anneliesdj schreef:Wat vervelend voor je zeg, je hoopt toch zo op een gezond veulen.
Maar ja, het blijft een risico natuurlijk.
Het kan ook goed zo zijn dat de placenta (=de rode zak waar je het over hebt) al eerder had losgelaten waardoor de bevalling in gang is gezet. In dat geval was het veulen dus al dood op het moment dat jij ontdekte dat ze harste.
Maar afgezien daarvan is een veulen was 6 weken te vroeg komt niet levensvatbaar, helaas. Ik heb ooit een tweeling verloren die iets meer dan 4 weken te vroeg waren en ook dat was nog niet levensvatbaar.
Dus ookal heb je er weinig aan; je bent iig niet te laat gekomen, je had ook niets voor het veulen kunnen doen als je eerder op stal was geweest.
Kan het dan zo zijn geweest dat het veulen een week dood is geweest voordat hij gister naar buiten kwam? Dat leek mij een beetje lang maar vorige week zaterdag is ze begonnen met harsen en vanaf vrijdag zette dat pas goed door. Als dat kan dan verklaart dat wel alles.
Ik was nog nooit bij een bevalling geweest dus wist eigenlijk niet hoe t normaal verliep behalve vanaf plaatjes en verhalen. Maar ik zag wel direct dat dit fout was. Ookal was alles wel goed gegaan dan was het nog te vroeg geweest. Helaas.
De dierenarts was geweest voor controle voor Brenda en toen hij wegging (ongeveer 2 uur na de geboorte) zei hij dat we het veulen na een half uurtje daarna weg konden halen. Dit hebben wij nog 2 uur langer gerekt zodat ze ook even alleen met t beestje kon zijn.
Het is zo'n lieve moeder
toen het veulen net geboren was hinnikte ze naar hem en begon ze gelijk met likken.
Pfff zit nu alweer te huilen. Had zo gehoopt op een gezond veulentje en als je deze ziet dan had die ook op de wereld moeten komen, zo mooi!