Tweeling bij het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Tweeling bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:31

dat kan ook nog een tweeiige zijn die te dicht bij elkaar liggen en gaan samensmelten.

Maar wel mooie teks en ook verhelderend.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:34

Dat zou ik eens moeten opzoeken, maar Siamese tweelingen komen ALTIJD van een een-eiige tweeling. Dat wil zeggen dat het splitsingsproces van de bevruchte eicel niet volledig verlopen is. Twee vruchtjes die tegen elkaar liggen kunnen niet versmelten. Ik weet dat zulke dingen geregeld eens bij koeien voorkomen, maar dit is wederom uiterst zeldzaam bij paarden! Ik zou eens moeten kijken of er wel dergelijke dingen beschreven worden bij paarden. Het is dus waarschijnlijk zo zeldzaam omdat er bij paarden bijna geen een-eiige tweelingen voorkomen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:35

het is toch ook zo dat het hier meer voorkomt als in de natuur omdat wij k.m.i doen....bij natuurlijke dekking is de kans veel kleiner dacht ik....iemand hier ook een antwoord op ?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:39

heb ik ook weer wat geleerd.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:56

Onze merrie was er een van een tweeling.
Natuurlijk laten dekken. Bij het scannen twijfel. Zodanige twijfel, of zo'n onduidelijk beeld, dat afknijpen geen optie leek. Helaas bleken het er toch twee. Na drie maanden had de merrie zo'n dikke buik, dat lopen ereg zwaar werd. Uiteindelijk 6 weken te vroeg geabotteerd. Een geheel identiek getekende tweeling (bont), hengst en merrie.. ( Bijna zo groot als een voldragen veulen) Helaas zat het tweede veulen verkeerd en is die eruit getrokken, wat resulteerde in een onstabiel bekken. Het heeft 4 maanden geduurd alvoor de merrie weer fatsoenlijk kon lopen.
Het jaar daarop weer geprobeerd te dekken . Bij iedere periode 2 of zelfs meer rijpe eitjes... We hebben er van afgezien. Het risico vonden we te groot en die ellende wilde we onze merrie niet weer aandoen.
Het lijkt zo leuk twee van die jonge veulens bij een merrie in de wei, maar voor ons en de merrie een nachtmerrie... Nooit weer...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:06

frangelica schreef:
het is toch ook zo dat het hier meer voorkomt als in de natuur omdat wij k.m.i doen....bij natuurlijke dekking is de kans veel kleiner dacht ik....iemand hier ook een antwoord op ?

Dat heeft er niets mee te zien. Het is gewoon zo dat dubbele ovulaties in bepaalde mate erfelijk zijn. Er zijn dus merrielijnen die erfelijke aanleg hebben voor dubbele ovulaties. In de natuur wordt zo een tweeling bijna nooit levend geboren. En als ze levend worden geboren, zijn ze veel kleiner en zwakker, waardoor ze ten prooi vallen aan roofdieren. Dus in de natuur worden ze geaborteerd of in zeldzame gevallen niet oud. Dat wil dus zeggen dat die merrie met aanleg voor dubbele ovulaties niet veel nakomelingen zal produceren, omdat de veulens niet overleven. Dus zal die genetische aanleg niet spreiden. Merries die netjes één veulen hebben ieder jaar, zullen die genen verspreiden, zodat je een populatie krijgt waar overwegend merries met een enkele ovulatie zullen overleven. Natuurlijke selectie dus.

Wat gebeurt er nu bij ons? In gevangenschap worden merries gecontroleerd op tweelingdracht, omdat de risico's gekend zijn. Zitten er twee in, dan wordt er ééntje afgenepen. Dat wil dus wel zeggen dat wij geen natuurlijke selectie op dubbele ovulaties toepassen, aangezien merries die dubbele ovulaties hebben toch jaarlijks gezonde nakomelingen kunnen produceren. Gevolg: de erfelijke aanleg en natuurlijk selectie voor dubbele ovulaties wordt niet geremd, waardoor dat evenveel voorkomt in gevangeschap als enkele ovulaties. De KI heeft er dus niets mee te zien, wel de natuurlijke selectie.

Hoop dat het duidelijk is? Nogal moeilijk uit te leggen...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:08

gaellehtc schreef:
Onze merrie was er een van een tweeling.
Natuurlijk laten dekken. Bij het scannen twijfel. Zodanige twijfel, of zo'n onduidelijk beeld, dat afknijpen geen optie leek. Helaas bleken het er toch twee. Na drie maanden had de merrie zo'n dikke buik, dat lopen ereg zwaar werd. Uiteindelijk 6 weken te vroeg geabotteerd. Een geheel identiek getekende tweeling (bont), hengst en merrie.. ( Bijna zo groot als een voldragen veulen) Helaas zat het tweede veulen verkeerd en is die eruit getrokken, wat resulteerde in een onstabiel bekken. Het heeft 4 maanden geduurd alvoor de merrie weer fatsoenlijk kon lopen.
Het jaar daarop weer geprobeerd te dekken . Bij iedere periode 2 of zelfs meer rijpe eitjes... We hebben er van afgezien. Het risico vonden we te groot en die ellende wilde we onze merrie niet weer aandoen.
Het lijkt zo leuk twee van die jonge veulens bij een merrie in de wei, maar voor ons en de merrie een nachtmerrie... Nooit weer...

Het is onmogelijk dat dit een één-eiige tweeling was, want ze hadden een verschillend geslacht. Dit was dus 500% zeker een twee-eiige tweeling.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:59

Er staat toch ook niet dat het een-eiig was....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 14:39

Ah, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Omdat er zo duidelijk instaat dat het twee identieke veulens waren, dacht ik dat er bedoeld werd dat het een één-eiige tweeling was.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:31

@jaba

Identiek GETEKENDE veulens. Ik vind het al apart voor twee paarden in gelijke kleur, maar dan ook nog bont. Verder waren ze hetzelfde gebouwd en even groot. Het enige verschil was sexe.
Ik heb geen verstand van tweelingdracht, dus vind ik jouw verhaal zeer leerzaam, alleen abotteerde deze merrie volgens mijn gevoel (geen wetenschap) gewoon omdat er geen ruimte meer was... Ze at niet meer en had het redelijk benauwd. Volgens mij drukten de veulens letterlijk het leven uit de merrie... al haar organen zaten klem.. Klinkt gek om het zo te verwoorden, maar dat was wat ik bij de merrie waarnam en voelde....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:39

ShamalArabs schreef:
[
Citaat:
1. Introduction
Previously, twin pregnancy, assumed to be monozygotic (derived from fertilization of one egg by one sperm), has been reported after embryo transfer, but genetic analysis was not performed. This report details a monozygotic twin pregnancy after transfer of a single embryo that is confirmed by DNA typing of microsatellites.

2. Materials and Methods
A 9-yr-old Thoroughbred mare that had received one embryo by embryo transfer 10.5 mo earlier gave birth to stillborn twin foals (both bay fillies). On visual inspection, the foals appeared to be monochorionic diamniotic. Tissue from both foals, from the recipient mare and from the donor mare, was submitted for microsatellite analysis.

3. Results
Analysis of 13 microsatellites for allele size verified that the foals had identical genotypes (were monozygotic twins) and resulted from a transferred embryo. Parentage testing showed that the embryo donor qualified as a possible dam and that the foals could not have resulted from conception of an ovum from the recipient mare.

4. Discussion
To our knowledge, this is the first report of monozygotic twin pregnancy after embryo transfer verified by genetic analysis. The organization of the fetal membranes in cases of monozygotic multiple pregnancy depends on the stage at which division of the embryo occurs. Diamniotic monochorionic twins may develop through formation of two separate blastocoeles within the overlying trophoblast, each with its own inner cell mass, or through formation of two inner cell masses bordering a single blastocoele.

Ik zou, net als Jaba, ook graag de bron vermeld hebben.

JaBa, mag ik materiaal uit dit topic gebruiken voor de Wiki :) ? (Uiteraard met bronvermelding)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 16:16

Ja hoor, geen probleem! Altijd interessant.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:00

Ik heb nu pas weer tijd om even bij te lezen, maar alsnog bedankt voor de uitleg over erfelijkheid voor tweelingdrachten.
Ik zal het nogmaals bij de hengstenhouder benadrukken ( mijn merrie wordt namelijk natuurlijk gedekt en blijft bij de hengst tot ze drachtig bevonden is)

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:26

Mijn merrie is onwijs dik, en ze heeft al 2 veulens gehad, bij deze drachten ben ik ook geweest maar ze is nog nooit zo dik geweest en ze moet nog tot juni..
Zou dit ook een 2ling kunnen zijn of zeg je van een groot veulen
want vorig jaar heb ze een veulen gekregen van een grote hengst maar
dit jaar is ze gedekt door een zelfde maat hengst.

Ze is opgevoeld maar je kunt natuurlijk niet meer zien of het een tweeling is.

Maar moet ik haar nu beter gaan controleren als het zover is en zo een geboorte alarm aanschaffen?
want ik wil niet dat het mis gaat.. maar ze veult meestal snachts

wat raden jullie mij aan?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:34

ik zou je sowieso aanraden om te zorgen dat je bij de bevalling bent!

kvij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:13

Toch gaat het ook nog regelmatig mis als er één vruchtje wordt weggehaald. Twee jaar geleden had ik een merrie met een dubbele eisprong. Dus na 18 dagen inderdaad extra gecontroleerd op tweelingdracht en ja hoor: twee vruchtjes. Ze zaten een behoorlijk eind uit elkaar, dus er leek weinig risico bij wegknijpen van één vruchtje. Na twee dagen de merrie laten controleren en toen zagen we mooi één vruchtje zitten. Helaas, bij controle op zes weken dracht was ook het andere vruchtje verdwenen... Toen was het inmiddels al wat later in het dekseizoen en wilde de merrie niet meer hengstig worden. Dus het jaar daarop geen veulen. Maar liever géén veulen dan een tweeling met alle risico's van dien! Gelukkig werd de merrie in het voorjaar daarna weer goed hengstig en was ze na één keer insemineren drachtig. Deze keer van een eenling die ze gezond ter wereld bracht. Ik ben bij haar nu wel extra alert op twee eitjes en vraag de dierenarts altijd om daar goed naar te kijken.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 10:05

Dat heeft niets meer te zien met het wegknijpen. Je merrie heeft gewoon geresorbeerd. Als het andere vruchtje er nog zat 2 dagen na het wegknijpen, dan heeft het wegknijpen niets van invloed gehad. Ik ken zat merries die op 18 dagen mooi vol zijn en op 6 weken leeg. Dat is een resorptie, kan je niet veel aan doen. Als je merrie het nog veel krijgt, dan eventueel regumate bijgeven, in de hoop dat ze het dan kan ophouden. Anders niet veel aan te doen. Hoe oud is je merrie? Wij hadden een merrie van 21 jaar. Ze had al ieder jaar een veulen gegeven zonder problemen. Maar vorig jaar was ze vier keer van de eerste keer vol van een mooi groot vruchtje. Helaas telkens op 6 weken leeg. Laatste twee keer regumate bijgegeven, maar ze kon het gewoon niet meer ophouden, wegens een verouderde baarmoeder. Dus zij mag nu van haar pensioen genieten...

kvij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:11

Hm, zo heb ik het nog niet bekeken. Ik ben er steeds vanuit gegaan dat de dierenarts toch de baarmoeder wat onrustig heeft gemaakt met het wegknijpen en dat daardoor ook het tweede vruchtje ook verloren is gegaan. Maar terugdenkend zou je best wel eens gelijk kunnen hebben. De merrie is inderdaad al wat ouder, nu 20, ten tijde van de tweeling was ze 17. In het jaar van de tweeling adviseerde de hengstenhouder al om haar dicht te zetten omdat ze wat lucht zoog. De dierenarts vond dat toen niet nodig en ik ben op zijn advies afgegaan. Misschien is het vruchtje daardoor wel verloren gegaan. Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar het jaar daarna heb ik haar wel dicht laten zetten en toen heeft ze de dracht probleemloos uitgedragen. Afgelopen jaar was ze ook weer meteen na één keer insemineren drachtig en heb ik haar ook meteen weer dicht laten zetten. Op dit moment is ze kerngezond en groeit als kool. Nog een week of zes te gaan en dan weet ik het resultaat!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:05

Mijn paard heeft in 2003 een tweeling gekregen. Ze is maar liefst 3 keer gescand en al die keren is gemist dat er een tweeling in zat. Ze was ook niet uitzonderlijk dik en heeft nog 9 dagen overgedragen.
We waren dus stomverbaasd toen er nog een 2e veulen uitkwam. Ze had een donkerbruin hengstveulen en een vosmerrie die een heel stuk kleiner was dan haar broer.

Beide leefden dus maar helaas kwamen we er na 3 dagen achter dat de hengst een gescheurde blaas had. Dit heeft niks te maken met het feit dat het een tweeling was, gewoon domme pech. Hij is op de operatietafel gestorven.
De merrie had scheve achterbeentjes doordat ze waarschijnlijk constant met gestrekte achterbenen heeft gelegen en die dus verkeerd gegroeid waren. Haar kogels konden ook helemaal omklappen. We hebben haar na 11 dagen in laten slapen omdat ze niet kon lopen, staan of opstaan.

We hebben de dierenarts die haar 3 keer heeft gescand aansprakelijk gesteld. Hij had dit MOETEN zien!
Hij heeft de schuld ook op zich genomen en alle medische kosten zijn door zijn verzekering terugbetaald.
Maar daar had ik mijn veulens natuurlijk niet mee terug.

Een jaar later hoorde ik van iemand in de buurt waarvan de merrie ook een tweeling verwachtte en dat bij de scan ontdekt was dat de eigenaar ze beide had laten zitten. Dat is echt het stomste wat je kunt doen! is dan ook fout gegaan en na 6 maanden zijn ze verworpen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:27

@Ninita: wat een triest verhaal... Jammer toch dat het bijna altijd verkeerd moet aflopen... Ik snap wel dat je kwaad bent op je DA, maar het is echt mogelijk dat het gemist wordt hoor. Op 18 dagen kan je het missen, omdat het mogelijk is dat het ene vruchtje later verwekt is dan het andere, waardoor het nog te klein is om op echo te zien. Ik weet natuurlijk niet wanneer de andere scans waren, maar als de vruchtjes pal achter elkaar lagen, dan is het echt wel mogelijk dat het niet te zien was. Vergelijk het met een eurostuk met daarachter een vijf cent stuk. als je kijkt op het eurostuk, dan zal je het andere er achter niet zien... Er is altijd een weliswaar kleine kans dat het ondanks scannen gemist wordt. Weet natuurlijk niet hoe ervaren je DA was en hoe grondig hij werkt, maar zelfs een zeer goede DA kan het dus missen. Raar dat zijn verzekering heeft terugbetaald, normaal gebeurt dat niet, omdat het in zeldzame gevallen dus niet te zien is. Ofwel heeft je DA natuurlijk echt iets verkeerd gedaan...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:29

Dat komt omdat de hengstenhouder had gezegd dat er 2 eitjes hadden gezeten bij de bevruchting.
Wij kwamen daar pas achter toen de tweeling al geboren was en wisten dat dus niet.

Die DA wist dat wel want dat was de vaste DA die altijd bij die hengstenhouder kwam en dus ook al had gescand om te kijken of ze geinsemineerd kon worden. Hij had daarna dus veel nauwkeuriger moeten kijken of ze niet allebei bevrucht waren.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:58

Ook wij hebben een tinker merrie gehad die drachtig was van een drieling bij het scannen zijn er 2 weg geknepen en ze heeft later een prachtig gezond hengstveulentje gekregen. Gelukkig laten wij ze ook altijd scannen.
Dit was toen in 2007. Ik zelf had toen nog nooit eerder van drieling gehoord wel van een tweeling.
Maar een drieling komt ook bijna nooit voor zei bij ons de d.a. hij had er wel ooit van gehoord maar dit was voor hun oook de 1ste keer dat ze het zelf mee maakte met scannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:28

Ik ben vorig jaar merrie en veulens kwijt geraakt aan een tweelingdracht.Merrie was 4 keer gescand maar de veulens lagen achter elkaar..ze heeft ze voldragen maar door een infectie? is het grootste veulen wat vooraan zat overleden een week ofzo voor de bevalling.Daardoor konden de veulens niet draaien...lagen ze in stuitligging.Dus kwam er eerst een red bag delivery en daarna geen veulen..merrie heeft te lang lopen persen..{alles is mis gegaan wat maar mis kon gaan} darmen zijn eruit geperst.Veulens uiteindelijk eruit getrokken..de kleinste leefde nog maar was dysmatuur{zo schrijf je dat toch?} longen waren nog niet rijp genoeg en hij was erg klein dus die moest geeuthaniseerd worden.Merrie nog naar de kliniek gebracht om te proberen haar te redden,maar ondertussen was een stuk ophangband van de darm afgescheurd en een buikvliesonsteking erbij dus die moest ook geeuthaniseerd worden.Echt meer 1 woord voor...verschrikkelijk!!!
Dus ik zou zeggen...probeer ten alle tijden een tweelingdracht te voorkomen.

Beide waren trouwens hengstveulens,maar wel met andere aftekeningen en kleur.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:32

Ik hoorde dat op de boerderij naast ons eergister een draver een tweeling heeft gekregen, na 26 dagen overtijd! Eentje is overleden, de ander gaat goed.
Wat ik begreep was de ene al een tijdje overleden, zeker een paar dagen.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:08

kan het dus ook dat de twee veulentjes er totaal verschillend uitzien?