Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zoetjes schreef:Maar goed dat ik tijdens 20 jaar fokkerij dit advies nooit heb opgevolgd. Men zou mij direct in een gesticht hebben opgenomen met alle jonge bijtende hengsten op stal.Ik zou hele dagen spastisch hebben moeten staan doen.
![]()
Een hengst die bijt, "bijt" je terug. Op wat voor manier? Maar net zoals het jou op dat moment uitkomt. Een flinke tik, een schop tegen zijn kont, een zwieper met het halster wat je toevallig vast had, maakt allemaal niet uit zolang je hem maar eens goed laat schrikken. Zo goed dat hij zich de volgende keer bedenkt. Spastisch gaan doen is een vreemde aanpak, zeker gezien het feit je juist kort en duidelijk met paarden dient te communiceren. Heb nog nooit een alpha merrie spastisch richting een lastpakken veulen zien doen. Nee, dat gaat gewoon van: Klabam, de beuk erin. Een mep met de achterbenen, een paar tanden in de kont of ze loopt hem gewoon ondersteboven. Dat veulen probeert het misschien nog eens 1x keer maar kiest daarna eieren voor zijn geld.
Dus, straf kort en duidelijk desnoods met flinke stemverheffing.
Succes
Succubi schreef:@zoetjes: Daar zit bij mij nou nét het probleem... Hij schrikt nérgens van!
Maar ik ben het wel me je eens, flink laten schrikken binnen 2 seconden.
wimmus schreef:zoetjes schreef:Maar goed dat ik tijdens 20 jaar fokkerij dit advies nooit heb opgevolgd. Men zou mij direct in een gesticht hebben opgenomen met alle jonge bijtende hengsten op stal.Ik zou hele dagen spastisch hebben moeten staan doen.
![]()
Een hengst die bijt, "bijt" je terug. Op wat voor manier? Maar net zoals het jou op dat moment uitkomt. Een flinke tik, een schop tegen zijn kont, een zwieper met het halster wat je toevallig vast had, maakt allemaal niet uit zolang je hem maar eens goed laat schrikken. Zo goed dat hij zich de volgende keer bedenkt. Spastisch gaan doen is een vreemde aanpak, zeker gezien het feit je juist kort en duidelijk met paarden dient te communiceren. Heb nog nooit een alpha merrie spastisch richting een lastpakken veulen zien doen. Nee, dat gaat gewoon van: Klabam, de beuk erin. Een mep met de achterbenen, een paar tanden in de kont of ze loopt hem gewoon ondersteboven. Dat veulen probeert het misschien nog eens 1x keer maar kiest daarna eieren voor zijn geld.
Dus, straf kort en duidelijk desnoods met flinke stemverheffing.
Succes
Niks mis mee, hele dag spastisch doen![]()
Mijn hengstveulen heeft ook gebeten, of eigenlijk pogingen tot. Als je snel genoeg bent, word je niet eens gebeten lijkt mij. Bij vorige veulens (oh kijk, ik heb ook ervaring) heb ik me ook nooit laten bijten. En wb slaan of dom wapperen, werkt het laatste gewoon sneller.
Het is gewoon een spel tussen jonge paarden, wie is de snelste, wie laat zich bijten; wie is de baas. Diegene die zich laat bijten is langzamer, dus lager.
De meeste paarden die daarboven staan láten zich niet bijten, maar zeggen voor de tijd al; donder op. Zoveel geweld word er tegen veulens ook weer niet gebruikt, meestal gebeurd dat ook maar met een boze blik/hoofdzwaai.
Dom wapperen verpest de lol van het bijten, en dat wil je hebben.
zoetjes schreef:Succubi schreef:@zoetjes: Daar zit bij mij nou nét het probleem... Hij schrikt nérgens van!
Maar ik ben het wel me je eens, flink laten schrikken binnen 2 seconden.
Dan laat je hem niet hard genoeg schrikken. 2 seconde is niet noodzakelijk. Ze weten dondersgoed dat ze fout zitten.
De merries rennen er soms ook een volle minuut achteraan eer ze zo'n kreng te pakken hebben.![]()
Ik vrees dat je hengstje je gewoon altijd te slim af is geweest en daarom nu geen respect meer voor je heeft.
.
niets is minder waar
. zoetjes schreef:wimmus schreef:
Geen idee wat voor veulens en of hengsten jij hebt gefokt maar heb regelmatig een dierenarts kunnen laten komen omdat jonge hengsten zowat het licht uit de ogen werd geslagen. Dat waren ook altijd de etters. En die dienen opgevoed te worden. Een jonge overmoedige hengst zal je gewoon aanvallen spastisch of niet....... En dat moet je heel rap én duidelijk de kop indrukken.
Tja, de onderdanige doetjes daar heb je natuurlijk geen kind aan.
Die vliegen al aan de kant als je wappert met een sobert parasolletje.
wimmus schreef:[
Alleen omdat ik een iets vriendelijkere aanpak geef om bijten op te lossen, betekend niet dat hij daardoor levensgevaarlijk word. Kom op zeg, een veulen bijt niet uit agressie, die bijt uit nieuwsgierigheid of als spel. Daarvoor gaf ik advies.
Mijn hengstveulen is niet bepaald een onderdanig doetje, maar zelfs voor hem was de lol eraf toen hij de hele tijd z'n kop tegen mijn wapperende elleboog stootte.
En nee, ik heb géén ervaring met paarden die elkaar het licht uit de ogen slaan. In een evenwichtige kudde gebeurt dat wat minder snel volgens mij.
Succubi schreef:@Zoetjes: Haha ja een échte!
Hij is ontzettend lief echt een knuffel dier. Daarnaast ook wel goed opgevoed, als je zijn voorbeentje uitkrabt en neerzet geeft hij zijn achter beentje al. Hij is verkeersmak, trailermak, dierenarts mak... Álles mak!
Enige nadeel van al dat makke dat hij dus ook niet snel onder de indruk is.
Als hij iets spannend vind (alleen over het erf lopen) dan dagt hij jou uit door bijten, steigeren (allemaal wel netjes zonder aan het touw te trekken!).
Eigenlijk vraagt hij daarmee dat jij de leiderschap op je neemt.
Maar het is wel donders irritant
zoetjes schreef:We verschillen duidelijk van mening. Ik heb niet de overtuiging dat spastisch doen opvoedkundig het ei van columbus is.
Veulens kunnen bijten uit nieuwsgierigheid, dit kan overgaan in dominantie zeker bij hengstveulens, als er dan geen strenge merrie in de kudde aanwezig is verergert het gedrag. Dit opgeteld met niet duidelijk corrigeren door de mens en de cirkel voor toekomstige ellende is rond. In een stabiele kudde (zoals hier 15 merries met hun veulens, jaarlingen en 2 jarige) vinden regelmatig botsingen plaats.
En een getergde aplha merrie is als een olifant op ramkoers. Dát is echt niet meer zachtzinnig te noemen. Wél duidelijk!
zoetjes schreef:Je bent te close met hem geworden. Goed bedoeld maar in deze levensfase moet je idd leiding geven. Even geen gekuffel meer!! Maar twee weken een streng beleid waarbij je niets van kleine ergernissen tolereert. Hoe lief zijn smekende ogen je ook aankijken.Zet hem op zijn plek, laat hem in zijn sop gaar koken, zet zijn wereld op zijn kop. Dan gaat hij jou even met andere ogen bekijken en niet alleen als kameraadje waarbij hij alles kán en mag. Wedden dat het werkt...... Is hij daarna braaf, ben jij weer lief net zolang zoals hij braaf is.....
.
.
.
wimmus schreef:Leuk toch!
In mijn ogen is wapperen (waarbij het veulen meestal ook wel een wapper tegen z'n kop krijgt) wél een correctie. Je maakt het bijten immers niet leuk, veulen heeft vervolgens echt wel door dat hij niet bijten mag. Het levert hem ook niks op, want er is geen lol aan.
Zodra hij bijten gaat uit dominantie is het een heel ander verhaal, dan zou ik een veulen ook terug op z'n plek zetten. Nieuwsgierigheid is leuk, dat moet je juist stimuleren, zolang het beest z'n plek maar weet. Maar alleen nieuwsgierigheid, daar hoeft het dier imo geen mep of schop voor. En door die nieuwsgierigheid met gewapper op te lossen, word een dier heus niet dominant.
Dominantie is in mijn ogen een heel, heel ander verhaal, maar bij de meeste veulens niet echt van toepassing zolang hij duidelijk opgevoed word.
Wb de kudde, we hebben hier een bitch-alpha, maar die begint toch echt eerst met dreigen voordat een veulen een trap krijgt. En de meeste veulens kiezen bij het dreigen al eieren voor hun geld, doen ze dat niet, doen ze het daarna alsnog![]()
Maar 'm halve wei najagen omdat een veulen gebeten heeft, of 'm helemaal verrot trappen.. nee, nog nooit meegemaakt (en ik hoop het ook nooit mee te maken)
En dan nog meer offtopic; mijn ervaring is dat ze, zolang ze hun ge-etter en gepest in de wei kwijtkunnen, zullen ze dat bij hun mens veel minder doen. En dat mens is idd NIET voor geknuffel en getut, maar 'gewoon' de leider.