Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kimmes schreef:Eigenlijk maar "hopen" op een uierontsteking dus
JaBa schreef:natuurlijk inderdaad afwachten. Maar het tweede is een placentitis! Dat is een ontsteking/infectie van de placenta, waardoor die loslaat en het veulen uiteindelijk te weinig zuurstof krijgt, waardoor het afsterft en een abortus volgt. Aan dat laatste kan je wel degelijk iets proberen te doen! De merrie moet dan onmiddellijk op antibiotica gezet worden, moet regumate bijkrijgen en moet ook ventipulmin krijgen, gezien deze laatste de baarmoeder doet relaxeren en er zo geen weeën kunnen doorbreken. Dus ik zou zeggen, ik zou haar zeker behandelen voor placentitis ook, want dit kan je nog goedkrijgen als het veulen ondertussen niet is gestorven. Als het een tweeling is, dan is er al één van de twee gestorven en komen ze zowiezo alletwee af, maar als er maar één in zit en placentitis is de oorzaak, dan kan je het veulen nog redden...
De twee belangrijkste redenen voor vroegtijdige uierontwikkeling MET melk zijn een tweeling, waar helaas niets aan te doen is, behalve natuurlijk inderdaad afwachten. Maar het tweede is een placentitis! Dat is een ontsteking/infectie van de placenta, waardoor die loslaat en het veulen uiteindelijk te weinig zuurstof krijgt, waardoor het afsterft en een abortus volgt. Aan dat laatste kan je wel degelijk iets proberen te doen! De merrie moet dan onmiddellijk op antibiotica gezet worden, moet regumate bijkrijgen en moet ook ventipulmin krijgen, gezien deze laatste de baarmoeder doet relaxeren en er zo geen weeën kunnen doorbreken. Dus ik zou zeggen, ik zou haar zeker behandelen voor placentitis ook, want dit kan je nog goedkrijgen als het veulen ondertussen niet is gestorven. Als het een tweeling is, dan is er al één van de twee gestorven en komen ze zowiezo alletwee af, maar als er maar één in zit en placentitis is de oorzaak, dan kan je het veulen nog redden...
friesiszwart schreef:Ik zou haar laten scannen weet je in ieder geval zeker of er sprake is van een tweelingdracht.
JaBa schreef:De twee belangrijkste redenen voor vroegtijdige uierontwikkeling MET melk zijn een tweeling, waar helaas niets aan te doen is, behalve natuurlijk inderdaad afwachten. Maar het tweede is een placentitis! Dat is een ontsteking/infectie van de placenta, waardoor die loslaat en het veulen uiteindelijk te weinig zuurstof krijgt, waardoor het afsterft en een abortus volgt. Aan dat laatste kan je wel degelijk iets proberen te doen! De merrie moet dan onmiddellijk op antibiotica gezet worden, moet regumate bijkrijgen en moet ook ventipulmin krijgen, gezien deze laatste de baarmoeder doet relaxeren en er zo geen weeën kunnen doorbreken. Dus ik zou zeggen, ik zou haar zeker behandelen voor placentitis ook, want dit kan je nog goedkrijgen als het veulen ondertussen niet is gestorven. Als het een tweeling is, dan is er al één van de twee gestorven en komen ze zowiezo alletwee af, maar als er maar één in zit en placentitis is de oorzaak, dan kan je het veulen nog redden...
kimmie261 schreef:mijn merrie krijgt rond de 7 maanden altijd al een flinke uier,ik weet het inmiddels en maak me er niet druk meer om..
heb je foto's van haar uier?
wil als je dat fijn vind wel foto's zoeken van de uier van mijn merrie met 7 maanden dracht