Geboortemelders - een overzicht --> jullie mening/ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Geboortemelders - een overzicht --> jullie mening/ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:16

met tempraturen kan het nog wel zo snel gaan dat het binnen een nacht nog komt, daar moet ej wel rekening mee houden.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:26

Ik ben ook al sinds 21 februari aan het temperaturen. Nog maar een keer per dag, altijd vlak voordat ikzelf ga slapen.
Tot nu toe echt heel constant. Gemiddeld 37,9. Pas enkele keren een uitschieter gehad, het laagst gemeten was 37,7 en het hoogst gemeten 38,2.

Ben benieuwd of ik de daling oppik :-)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:22

maar wanneer is je paard uitgerekend manda? wij beginnen pas 2 weken van tevoren misschien?

bij koeien is het meestal zo dat een dag voordat de koe begint met ween dat de temperatuur daalt, dus dan is het makkelijk in te schatten.. verwacht eigenlijk ongeveer hetzelfde bij een paard, maar we zullen zien, we houden haar ook in de gaten met singel en camera he...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:34

lees even het stukje over het radco-alarm
of surf even naar de site van radco
daar vind je de hele uitleg van temperaturen bij paarden
bij paarden verschilt het toch nog sterk van koeien, aangezien deze veel sneller bevallen na de temperatuursdaling
1x of 2x per dag temperaturen is dan eigenlijk niet voldoende om de methode echt nauwkeurig te maken

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:00

Roos_s schreef:
maar wanneer is je paard uitgerekend manda? wij beginnen pas 2 weken van tevoren misschien?

bij koeien is het meestal zo dat een dag voordat de koe begint met ween dat de temperatuur daalt, dus dan is het makkelijk in te schatten.. verwacht eigenlijk ongeveer hetzelfde bij een paard, maar we zullen zien, we houden haar ook in de gaten met singel en camera he...

Ik heb vanaf eind februari zo af en toe eens de temp gemeten, lang niet iedere dag. Vanaf de tweede week van maart iedere dag een keer, omdat ik niet zeker weet of ze nou voor eind maart of eind april uitgerekend is aangezien ze hengstig is gebleven tijdens de dracht.
Het is hele constante temperatuur tot nu toe, ik doe het ook altijd savonds en zo af en toe sochtends.

Helaas is het verstoord door de koorts die ze had gekregen na de ineenting. 22/3 en 23/3 had ze temperaturen boven de 39 graden. En 24/3 was die ineens gezakt naar 37,2, zo laag had ze nog nooit gehad dus ik dacht het zal toch niet de bevallingsdip al zijn ;-). Maar diezelfde dag zat ze toch weer op haar standaard temp zoals altijd gemiddeld rond de 37,8 a 38,0. Dus de dip zal nog wel een gevolg zijn door de weerstandsreactie op de enting of gewoon een behoorlijke uitspringer. De eerste uitspringen sinds februari dan :D. Ik ga nu weer door met 1x daags, ben echt zo benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Manda op 25-03-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:06

Ik gebruik het Robor halsteralarm en het werkt héél goed!!!
Ik was van plan om te werken met een refractometer maar de merrie gaf geen melk of geen harsjes voor de geboorte dus dit heeft niet geholpen helaas.
Ik hoop er dit jaar wel gebruik van te maken.

Dit jaar 2 merrie's die moeten bevallen, waaronder één maiden merrie.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:09

Zelf werk ik met een vaste (bedrade) camera in de stal, gecombineerd met een geboortemelder van Kylix. Op onze slaapkamer staat de monitor als dan de zender 's nachts afgaat kunnen we direct zien voordat we naar de stal de vliegen en er nog niets aan de hand is. Als we weggaan leggen we onze telefoon met babyfoonfunctie erbij. Die belt ons mobiel zodra de geboortemelder afgaat als we niet thuis zijn.

Verder nog een aanvulling op je lijstje met aanbieders: Kijk ook eens op www.horseservision.nl

R123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:38

De melder van brutton.nl zou hetzelfde werken als die van birthalarm. Prijs is wel beter! Heeft iemand hier al ervaring mee?