Pony binnen of buiten laten bevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:14

Ieg een birthalarm huren!!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:19

Hoeveel kost zo'n birthalarm huren ongeveer? Van google word ik niet veel wijzer :+ :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:25

chocobroodje schreef:
ik vind 10x10 wel erg klein.

Ff denken.... gemiddelde grootte van kraamstal is ca 6 x 4.... afgezette wei is 10 x 10 ... :o?
TS:BA is gemiddeld 7 euro per dag, met een borg.
Citaat:
Wat zou ik doen

aan jou de keus ;) . Overigens is een bui regen met gemiddelde nachttemperaturen niet heel erg.
Laatst bijgewerkt door Gem op 20-03-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:26

Is een Birth alarm maar 7 euro per dag!!?! Ik las op internet iets van 500 á 600 euro voor zo'n ding :+
Waar kun je die huren, en hoe werkt dat precies? :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:27

renske_13 schreef:
Is een Birth alarm maar 7 euro per dag!!?! Ik las op internet iets van 500 á 600 euro voor zo'n ding :+
Waar kun je die huren, en hoe werkt dat precies? :D

Dan heb je het over koop ;)
O.a. Divoza en Epplejack verhuren ze. Hierover is genoeg info te lezen op Bokt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:30

gem schreef:
chocobroodje schreef:
ik vind 10x10 wel erg klein.

Ff denken.... gemiddelde grootte van kraamstal is ca 6 x 4.... afgezette wei is 10 x 10 ... :o?
TS:BA is gemiddeld 7 euro per dag, met een borg.
Citaat:
Wat zal ik doen

aan jou de keus ;) . Overigens is een bui regen met gemiddelde nachttemperaturen niet heel erg.

Maar waarom afzetten, laat ze lekker lopen. Zeker met zo'n alarm kan er dan niet veel misgaan (mits je een gewoon afgezetten weiland hebt)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:34

. Vlak voor de geboorte, moet je geen dingen gaan veranderen. Als ze nog niet gelijk is uitgerekend, dan 's nachts op stal. Singel om en camera op de box gericht. Een keertje per half uur, of zelfs kwartier kijken, is te weinig. De kans dat je er dan niet op tijd bij bent is heel erg groot.
Als het veulen geboren wordt met je allerhande dingen bij de hand hebben. Het gaat bijna altijd goed, maar niet altijd. Dan moet je snel ingrijpen. Tijdens/na de geboorte, de navel goed ontsmetten. Erg belangrijk. De volgende ochtend een veulenspuit laten geven.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:35

chocobroodje schreef:

aan jou de keus ;) . Overigens is een bui regen met gemiddelde nachttemperaturen niet heel erg.[/quote]
Maar waarom afzetten, laat ze lekker lopen. Zeker met zo'n alarm kan er dan niet veel misgaan (mits je een gewoon afgezetten weiland hebt)[/quote]

Kijk, bij ons achter het huis is ook wel een gewone grote wei, maar overal staan peer- en appel- boompjes en er is nog zo'n druivenstruik, dat vind ik toch wel een beetje eng. En als ik een stuk af kan zetten is dat denk ik ongeveer 10 bij 10. (Gewoon een ruime schatting ;) )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:41

Wei afzetten vind ik niet onverstandig. Stel dat je moet helpen, of de DA nodig hebt is je merrie zo gepakt.

Johanna: daar over verschilt iedereen van mening.... "moeten" vind ik geen juiste woordkeuze, zowel over de vraag of BA en cam noodzakelijk zijn als het ontsmetten en veulenprik.

Kelly0708

Re: Pony binnen of buiten laten bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:00

ik zou iig wel voor buiten gaan.
ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je paard gewent is.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:00

Pony is gewend om overdag binnen en 's nachts buiten te staan ;) Mits het weer een beetje redelijk is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:31

_Hedwig_ schreef:
Dat is niet altijd waar, onze merrie vertikt het om te bevallen met mensen erbij.
Wij hebben ook geen birth alarm, wij hebben wel een beveiligingscamera hangen, aangesloten op een tv binnen zodat we niet altijd fysiek hoeven te gaan kijken.

Edit: wij hebben ook niet de tijd om 24 uur per dag binnen 5 min. van stal te blijven.

das ook een instelling, maar dan kun je wel incalculeren dat er af en toe een het niet redt.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:19

3x3 m is voor een d pony wel goed hoor. Ik ken ook een bekende hengstenhouder die al zijn kwpners daar ook in laat bevallen. Buiten is wel hygienisch!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:39

fokfanaat schreef:
_Hedwig_ schreef:
Dat is niet altijd waar, onze merrie vertikt het om te bevallen met mensen erbij.
Wij hebben ook geen birth alarm, wij hebben wel een beveiligingscamera hangen, aangesloten op een tv binnen zodat we niet altijd fysiek hoeven te gaan kijken.

Edit: wij hebben ook niet de tijd om 24 uur per dag binnen 5 min. van stal te blijven.

das ook een instelling, maar dan kun je wel incalculeren dat er af en toe een het niet redt.

Dat kan altijd gebeuren, maar dat is een hele andere discussie, in de natuur staat er ook niet altijd een mens bij, ok, die staan niet op stal, maar nogmaals dat is een andere discussie.

@TS je moet doen wat voor jou het fijnst voelt en waar je denkt dat de merrie zich het meest op haar gemak voelt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:05

_Hedwig_ schreef:
Dat kan altijd gebeuren, maar dat is een hele andere discussie, in de natuur staat er ook niet altijd een mens bij, ok, die staan niet op stal, maar nogmaals dat is een andere discussie..

en in de natuur gaan er ook wel eens een veulen of ook merrie dood bij de bevalling.

als je een veulen hebt met een schouderblokkade, of een die in het vlies blijft liggen, is dat volledig onnodig.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:36

Is er iemand met de ervaring dat het veulen tegen de muur geplet werd door de moeder?
Ik heb er namelijk nog niet eerder van gehoord.
Mijn veulens (paard) zijn in 3.60x4.20 geboren en de moeder trok niet richting muur ofzo maar ging keurig in het midden liggen bevallen.
Ik mocht er gelukkig wel bij zijn dus geen stiekume geboortes.

TS je moet zelf kiezen, ieder heeft zijn eigen mening met bijbehorende voor,- en nadelen.

Romyyy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:38

Onze pony's zijn altijd op stal met de bevalling.
Vaak gebeurt het 's nachts en dan is het handiger op stal.
Je hebt dan licht erbij.
En als de merrie heel erg zweet is het binnen wat warmer voor haar

Succes met je pony's ;)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 11:31

Ik denk dat we gewoon gaan kijken naar de omstandigheden op het moment van de bevalling. We blijven haar nu gewoon overdag in de wei laten lopen en 's nachts op stal. Als de bevalling dan echt dichtbij komt, en het is slecht weer buiten, dan word het binnen in de stal. En als het lekker warm en droog is buiten wordt het buiten.
En we zijn wel van plan om als het buiten is een tentje in de wei te zetten :D En als het binnen wordt in de stal naast die van haar een luchtbed neer te leggen :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:49

renske_13 schreef:
Ik denk dat we gewoon gaan kijken naar de omstandigheden op het moment van de bevalling. We blijven haar nu gewoon overdag in de wei laten lopen en 's nachts op stal. Als de bevalling dan echt dichtbij komt, en het is slecht weer buiten, dan word het binnen in de stal. En als het lekker warm en droog is buiten wordt het buiten.
En we zijn wel van plan om als het buiten is een tentje in de wei te zetten :D En als het binnen wordt in de stal naast die van haar een luchtbed neer te leggen :D

Dan heb je nog een hele grote kans, dat je op HET moment slaapt.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:57

hmm.. Dan ga ik samen met een vriendin in een tentje slapen en dan gaan we wel omstebeurten slapen :D (ik zie nu al aankomen dat we straks allebei diep in slaap half uit die tent hangen :+ )

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:05

Zit met hetzelfde probleem!
Heb zo eens zitten lezen maar ga denk ik toch voor binnen bevallen tenzij ze natuurlijk overdag in de wei bevalt. Ik denk dat ze zelf gewoon doet wat ze prettig vindt. Ik wacht het wel af.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:09

die van mij worden buiten geboren,is al helemaal gepland

wel hebben ze gewoon een toegang tot een open stal met voldoende stro mochten ze toch liever naar binnen willen
mijn weide word ook helemaal aangepast zodat de veulens er niet onder door kunnen glijden ofzo tijdens hun eerste stappen.

buiten zou ik dus liever doen omdat het natuurlijker is en schoner.

overigens wel een uitzondering op heeel erg slecht weer he..

kvij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:21

Mijn veulens (KWPN-ers) worden altijd buiten geboren. Ik ben veel te bang dat de merrie het veulen dood drukt tegen de muur (boxen zijn niet groot, ca 3 x 3 meter). Bovendien is het veel schoner. Ik heb een birth alarm, dus ik ben er snel genog bij om te voorkomen dat het veulen tegen de draad valt als hij probeert op te staan. Ik laat het van het weer afhangen of ik merrie en veulen na de geboorte naar binnen breng of dat ik ze buiten laat staan.
Als het stortregent en ik zie de geboorte aankomen, gaat de merrie natuurlijk toch naar binnen. Maar, toeval of niet, dat heb ik nog nooit meegemaakt.