezien dit het niet was en de nageboorte een troep was, geven we de baarmoeder wat tijd om goed te zuiveren doormiddel een hengstigheid te wachten (die van 10 wie ze nu is) en ook dat de DA eergister nog extra AB in baarmoeder heeft gegeven dat scheelt ook weer een hengstigheid, anders had ik er 2 gewacht... Ze kan in principe de volgende hengstigheid nu gedekt worden...

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:30

Ok, verstandige beslising dan!! +:)+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:31

Lijkt me heel verstandig Ts, gevoelsmatig zou ik er zelfs 2 hengstige periodes overheen laten gaan. Het is niet niks wat er met je merrie is gebeurt. Ga lekker 1/2 maandjes tutten en probeer het dan nog eens. Ze wordt natuurlijk gedekt neem ik aan? Hou haar dan wel goed in de gaten, kan zijn dat ze zich niet wil laten dekken en dan zit het lichamelijk (hormonaal) nog niet goed, dan zou ik het volgend jaar proberen.

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:32

Bij ons vorig jaar ook een dood veulentje geboren. Heb ook in dubio gestaan haar weer te laten dekken en heb het wel gedaan. Vorige week een lief gezond merrie veulentje geboren waar ik heel blij mee bent en het ook zelf aanhou <3 . Wel heb ik dit jaar minder toegeleeft naar de bevalling van het veulen en ben de geboorte van vorig jaar nog niet vergeten. Was er dit jaar weer bij met de bavalling maar de flitsen van vorig jaar schoten door mn hoofd. Ik zou persoonlijk de veulenhengstigheid even overslaan zodat je merrie goed kan herstellen zowel lichamelijk als geestelijk. Ik geloof dat als je 1 of zelfs 2 hengstigheden laat lopen de vruchtbaarheid echt niet afneem en anders is ze er ws niet aan toe dit jaar en kan je volgend jaar gewoon opnieuw proberen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:11

Hallo TS Je zou de merrie kort voor de hengstigheid kunnen laten scannen om te zien of de baarmoeder schoon is. Als de merrie van de helaas trieste bevalling niet geleden heeft en het volgens de DA goed lijkt dan zou ik de merrie dit jaar nog laten dekken. Je zou op de 16 of 17e dag al kunnen laten scannen op een mogelijke tweelingdracht. Ik wens je veel succes toe met welke beslissing dan ook. Jij kent je merrie het best.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:57

Ik heb niet alles gelezen.
Mijn merrie was vorig jaar drachtig. Erg laat in augustus. Tot half oktober regelmatig laten scannen en bleek ook drachtig te zijn van een tweeling. Gelukkig was de 2e op 21 oktober weg. Helaas heeft mijn merrie het veulen op 7 maart als nog verloren. Reden onbekend. Waarschijnlijk een virus. Merrie laten spoelen en zij werd na een week hengstig. Begin april hebben wij haar toch weer naar de hengst gebracht en daar staat zij helaas nog. Eind vorige week hengstig laten spuiten en momenteel wordt zij weer geinsemineerd ook nog door de zelfde hengst.
Dracht is nooit geheel zonder risico net als bij de mens.
Mijn advies als je laat dekken: Regelmatig scannen. Beter te vaak dan te weinig en iig voor 1-10 laten doen ivm eventuele gustverklaring. De veearts kan dan op tijd ingrijpen bij tweeling dracht door eentje weg te prikken.