7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Paniek, 7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:33

Nou de nacht wakker doorgebracht, ben helemaal kapot van al het gepieker, tot overmaat van ramp is mijn kat gisteren voor het eerst naar buiten gegaan in het nieuwe huis en nog steeds niet terug, zometeen maar een zoekactie dus.
Ik zal vandaag proberen een foto te maken van haar buik en haar uier, bedankt voor alle lieve berichtjes tot zover.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:45

Mijn merrie was ook heel hard in een hele snelle periode gegroeid iedereen dacht dat er een tweeling inzat. Gelukkig was dit niet het geval maar een mega veulen EN veel vruchtwater. het heeft ook heel lang geduurd voordat ze buik weer enigsinds slank was (tinker btw)

Maar haar uier nee dat had ze niet, maar ik hoorde gister mijn vriendin ook al zeggen dat haar merrie zo'n dikke uier heeft gekregen in een dag tijd (ook zij moet in april veulen)

Ik zou toch zoals eerder gezegd naar een stal gaan waar er meer zicht op is. Ik wens je heel veel sterkte, kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:48

@ kokopelli, ik maak me ook het minste zorgen om haar dikke buik, ik weet hoe ze kan uitdijen en dat hoeft niet altijd wat te zeggen.
Ik ga zo weer naar het land om te kijken hoe het gaat en vanmiddag maar eens op stallenjacht, heb het werk maar afgebeld want ben toch niets waard zo.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:30

Jee wat een nare situatie! Ik heb hier verder geen ervaring mee, dus heb geen tips. Ik hoop dat alles goed komt uiteindelijk!
Veel succes en sterkte!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:58

Eigenlijk maar "hopen" op een uierontsteking dus.
Sterkte ermee :(:)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:13

De twee belangrijkste redenen voor vroegtijdige uierontwikkeling MET melk zijn een tweeling, waar helaas niets aan te doen is, behalve natuurlijk inderdaad afwachten. Maar het tweede is een placentitis! Dat is een ontsteking/infectie van de placenta, waardoor die loslaat en het veulen uiteindelijk te weinig zuurstof krijgt, waardoor het afsterft en een abortus volgt. Aan dat laatste kan je wel degelijk iets proberen te doen! De merrie moet dan onmiddellijk op antibiotica gezet worden, moet regumate bijkrijgen en moet ook ventipulmin krijgen, gezien deze laatste de baarmoeder doet relaxeren en er zo geen weeën kunnen doorbreken. Dus ik zou zeggen, ik zou haar zeker behandelen voor placentitis ook, want dit kan je nog goedkrijgen als het veulen ondertussen niet is gestorven. Als het een tweeling is, dan is er al één van de twee gestorven en komen ze zowiezo alletwee af, maar als er maar één in zit en placentitis is de oorzaak, dan kan je het veulen nog redden...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:18

Ik zou haar laten scannen weet je in ieder geval zeker of er sprake is van een tweelingdracht.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:19

Ik heb 4 jaar geleden een merrie gehad die vroeg uier kreeg.
Verder was er niks aan de merrie te zien.
Ze heeft helaas het veulen verwerpen en weten nog niet wat het geweest is.
De merrie is er verder wel goed doorgekomen.
Ik wil je er verder niet mee ongerust maken maar je kunt niks doen.
Vooral als het nu snel verwerpt is het veulen ook nog niet levensvatbaar.
Zover als ik weet is een veulen levensvatbaar vanaf ongeveer 300 dagen.

Kimmes schreef:
Eigenlijk maar "hopen" op een uierontsteking dus

Deze snap ik niet een uieronsteking is ook niks!!
Zover als ik dan weet is het dan ook in de toekomst een fok probleem omdat het uier "beschadigd is"
Heb het zelf niet bij de hand gehad dus weet niet of dat het klopt.

Heel veel succes ermee ben benieuwd hoe het verder gaat.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:21

JaBa schreef:
natuurlijk inderdaad afwachten. Maar het tweede is een placentitis! Dat is een ontsteking/infectie van de placenta, waardoor die loslaat en het veulen uiteindelijk te weinig zuurstof krijgt, waardoor het afsterft en een abortus volgt. Aan dat laatste kan je wel degelijk iets proberen te doen! De merrie moet dan onmiddellijk op antibiotica gezet worden, moet regumate bijkrijgen en moet ook ventipulmin krijgen, gezien deze laatste de baarmoeder doet relaxeren en er zo geen weeën kunnen doorbreken. Dus ik zou zeggen, ik zou haar zeker behandelen voor placentitis ook, want dit kan je nog goedkrijgen als het veulen ondertussen niet is gestorven. Als het een tweeling is, dan is er al één van de twee gestorven en komen ze zowiezo alletwee af, maar als er maar één in zit en placentitis is de oorzaak, dan kan je het veulen nog redden...
De twee belangrijkste redenen voor vroegtijdige uierontwikkeling MET melk zijn een tweeling, waar helaas niets aan te doen is, behalve natuurlijk inderdaad afwachten. Maar het tweede is een placentitis! Dat is een ontsteking/infectie van de placenta, waardoor die loslaat en het veulen uiteindelijk te weinig zuurstof krijgt, waardoor het afsterft en een abortus volgt. Aan dat laatste kan je wel degelijk iets proberen te doen! De merrie moet dan onmiddellijk op antibiotica gezet worden, moet regumate bijkrijgen en moet ook ventipulmin krijgen, gezien deze laatste de baarmoeder doet relaxeren en er zo geen weeën kunnen doorbreken. Dus ik zou zeggen, ik zou haar zeker behandelen voor placentitis ook, want dit kan je nog goedkrijgen als het veulen ondertussen niet is gestorven. Als het een tweeling is, dan is er al één van de twee gestorven en komen ze zowiezo alletwee af, maar als er maar één in zit en placentitis is de oorzaak, dan kan je het veulen nog redden...

Van de placentitus wist ik niet ga ik zeker onthouden bedankt voor de info

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:28

friesiszwart schreef:
Ik zou haar laten scannen weet je in ieder geval zeker of er sprake is van een tweelingdracht.

Dat is voor nu natuurlijk niet de oplossing, dat had op de 30e dag na de dekking moeten gebeuren. Helaas heeft TS besloten dat niet te doen omdat de scan op dag 18 niet aangaf dat er een tweeling zat. Daarom is het juist belangrijk om dag 30 alsnog te laten scannen, omdat dan in het overgrote deel van de gevallen wel te zien is of er een tweeling in zit.
Ik hoop van harte voor TS dat de veulens blijven zitten waar te zitten. Ik vind trouwens de reactie van de da ook erg bot om te zetten dat hij niet komt als het volgende week nog zo is. De da verleent een dienst die wij als klanten afnemen en betalen. Als TS belt, heeft ie maar te komen.
Verder zou ik niet weten wat er aan de hand is met de merrie, mijn vorige merrie heeft ook bij een dracht van de een op de andere dag behoorlijk uier gekregen, maar toen was ze 10 maand drachtig. Het veulen is ook mooi blijven zitten tot de 10 maanden en 10 dagen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:52

TS, ik ben ook erg benieuwd naar een foto!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:57

Pff, wat eng zeg!
Hopelijk is het idd een uierontsteking. Ben ook benieuwd naar de foto's en duim mee dat ze gewoon uitdraagt en dat het geen tweeling is..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:59

ik heb het met mijn eerste paard meegemaakt, kreeg ook dikke uiers en uiteindelijk kwam er melk uit (hier was ze een maand of 7 drachtig) ook had ze regelmatig koliek verschijnselen en was erg dik, vaak de dierenarts bijgehad maar die zei dat ze gewoon veel vruchtwater had en dat er verder niets was om mijn eigen zorgen over te maken.
achteraf bleek dat toen het eerste veulen was overleden, met de 10 maanden begon de bevalling met 2 dode veulens helaas.
1 was nog lang niet volgroeid, de 2e was prachtig maar helaas ook overleden.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:12

Rottig dat je niet weet wat er aan de hand is, zo blijf je toch piekeren en jezelf druk maken wat er aan de hand kan zijn.
Zou wel zo snel mogelijk een stal zoeken waar veel toezicht is.
Hoop dat alles goed gaat verlopen.
Succes.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:18

JaBa schreef:

Bedankt voor de info, ik ben net thuis en heb iig een plekje onder dak voor haar kunnen regelen met meer toezicht.
De uier was toch weer groter geworden dan gisteren en de spenen waren veel duidelijker zichtbaar nu, ze heeft er geen last van en geeft ook geen melk of ander vocht.
Haar banden zijn nog goed stevig en niets in haar gedrag wijst op pijn of spanning ivm een bevalling.
Mij is altijd geleerd dat er bij sterfte van het veulen een afdrijving volgt binnen 48 uur en dat de uier zich altijd ná de tijd of tijdens de afdrijving ontwikkeld.
Ik ga vanmiddag even bellen met mijn DA, die overigens niet bot is maar wel heel nuchter en recht door zee.
Foto's zijn onderweg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:24

mijn merrie krijgt rond de 7 maanden altijd al een flinke uier,ik weet het inmiddels en maak me er niet druk meer om..

heb je foto's van haar uier?

wil als je dat fijn vind wel foto's zoeken van de uier van mijn merrie met 7 maanden dracht :)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:25

Wat goed dat je wel een stalling met meer toezicht voor haar hebt kunnen regelen.. Dat is dan toch al een van je zorgen die wegvalt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:31

kimmie261 schreef:
mijn merrie krijgt rond de 7 maanden altijd al een flinke uier,ik weet het inmiddels en maak me er niet druk meer om..

heb je foto's van haar uier?

wil als je dat fijn vind wel foto's zoeken van de uier van mijn merrie met 7 maanden dracht :)

Als je zou willen Femke héél graag!!
Ondanks alles zegt mijn gevoel toch dat ze een eenling draagt en dat dit drukte om niets is, ik ken haar inmiddels zo goed en ze geeft niks niet aan dat er wat mis is.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:39

hier was ze 7 maanden drachtig....
Afbeelding

Afbeelding

en dit heeft ze bij elke dracht....weet niet of je hier wat aan hebt??

en dit is haar uier vlak voor geboorte :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 07-01-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:40

Mijn merrie heeft ook heel veel uier als ze drachtig is en is ook enorm dik
We hebben 2 jaar terug al geroepen,dat word vast een drieling :+
Ik zal ook even foto's voor je zoeken

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:47

Dat is nét Fay die uier van de 1e foto kimmie, duidelijk ook nog geen bolletjes uier maar meer langwerpig zeg maar.
We wachten in ieder geval het weekend even af, mocht er van binnen wat mis zitten dan drijft ze als het goed is voor het weekend al af.
Straks nog even telefonisch contact met de DA\.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:48

Ben benieuwd hoe het verder gaat met je merrie!
Gaat ze binnenkort al verhuizen naar een andere stal of wacht je eerst in overleg met de DA?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:52

je bedoeld dat haar uier nu is zoals bij friesje op de eerste foto,dan zou ik me weinig zorgen maken,is meestal wat zucht...merries die vaker een veulentje hebben gehad willen wel sneller een vollere uier hebben..

ik weet nog wel dat ik toen ook in paniek was,dacht ook minimaal 2-ling dracht,merrie was ook zo vreselijk dik,en dan die uier...ook veearts erbij,en die zei hetzelfde,ze kunnen er niets aan doen als afwachten,uiteindelijk bleef die uier de rest van de dracht zo,en heeft ze daarna nog 3 veulens gehad en bij alle 3 dikke tieten vanaf 7 maanden :D

ik vermoed dat het echt mee gaat vallen,maar beter goed opletten als niet natuurlijk...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:57

Ik wil haar ook het liefste zo lang mogelijk op haar eigen plek houden, in geval van nood zijn we binnen 10 minuten lopen op haar ''in de gaten houden plek''.
Ik probeer rustig te blijven afwachten maar god wat is dat lastig, helemaal nu mijn kat spoorloos is, pffff al die beesten ook soms

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:57