Drachtige merrie, bokken naar het been en singelnijd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

Re: Drachtige merrie, bokken naar het been en singelnijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:34

Heb je weleens een elactiesche singen geprobeerd? Die zitten wel vast maar zit speling in zodat de druk niet steeds aanwezig is en dat misschein wat prettiger is voor haar. Ik heb mijn paard hoogdrachtig gekocht en heb toen niet op haar gereden maar de mensen waar ik haar van kocht reden wel gewoon op haar omdat ze niet wisten dat ze drachtig was ze reden met een elactiesche singen omdat ze met een gewonen singel steeds beet en boos deed en naar de benen sloeg. Misschien helpt het met jou paard ook wel?
Nu is ze als het goed is weer drachtig en heb ik nog geen problemen met haar rij met een gewone singel maar rij 3x in de week en de rest longeer ik haar omdat ze anders snel vast zit maar ga haar zo lang mogelijk rijden en als ze last van de singen krijgt dan gaat ze gewoon weer met elactiesch singel gereden worden. Maar goed dat was 2.5maand voor de bevalling toen...

Dacht ach laat ik het gewoon even opschrijven misschien heb je er wat aan...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:42

Mijn paard heeft 2 veulens gehad, en beide keren was ik tijdens de dracht een stuk soepeler in de omgang. De basisregels golden gewoon (niet bijten/trappen/etc), ik hoef geen gevaarlijk paard. Maar als ze aangaf niet te willen werken, geen zadel op te willen of wat dan ook, dan deden we dat simpelweg niet. Ik heb normaal gesproken een super werklustig paard, dat maakte die keuze voor mij erg makkelijk.

In haar geval was dat: na een maand of 5 begon ze minder goed op de galophulp te reageren (onder het zadel), de weken erna deed ze wat lastiger met aansingelen en opstappen. Ik heb toen nog een tijdje 2x per week zonder zadel (stap en draf) gereden, tot ze ook zo niet meer wilde draven en opzij stapte als ik probeerde op te stappen. Toen werd het dus tijd voor vakantie (de laatste 2 maanden) :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:51

je merrie is niet overdreven dik dus ze nog prima een halfuurtje per dag moeten kunnen werken ..pas als ze sloom zou worden en veel liggen overdag zou ik stoppen ..heb er nu ook eentje( bevalt eind maart en is net zadelmak ) die met aansingelen wat nijdig is maar ik geeft toch een gil dat ze weet dat het niet hoort ..
wat je kan proberen is zo'n singel met bont erin en elastieken aan beide kanten ..volbloeden hebben ook vaak singeldrang en met zo'n singel is dat vaak opgelost zo ééntje bedoel ik dan Afbeelding

mischien vind ze "in de bak rijden" niet zo fijn meer en kan je beter buitenritjes maken ter afwisseling ..
maar zowieso hebben sommige merries veel last van hun hormonen tijdens de dracht en zeker maidens vragen zich een beetje af wat er allemaal gebeurd daar in de buik ..
dat bokken/trappen naar je been moet je toch niet teveel toestaan lijkt meer op een spelletje te worden en das niet de bedoeling

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 21:09

Haha, buitenritten is momenteel niet erg veilig met mijn dame, maar we wandelen wel en ze gaat mee met de fiets :j

Op het moment dat ze bokt naar het been wordt ze ook zeker streng toegesproken (is ze erg gevoelig voor) en het is ook zeker niet zo dat ze dan mag 'stoppen' :) Daar in tegen ga ik haar ook niet pesten door het uit te lokken, ik rij vrij beenloos momenteel :)

Een elastische singel had idd een oplossing kunnen zijn, echter is mijn merrie rond en schofloos. Met zo'n singel hang ik met 5 minuten onder de buik :+

Voor alsnog loopt het nog steeds het zelfde, op goeie dagen stap ik er even op, op slechte dagen gaan we andere dingen doen. Mijn merrie is voor als nog duidelijk niet vermoeid of iets, het is puur die dingen rondom haar oksels, als ik geen been gebruik tuffen we rustig rond.

Verder iedereen bedankt voor de tips, het is jammer dat er niet gewoon een 'buikpijnpilletje' bestaat en er niet echt een oplossing is. :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:20

schoftloos en tonnetje rond hoeft echt geen probleem te zijn hoor voor de singel dat maakt geen verschil alleen met in en uitademen geeft dat "iets mee " ..geen 10 cm :+

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 21:24

Daar vergis je je flink in Besita, geloof me maar :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:41

uehh dat denk ik niet anders zouden al die amerikanen na de eerst hindernis op de grond liggen :)) ..ik rij trouwens nooit nog met een andere single en hier zijn het telkens andere paarden

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:09

ik heb een lusitno gehad die ook tonnetje rond was maar daar moest ik wel een voorsingen bij hebben met een elastieke singel om het zadel tijdens de dracht, voorsingel hoefde niet helemaal strak maar gewoon zodat het zadel wel bleef liggen.
Bij de meeste paarden blijft de elactieksingen gewoon goed zitten maar bij sommige echt ronde paarden kan ie gaan schuiven ik heb het dus ook mee gemaakt maar goed met voorsingel was het zo opgelost.
Maar goed dan heb je nog een singel erbij en dat vind ze juist niet zo prettig dus ik zou het dan ook even niet meer weten.
Zou het kunnen dat door dat ze zo veranderd in haar lijf dat het zadel niet meer goed past en dat ze daar last van kan hebben?
Mijn paard heeft ook een zadel dat op maat is gemaakt voor haar maar als ze drachtig is dan gebruik ik een wintec omdat het zadel dan niet meer goed ligt na een x aantal maanden en een wintec is wat buigzamer als een leer zadel.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 22:13

Mijn zadel heeft geen voorsingel nodig, de opbouw is heel anders. Ik heb een wow zadel, dus hij is veranderlijk. :j

Besita, ik heb al onder de buik gehangen. Ik weet dus dat het niet werkt. Bovendien heeft mijn merrie een curved singel nodig :)

Dus beiden zeker goede tips, alleen niet in deze situatie.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:51

Nogmaals, ik zou die merrie gewoon met verlof sturen. Mijn merrie had er in maand 7 ook echt 'last' van! Je zag nog niet eens dat ze goed en wel drachtig was, maar ze had een zwaar veulen. En ja, daar hebben sommige paarden gewoon echt last van...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:00

Als de merrie duidelijk aangeeft singel en been geven niet te verdragen, en ze is zwanger, waarom zou je daar dan niet je conclusies uit trekken? Ze heeft er gewoon last van, punt! Er gebeurt van alles daar binnen, het gaat nu eenmaal niet bij elke vrouw c.q. merrie als een zonnetje, zonder een centje pijn. Het is toch niet meer dan logisch dat je daar rekening mee houdt?

Ik heb er dan wel een beetje moeite mee dat je het een beetje omschrijft alsof ZIJ nu de zure taart is (" mevrouw vindt het niet prettig" ). Dat jij van het rijden wilt genieten, maakt HAAR niet minder zwanger weet je.

Dat klinkt echt een beetje als een man die een zwangere vrouw heeft, bovendien een nieuwe auto heeft gekocht en nu elke zondag " gezellig" wil toeren met dat ding, met z'n vrouw er " gezellig" naast, terwijl die nauwelijks boven de wc weg kan komen van misselijkheid. En dan tegen z'n vrouw zeggen: ja doe niet zo l*llig, ik wil nu weleens van die auto gaan genieten hoor.

HOOR je die vrouw denken: " Weet je wat jij met die auto kan ... .... stop die maar in je .... ik ben gewoon MISSELIJK l*l ! "

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 09:01

In welk topic heb je zitten lezen HannahFrouk?

Ik geef toch duidelijk aan dat de merrie mag aangeven of het wel of niet gaat.

En ik maak geen plezier ritje met een auto, ik probeer mijn merrie wat kilo's te laten afvallen om haar dracht en lijf juist makkelijker te maken (op DA's advies). Denk je dat rijden nu leuk is?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:02

Je kan haar ook aan de (dubbel)longe of aan de lange teugel (onbelast) laten werken om haar te laten afvallen ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 09:07

Ik quote mezelf maar even :+

Bubsj schreef:
Dat klopt, maar uit eigen ervaring weet ik dat het bij mijn merrie niet werkt. Wij werken vrij intensief aan de dubbele longe, en qua conditie gaat het ook prima met de merrie. Maar afvallen gaat niet of nauwlijks.

De DA voornaamste advies is dat de merrie gewicht kwijt moet :)

En om het maar even te vermensenlijken zoals in jou post HannahFrouk, ik ken genoeg zwangere vrouwen, die ondanks hun misselijkheid nog van alles ondernamen (en niet omdat hun vriend dat wou, eerder andersom). Omdat er ook genoeg momenten op de dag waren waarop ze dat prima konden.

Nogmaals, ik heb al aangegeven waarom ik dit topic opende. Ander advies (zoals een passend zadel etc) is zeker handig voor anderen die dit topic lezen, maar niet voor mij en mijn merrie. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:13

Dan longeer je niet goed... Als jij goed longeert vallen ze niet anders af als onder het zadel.

Maar goed, als je enkel tips wilt die in 'jouw' straatje passen zou ik zeggen:

"Gewoon geen eten meer geven"

Zucht...

Wat wil je nu horen? Je stelt een vraag, mensen reageren, maar je weet het constant beter en niets werkt.

Ik zou zeggen, lekker iedere dag 3 uur door het bos scheuren, valt ze ook vanaf. Maar die singeldwang zal alleen maar erger gaan worden.

Daar wordt ze toch ook niet beter van?

Soms moet je nu eenmaal kiezen tussen kwaden. Maar ik kies voor de meest paardvriendelijke en dat zou in dit geval rust zijn... Lekker uitzwangeren!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:23

wat betreft de bach remedies denk ik niet dat die hier aan de orde zijn.
Tenzij er al een mentale onbalans aanwezig is, zoals ik het nu lees is de merrie niet bang, niet onzeker, oid en heeft ze echt last van ofwel haar buik, maar schakel haar rug en lendenen ook niet uit! het kan best zijn dat doordat haar buit opzet last heeft van haar rug.

Mijn merie was ook tonnetje rond en dat al met 5! maanden. Dit was ook haar eerste veulen en iedereen incl dierenarts liep maar te brullen dat ze veel te dik was.
Ze was ook dik, maar er kwam een gigantisch veulen uit! Echt vet was ze niet, maar opgezwollen, dat samen met haar dikke wintervacht leek ze huge.

Ik zou echt goed luisteren en er even niet opgaan, doe wat je nu doet en misschien gaat het over een paar weken wel weer iets makkelijker, het zijn ook vaak vlagen van ongemak.

succes met je paard en straks een goeie bevalling met een mooi gezonde moeder en kind toegewenst

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:25

Kijk als ze normaal dergelijk gedrag niet vertoont, ligt het aan de dracht e. Net als bij zwangere mensen kan een veulen ook wel tegen bepaalde organen drukken omdat het tijdelijk een bepaalde ligging heeft aangenomen. Als je dan net rond die streek een band omkrijgt of duwtjes in de buik zou je denk ik ook niet happy zijn.
En als een zadel niet past, waarom dan niet zonder??
Het is een drachtige merrie, dus hard trainen is een beetje uit den boze. Dus idd ga buitenritten maken of longeren. Onze fokmerries longeren we tot 8 maanden ongeveer. Gewoon om conditie en bespiering te optimaliseren en gewoon ook met de paarden te blijven werken. En ja bijkomen, ik heb ook 1 merrie die een bolletje wordt en de ander waar je het nauwelijks aanziet. Net zoals de ene zwangere vrouw redelijk haar figuur behoudt en de andere direct opgepoft staat

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:28

De 1 loopt makkelijk door tot vlak voor het werpen en de ander niet,zo is het nu eenmaal.
Heb er op het moment ook 1tje,wil eigenlijk nog een tijdje doorrijden want ze is net mak.Werd echter een beetje stakerig,veel stil staan en zuur doen.
Kan natuurlijk uit proberen zijn want gisteren weer heel braaf.Ze is echter wel al zwaar dus ik hou het in de gaten en anders krijgt ze eerder verlof.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:54

Bubsj schreef:
Al vanaf het moment dat je de singel om de buik legt is mevrouw het er duidelijk niet mee eens. Dit toont ze ook bij longeersingels. Dekens zijn geen probleem.

Daarnaast heeft mevrouw aardig wat centen gekost de afgelopen maanden en wil ik toch ook wel eens genieten van het rijden. We rijden nog erg opbouwend en basis, het is zeker niet zo dat ze keihard aan het werk moet/we wisselen het af met veel andere dingen.

Sorry maar het bovenstaande schrijf je anders wel zelf hoor.
Daar baseer ik mijn reactie op. Er zitten wel een aantal tegenstrijdigheden in wat je schrijft. Enerzijds schrijf je dat de merrie mag aangeven wanneer ze het niet leuk meer vindt. Anderzijds stel je wel wat hierboven staat, daar blijkt dus juist het tegenovergestelde uit.

Dus JA ik heb wel het goeie topic zitten lezen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:45

@TS er zijn ook bontsingels zonder elastiek. Ik heb zelf ook een ronde merrie en ben ook niet zo heel van van de singels met elastiek. Ik heb nu van mattes een singel van volledig bont. Die is echt ideaal en er zit geen elastiek. Zelfs de singelgespen zitten verstopt onder het bont. Door het openen van een flapje kan je daar bij. Ik moet zeggen dat mijn merrie deze singel erg prettig vindt.
Afbeelding
Mijn singel is bijna dezelfde als deze alleen ik heb dan nog een extra flapje om de singelgesp te beschermen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:48

hallo mensen.. als je zelf zwanger bent,.. ben je ook eerder aangebrand en heb je ook zin om te staken.. dus een paard idem dito.. zogauw die gaat staken gewoon lkker laten...

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:36

Besita, de omvang van de buik zegt toch niet hoeveel ze last ze van de dracht heeft? Als mijn merrie laat merken dat ze tijdens haar dracht niet wil werken houd ik daar rekening mee, ook al zou het in theorie moeten kunnen. Ik ben nog nooit zwanger geweest, laat staan drachtig, dus wie ben ik dan om te zeggen dat ze zich niet aan moet stellen? Je hebt toch zelf de keuze gemaakt om een merrie die je ook berijdt te laten dekken, dan moet je ook accepteren dat dat ten koste van je rijden gaat en dat dat bij de een minder is dan bij de ander. Er zijn mensen die tot de achtste maand van hun zwangerschap doorrijden, anderen hebben na 4 maanden al zoveel pijn met rijden dat ze stoppen.
M.b.t. de TS is het natuurlijk iets anders omdat het haar vooral om het afvallen gaat (los van het citaat dat HannahFrouk citeerde, wel een beetje apart vind ik), hoewel ik dat zelf niet de prioriteit zou geven in jouw geval vind ik dat iets anders dan wat Besita zegt. Over die elastische singel: bedoelt iedereen hetzelfde als ze elastisch zeggen? Een dekensingel is elastisch, daar kun je natuurlijk niet mee rijden. Ik heb zelf een leren singel (curved!) waarbij de gespen met elastiek vastzitten. op mijn ronde merrie zonder schoft en dat schuift echt niet meer dan een andere singel! Bedoel jij met de singel die je hebt geprobeerd een helemaal elastische singel of een met elastistische gespen?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:37

InekeH87 schreef:
@TS er zijn ook bontsingels zonder elastiek. Ik heb zelf ook een ronde merrie en ben ook niet zo heel van van de singels met elastiek. Ik heb nu van mattes een singel van volledig bont. Die is echt ideaal en er zit geen elastiek. Zelfs de singelgespen zitten verstopt onder het bont. Door het openen van een flapje kan je daar bij. Ik moet zeggen dat mijn merrie deze singel erg prettig vindt.
Afbeelding
Mijn singel is bijna dezelfde als deze alleen ik heb dan nog een extra flapje om de singelgesp te beschermen.

heb je die ook voor vzh? *mijn merrie begint ook wat moelijker te doen met aansingelen...wellicht is dit een oplossing!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:46

mijn merrie is drachtig, ik heb haar nog maar een paar weken , ze word ook niet bereden, maar ze is heel sjagerijnig als ik de achtervoeten wil, gaat echt trappen en lelijk ook, voorvoeten kan ik gewoon nemen, ze is ongeveer 5 maand drachtig( 't is een kleintje , 99 cm. :D ) daarom ook niet bereden, maar straks willen we dat nog wel laten doen door kinderen, maar daar beginnen we dan ná de geboorte wel mee

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:33

Suelza, je verwacht toch niet dat ik serieus op zo´n post inga?

Kokopelli schreef:
wat betreft de bach remedies denk ik niet dat die hier aan de orde zijn.
Tenzij er al een mentale onbalans aanwezig is, zoals ik het nu lees is de merrie niet bang, niet onzeker, oid en heeft ze echt last van ofwel haar buik, maar schakel haar rug en lendenen ook niet uit! het kan best zijn dat doordat haar buit opzet last heeft van haar rug.

Kijk, dat is intressant (ik heb geen ervaring met Bach remedies). Die werken dus meer op langdurige 'problemen' ? :) Last van haar rug tijdens het rijden zou idd wel kunnen. De HA kon niets vinden maar toen liep ze natuurlijk niet onder het zadel. Het is wel zo dat ze dus in stap helemaal niets aangeeft (ook niet op beenhulpen) , maar dan is het ook makkelijker los te laten natuurlijk.

Bulck wat jij omschrijft doe ik dus ook. Ze is nu sinds dit topic weer 1 keer onder het zadel geweest (2de keer in 3 weken) omdat ze dus die dag niets aangaf. Op die dagen zie ik dus geen kwaad aan onder het zadel werken.

Amre, hoe ver is die van jou? Hoe los jij het met het 'te zware' op. En wat zijn jou DA's adviezen betreft dat?

HannahFrouk, dat is inderdaad wat raar toegelicht, maar ik ben er op pagina 1 wel verder op ingegaan (wat je had kunnen lezen). Waar ik daarmee op doel is dat ik alles heb laten nagaan om er zeker van te zijn dat het niets anders was + het gewicht kwijt moeten waar ik me zelf ook mede druk om maak (te zwaar maakt het voor een drachtie merrie ook niet makkelijker).

InekeH87, ik zal eens kijken of mattes een juist model verkoopt.

Beauty_J dit noem ik geen staken. En mijn merrie is niet vies van op de achterbenen (heeft ze geen een keer getoont sinds de dracht, ook omdat ze dus niet echt aan het werk hoeft). Ze toont gewoon af en toe bij aandraven die irritatie. En bij aansingelen dus. Ook bij longeren (waarbij er dus geen sprake is van been). Mag ik dan ook niet meer longeren? :+

Margje ik heb zowel een geheel elastische als idd aan beiden kanten geprobeerd (eerder, om andere redenen :) ) en die bleven beiden niet liggen (zadels dan). Wel waren dat rechte modellen en geen curved (wat mijn merrie echt nodig heeft).

Eerlijk gezegt, als iemand wil beweren dat ik geen rekening met mijn merrie houd dan heb ik het of niet goed verwoord, of is het niet begrepen, want zoals eerder, mijn merrie krijgt alle verzorging die ze nodig heeft :o en daarbij dus ook alles om haar lichamelijk 100% in orde te houden. Ze mist ook niets in conditie wat aangeeft dat ze het zwaar heeft met de dracht. Het is alleen de extra gevoeligheid. Been eraf en mevrouw heeft geen enkele klacht. Maarja, een overgang rijd je met been, dat valt gewoon niet te omzeilen.