Wat te doen met een veulentje begin maart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:06

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik kan me zo voorstellen dat een veulen niet heel blij wordt van een deken...

En wat betreft de maat, een veulen groeit natuurlijk als een ehhh courgette? iets dat heel erg snel groeit dus :P Ik kan me zo voorstellen dat een dekentje de ene weke past en twee weken alter alweer te klein is.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:29

Ik denk dat een deken voor een veulen heel onpraktisch en zelfs gevaarlijk is. Zo'n klein ding haalt de eerste weken echt gekke toeren uit.
De meeste fokkers laten de piepjonge veulens alleen een halster dragen onder toezicht uit angst dat ze ermee blijven haken en zichzelf ophangen. Dus ik kan me niet voorstellen dat je zo'n klein ding de hele dag een deken kan opleggen zonder toezicht. Het veulen gaat eraan knabbelen en trekken, om van het risico op blijven vasthaken nog maar te zwijgen.
Dat je nooit een veulen met een deken ziet heeft volgens mij dus een heel goede reden. De enige haalbare manier om te voorkomen dat je veulen onderkoeld raakt bij regenweer is het op stal te zetten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:49

Sorry TS, ik ben bang dat je mijn volgende post niet aardig gaat vinden, maar ik wil je toch even op het volgende wijzen:
Jij bent van stal gewisseld omdat het jou goed uitkwam. Toen wist je al dat je paard drachtig was, en heb je kennelijk niet al te goed nagedacht over de eventuele consequenties voor het veulen.
Ik begrijp niet dat je überhaupt over een deken nadenkt, met als reden dat jij wegens je werk geen tijd hebt merrie en veulen binnen te halen of buiten te zetten als de weersomstandigheden daarvoor ideaal zijn. Ik vind dat het in de posts die ik tot nu toe heb gelezen wel erg veel over jou en je praktische bezwaren gaat en erg weinig over een veulen, dat het niet kan helpen op een beroerd tijdstip in het jaar op de wereld te komen.
Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar stalling met een binnenbak. Als tegen de tijd van de geboorte de grond net zo bevroren is als nu, is het sowieso levensgevaarlijk een klein dier dat op een goede ondergrond al nauwelijks kan staan, naar buiten te gooien. Ook heb je nog een paar maanden de tijd om iemand te vinden die je helpt tegen de tijd dat het veulen er is, zodat je misschien alsnog betere omstandigheden kunt creëren.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:07

TS: is het echt geen optie om de merrie rond de bevallingsperiode een 3-tal maanden ergens te stallen waar men de accomodatie en de ervaring in huis heeft om haar en het veulen te verzorgen? Ik denk dat je het veulen en jezelf een hoop ellende zal besparen door ze gewoon tijdelijk te verhuizen. Als je ze van februari tem april wegbrengt, ben je 3 maanden stalgeld kwijt, maar weet je ook zeker dat er een ruime stal is, toezicht op de bevalling en op de weidegang en binnen- en buitenzetten aangepast aan de weersomstandigheden.
Ik denk dat je gewoon moet aanvaarden dat zo'n kleintje dat te vroeg op het jaar ter wereld komt, meer zorgen/accomodatie nodig heeft dan jij op dit moment kan bieden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:57

Mijne is van 28 september ern verwacht februari nog een veul.
De moeder met veulen staat op een plein met padockje en schuilstal, merk dat het veulen er wel erg graag in licht, maar als ze ergens anders staan gaat ze gewoon in mams haar voer liggen. Droog liggen is denk ik belangrijker dan beschut dus als er droge stukjes in de wei zijn.

Mijn veulen heeft een lekkere wintervacht maar toch heb ik haar met dekentje op, ze vind het ook wel lekker, want zonder staat ze met regen toch wel te rillen.

Heb de dekentjes van Buckje hier op bokt, die verkoopt mooie kleine maatjes die ook goed op een veulen passen. Als het weer nog slecht is in februari zal dat veulen de eerste tijd ook lekker een dekentje op krijgen, en dan hup de buitenlucht in.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:48

Een pasgeboren veulen kan zichzelf nog niet warm houden. Als die dan buiten staat en ookal is het droog en het veulen gaat liggen, wat een jong veulen veel doet, zal het onderkoeld raken.
Als ik een vroeg veulen krijg, blijft het binnen met de moeder. Het gaat dan bij droog weer een paar keer per dag naar buiten toe. Samen met moeder rennen ze dan wat heen en weer, maar als ik zie dat het veulen moe wordt, gaan ze weer naar binnen. Pas als het wat ouder is, mag hij langer naar buiten en dan ook nog afhankelijk van het weer.
Een veulendekentje vind ik absoluut geen optie. Mijn veulens moeten warm en droog kunnen liggen. Drinken bij hun moeder en verder alleen maar groeien en sterk worden. Buiten kunnen ze nog lang genoeg, als ze ouder zijn.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 16:18

tjady schreef:
Een pasgeboren veulen kan zichzelf nog niet warm houden. Als die dan buiten staat en ookal is het droog en het veulen gaat liggen, wat een jong veulen veel doet, zal het onderkoeld raken.
Als ik een vroeg veulen krijg, blijft het binnen met de moeder. Het gaat dan bij droog weer een paar keer per dag naar buiten toe. Samen met moeder rennen ze dan wat heen en weer, maar als ik zie dat het veulen moe wordt, gaan ze weer naar binnen. Pas als het wat ouder is, mag hij langer naar buiten en dan ook nog afhankelijk van het weer.
Een veulendekentje vind ik absoluut geen optie. Mijn veulens moeten warm en droog kunnen liggen. Drinken bij hun moeder en verder alleen maar groeien en sterk worden. Buiten kunnen ze nog lang genoeg, als ze ouder zijn.

Dit is nou een reactie waar ik wat aan heb(samen met nog een paar). Dankjewel! Komt helemaal in orde.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:20

corinepgek schreef:
tjady schreef:

Dit is nou een reactie waar ik wat aan heb(samen met nog een paar). Dankjewel! Komt helemaal in orde.

Graag gedaan en veel succes met je aankomende veulen. Die van mij komen half maart, dus ook vroeg.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:15

Ik kom dagelijks langs het plekkie waar je paardjes staan en vooral nu is de wei voor wat ik kan zien blubberig, nat en met plassen als het nogmaals een periode gaat vriezen & dooien of een periode met regen wordt het er niet beter op.
Persoonlijk zou ik daar geen veulentje in willen zetten, nu is het ook best krap als een veulen lekker wil holen en springen dan zal dat op dat plekje niet makkelijk gaan, ik zou bang zijn dat het in de draden van de omheining of de bak blijft hangen.

Ik zou vooral de eerste tijd er voor kiezen om ze lekker dan op stal te houden en ze alleen buiten te doen als je er zelf bij kan blijven en zeker niet weg gaan
Een veulen kijkt niet of een plekje droog of nat is als het moe is gaat het liggen en persoonlijk zou ik toch kijken voor een dekentje vooral als je er bij blijft als je ze los doet kun je het zelf ook goed in de gaten houden!

Je zegt net zelf dat de bak vrij aardig droog blijft, misschien kun je de omheining van de bak zo maken dat het veulen er niet uit kan en dan daar je merrie de 1ste keren in los zetten met veulen, dan heb je een gecontroleerde ruimte.

Ik snap dat je op dat plekje wilt blijven omdat je daar vind wat je nodig heb, maar dan zitten daar wel consequenties/concessies aan vast en dat betekent dat je merrie en veulen misschien in het begin veel op stal staan, nu slaapt een veulen in het begin ook veel en op stal is het tenminste warm en droog!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:26

waar de merrie wil bevallen is altijd maar afwachten. Onze merrie loop 24/7 buiten met een schuilstal de eerste keer dat ze moest veulenen in ze in stal gaan liggen
(ze staat er normaal niet in) weet alleen nog dat het toen goed weer was.

2 jaar geleden op eerste paasdag (23 maart) lag er zelf een laag sneeuw en is ze buiten bevallen daar is dus geen peil op te trekken.

Wel hebben we de merrie zo snel mogelijk binnen gezet en de schet toen verbannen naar het strohok. een paar pakken minder en ze paste erin.

De eerste week hebben we ze nog onder toezicht naar buiten laten gaan en daarna mochten ze het zelf weten wel lag er altijd een hele berg stro in de stal.

Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt maar ze ze in iedergeval niet met zijn 3e dadelijk in een stal want de merrie wil misschien nog beschermend tegen het veulen zijn.

Loopt je merrie nu eigenlijk met een deken of kweekt het een wintervachtje. Als ze al een paar jaar buiten staat heb je kans dat ze het veulen ook al een goed wintervachtje meegeeft.