Ik weet niet of dit echt is , of een pennytopic, maar een tweelingdracht is een groot risico, en daar kan niet lichtvoetig mee omgegaan worden. Het is uiterst onverantwoord een tweelingdracht door te zetten als je de keuze hebt de dracht te beëindigen. Ik kan me geen DA voorstellen die zo'n onverantwoordelijk besluit steunt. (hoewel ze natuurlijk niet allemaal heilig zijn, dat weet ik ook).
TS, ik twijfel, maar geef je het voordeel ervan. Maar als je dit doet om aandacht te trekken is het zacht gezegd nogal fout.
Verdere tips: ik zou de merrie niet meer aan het werk zetten. Gewoon lekker op de wei, met andere dieren. De meeste merrie's met een normale dracht gaan 1-2 maanden voor ze uitgeteld zijn al met "zwangerschapsverlof", en zeker de laatste dagen zijn zwaar, laat haar maar lekker met rust, daar doe je haar het grootste plezier mee. Sportpaard of niet, als je haar drachtig hebt gaat haar sportconditie achteruit, en is ze een tijd niet bruikbaar voor de sport, elke fokker weet dat. Want ook als je straks twee veulentjes erbij hebt lopen, kan ze niet meteen weer vol in training.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 19-02-10 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Bij mensen is het al een risico, en sta je onder streng toezicht. Moet je je eens voorstellen hoe ernstig het dan bij paarden is.
Mocht een volgende keer weer 2 kleine frummeltjes te zien zijn, dan moet je je echt even achter de oren krabben, om het weg te laten halen....
YvonneV
Geplaatst: 19-02-10 18:24
Mensen TS is 15 jaar en heeft waarschijnijk niet zo veel te zeggen gehad over een tweelingdracht af te breken of niet.
ainty
Geplaatst: 19-02-10 20:57
had mijn merrie meerdere keren laten scannen, en jammer genoeg niet gezien dat ze dragend was van een 2-ling Op de 4 1/2maand begon ze te vuilen, da erbij gehaald onder de antibiotica gezet, expres niet gescand want dan breng je het vuil weer naar binnen toe. 2 dagen later wist ik waarom ze vuilde, er zaten er 2 op, waarvan 1 al in staat van ontbinding en de andere helemaal perfect. Op dat moment vind je het heel erg jammer, maar toch ben ik blij dat ze de dracht niet volbracht heb. Heb ze ook meteen laten spoelen ed, de merrie heeft er niet echt iets van geleden, ze was ook zo weer hengstig. Daarna heb ik ze niet meer laten dekken, dit jaar weer een kans.
malita04
Geplaatst: 19-02-10 21:11
2-ling dracht loopt vaak verkeerd af,of voor de veulens of voor de merrie of zelf voor alle drie,zou er zelf nooit maar dan ook nooit voor hebben gekozen om dit door te zetten. hopelijk overleeft je merrie de bevalling,mocht er daarnaast ook 1-2 veulens het overleven is dit mooi meegenomen. maar oh wat hebben jullie je op je hals gehaald?!
De moeder van mijn merrie was ook drachtig van een tweeling,3 x laten scannen maar de Da heeft nix gezien, Voor kerst begon ze melk te laten lopen en jawel paar uur later is ze bevallen van een dode tweeling.Een was helemaal in orde en de anderal helemaal vergaan.Jaar later is dus mijn merrie geboren(sorry anderhalf jaar later)Nu ben ik twee jaar geleden met haar aan het dokteren gegaan om drachtig te krijgen. Ze werd alleen maar drachtig van tweelingen.Nu is het uiteindelijk wel gelukt van 1.En hopelijk krijgt ze binnenkort haar eerste veulen.Ze is nu 5.Heb vaak gedacht meisje, wat doe ik je aan.Waarom willen wij dit.Echt een tweeling kan ik niemad aanraden maar als het eenmaal zo ver is,kun je alleen maar hopen op een goede afloop.Doen wat je gevoel je ingeeft op een eerlijke correcte manier.Voor dat 15 jr meisj kunnen we alleen aar hopen dat hetgoed gaat en er worden gezonde tweelingen geboren hoor.
TS vraagt hier hoe ze de merrie nog wat in beweging kan houden voor de bevalling, meer niet. Ze staan in contact met de DA over de merrie, de risico's zijn bekend en hoeven hier niet steeds herhaald te worden.
gambler09
Geplaatst: 23-02-10 20:34
ik zou haar ook stil laten staan... voor de zekerhied, die elf dagen maken ook niet zoveel meer uit... spannend hoor!
Eilinora
Geplaatst: 24-02-10 19:15
verbaast me dat er zoveel mensen zeggen dat ze maar op rust moet...
merrie is sportpaard geweest voor ze drachtig werd en werd dus (denk ik) veel getraind. ze heeft al die tijd gewoon beweging gehad daar is niks mis mee
maar juist nu is het wel belangrijk om haar toch de beweging te geven. dit omdat haar spieren dan soepel blijven
als ze nu tot de bevalling stil moet staan en straks ook nog dubbel moet inspannen vanwege de tweeling dan heb je grote kans dat ze spierverzuring krijgt. zo,n bevalling slaat echt hard op de spieren.
ik zou zeggen gewoon lekker blijven wandelen en beweging blijven geven.zolang ze het nog leuk vind en het aankan.
neemt niet weg dat het wel riskant is om een tweeling te laten komen maar denk dat het niet anders kon...
Ja dat vraag ik me ook af eigenlijk ik zit het hele topic door te spitten maar helaas nog geen nieuws of er al een 2ling is geboren en hoe de merrie het nu doet. Hoop dat alles goed is gegaan.
de tweeling is nog niet geboren, dus inmiddels 13 dagen overtijd mijn paard heeft ondertussen wel een zware koliek aanval gehad en ze dachten even dat ze het niet meer zou gaan redden gelukkig gaat het nu een stuk beter met dr alleen er is een grote kans dat er een veulen gestorven is nu nog afwachten zolang het nog duurt maar hoop zelf dat het hele gedoe snel voorbij is
dankjewel haha ben zelf ook erg blij dat ze weer een beetje opgeknapt is bij haar koliek aanval lag ze met haar achterbenen naar achter waardoor ze toen ook niet op kon staan maar nu kan ze ook gelukkig weer rustig stappen
opwekken van een bevalling doet men liever niet, omdat dat vaak niet goed gaat. Daarbij als een veulen dood is dat lost het lichaam dat zelf op. Op het moment het niet goed is, wordt het verstoten en komt het vanzelf af. Dus ik denk dat ze zomaar zullen ingrijpen.
Waarom denken ze eigenlijk dat een veulen dood is???
jessje
Geplaatst: 13-03-10 13:38
De TS kan hier waarschijnlijk niet veel over beslissen, maar als dit mijn merrie was en ik wist dat er een tweeling aan zat te komen, stond ze in een kliniek waar indien nodig onmiddellijk kan worden ingegrepen...
Ik wens je alleszins heel veel succes en hoop van harte dat alles goed gaat met veulen(s) en merrie!!
Laatst bijgewerkt door jessje op 13-03-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt