Veulenprik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: Veulenprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:02

Kick1972: Dat is wel waar, maar dat is in het ideale geval. Soms heeft je merrie omwille van onbekende redenen te weinig antistoffen in de biest zitten. Of het is er van te voren uitgelekt, of haar biest is niet geconcentreerd. Het is ook mogelijk dat het veulen te laat zijn biest heeft gedronken, of niet genoeg, om welke reden dan ook. Ze moeten dat binnen de 24 uur gedronken hebben om de antistoffen nog te kunnen opnemen. Dus het is altijd mogelijk dat om gelijk welke reden ook je veulen te weinig biest heeft gekregen (schuld van merrie of van veulen) en dan gaat hij dood zonder plasma. Het is inderdaad zo dat in 90% van de gevallen de veulenprik overbodig was, maar als ze wel nodig was, dan weet je dat maar te laat... Daarom wordt ze hier altijd gegeven, en dat niet alleen, na 24 uur neemt onze DA altijd bloed van het veulen om de antistoffen te checken. En het gebeurt meer dan je denkt dat het veulen er te weinig heeft. Dan is de veulenprik levensreddend tot er plasma gegeven wordt. Het kost wat natuurlijk (onderzoek bloed veulen is 40 euro) en plasma zeker (150 euro per zak en er gaan er minstens 2 in), maar voor mij weegt dat niet op tegen de dekkost en het feit dat je 11 maand lang op dat veulen hebt gewacht! Ons laatste veulen was ook een plasmaveulen. Het was wel het eerste veulen van de merrie en volgens de DA komt dit veel voor bij een eerste veulen, omdat de merrie dan nog niet veel biest heeft of ze te weinig geconcentreerd is bij het eerste veulen. Ik moet er niet aan denken dat we ons veulen verloren hadden...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:10

JaBa, dan weet ik niet waar het aan ligt dat jullie dat zoveel meemaken en wij enkel maar gezonde veulens hebben gehad. Sowieso hebben wij geen vroege veulens, omdat we er gewoon geen voorstander van zijn, het is niet natuurlijk om in maart al een veulen aan de voet te hebben. Wellicht dat we daarmee al een heleboel van de slechte kwaliteit biest ondervangen. Bovendien fokken wij met pony's, vaak zie je daar op allerlei fronten veel minder problemen mee.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:20

Ik sprak ook niet enkel over onze veulens hoor. Wij hebben nog maar één maal een plasma veulen gehad (zijn ook geen fervente fokkers, hebben nu drie veulens gefokt en het plasmabeebje is ondertussen 2 jaar oud). Hij had plasma nodig, maar zoals gezegd was het het eerste veulen van die merrie, dus daar zal wel de reden zitten dat ze biest had van lagere kwaliteit. Hij heeft ook maar gedronken na een halve dag. Hij is geboren in mei, dus een vroeg veulen was het niet. De andere gevallen waar ik over spreek, heb ik van mijn DA. Ik heb hem natuurlijk uitgevraagd naar aanleiding van ons plasmaveulentje, zo ben ik wel ;-). En die cijfers heb ik van hem. Elk jaar krijgen er van de 150 veulens die in zijn praktijk geboren worden toch wel 15 à 20 plasma. En dat zijn vooral veulens die heel vroeg geboren worden of van een maiden merrie. Vandaar dus de cijfers. En die veulens hebben dus VEEL baat van de veulenprik en vooral van het plasma. De prik helpt hen overleven tot ze het plasma krijgen. Het is dus echt een persoonlijke keuze hoor om het al dan niet te laten geven. Maar bij ons heeft het zijn nut bewezen, dus wij doen het gewoon. In het overgrote deel van de gevallen is het dus niet nodig. Ik denk echter wel dat het controleren van de antistoffen als het vuelen een dag oud is heel erg belangrijk is.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:20

Ik laat ze altijd een veulenprikje geven de 1e dag, het is er niet voor niets lijkt me?
Een veulen is nog zo kwetsbaar, zeker als ze met ander paarden samen staan.
Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:21

Zo, dat is dik 10%, dat is veel zeg. Dan hadden we met meer dan 20 veulens toch al 2 moeten hebben die het niet gered zouden hebben.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:30

Hier ook geen veulenprik.
10% is inderdaad wel veel hoor, op de paardenmelkerij waar ik gewerkt heb worden toch minimaal 10 tot 20 veulens per jaar geboren en in de jaren dat ze al bestaan (en dat is aardig wat) is het op dat punt nog nooit fout gegaan zonder prik.. En die worden het hele jaar door geboren, dus ook in de winter.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:36

Barvrouwke schreef:
De lingehoeve doet dit niet meer.

Ja, wel hoor!!( maar alleen als de merrie zelf niet geent is)

Mijn is altijd verteld dat de veulen prik alleen nodig is en zin heeft als de merrie zelf niet geent is!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:38

Altijd een veulenprik, je zal het niet doen en dan jezelf verwijten, dat je het had moeten doen! Gewetensvraag of commercie? Dan kiezen wij mooi voor commercie, je kijkt er 11 maanden naar uit. Maakt volgens ons niet uit, welke merrie wat voor veulen (of eerste veulen), gewoon klein prikje en het geweten is gesust (klein bedrag trouwens ook). Er kan altijd van alles fout gaan, maar daar zal het bij ons niet aan liggen :D

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:27

Setteke, dat is dus ook mijn mening. De kost van dat eenvoudige prikje weegt bijlange niet op tegen de kost van de dekprijs, het opvolgen van de merrie en het 11 maanden lang verwachtingsvol uitzien naar dat veulen... Is in meeste gevallen overbodig, maar in de gevallen waar het wel nodig was, kan het levensreddend zijn, dat is wat telt. Jullie vaccineren toch ook? Bijvoorbeeld voor west nile, dat is nog niet eens in ons land, maar toch geven jullie dat preventief al. Is toch compleet hetzelfde? Maar het is natuurlijk ieders persoonlijke keuze.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:43

Ik heb de veearts langs laten komen om veulen en moeder na te kijken (dierenkliniek Ridderkerk). En het veulen heeft toen ook een prik gehad. Naar mijn mening zitten er geen overbodige stoffen in de prik..

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:21

in 2008 had ik een merrie gekocht die een dag na dat ze bij mij kwam is bevallen van haar veulen dit veulen heb ik een veulenprik laten geven omdat de merrie voor haar nieuwe omgeving geen antistoffen had kunnen aanmaken en leek het me een goed en verstandig besluit eerste veulen van de merrie en eerste veulen van mij en paard dat er net stond dus dierenarts heeft het toen ook geadviseerd, nu heb ik een pony gekocht 17maart en deze pony is ook drachtig heb haar bijna 4 weken op stal dus als alles goed gaat krijgt dit veulentje geen veulenprik de merrie heeft genoeg antistoffen kunnen opbouwen voor de biest en mocht het toch nodig zijn dan zien we dat vroeg genoeg en de dierenarts komt zo ie zo even langs als het veulen geboren is en een paar uur oud is om merrie en veulen te controleren.
Maar goed ik ben ook van mening dat je een veulen dat gewoon levendig en sterk is niet nog eens extra een veulenprik hoeft te geven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:25

Keeva schreef:
Ik doe het standaard wel. En eigenlijk dubbelop, want ik laat de merrie een maand voor het veulenen ook nog enten. Better safe than sorry.

ik doe het netzo, merrie enten en veulenprik, het biedt net wat meer bescherming, en idd ook op aanraden van mijn da, ik vind het ook fijn om mijn veulen even na te laten kijken door een da.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:14

Hier geeft de DA geen veulenprik, wel wordt er bloed afgenomen dat moet binnen 24 gedaan worden na de geboorte

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:43

Oh ja, we spuiten de merrie net na het veulenen ook oxytocine, voor het samen knijpen van de baarmoeder, dat er niets achter blijft in de baarmoeder wat een eventuele zwangerschapsvergiftiging kan veroorzaken (bevangenheid). Volgende dag een veulenprik voor het veulen...

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:34

Ik heb het niet gedaan. De DA is wel bij mijn veulen geweest en zei dat hij heel zwak was. Toch vond de DA het niet nodig. Hij zei dat er geen echte veulenprik bestaat en dat de ene DA suikerwater toediend, de ander weer vitamines en de ander weer antibiotica. Het is gewoon een verkooptrucje dat mensen hun veulen eerder laten na kijken door een DA.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:45

mijn da geeft vitamines en idd een beetje antibiotica, ook om een onstoken navel tegen te gaan.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:23

Mijn merrie heeft toen ze geboren is ook geen veulenprik gehad, is prima gegaan! Mijn DA vond het niet nodig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:25

LDRD schreef:
Van de faculteit diergeneeskunde Utrecht heb ik vernomen dat een veulenprik geen enkele zin heeft.
Door de werking van de afweerstoffen in de biest worden de werkzame stoffen namelijk onmiddellijk weer afgebroken.
En veeartsen prikken graag natuurlijk ;) .

ben ik het geheel mee eens, via de biest komt eigenlijk alles,
maar bij ons nu het geval heeft onze kleine 3 dagen bijna niet mogen drinken en dus weinig biest binnen gehad
en dan word alles natuurlijk een ander verhaal.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:11

Ik geef altijd een veulen prik.
Kost bijna niks en extra iets geven aan het veulen kan nooit geen kwaad.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:41

Mijn veulen is een van die 10 % die plasma heeft gekrege.
Heeft eerste biest gehad uit een flesje, omdat het moeite had met drinken door zijn lange benen.
Na de bloedtest bleek dat het veulen geen antistoffen had opgenomen en is er plasma gegeven.
Hij is er erg van oppgeknapt, even afwachten nog hij is nu 2 dagen oud.

stanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:21

ook ik heb de veulens geen prik laten geven.
wel de merrie`s een maand voor datum.
na de geboorte bleef ik wel een aantal uren bij de merrie en haar veulen , om zeker te weten of het veulen goed dronk en idd ook wat binnen kreeg.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:29

Ook al geef je de veulens een veulenprik, wil dat niet zeggen, dat je gevrijwaard bent van oppassen of je veulentje wel goed drinkt. Biest is erg belangrijk, oftewel het meest belangrijk. Mist je veulen dat, kan je een probleem hebben (heb je een probleem). Daar helpt ook geen veulenprik voor.
Stanneke, wat voor prik heb jij de merrie's gegeven een maand voor datum?

stanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:01

ik heb de merrie`s laten enten(basis) een maand voor datum setteke
maar denk dat ik volgend jaar de veulens wel een veulenprik laat geven. ze zijn iets verkouden, volgens da stelt het niets voor en is dit het zelfde als kleine kinderen die ook wel eens verkouden zijn.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:53

Abbygail had na de geboorte ook start problemen..... Loesje had namelijk geen melk en abbygail was te groot en kon niet bij de tepels komen. Loesje hebben we met behulp van hormoneninjecties en melken de productie op gang gekregen en hebben de biest kunnen melken. Abbygail heeft de eerste paar flessen biest van pavo gekregen en daarna nog eens alle biest van Loesje totdat er alleen nog maar gewone melk uitkwam. Daarna (omdat het nog binnen de 18 was) nog eens de melk van Loesje aangevuld met nog een zakje biest van pavo. Na 2 dagen melken en flesjes geven is het gelukt (de tepel kreeg de goede vorm om te kunnen pakken) Abbygail zelf aan de uier te laten drinken. De dierenarts heeft geen veulenprik gegeven.... Loesje had namelijk in december en maart nog inentingen gehad waardoor ze beschermt is via moeders en via de biest die ze nu dus eigenlijk dubbel heeft gekregen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:49

Ik heb bij mijn veulen ondanks dat de geboorte zonder problemen verliep toch een veulenprik laten geven. Ze kreeg een antibioticacocktail. Dit was het eerste veulen van deze merrie en ik wil gewoon absoluut geen risico lopen. Volgende veulens krijgen ook gewoon allemaal een veulenprik. Ik vindt het vooral erg prettig dat de dierenarts even langskomt. Hij bekijkt naast het veulen ook de merrie en de nageboorte. Zo kan je het jezelf niet verwijten dat je te weinig hebt gedaan als er dan toch onverhoopts iets mis gaat.