Veulen verloren of toch nog drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:52

Annesneisje schreef:
De tests zijn dan toch aangekomen vandaag.

Straks even plas proberen op te vangen! :+

http://www.bokt.nl/wiki/Paarden_predictor
Hier vind je tips om urine op te vangen. Zorg wel dat je opvangmateriaal (emmer of theedoek) schoon is, en liefst wasverzachter-vrij.
Ga vanavond ff lezen of het gelukt is :) .

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:32

Het is nog niet gelukt om dolly's urine op te vangen, was zopas net te laat...
Zal het vanavond nogmaals proberen. Gaat zeker lukken, moet er alleen op het juiste moment bij zijn.

Ik heb wel al urine kunnen opvangen van een ander merrietje dat ik ook wou testen. De test ligt hier nu bij me, heb eerst urine opgezogen dat dan gemengd met de verdunner, dat geschud en vervolgens met de andere pipet terug op gezogen. Druppel voor druppel in het ronde gaatje laten gaan, maar die druppels lijken niet te worden opgenomen door het membraam. Heb er nu al drie druppels op gedaan, maar ik zie precies geen verandering.

Ook de witte strook bij C en T blijft wit.

Hoe lang moet ik zo wachten tot de druppels worden opgezogen?

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:12

Ok, plots stroomde de urine toch door het membraam heen... Oeff!

Dit is de uitslag van de zwangerschapstest van Utag, die nu 7 maanden ver is. Ze is nog steeds mooi slank, daarom heb ik de test ook bij haar uitgevoerd. Als ik het goed interpreteer (één duidelijke en goed zichtbare rode lijn in het vakje bij C en nauwelijks zichtbare lijn bij T, terwijl je bij niet dracht 2 duidelijke rode lijnen zou moeten krijgen bij T en C), is zij alleszins drachtig (van Silverado van de Kruyskouter)! Dus dat is alvast super nieuws!

Afbeelding

Dolly heb ik nog steeds niet kunnen testen. Had daarstraks de stal volledig ververst. Want dan moeten ze daar allemaal persé eerst eens in plassen... En daar zat ik dus te midden de stal te wachten tot Dolly zich zou stellen. Maar Utag was eerst, dus hup dat potje snel tussen Utag's benen! En ja, hoor, Dolly begon ook te plassen...

Vanavond met het voeren zal ze waarschijnlijk ook wel nog eens plassen. Hopelijk heb ik dan meer succes bij Dolly!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:31

Ja, dat kan ik me idd ook wel herinneren. Het duurt even voor het materiaal voldoende absorptievermogen heeft. Bij mijn merrie zag de uitslag er idd ook zo uit.
Fijn dat er tenminste eentje drachtig is! Ben benieuwd naar Dolly.

Binky_Zephyr

Re: Veulen verloren of toch nog drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:34

ben benieuwd

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:55

Vanmorgen dan toch een klein plasje gedaan...
Dit is de uitslag van de test bij Dolly waar het allemaal over gaat:

Afbeelding

Lijkt me dus niet drachtig, aangezien T en C even duidelijk zichtbaar zijn.
Of zou de test ongeldig zijn? :?
Wat denken jullie?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:57

Hmm ik heb zelf nog nooit zo'n test gedaan, maar dit zou dan inderdaad betekenen dat ze niet drachtig is toch?
Wellicht kan Gem ons hier meer over vertellen? ;-)

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:42

bij de c is het wel wat duidelijker maar bij de t zie je ook een streep , ik heb er verder ook geen verstand van helaas , hoop dat het goed komt voor je

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:48

Normaal betekent 2 strepen niet drachtig. De test zal wel geldig zijn, veronderstel ik.

Maar niet getreurd, Dolly gaat gewoon opnieuw naar de hengst in april.
Gelukkig hebben we garantie op een levend veulen gekregen.
Hopelijk hebben we volgend jaar meer geluk.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:48

Nee, zo op de foto afgaand denk ik dat ze helaas toch niet drachtig is ;( .

Ik heb wel een keer eerder gehoord van iemand dat de uitslag niet klopte. Gaf drachtig aan, maar merrie bleek schijndrachtig, dus maakte ze wel het hormoon aan. Andersom (test zegt nee, maar wel een veulen gekregen) heb ik nog niet gehoord.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:51

Schijndrachtig? Komt dat ook voor bij merries?
Ik dacht dat dat alleen teven schijnzwanger konden zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:00

nee, paarden kunnen dat ook. Ponymens hier op Bokt heeft een schijndrachtige merrie gehad, waarvan de test positief uitwees ergens aan het eind van de "geplande dracht", maar helaas werd de merrie de maand daarop vrolijk hengstig. Geen veulen verworpen.

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:33

Ik was dit ook even aan het volgen, heb ook een 'twijfelgevalletje'
Denk er over om miss ook zo'n test te kopen. Zijn er meer mensen met ervaring met deze test?
Maar inderdaad schijndracht kan ook bij merrie's :j heeft de mijn 'twijfelgevalletje' ook een keer gehad

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:34

Ik weet iig TS, ponymens, en ikzelf.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:47

Heb ik dit topic per toeval gevonden! :D

Proficiat met de drachtigheid van Utag, wel spijtig voor Dolly. Nu vroeg ik me toch af, ik heb ooit die hengstenhouder dat ook zien doen, zo'n merrie scannen. Kan hij dat echt al zien, op drie weken tijd? Hij is toch zelf geen dierenarts? Of leer je dat na de tijd? Zo'n apparaat thuis staan hebben is wel even makkelijk, hier vind ik ook niemand in mijn buurt die mijn mini merrietjes wil scannen.

Maar kom, als het even meezit heb je toch twee veulentjes dit jaar. Ben erg benieuwd naar het resultaat. ;)

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 10:00

Hey Vanneke,

Tof dat je het hier gevonden hebt! Ik ben ook razend benieuwd naar het veulen van Utag en Silverado! Denk dat daar wel wat moois zal uitkomen.

Op één van de clinics heeft de hengstenhouder eens enkele merrietjes gescand om te tonen hoe dat in zijn werk gaat.
Ik was een beetje te laat (stond helemaal te smelten bij een miniveulentje), maar heb dan toch nog een hengstige merrie gezien.
Er was een zwarte bol te zien op het scherm. Dat moest een eitje voorstellen, klaar voor bevruchting...

Mijn DA zegt dat ze in Merelbeke ook zo scannen. Maar dat zou heel duur zijn en ten tweede, ik reis niet graag met mijn mini's als het niet écht nodig is (straks komen we nog iets tegen onderweg).

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:07

Scannen aan de buitenkant van de buik bedoel je dan?

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 15:22

Inwendig scannen met zo'n lange (smalle) buisstaaf. Zo doen ze dat bij mini's.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:53

Mijn beste vriendin heeft haar doctoraat gemaakt in Merelbeke rond uitwendig scannen bij mini's, net omdat het zo moeilijk is om daar in te gaan, daarmee dat ik dacht dat het misschien daarover ging.
Ik spreek echter van 15 jaar geleden of zo, dus ik dacht dat die techniek misschien toch verder ontwikkeld zou geweest geraakt zijn.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:05

Annesneisje:
In merelbeke kost het 35 euro om uitwendig te laten scannen en je weet het direct! Ik heb mijn mini (mama van 1 van jouw paardjes trouwens! Wat een toeval zeg dat ik je dus tegenkom hier) laten scannen daar. Ze moet begin april (of zelf in maart) bevallen en je ziet er praktisch niets aan! Een bescheiden buikje, veel voelen doe je ook niet maar in november is ze nog eens gescand geweest en jawel, er zit duidelijk een levend veulen in. En dat terwijl ik zelf even dacht haar hengstig te zien... je ziet hoe je mis kunt zijn hé. En het is geen maidenmerrie, ze heeft 2 veulens gekregen bij de vorige eigenaar (waaronder Angel Kisses die bij jou nu is).

Dus scannen is in feite het enige dat zeker is, anders door de dierarts via een sonde naar de blaas urine laten opvangen. Gaat ook makkelijk en je moet niet aan vervoer doen. Denk dat dat wel iets meer gaat kosten omdat het labo erbij komt. Maar zo schandalig veel kan dat eigenlijk ook niet zijn.

Oh ja, de merrie werd zelf niet geschoren voor de scan. Iets wat mijn dierenarts thuis wel nodig vond omdat hij er anders niets van zou zien. Zou zie je maar... Merelbeke is wel een aanrader voor een uitwendige scan vind ik persoonlijk. Ik zag trouwens ook goed de ligging van het veulen, het kloppend hartje, de ruggengraad het bekken,... kortom leuk hoor!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:22

printjes van laten maken Dorien O:) ?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:35

Nee, eigenlijk niet. Wij dachten beiden dat ze niet drachtig zou zijn omdat ze geen buikje kreeg zoals het hoort en voor de rest zag je er ook geen verschil aan toen. (plus we denken haar hengstig gezien te hebben in oktober, mis dus!) Dus je kan je voorstellen dat we enorm blij waren en dat vergeten zijn om te vragen. Terwijl ze dat daar wel kunnen doen volgens mij. Maar het was echt een mooi moment en ik ga het niet erg snel vergeten. Zo een volledig klein gevormd veulentje, lag perfect, je zag er gewoon alles duidelijk aan. Mijn vriend heeft geen diergeneeskundige achtergrond en die herkende ook alles duidelijk dus het lag zeker niet aan mij. Maar echt leuke ervaring hoor. Trouwens, die merrie heeft nu nog steeds niet echt een overdreven buik. Een klein buikje en sinds een paar dagen een beetje meer vulling aan de uier maar echt om te verwaarlozen hoor. Had ik haar toen niet gescand had ik nu echt niet geloofd dat ze drachtig zou zijn. Bijgevolg dat ik haar geen halsteralarm ook zou hebben aangedaan en dat ik opeens (goed of slecht) zou worden verrast met een veulen. Nu weet ik het tenminste zeker dat er eentje op komst is van haar. Maar ik zweer het je, als je haar zou zien, ok bescheiden buikje, maar ze ziet er toch niet drachtig uit en ze is 10 april 335 dagen ver al... en als je weet dat ze vroeger kunnen bevallen ook die mini's... dan mogen we nu toch al een oogje op haar houden. Ben wel benieuwd hoeveel ze effectief nog kan bijkomen, ik denk dat het toch niet overdreven veel meer kan zijn. Ze is eigenlijk al bijna op het einde van haar dracht. Best spannend

Ze is trouwens ook drachtig van Silverado :D

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 23:22

Dorien: Ja leuk dat jij de mama van Kizzy hebt! Haar dochter is wel een spook, hoor. Maar wel een heel lief en mooi paardje. En o zo nieuwsgierig.
Ben benieuwd naar het veulen dat je verwacht!!
Je doet me twijfelen om een tweede opinie te vragen in Merelbeke. Je weet natuurlijk nooit dat de test niet goed heeft gewerkt en Dolly toch nog drachtig is... :=
Maar ik zie alleen op tegen het transport met een mogelijks drachtige merrie.
35 euro is alleszins niet uitgesproken duur.
Het verbaast me dat ze in Merelbeke toch uitwendig scannen. Mijn DA heeft het ook uitwendig geprobeerd enkele weken terug, maar van hem lukte dat niet zo goed.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:10

Ze doen het daar routinematig in Merelbeke. MIjn da kon het ook niet, maar daar was het direct duidelijk.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:15

Mag vanavond nog met de mini's naar de dierenartspraktijk hier in Torhout voor een tweede opinie.
Is maar 5 minuten rijden en de DA in kwestie zei dat hij zowel inwendig als uitwendig kan scannen!! Dan moet ik toch echt absolute zekerheid hebben, toch?
Ben benieuwd... (en nu al reuze zenuwachtig)!
Het kost ook 35 euro en vanaf het tweede paardje 15 euro.
Kan wel geen prints afdrukken.