[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Re: Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:14

Haha, een echte verrassing dus :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:17

Yup, ik reken op een zwarte ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:50

haha, hele berekening :P

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:10

Mijn fjordenmerrie Tea gaat na groot succes dit jaar weer onder Manus.. Helaas is ze dit jaar gust, dus dit jaar 1 veulen in plaat svan 2, maar goed..
De combinatie Tea x Manus bevalt goed, merrieveulen van vorig jaar haalde een monsterscore op de keuring van 40 punten, voor wie dat niet zo veel zegt, dat is veel bij de fjorden, ongeëvenaard bij de merrieveulens..
Maar we wachten nog even, ik hoef niet zo'n vroeg veulen, dekseizoen is ook nog niet echt begonnen..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:20

Hala is vanavond geïnsemineerd, nu afwachten hoelang ze nog hengstig blijft. Mocht ze zaterdagochtend nog hengstig zijn, weer scannen, en misschien nog een keer insemineren. Dus nu maar hopen dat de hengstigheid snel over is en ze gewoon direct drachtig is. Ze was wel heel goed hengstig (voor het eerst sinds ze hier is).

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:43

Spannend hoor Al-Zawraa! Laat het ons maar weten als je duidelijkheid hebt!

Ik heb op pagina 1 al gemeld dat mijn Haflingermerrie Daisy eind april gedekt gaat worden door Sublime Sponte.
Nog even wat extra informatie: Sublime is een Welsh Cob, kleur Perlino.
Samen met mijn merrie geeft dat de volgende kleurkansen:
50% Palomino (vond ik eerst niet zo mooi, tot ik op KITP foto's zag van een Palomino-veulen <3)
37,5% Valk (dat wil ik!!!)
12,5% Smokey Black (ik heb niet zo'n heel goed beeld bij deze kleur, op Google vind je erg uiteenlopende kleuren, maar dit heeft de minste voorkeur)

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:45

Leuk dat er bij jullie die verschillende kleuren uit kunnen komen!

Die van mij wordt sowieso zwart als ze straks drachtig is :)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:46

@ cynthia.. Heeft je merrie papieren? Vanwaar de keus om met een Welsh Cob te dekken?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:11

Ja, mijn merrie heeft papieren.
Ik wil graag een nakomeling van Daisy houden en aangezien ik 1.78m ben is een iets groter paardje dan 1.45m (Daisy) wel handig. Sublime is 1.55m.
Ik heb er uiteraard op gelet dat ze qua bouw goed bij elkaar passen. Daisy is een modern type Haflinger en Sublime is ook niet heel erg grof.
Fok jij zelf wel altijd met Haflingerhengsten? En zo ja, welke worden het dit jaar? Ben wel benieuwd!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:08

Ja ik fok altijd met haflingerhengsten want ik ben van mening dat als je een haflinger met papieren heb, je dat voort moet zetten.
Er zijn ook genoeg grotere haflingerhengsten of die heel groot fokken dus als je zou willen kan je dr ook gewoon een haflinger op zetten.

M'n driejarige wordt voor het eerst gedekt en wel door Allacher.
Alonna wordt waarschijnlijk teruggedekt met Nassau (Zelfde combi als vorig jaar, Aisha is bij vele wel bekend)
Aisha wordt flink groot, zeker 1,50 terwijl mams ook maar 1,45 is maar Nassau fokt groot en Alonna ook.
Verder is dat m'n best gefokte veulen tot nu toe dus een kopietje zou leuk zijn.. En als het een andere goeie is is het ook prima

Ik wil zelf Pauk ook nog laten dekken, m'n vader niet maar dat zou dan mijn pakkie an zijn. Die zal dan denk ik gedekt worden door Amadeo van de Tibbe
Maar die laatste 2 zouden zo nog kunnen veranderen. Orion staat wel vast.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:21

Ik heb begrip voor jouw mening, maar ik wil graag met Sublime fokken dit jaar.

Je paarden zijn heel mooi! Ik heb je profiel bekeken en Aisha is inderdaad prachtig zeg!

Sorry, maar wat bedoel je met 'Orion staat wel vast?'

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:28

Ieder z'n eigen mening hoor, ben wel altijd nieuwsgierig naar kruisingen maar zou het zelf nooit doen.
Heb ook een aantal mooie haflinger x fries gezien, maar ik vind het dan weer zonde om dat zelf te doen (of met een tinker ofzo)

Orion de hengstenkeuze staat vast, die andere kunnen nog wisselen maar dat hoeft niet

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:56

Nou, dan fok ik de kruisingen wel voor jouw nieuwsgierigheid, goed? :D
Is Orion ook een merrie van je? Het is in ieder geval geen Haflingerhengst, lijkt me.

Daisy is in 2005 gedekt door Ambassador, mooie hengst. Helaas in 2006 afgekeurd op zijn nakomelingen.
Veulentje was een merrie, Duchess, leuk beestje. Ik weet alleen helaas niet hoe ze uitgegroeid is. Ik heb haar toen gegeven (ja.. gegeven) aan mijn toenmalige verzorgster van Daisy. Maar helaas reageert ze al een jaar niet meer op mijn berichten.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:19

Orion is inderdaad een merrie.. Wordt dit jaar 3 dus voor het eerst gedekt.
Heb maar 1 hengstje en die wordt bijna 1, niet de bedoeling dat hij gaat dekken :+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:01

Mag ik me hier ook weer melden.. -O-

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:07

Natuurlijk Joto gezellig! We zullen duimen voor meer geluk dit jaar..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:12

Ik was het er nog niet helemaal mee eens, maar Paulien is toch weer gedekt (Had liever maandje gewacht).
Ze is helemaal gaaf en schoon van binnen dus das een geruststelling.

Ze had links een ei van 4.8 cm en rechts 4.3. Nu beide eitjes weg, hoop dat ze er 1 afstoot, dat zal over 18 dagen blijken. Anders moeten ze er 1 wegknijpen natuurlijk.

Als ze deze dekking wel gepakt heeft, is ze 16 feb uitgerekend volgend jaar.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:20

Ik kan me voorstellen dat je liever nog even gewacht had, wat fijn dat ze van binnen helemaal gaaf was. Dat moet je na zo'n zware bevalling toch altijd maar weer afwachten.

Leuk als onze beide dames in 1x drachtig zijn, zijn ze volgend jaar weer bijna gelijk uitgerekend! Alleen nu dan Paulien en Hala ipv Paulien en Aziza :D . Ik heb alleen geen idee wat Hala gaat doen, het wordt haar eerste veulen bij ons. Ze heeft al eens een veulen gehad op 314 dagen (bevallen van de stress), en dat veulen is na 6 dagen overleden. Ik heb dus geen idee of het voor haar normaal is om vroeg of juist laat te bevallen. Ik vind het wel lekker dat Aziza altijd wat vroeger is.

Hala had donderdagochtend een ei van 4,5cm en is 's avonds geïnsemineerd, daarna niet meer gescand. Als ze vanochtend nog hengstig was moesten we de DA weer bellen dan zou hij weer komen scannen, en misschien nogmaals insemineren, maar voor zover ik kan zien is ze niet hengstig meer (ze laat het alleen nooit heel duidelijk zien).
Aziza had afgelopen dinsdag hengstig moeten worden, en ze is altijd stipt op tijd maar is nu nog niet hengstig. Nou ja we wachten rustig af, het komt vanzelf weer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:27

Overheen gelezen, Sublime is dus een welsh cob.
Ik denk dat ik weet welke hengst het is, maar dat "zou wat mee zijn" ? Geen idee wat hoor, maar hij werd mij afgeraden (voor een welshcob)

Abbey is hengstig, gelijk in de agenda gezet, kunnen we het een beetje bij houden (ving het ook zo zonde als ze 2 weken voor niks bij de hengst staat terwijl ze niet hengstig is) maar man o man wat een slettebak! ;)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:33

Haha ja zou wel leuk zijn inderdaad!
Hij wou ook eerst alleen Paulien drachtig hebben, maar dat vind ik niet kunnen (1 veulen) en helemaal voor de opfok, dan wordt er weer wat bijgekocht, of geleend haha. Dus Greet gaat ook weer drachtig. Even een dealtje gemaakt. Wil er graag een Barock pinto op, maar dat zien we later. Eerst maar eens wat gezonds ter wereld brengen.
Over Vardau zijn we er nog niet uit (Ook ster). Dus we wachten eerst af wat Gretepeet er nu van bakt, en maar even goed overleggen met elkaar.
Hoop dat ze snel een middel vinden tegen Lawsonia, wil zoooooo graag nog een veulen van Indira.. Maar hard sparen voor E.T. haha

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:23

Zijn de merrie's niet van jou dan Joto?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:56

Nee, maar heb wel alle zorg over ze e.d.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:15

Vanochtend leek Hala totaal niet hengstig, was ik er vanmiddag leek ze wel weer lichte tekenen te vertonen, was ik er later met mijn vriend, en even naar de opfokpaarden van de buurman gelopen, toont ze weer niets :? Maar goed we wachten wel gewoon 3 weken, dan weten we of ze drachtig is of niet.
Vriendin van ons (tevens de eigenaresse van de hengst) vond dat ze eigenlijk niet hengstig kon zijn, aangezien het ei donderdagochtend al 4,5cm was, moet het eigenlijk van donderdag op vrijdag op zijn laatst wel gesprongen zijn.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:31

Sublime is inderdaad een Welsh Cob ja. Jammer dat je niet meer weet waarom hij je is afgeraden. Wat voor merrie heb je qua kleur? Sublime is perlino, misschien is hij vanwege zijn kleurvererving in cominatie met jouw merrie afgeraden?
Ik hou Daisy d'r hengstigheid ook bij; 1 januari, 28 januari en 2 maart. Dus 28 dagen en 33 dagen. Hmmmm... Ik heb wel een echte pismerrie, 's winters wordt ze net zo hengstig.. Maar ja, ze horen toch ongeveer om de drie weken hengstig te worden in het voorjaar?

Joto: Natuurlijk mag jij weer mee doen!!! Hopelijk zonder tranen van verdriet volgend jaar! Ik heb met je mee gehuild :(:)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:22

ShamalArabs schreef:
Ik meld me ook vast. Er zijn er nu 4 gedekt, eind van de maand gaan we scannen.

-1 en morgen zal ik vast nog een keer -1 zeggen... 2 van de 4 zijn volgens mij wel drachtig (xenah en shanaia). emira is vandaag opnieuw gedekt. Ze is pas 5 jaar jong, heeft vorig jaar in mei haar eerste veulen gehad, goed op de scans, maar waarschijnlijk klopt de zuurgraad in de baarmoeder niet waardoor ze niet aanpakt. Vorig jaar 3 of 4 cycli gedekt zonder resultaat, nu pakt ze ook niet op. De eerste keer dekken was wel gelijk raak in 2008. Shanaya komt ook terug denk ik, het was de veulenhengstigheid en ze lijkt nu achteraf toch wat vuil (witte vloed, dus valt mee), en ze murmelde naar de hengsten vandaag (hoewel ze met schouwen er niet van wilde weten). Normaal pakt ze altijd zonder problemen aan, dus wellicht houdt ze toch nog vast, morgen zullen we het weten, gok ik...

Xenah viel kuray vandaag aan, dus gaan we er vanuit dat die drachtig is, onder voorbehoud van de scan 29 maart. shanaia toont nog niets, maar die is gust gebleven vorig jaar en ik verwacht dus dat zij nu gelijk aanpakt, dus ook drachtig onder voorbehoud van scannen.

Dan hebben we volgend jaar dus
S.A. Djamal x Xenah rond 10 feb.
ZK Kuray x Shanaia rond 4 feb.
Emira is dan niet drachtig, maar was anders ook 4 feb. uitgerekent (Farada's Shamal) en Shanaya, indien ze niet hengstig wordt binnen enkele dagen, zou ook 4 feb. uitgerekent zijn (ZK Kuray). Was wel leuk geweest natuurlijk, 3 dames op dezelfde dag uitgerekent. Makkelijk met waken ook 4 dames dicht bij elkaar.