Veulen fokken; kosten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Re: Veulen fokken; kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:44

hoe bedoel je dan kan het fokken van fjord dus helemaal niet uit ?

sorry snap de zin even niet :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:45

nou als het dekgeld 300,- is en je verkoopt je veulens voor 300,- dan moet je er als fokker op bijbetalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:47

Hou er ook rekening mee dat je zowel merrie en veulen kwijt kunt raken. Een dracht is ook een risico voor de merrie.

Ipv een schattig veulen naast de merrie in de box, kun je ook met een lege box komen te staan. En dat is iets wat niet iedereen zich realiseert.

Sowieso zou ik een merrie voor haar 8ste drachtig willen hebben, puur om te weten dat ze de dracht aankan. Ik zou niet snel met een 18 jarige voor het eerst gaan dekken.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:47

nouja ik denk dat je met alles wat ik hierboven heb genoemt je toch wel volgens de mensen hier boven me, boven de 300 euro uitkomt, hun noemen prijzen van 3000 euro

en ik snap heus wel dat je meer dek geld betaalt aan zoon dressuur paard als aan een fjord maar de rest van de koste blijven gewoon hetzelfde

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:50

maar hoe bereken jij dan, wat als dekgeld, laat je je veulen een veulenprik geven, krijgt de merrie veulenbrok? natuurlijk dekken of insemineren, laat je scannen op dracht?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:57

de merrie is gedekt. of dat nou natuurlijk is geweest of niet. daar ben je toch al wel 200 euro aan kwijt denk ik .. papier aanvragen paspoort chippen wormenkuur en dat soort dingen .. dan kom je toch wel boven de 300 euro uit lijkt mij ! dan laten we de eventuele DA koste er even buiten .. en ik heb het over een fokker he niet over mezelf

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:01

Hoe wil jij dan weten wat die fokker voert, en of hij zijn paard in de winter op stal heeft staan of niet?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:05

daar heb ik het op dit moment niet over. de dingen die ik hier boven heb genoemt zullen wel boven de 300 euro uitkomen..
dna testen papieren aanvragen zullen wel rond de 100 euro zitten en chippen en dan nog het dek geld

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:12

Cassidy schreef:
Hou er ook rekening mee dat je zowel merrie en veulen kwijt kunt raken. Een dracht is ook een risico voor de merrie.

Ipv een schattig veulen naast de merrie in de box, kun je ook met een lege box komen te staan. En dat is iets wat niet iedereen zich realiseert.

Sowieso zou ik een merrie voor haar 8ste drachtig willen hebben, puur om te weten dat ze de dracht aankan. Ik zou niet snel met een 18 jarige voor het eerst gaan dekken.

Hier ben ik het mee eens vergeet dat je ze allebei kunt verliezen. Ik zou ook echt een aantal keer laten scannen en opvoelen, bij mijn oude merrie hebben ze niet gezien dat er een tweeling in zat, uiteindelijk ben ik ze dus alle drie verloren, moeder en veulens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:09

Damariis schreef:
daar heb ik het op dit moment niet over. de dingen die ik hier boven heb genoemt zullen wel boven de 300 euro uitkomen..
dna testen papieren aanvragen zullen wel rond de 100 euro zitten en chippen en dan nog het dek geld

DNA, chippen en paspoort horen in mijn ogen niet bij het fokken. Dat is administratieve rompslomp achteraf.

Fokken is in mijn ogen van het moment dat het sperma erin gaat (en alle bijbehorende kosten van dien) tot er een gezond veulen naast staat, en de kosten van de maanden dat het veulen naast de moeder loopt. Op het moment dat het veulen gespeend is, is het opfok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:45

Damariis schreef:
hoe bedoel je dan kan het fokken van fjord dus helemaal niet uit ?

sorry snap de zin even niet :)

Volgens mij snap je wel meer niet
Wat is je punt nou en wat heeft de TS er aan?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:51

Een veulen kost gemiddeld 3000euro in het eerste levensjaar. Sommige meer en sommige minder. Maar met dat bedrag moet je zeker rekening houden wil je een veulen gaan fokken. Heb je dat geld niet, dan niet doen want je gaat tekort komen, helemaal als er onverwachte dingen mis gaan e.d.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:52

Het dekgeld van een pony is vaak vele malen lager als van bijvoorbeeld een KWPN paard of een Fries of de meeste NRPS hengsten. Bovendien laat je een pony alleen scannen als je zeker weet dat die drachtig is om te zien of er geen tweeling in zit, voor het dekken ga je schouwen met een hengstje. Ook gaat de bevalling meestal makkelijker, waardoor je geen DA nodig hebt. Ook hoeft een ponymerrie geen merriebrok over het algemeen, de opfok van een poy is veel makkelijker; ze kunnen in de wei blijven en hoeven minder eten. Al met al kan het inderdaad niet uit, maar dat is ook al zo bij mijn KWPN paarden, maar goed; dat is de hobby... ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:16

nou casidy het gaat nu even over mijn veulen waar bij dit allemaal wel is gebeurd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en hoe bedoel je ik snap wel meer niet ?
ik ben niet de enige janne die offtopic praat !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:30

Lante schreef:
Het dekgeld van een pony is vaak vele malen lager als van bijvoorbeeld een KWPN paard of een Fries of de meeste NRPS hengsten. Bovendien laat je een pony alleen scannen als je zeker weet dat die drachtig is om te zien of er geen tweeling in zit, voor het dekken ga je schouwen met een hengstje. Ook gaat de bevalling meestal makkelijker, waardoor je geen DA nodig hebt. Ook hoeft een ponymerrie geen merriebrok over het algemeen, de opfok van een poy is veel makkelijker; ze kunnen in de wei blijven en hoeven minder eten. Al met al kan het inderdaad niet uit, maar dat is ook al zo bij mijn KWPN paarden, maar goed; dat is de hobby... ;)

Als je voor het pony het woord: shet invult, kun je misschien gelijk hebben, al denk ik dat je een merrie en ook haar veulen tekort doet als je haar iig de laatste maanden van de dracht geen brok en al helemaal geen merriebrok voert.
Vul voor pony een ander, minder sober ras in, en je hebt een probleem.

.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:13

Damariis schreef:
wat ik nou niet snap he. jullie zeggen dat het rond de 2000/3000 euro kost. waarom verkopen sommige fokkers hun paarden dan voor 300 euro. ik heb mijn veulen ook rond die prijs gekocht... en of het nou een fjord of een top dressuur paard is .. het lijkt mij dat de dierenarts koste allemaal hetzelfde zijn .. of ligt het aan mij

Je hebt tegenwoordig met dat rontgenologisch keuren (of stalgebreken), dat een paard bij een afkeuring niets meer waard is. Die paarden geen tegen 2/3000 euro weg. Meestal zit een 3/4 jarige toch wel op wat meer geld.. en anders willen de fokkers er blijkbaar niet op verdienen ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:01

Damariis schreef:

Kosten opgelopen voor warmbloed veulen geboren 2009:
Dekgeld : 600 euro
DA kosten ivm scannen ongeveer 1 maand voor gewenste dekdatum om eisprong 'stand' te bepalen, vervolg scans ivm KI, KI, scan op 18 dagen, verblijf merrie 8 dagen bij DA: 312 euro
Bezoek DA op stal + scan ivm vocht verlies op 3 maanden dracht: 45 euro
Rhino inenten: 2x (iets wat ik anders niet doe als ze niet drachtig zijn): 70 euro
Bezoek DA na geboorte: veulen: eerste prik, verzorging navel: 25 euro
Bezoek DA na geboorte: merrie: nageboorte op gebleven: afnemen + 3 dagen spoeling + antibiotica; merrie ingeschuurt, hechtingen : 248 euro
Stamboek lidgeld, registratiekosten veulen: 90 euro
Voor DNA test die door een Stamboek gevraagt wordt kost, voor de meeste Warmbloed stamboeken, alleen al rond de 200-250 euro!
Chippen in Belgie ivm encoderen databank enz - exclusief de DA kosten daar aan verbonden - minimaal 58,21 euro
DA kosten ivm schetsen, chippen: 55 euro
Ontworming: veulen: eerste tube + vervolg schema: 43 euro
Basis inenting + booster + 2x DA bezoek: 110 euro
Hoefsmid: 1e keer, bij-raspen en stand controleren op 6 maand (geen reiskost bijgerekend omdat hij ook voor de merrie moet komen): 13 euro
Voer: merrie-veulen mengel: gemiddel 4 euro duurder dan onderhoudbrok: 34 weken x 1 zak/week = 136 euro
Reparatie kosten aan stal en wei de laatste 6 maanden nav veulen: 160 euro

REELE KOSTEN : 2165, 21 euro

I must be crazy!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:20

Cassidy schreef:
Lante schreef:

Als je voor het pony het woord: shet invult, kun je misschien gelijk hebben, al denk ik dat je een merrie en ook haar veulen tekort doet als je haar iig de laatste maanden van de dracht geen brok en al helemaal geen merriebrok voert.
Vul voor pony een ander, minder sober ras in, en je hebt een probleem.

.

Ik heb New Forest pony's en ik zeg 'over het algemeen geen MERRIEbrok' (zie onderstreept/dikgedrukt).
Ze krijgen gewoon goede kwaliteit voordroog en 1,5 kilo basissportbrok (als ze op stal/paddock staan), omdat ze ook nog onder het zadel lopen en daar doen ze het prima op (en het veulen ziet er ook prima uit, dus met de melk zit het ook wel goed). Na het veulenen staan ze in de wei en krijgen ze in princiepe ook geen merriebrok erbij, TENZIJ het nodig is omdat ze afvalt o.i.d. maar dat heb ik met mijn pony's nog niet meegemaakt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:32

@Peterina: Vergeleken mijn da ben je nog erg optimistisch :=.

Dekgeld: 750,-
Vervoer naar hengst en terug: 75,-
Opvoelen totaal: 100,-
Geboorte bezoek veulen: 50,-
Koliek veulen: 143,-
Koliek merrie: 90,-
Enten: 110,-
Smid: 50,-
Ontwormen veulen: 45,-
Merriebrok: 110,-
Veulenbok: 90,-
Extra strooisel stal voor 6 maanden: 200,-
Extra hooi 6 maanden: 150,-

Totaal: 1963,-

En dan rekening houden dat dit een dracht en bevalling uit het boekje was (er ging niks mis op een beetje koliek na)
En dat ik geen kosten (nog) heb betreft stamboek etc.

Na een half jaar gaat mijn veulen de opfok in of krijgt het een eigen stal of weidegang?
Ik ben daarvoor ook nog eens 140,- per maand kwijt aan de opfok, excl smid, ontwormen en enten!

@Damariis: Waarom was jouw veulen zo goedkoop?
Wie heeft gezegd dat je winst maakt op het verkopen van veulen?
Er word gewoon simpel weg niet meer geboden dan dat voor een fjorden veulen.
Als ik mijn stamboek haflinger merrie zou dekken door een stamboek haflinger hengst had ik dezelfde kosten gehad (-250 aan dekgeld) en had het veulen ook niet meer dan 500,- opgeleverd bij de verkoop.
Daarom is het vaak niet interessant om als particulier te gaan fokken met een merrie, het levert niks op ;).

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:36

@Lante: Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt.
Maar als je alleen de merriebrok eraf haalt dan scheelt het alsnog niet zoveel hoor ;)
En ik betaal voor mijn veulen de eerste 6 maanden ook geen stal of weide, alleen wat extra veulenbrok.
Voor de geboorte had ik ook geen da nodig, was een bevallig uit het boekje, maar daar kan je niet vanuit gaan als je een veulen fokt ;).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:39

De vermelde kosten ... en ik heb geen extra strooi of hooi gerekend! ... zijn betaalde kosten, ook die van de DA. Dus als ik die erbij tel (de uwe gerekende kosten) dan moet er nog 350 euro erbij : 2515,21 euro

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:49

Toen ik mijn veulentje ging fokken rekende ik op kosten rond de 2000,- en zette voor onverwachte dingen etc bij elkaar 3000,- apart (zelfs wat meer aangezien ik vakantie geld erbij had gezet :))
Waar ik zelf geen rekening mee had gehouden was op de hoeveelheid extra stal bedekking en extra hoeveelheid hooi.
Zoiets simpels wat maandelijks mijn rekening toch wel bijna met 50,- verhoogt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:01

Succubi schreef:
@Lante: Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt.
Maar als je alleen de merriebrok eraf haalt dan scheelt het alsnog niet zoveel hoor ;)
En ik betaal voor mijn veulen de eerste 6 maanden ook geen stal of weide, alleen wat extra veulenbrok.
Voor de geboorte had ik ook geen da nodig, was een bevallig uit het boekje, maar daar kan je niet vanuit gaan als je een veulen fokt ;).

Ik heb het niet over 'alleen de merriebrok' en met het dikgedrukte ben ik het ook niet eens. Bij een KWPN paard zit je qua dekgeld al tussen de 600 en de 2000 euro, dan moet je scannen (kost geld) i.p.v. schouwen bij het shetje van de buren (gratis). Dekgeld van een pony is rond de 200 euro.
Bovendien, als er wat is heb je een DA nodig (en dat is bij een KWPN'er of een Fries weet ik uit eigen ervaringen toch veel vaker het geval dan bij een NF pony); ongeacht of je het leuk vindt of niet, dus de uitspraak 'Je kan het zo duur en goedkoop maken als je wilt' raakt kant noch wal. ;)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:12

wow Ik ben wel een stuk goedkoper uit als de meeste hier :P

Ik heb zelf een KWPN veulen gefokt.

dekgeld was 650 euro Ik kreeg 200 euro korting
scannen en insemineren was bij elkaar 130 euro
lid worden KWPN 90 euro
paspoort, chippen inschrijven ook 90 euro
een wat duurdere Wormenspuit dan normaal kosten mij maar 3 euro extra
vier maanden extra 30 euro per maand.
Hoefsmid moet nog kopen endat kost ongeveer 15 euro

Dus ongeveer 1000 euro t/m haar vijfde maand :D

Nu betaal ik 50 euro per maand in de zomer 7/8 maanden en de overige maanden 75 euro per maand dat is incl. Hooi en inloopstal.
en dan één keer in de drie maanden hoefsmid 15 euro en 10 euro wormenpuit en dan 2 keer per jaar de duurdere van 16 euro.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:47

Dan heb je geluk. ;)
maar de merriebrok, extra stro kosten heb je er nog niet bij.