sorry snap de zin even niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Hou er ook rekening mee dat je zowel merrie en veulen kwijt kunt raken. Een dracht is ook een risico voor de merrie.
Ipv een schattig veulen naast de merrie in de box, kun je ook met een lege box komen te staan. En dat is iets wat niet iedereen zich realiseert.
Sowieso zou ik een merrie voor haar 8ste drachtig willen hebben, puur om te weten dat ze de dracht aankan. Ik zou niet snel met een 18 jarige voor het eerst gaan dekken.
Damariis schreef:daar heb ik het op dit moment niet over. de dingen die ik hier boven heb genoemt zullen wel boven de 300 euro uitkomen..
dna testen papieren aanvragen zullen wel rond de 100 euro zitten en chippen en dan nog het dek geld
Lante schreef:Het dekgeld van een pony is vaak vele malen lager als van bijvoorbeeld een KWPN paard of een Fries of de meeste NRPS hengsten. Bovendien laat je een pony alleen scannen als je zeker weet dat die drachtig is om te zien of er geen tweeling in zit, voor het dekken ga je schouwen met een hengstje. Ook gaat de bevalling meestal makkelijker, waardoor je geen DA nodig hebt. Ook hoeft een ponymerrie geen merriebrok over het algemeen, de opfok van een poy is veel makkelijker; ze kunnen in de wei blijven en hoeven minder eten. Al met al kan het inderdaad niet uit, maar dat is ook al zo bij mijn KWPN paarden, maar goed; dat is de hobby...
Damariis schreef:wat ik nou niet snap he. jullie zeggen dat het rond de 2000/3000 euro kost. waarom verkopen sommige fokkers hun paarden dan voor 300 euro. ik heb mijn veulen ook rond die prijs gekocht... en of het nou een fjord of een top dressuur paard is .. het lijkt mij dat de dierenarts koste allemaal hetzelfde zijn .. of ligt het aan mij
Damariis schreef:daar heb ik het op dit moment niet over. de dingen die ik hier boven heb genoemt zullen wel boven de 300 euro uitkomen..
dna testen papieren aanvragen zullen wel rond de 100 euro zitten en chippen en dan nog het dek geld
Cassidy schreef:Lante schreef:Het dekgeld van een pony is vaak vele malen lager als van bijvoorbeeld een KWPN paard of een Fries of de meeste NRPS hengsten. Bovendien laat je een pony alleen scannen als je zeker weet dat die drachtig is om te zien of er geen tweeling in zit, voor het dekken ga je schouwen met een hengstje. Ook gaat de bevalling meestal makkelijker, waardoor je geen DA nodig hebt. Ook hoeft een ponymerrie geen merriebrok over het algemeen, de opfok van een poy is veel makkelijker; ze kunnen in de wei blijven en hoeven minder eten. Al met al kan het inderdaad niet uit, maar dat is ook al zo bij mijn KWPN paarden, maar goed; dat is de hobby...
Als je voor het pony het woord: shet invult, kun je misschien gelijk hebben, al denk ik dat je een merrie en ook haar veulen tekort doet als je haar iig de laatste maanden van de dracht geen brok en al helemaal geen merriebrok voert.
Vul voor pony een ander, minder sober ras in, en je hebt een probleem.
.
Succubi schreef:@Lante: Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt.
Maar als je alleen de merriebrok eraf haalt dan scheelt het alsnog niet zoveel hoor
En ik betaal voor mijn veulen de eerste 6 maanden ook geen stal of weide, alleen wat extra veulenbrok.
Voor de geboorte had ik ook geen da nodig, was een bevallig uit het boekje, maar daar kan je niet vanuit gaan als je een veulen fokt.