hengste veulen veel bijten !!??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Re: hengste veulen veel bijten !!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:58

Die van mij probeertr het ook, maar mama beschermt hem zo dat zij ook naar ons bijt en zie duidelijk dat hij meent dat het zo hoort, maar hij krijgt wel een flinke tik, dat draaid hij zich beledigt om met de kop naar de muur, dus ja afstraffen die hap

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:00

@zoetjes: Daar zit bij mij nou nét het probleem... Hij schrikt nérgens van!
Maar ik ben het wel me je eens, flink laten schrikken binnen 2 seconden.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:01

zoetjes schreef:
Maar goed dat ik tijdens 20 jaar fokkerij dit advies nooit heb opgevolgd. Men zou mij direct in een gesticht hebben opgenomen met alle jonge bijtende hengsten op stal. :+ Ik zou hele dagen spastisch hebben moeten staan doen. (:)

Een hengst die bijt, "bijt" je terug. Op wat voor manier? Maar net zoals het jou op dat moment uitkomt. Een flinke tik, een schop tegen zijn kont, een zwieper met het halster wat je toevallig vast had, maakt allemaal niet uit zolang je hem maar eens goed laat schrikken. Zo goed dat hij zich de volgende keer bedenkt. Spastisch gaan doen is een vreemde aanpak, zeker gezien het feit je juist kort en duidelijk met paarden dient te communiceren. Heb nog nooit een alpha merrie spastisch richting een lastpakken veulen zien doen. Nee, dat gaat gewoon van: Klabam, de beuk erin. Een mep met de achterbenen, een paar tanden in de kont of ze loopt hem gewoon ondersteboven. Dat veulen probeert het misschien nog eens 1x keer maar kiest daarna eieren voor zijn geld.

Dus, straf kort en duidelijk desnoods met flinke stemverheffing.
Succes

Niks mis mee, hele dag spastisch doen :+

Mijn hengstveulen heeft ook gebeten, of eigenlijk pogingen tot. Als je snel genoeg bent, word je niet eens gebeten lijkt mij. Bij vorige veulens (oh kijk, ik heb ook ervaring) heb ik me ook nooit laten bijten. En wb slaan of dom wapperen, werkt het laatste gewoon sneller.
Het is gewoon een spel tussen jonge paarden, wie is de snelste, wie laat zich bijten; wie is de baas. Diegene die zich laat bijten is langzamer, dus lager.
De meeste paarden die daarboven staan láten zich niet bijten, maar zeggen voor de tijd al; donder op. Zoveel geweld word er tegen veulens ook weer niet gebruikt, meestal gebeurd dat ook maar met een boze blik/hoofdzwaai.

Dom wapperen verpest de lol van het bijten, en dat wil je hebben.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:03

Succubi schreef:

Dan laat je hem niet hard genoeg schrikken. 2 seconde is niet noodzakelijk. Ze weten dondersgoed dat ze fout zitten.
De merries rennen er soms ook een volle minuut achteraan eer ze zo'n kreng te pakken hebben. :D
Ik vrees dat je hengstje je gewoon altijd te slim af is geweest en daarom nu geen respect meer voor je heeft.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:06

wimmus schreef:
zoetjes schreef:
Maar goed dat ik tijdens 20 jaar fokkerij dit advies nooit heb opgevolgd. Men zou mij direct in een gesticht hebben opgenomen met alle jonge bijtende hengsten op stal. :+ Ik zou hele dagen spastisch hebben moeten staan doen. (:)

Een hengst die bijt, "bijt" je terug. Op wat voor manier? Maar net zoals het jou op dat moment uitkomt. Een flinke tik, een schop tegen zijn kont, een zwieper met het halster wat je toevallig vast had, maakt allemaal niet uit zolang je hem maar eens goed laat schrikken. Zo goed dat hij zich de volgende keer bedenkt. Spastisch gaan doen is een vreemde aanpak, zeker gezien het feit je juist kort en duidelijk met paarden dient te communiceren. Heb nog nooit een alpha merrie spastisch richting een lastpakken veulen zien doen. Nee, dat gaat gewoon van: Klabam, de beuk erin. Een mep met de achterbenen, een paar tanden in de kont of ze loopt hem gewoon ondersteboven. Dat veulen probeert het misschien nog eens 1x keer maar kiest daarna eieren voor zijn geld.

Dus, straf kort en duidelijk desnoods met flinke stemverheffing.
Succes

Niks mis mee, hele dag spastisch doen :+

Mijn hengstveulen heeft ook gebeten, of eigenlijk pogingen tot. Als je snel genoeg bent, word je niet eens gebeten lijkt mij. Bij vorige veulens (oh kijk, ik heb ook ervaring) heb ik me ook nooit laten bijten. En wb slaan of dom wapperen, werkt het laatste gewoon sneller.
Het is gewoon een spel tussen jonge paarden, wie is de snelste, wie laat zich bijten; wie is de baas. Diegene die zich laat bijten is langzamer, dus lager.
De meeste paarden die daarboven staan láten zich niet bijten, maar zeggen voor de tijd al; donder op. Zoveel geweld word er tegen veulens ook weer niet gebruikt, meestal gebeurd dat ook maar met een boze blik/hoofdzwaai.

Dom wapperen verpest de lol van het bijten, en dat wil je hebben.

Geen idee wat voor veulens en of hengsten jij hebt gefokt maar heb regelmatig een dierenarts kunnen laten komen omdat jonge hengsten zowat het licht uit de ogen werd geslagen. Dat waren ook altijd de etters. En die dienen opgevoed te worden. Een jonge overmoedige hengst zal je gewoon aanvallen spastisch of niet....... En dat moet je heel rap én duidelijk de kop indrukken.
Tja, de onderdanige doetjes daar heb je natuurlijk geen kind aan.
Die vliegen al aan de kant als je wappert met een sobert parasolletje.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:08

zoetjes schreef:
Succubi schreef:

Dan laat je hem niet hard genoeg schrikken. 2 seconde is niet noodzakelijk. Ze weten dondersgoed dat ze fout zitten.
De merries rennen er soms ook een volle minuut achteraan eer ze zo'n kreng te pakken hebben. :D
Ik vrees dat je hengstje je gewoon altijd te slim af is geweest en daarom nu geen respect meer voor je heeft.

Zoals ik ook al dik gedrukt heb. Hij schrikt ook gewoon nérgens van.
Emmer die je omschopt, tegen de deur schoppen, ijzeren hek laten rammelen, zelf je plots heel groot maken of een hele harden "HÉ!".
Ik ben nog niks tegen gekomen waarvan hij zou schrikken :n.
Het enige wat helpt is mijn ruimte aan te geven door het flink zwiepen van het halstertouw. Dat heeft dus ook tot gevolg dat áls hij te dichtbij komt of bijt hij een flinke lel krijgt van het touw.
Je zou denken dat meneer kopschuw zou worden of bang voor mij of het touw :n niets is minder waar :').

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:13

Hihi...dan heb je een échte!! Geloof me ook die krijg je opgevoed hoor. Kan wat langer duren, maar komt goed!
Volhouden, consequent zijn, altijd straffen ook duikt hij snel weg, je geeft hem alsnog zijn straf! Verzin iets waar hij écht van schrikt.
Gebruik je creativiteit. En anders echt een oerknal geven.... Is niet leuk, maar wel noodzakelijk. Zijn gedrag zal anders alleen maar erger worden. En aangezien hij steeds groter wordt, ook steeds moeilijker te handelen.

Succes!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:16

zoetjes schreef:
wimmus schreef:

Geen idee wat voor veulens en of hengsten jij hebt gefokt maar heb regelmatig een dierenarts kunnen laten komen omdat jonge hengsten zowat het licht uit de ogen werd geslagen. Dat waren ook altijd de etters. En die dienen opgevoed te worden. Een jonge overmoedige hengst zal je gewoon aanvallen spastisch of niet....... En dat moet je heel rap én duidelijk de kop indrukken.
Tja, de onderdanige doetjes daar heb je natuurlijk geen kind aan.
Die vliegen al aan de kant als je wappert met een sobert parasolletje.

We hebben het hier over bijten, niet over aanvallen. En ik ben het er mee eens dat aanvallen meteen afgekapt worden moet, maar ik ben ook van mening dat een goed opgevoed veulen niet aanvalt. Niet uit agressie.

Alleen omdat ik een iets vriendelijkere aanpak geef om bijten op te lossen, betekend niet dat hij daardoor levensgevaarlijk word. Kom op zeg, een veulen bijt niet uit agressie, die bijt uit nieuwsgierigheid of als spel. Daarvoor gaf ik advies.
Mijn hengstveulen is niet bepaald een onderdanig doetje, maar zelfs voor hem was de lol eraf toen hij de hele tijd z'n kop tegen mijn wapperende elleboog stootte.

En nee, ik heb géén ervaring met paarden die elkaar het licht uit de ogen slaan. In een evenwichtige kudde gebeurt dat wat minder snel volgens mij.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 00:18

nou moet ik zeggen dat als ik een trap tegen een emmer geef de mijne zn hoofd dr ook niet voor om draait hoor .. :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:18

@Zoetjes: Haha ja een échte!
Hij is ontzettend lief echt een knuffel dier. Daarnaast ook wel goed opgevoed, als je zijn voorbeentje uitkrabt en neerzet geeft hij zijn achter beentje al. Hij is verkeersmak, trailermak, dierenarts mak... Álles mak!
Enige nadeel van al dat makke dat hij dus ook niet snel onder de indruk is.

Als hij iets spannend vind (alleen over het erf lopen) dan dagt hij jou uit door bijten, steigeren (allemaal wel netjes zonder aan het touw te trekken!).
Eigenlijk vraagt hij daarmee dat jij de leiderschap op je neemt.
Maar het is wel donders irritant :')

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:22

We verschillen duidelijk van mening. Ik heb niet de overtuiging dat spastisch doen opvoedkundig het ei van columbus is.
Veulens kunnen bijten uit nieuwsgierigheid, dit kan overgaan in dominantie zeker bij hengstveulens, als er dan geen strenge merrie in de kudde aanwezig is verergert het gedrag. Dit opgeteld met niet duidelijk corrigeren door de mens en de cirkel voor toekomstige ellende is rond. In een stabiele kudde (zoals hier 15 merries met hun veulens, jaarlingen en 2 jarige) vinden regelmatig botsingen plaats.
En een getergde aplha merrie is als een olifant op ramkoers. Dát is echt niet meer zachtzinnig te noemen. Wél duidelijk!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:23

wimmus schreef:
[
Alleen omdat ik een iets vriendelijkere aanpak geef om bijten op te lossen, betekend niet dat hij daardoor levensgevaarlijk word. Kom op zeg, een veulen bijt niet uit agressie, die bijt uit nieuwsgierigheid of als spel. Daarvoor gaf ik advies.
Mijn hengstveulen is niet bepaald een onderdanig doetje, maar zelfs voor hem was de lol eraf toen hij de hele tijd z'n kop tegen mijn wapperende elleboog stootte.

En nee, ik heb géén ervaring met paarden die elkaar het licht uit de ogen slaan. In een evenwichtige kudde gebeurt dat wat minder snel volgens mij.

Het ligt eraan wat voor veulen je hebt.
Mijn veulen wil ook graag met je "spelen" als ik dat toelaat dan spring hij uit speelzigheid over je heen.
Ik ben niet om mee te spelen, daar heb de vriendjes voor die in de wei staan.
Straks is hij 500 kilo en denkt hij nog dat hij een speels schoothondje is...

Bij het ene veulen helpt het door alleen te wapperen met je handen/armen.
Bij sommige helpt het als je dreigt met je voet alsof je gaat trappen.
En je hebt paarden die zo braaf zijn dat ze er niet van opkijken of die zo dominant zijn dat ze het blijven proberen...
Ja, dan zou ik ook hard(er) aanpakken want nú zijn ze nog relatief makkelijk te hanteren en te corrigeren, straks met 3 jaar en 500 kilo niet meer.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:26

Succubi schreef:
@Zoetjes: Haha ja een échte!
Hij is ontzettend lief echt een knuffel dier. Daarnaast ook wel goed opgevoed, als je zijn voorbeentje uitkrabt en neerzet geeft hij zijn achter beentje al. Hij is verkeersmak, trailermak, dierenarts mak... Álles mak!
Enige nadeel van al dat makke dat hij dus ook niet snel onder de indruk is.

Als hij iets spannend vind (alleen over het erf lopen) dan dagt hij jou uit door bijten, steigeren (allemaal wel netjes zonder aan het touw te trekken!).
Eigenlijk vraagt hij daarmee dat jij de leiderschap op je neemt.
Maar het is wel donders irritant :')

Je bent te close met hem geworden. Goed bedoeld maar in deze levensfase moet je idd leiding geven. Even geen gekuffel meer!!
Maar twee weken een streng beleid waarbij je niets van kleine ergernissen tolereert. Hoe lief zijn smekende ogen je ook aankijken. :D
Zet hem op zijn plek, laat hem in zijn sop gaar koken, zet zijn wereld op zijn kop. Dan gaat hij jou even met andere ogen bekijken en niet alleen als kameraadje waarbij hij alles kán en mag. Wedden dat het werkt...... Is hij daarna braaf, ben jij weer lief net zolang zoals hij braaf is.....

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:37

zoetjes schreef:
We verschillen duidelijk van mening. Ik heb niet de overtuiging dat spastisch doen opvoedkundig het ei van columbus is.
Veulens kunnen bijten uit nieuwsgierigheid, dit kan overgaan in dominantie zeker bij hengstveulens, als er dan geen strenge merrie in de kudde aanwezig is verergert het gedrag. Dit opgeteld met niet duidelijk corrigeren door de mens en de cirkel voor toekomstige ellende is rond. In een stabiele kudde (zoals hier 15 merries met hun veulens, jaarlingen en 2 jarige) vinden regelmatig botsingen plaats.
En een getergde aplha merrie is als een olifant op ramkoers. Dát is echt niet meer zachtzinnig te noemen. Wél duidelijk!

Leuk toch!

In mijn ogen is wapperen (waarbij het veulen meestal ook wel een wapper tegen z'n kop krijgt) wél een correctie. Je maakt het bijten immers niet leuk, veulen heeft vervolgens echt wel door dat hij niet bijten mag. Het levert hem ook niks op, want er is geen lol aan.

Zodra hij bijten gaat uit dominantie is het een heel ander verhaal, dan zou ik een veulen ook terug op z'n plek zetten. Nieuwsgierigheid is leuk, dat moet je juist stimuleren, zolang het beest z'n plek maar weet. Maar alleen nieuwsgierigheid, daar hoeft het dier imo geen mep of schop voor. En door die nieuwsgierigheid met gewapper op te lossen, word een dier heus niet dominant.
Dominantie is in mijn ogen een heel, heel ander verhaal, maar bij de meeste veulens niet echt van toepassing zolang hij duidelijk opgevoed word.

Wb de kudde, we hebben hier een bitch-alpha, maar die begint toch echt eerst met dreigen voordat een veulen een trap krijgt. En de meeste veulens kiezen bij het dreigen al eieren voor hun geld, doen ze dat niet, doen ze het daarna alsnog :+
Maar 'm halve wei najagen omdat een veulen gebeten heeft, of 'm helemaal verrot trappen.. nee, nog nooit meegemaakt (en ik hoop het ook nooit mee te maken)
En dan nog meer offtopic; mijn ervaring is dat ze, zolang ze hun ge-etter en gepest in de wei kwijtkunnen, zullen ze dat bij hun mens veel minder doen. En dat mens is idd NIET voor geknuffel en getut, maar 'gewoon' de leider.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:53

zoetjes schreef:
Je bent te close met hem geworden. Goed bedoeld maar in deze levensfase moet je idd leiding geven. Even geen gekuffel meer!! Maar twee weken een streng beleid waarbij je niets van kleine ergernissen tolereert. Hoe lief zijn smekende ogen je ook aankijken. :D Zet hem op zijn plek, laat hem in zijn sop gaar koken, zet zijn wereld op zijn kop. Dan gaat hij jou even met andere ogen bekijken en niet alleen als kameraadje waarbij hij alles kán en mag. Wedden dat het werkt...... Is hij daarna braaf, ben jij weer lief net zolang zoals hij braaf is.....

Mee eens :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 00:56

is dat tegen mij ?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:00

Sorry, ik dacht tegen mij :o.
Maar ik denk dat dat voor iedereen wel zou kunnen gelden.
Een veulen word vaak vertroeteld en als "gelijke" behandeld.
Soms moet het weer even rechtgezet worden dat hij het veulen en een paard is en jij een mens en leider :).

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:04

Mijn hengst beet ook, iedere x als hij het probeerde pakte ik zn lip en kneep ik daar goed in. Slaan/tikken deed ik vrijwel nooit omdat ik geen zin heb in een schuw beest. Dan kon ik soms wel blijven tikken. Na paar keer hoefde ik alleen nog maar mn hand op te tillen als ie probeerde te bijten en dan bedacht ie zich wel. Heel soms pakte ik hem bij zn neus en maakte ik even duidelijk dat ik de baas was, maar dan was ie ook echt wel erg brutaal qua bijten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:06

ik ben eigelijk helemaal niet close met mijn veulen. hij staat hier op de manege overdag op het land met nog 3 andere en snachts op stal .. ik ben er meestal 1 keer in de 3 dagen. en dan is het even borstelen .. stukje lopen en dan het land weer op ..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:10

Het gaat er niet om hoe close je bent en of je je veulen elke dag ziet.
Het gaat om de verhouding die je met je veulen hebt :).
Mag hij naast je lopen? Mag hij je voorbij lopen?
Geef je hem lekkers?
Mijn veulen mag mij bv nooit voorbij lopen en met mij gaan lopen ipv ik met hem (dat hij dus de leider is)
Ook geef ik geen voer uit de hand, alleen degene onderaan de rang geeft zijn voer af.
Dat soort dingetjes :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:15

hier ook een hengstje van 18 maanden die in het begin ook altijd veel beet
maar je moet optreden en streng zijn en volhouden!
nu bijt mijn hengstje zo heel soms eens in spel,maar ik pas wel op dat ik de baas blijf, en dat gaat nu heel erg goed

ik heb het opgelost door zijn hoofd weg te duwen,je bent dus te laat wanneer je al gebeten bent
zorg dat je zijn gedrag in de gaten houdt en dan kan je "lezen" wanneer hij van plan is je te happen, dus je moet hem een stapje voor zijn
mocht ie je toch gebeten hebben dan bijt je hem terug
doormiddel van een knijp in de neus

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:19

Heb een hengstveulen van nu 9 maanden ong en heeft nog nooit gebeten getrapt oid En ja hij moet achter me blijven lopen etc

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:24

wimmus schreef:
Leuk toch!

In mijn ogen is wapperen (waarbij het veulen meestal ook wel een wapper tegen z'n kop krijgt) wél een correctie. Je maakt het bijten immers niet leuk, veulen heeft vervolgens echt wel door dat hij niet bijten mag. Het levert hem ook niks op, want er is geen lol aan.

Zodra hij bijten gaat uit dominantie is het een heel ander verhaal, dan zou ik een veulen ook terug op z'n plek zetten. Nieuwsgierigheid is leuk, dat moet je juist stimuleren, zolang het beest z'n plek maar weet. Maar alleen nieuwsgierigheid, daar hoeft het dier imo geen mep of schop voor. En door die nieuwsgierigheid met gewapper op te lossen, word een dier heus niet dominant.
Dominantie is in mijn ogen een heel, heel ander verhaal, maar bij de meeste veulens niet echt van toepassing zolang hij duidelijk opgevoed word.

Wb de kudde, we hebben hier een bitch-alpha, maar die begint toch echt eerst met dreigen voordat een veulen een trap krijgt. En de meeste veulens kiezen bij het dreigen al eieren voor hun geld, doen ze dat niet, doen ze het daarna alsnog :+
Maar 'm halve wei najagen omdat een veulen gebeten heeft, of 'm helemaal verrot trappen.. nee, nog nooit meegemaakt (en ik hoop het ook nooit mee te maken)
En dan nog meer offtopic; mijn ervaring is dat ze, zolang ze hun ge-etter en gepest in de wei kwijtkunnen, zullen ze dat bij hun mens veel minder doen. En dat mens is idd NIET voor geknuffel en getut, maar 'gewoon' de leider.

Wimmus, ik ben het helemaal met je eens!

Ik schrik toch wel een beetje van de adviezen die hier worden gegeven hoor. Meteen je grenzen stellen oke, maar niemand kijkt even verder dan dat.

@TS, hoe veel staat jouw veulen buiten? Hoe veel in de groep? Hoe kan hij zijn ei kwijt? Heb jij al eerder een paard opgevoed?

Natuurlijk is dit een hengstje en zal hij zijn grenzen gaan opzoeken. En dat mag, dat houdt hem lekker paard, maar blijf je grenzen duidelijk stellen. En dat is in dit geval dus niet gebeurd.
Belangrijk is om hem voor te zijn. Wil hij gaan bijten, zorg dan dat jouw reactie nog daarvoor is. Op zich mag hij best een happende beweging maken (liever niet bij veulens, maar een volwassen hengst mag, mits het binnen de perken blijft van mij best eens proberen) maar hij mag niet bijten. Eerst keer zul je misschien een klap tegen zijn neus moeten geven met die hand, daarna is de beweging (zoals Wimmus beschrijft) genoeg. Misschien zou jij in dit geval idd spastisch moeten gaan wapperen, omdat jullie het beginstadium al voorbij zijn. Daarna is een kleine beweging genoeg, maar dan moet jij wel ontzettend consequent blijven.

Persoonlijk denk ik dat hij te verwend is in zijn opvoeding op dit moment en het te veel is voor jou. Ik ken meerdere hengstveulens en jonge paarden die er niet over na zullen denken om een mens te bijten en dat is niet omdat ze al eens op hun kop hebben gekregen. Dezen staan allemaal in een koppel, maar kunnen ook netjes vast staan.. Kwestie van juiste opvoeding.
Dapper dat je die zelf wil geven, ik zou het niet aandurven, maar misschien is het verstandiger je paardje te laten opvoeden door paarden?

(ga er nu even vanuit dat dat nu niet gebeurd. Of dat zo is weet ik nog niet.)

Dus, mijn advies is: wees hem voor bij het bijten, maar nog beter, mik hem lekker in de opfok tussen andere paarden en met minder mens. Kans is groot dat hij daar leert wat wel en niet de bedoeling is en als 3 jarige keurig terug komt.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:33

oke nouja ik ben best concreet en streng met hem !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:42

Blijkbaar niet op de juiste manier. Dat is niet meteen een enorm verwijt hoor ;)
Dit is zo te lezen je eerste hengstveulen? Ook jij moet het leren. Of bokt daar het juiste medium voor is betwijfel ik, gezien de soms bijzondere adviezen.
Ik vind het erg dapper voor je om hem op te voeden, maar hou wel het welzijn van hem in de gaten. Je hebt er niets aan als hij later moeilijker te hanteren is omdat je nu fouten hebt gemaakt.
Ik ben er zeker voor om veulens en jonge paarden wat te leren, maar binnen de perken. Ik denk persoonlijk dat hij zijn ei niet kwijt kan en daarom dominant naar jou toe is/wordt. Dat gaat veel verder dan alleen het bijten, maar is wel een van de eerste tekenen. Bokt kan wel roepen dat je hem een knal terug moet verkopen, maar als jij altijd net het verkeerde doet (niet met opzet maar omdat je die ervaring niet hebt) zal zijn gedrag nooit verbeteren, misschien wel verergeren. Ga kijken of er iemand is in de buurt met ervaring met veulens/hengsten die jou goed kan helpen, jou kan leren wanneer jij moet ingrijpen en wanneer je mag vertroetelen. Dat is best moeilijk, maar erg belangrijk om te leren. Maar dat kan je niet leren vanachter jouw computer.

Heb je ook antwoord op mijn eerste vragen? Altijd belangrijk om verder te kijken dan het gevolg, maar ook de oorzaak aan te pakken.