Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. En die cijfers heb ik van hem. Elk jaar krijgen er van de 150 veulens die in zijn praktijk geboren worden toch wel 15 à 20 plasma. En dat zijn vooral veulens die heel vroeg geboren worden of van een maiden merrie. Vandaar dus de cijfers. En die veulens hebben dus VEEL baat van de veulenprik en vooral van het plasma. De prik helpt hen overleven tot ze het plasma krijgen. Het is dus echt een persoonlijke keuze hoor om het al dan niet te laten geven. Maar bij ons heeft het zijn nut bewezen, dus wij doen het gewoon. In het overgrote deel van de gevallen is het dus niet nodig. Ik denk echter wel dat het controleren van de antistoffen als het vuelen een dag oud is heel erg belangrijk is.
Keeva schreef:Ik doe het standaard wel. En eigenlijk dubbelop, want ik laat de merrie een maand voor het veulenen ook nog enten. Better safe than sorry.

LDRD schreef:Van de faculteit diergeneeskunde Utrecht heb ik vernomen dat een veulenprik geen enkele zin heeft.
Door de werking van de afweerstoffen in de biest worden de werkzame stoffen namelijk onmiddellijk weer afgebroken.
En veeartsen prikken graag natuurlijk.