hengst of ruin?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Re: hengst of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:49

Wat ik met deze pony moet?

hem een goed leven bieden, niks meer en niks minder...
Zolang hij geen pijn heeft is er niks aan de hand..., je moet hem eens zien rennen en doen, hij loopt prima, alleen kromme beentjes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:10

Saina schreef:
Dank je wel...., tja die prijs..., ik weet het niet, ik weet ook niet hoeveel eigenaren hij al gehad heeft.
Ze moesten er gewoon vanaf, dat was duidelijk..

Maar hij is hier besproken, is dat nog ergens terug te vinden?

en hoe zie jij dat hij niet ouder is dan 1 jaar?

Tja, hoe zie je dat. Hou het maar op ervaring. Hier is 45 jaar lang gefokt met die kleintjes waarvan ik er zelf 21 meegemaakt heb. Je leert het na een tijdje vanzelf.

Ik denk wel dat het nog ergens te vinden is. Edit even gezocht: [PP] Leuk! Een pony met x-benen in je achtertuin..

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:13

ik vind inderdaad zolang jij hem een fijn en pijnloos leven kan geven er niets mis mee is. Je geeft al aan de de hoefsmid en de dierenarst volgende week bij hem komen kijken dus vind ik je heel verandwoord bezich.
Ik zou zoveel mogelijk vragen opschrijven zodat je ze met een vragenvuur alles kan vragen wat je wilt weten of het hoe en wat verder met je kereltje.
Nu ik zijn staart inderdaad beter zie is ie inderdaad wel afgeknipt had ik net niet gezien sorry.
Hij heeft overgens wel een schitterende staart.
Ben heel benieuwt wat de dierenarts en de hoefsmid van hem zeggen en vinden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:18

fjordnina schreef:
Saina schreef:
Dank je wel...., tja die prijs..., ik weet het niet, ik weet ook niet hoeveel eigenaren hij al gehad heeft.
Ze moesten er gewoon vanaf, dat was duidelijk..

Maar hij is hier besproken, is dat nog ergens terug te vinden?

en hoe zie jij dat hij niet ouder is dan 1 jaar?

Tja, hoe zie je dat. Hou het maar op ervaring. Hier is 45 jaar lang gefokt met die kleintjes waarvan ik er zelf 21 meegemaakt heb. Je leert het na een tijdje vanzelf.

Ik denk wel dat het nog ergens te vinden is. Edit even gezocht: [PP] Leuk! Een pony met x-benen in je achtertuin..

Ik zit nu bijna met een brok in mijn keel dit topic te lezen......
Ben blij dat er meerdere mensen zijn die hem hadden willen halen.....

Hij woonde daar echt..., hij logeert nu dus ook bij mijn in de tuin, we lopen elke avond naar het grote grasveld hier en vanaf volgende week hebben we een plek gehuurd bij een groot stuk land met stal.....
Kon niet eerder, maar goed we moesten hem ook eerst ontwormen, hoefsmid dinsdag en DA vrijdag.....

Of hij pijn heeft; ik denk van niet, je kan gewoon zijn benen optillen, hij loopt goed, rent, bokt en springt en heeft geen zwelling aan de benen....

Het is zo'n lekker ding!!!

Wat zijn bokhoefjes en overbeet??? (ik voel me even blond!!)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 23:18

Saina schreef:
fjordnina schreef:

[/qoute] Ik zit nu bijna met een brok in mijn keel dit topic te lezen......
Ben blij dat er meerdere mensen zijn die hem hadden willen halen.....

Hij woonde daar echt..., hij logeert nu dus ook bij mijn in de tuin, we lopen elke avond naar het grote grasveld hier en vanaf volgende week hebben we een plek gehuurd bij een groot stuk land met stal.....
Kon niet eerder, maar goed we moesten hem ook eerst ontwormen, hoefsmid dinsdag en DA vrijdag.....

Of hij pijn heeft; ik denk van niet, je kan gewoon zijn benen optillen, hij loopt goed, rent, bokt en springt en heeft geen zwelling aan de benen....

Het is zo'n lekker ding!!!

Wat zijn bokhoefjes en overbeet??? (ik voel me even blond!!)[/quote]

Is er iemand die mijn antwoord wil geven op bovenstaande vraag?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:52

Overbeet; Overbeet kan erg lastig zijn. Omdat het een erfelijke aandoening is, is een fokpaard waardeloos voor de fok. Bij een lichte overbeet kan het paard gewoon eten en zal er vrijwel geen last van hebben. Als het paard echter een grote overbeet heeft, heeft het paard er wel last van. Hij krijgt niet voldoende eten binnen, en wordt mager en kan ook allerlei huidproblemen en verkoudheden oplopen, omdat zijn weerstand lager is. Om op gewicht te blijven heeft het paard extra krachtvoer nodig, en moet er goed worden opgelet op de conditie van het paard.

overbeet is dus dan de bovenkaak langer is als de onderkaak en dus over de onderste rij tanden heen komt waardoor de kiezen en tanden niet op elkaar aan sluiten en dus het paard moeite heeft of krijgt met eten en drinken waardoor het vermagert.
http://www.paardenshow.nl/gebit.htm bovenstaande stukje staat beschreven in deze link moet je een stukje naar benede scrollen en dan kom je het zo tegen. Daar staat ook een plaatje van Overbeet bij.

Bokhoefjes kan ik nog niet veel van vinden op google sorry...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:54

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 00:05

kappiegirl schreef:
Overbeet; Overbeet kan erg lastig zijn. Omdat het een erfelijke aandoening is, is een fokpaard waardeloos voor de fok. Bij een lichte overbeet kan het paard gewoon eten en zal er vrijwel geen last van hebben. Als het paard echter een grote overbeet heeft, heeft het paard er wel last van. Hij krijgt niet voldoende eten binnen, en wordt mager en kan ook allerlei huidproblemen en verkoudheden oplopen, omdat zijn weerstand lager is. Om op gewicht te blijven heeft het paard extra krachtvoer nodig, en moet er goed worden opgelet op de conditie van het paard.

overbeet is dus dan de bovenkaak langer is als de onderkaak en dus over de onderste rij tanden heen komt waardoor de kiezen en tanden niet op elkaar aan sluiten en dus het paard moeite heeft of krijgt met eten en drinken waardoor het vermagert.
http://www.paardenshow.nl/gebit.htm bovenstaande stukje staat beschreven in deze link moet je een stukje naar benede scrollen en dan kom je het zo tegen. Daar staat ook een plaatje van Overbeet bij.

Bokhoefjes kan ik nog niet veel van vinden op google sorry...

Ja zeker wel, kan gerust zeggen dat hij geen overbeet heeft..., hij wil nog niet met een grote glimlach zijn tanden ontbloten dus kan het helaas niet laten zien hoe mooi zijn gebit is....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 00:07

kappiegirl schreef:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... kvoet.html
dit is het enige wat ik heb kunnen vinden van een bokhoefje maar is wel extreem niet zoals ik het vaker heb gezien zeg maar.
Hoop dat ik je hier een beetje mee opweg heb kunnen helpen?

Ik denk dat hij wel in aanmerking komt voor bokhoefje hoewel hij wel redelijk plat op zijn hoefjes kan staan..., hij loopt dan ook prima (wel een beetje waggelend door de vergroeiing aan zijn beentjes)

Dinsdag komt gelukkig de hoefsmid!!!

Hij is nu een week bij mij en krijgt eindelijk een beetje praatjes!!!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:12

Oh dat is in iedergeval al heel fijn dat hij geen overbeet heeft toch?
Hoop dat je hoefsmid wat kan met zijn hoefjes, misschien valt het nog een beetje mee en kan hij samen met de dierenarst nog wel wat voor zijn voorbeentjes doen.
Ben benieuwt wat de hoefsmid zal zeggen en wat hij eventueel zal gaan doen.
Wel fijn dat ie ook een beetje praatjes krijgt dat betekend wel dat ie het fijn heeft en gaat uitzoeken tot hoever hij kan gaan bij je.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 00:21

kappiegirl schreef:
Oh dat is in iedergeval al heel fijn dat hij geen overbeet heeft toch?
Hoop dat je hoefsmid wat kan met zijn hoefjes, misschien valt het nog een beetje mee en kan hij samen met de dierenarst nog wel wat voor zijn voorbeentjes doen.
Ben benieuwt wat de hoefsmid zal zeggen en wat hij eventueel zal gaan doen.
Wel fijn dat ie ook een beetje praatjes krijgt dat betekend wel dat ie het fijn heeft en gaat uitzoeken tot hoever hij kan gaan bij je.

Ik denk niet dat de DA nog iets kan met die beentjes, die groeien niet meer goed, ik mag er wel aan komen van hem. voorzichtig dat wel want hij snapt niet wat ik doe....

Ja, hij gaat grensen opzoeken, vooral als er anderen bij zijn gaat hij gek doen, als ik alleen ben met hem is het bijna schoothond, ik laat hem voorzichtig aan alles wennen en merk nu al dat dat gauw went voor hem...., ik vind het wel lastig want ik weet helemaal niet wat hij allemaal al heeft meegemaakt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 16:15

fjordnina schreef:
Ik kijk nu pas weer in het topic dus zie de foto's ook nu pas. Het is wel de shet die hier besproken is. Hij is sowieso niet ouder dan een jaar. Je mag er wel vanuit gaan dat hij nog niet gecastreerd is. Voor zo'n prijs en zo jong is er echt niks aan gedaan op dat gebied. Wens je veel succes ermee!

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt.....

Ik heb uitgebreid zijn gebit nagekeken en hij heeft niet meer dat 4 tanden onder en boven.......

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 00:48

Goh meneer krijgt echt praatjes.....

Ik heb de ton met biks buiten staan en sinds gister is hij daar nu heel fel op....., hij gaat echt zijn grens bij me opzoeken, hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:59

Als ie echt fel wordt naar het voer toe en ook tegen jou, gewoon een pets geven, we gaan er voor het gemak maar even vanuit dat meneer nog hengst is, en al is hij maar klein, hij moet wel weten wat wel en niet mag.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:01

Ik mag het misschien niet zeggen, maar als je het mij vraagt zou het voor jou en de pony beter zijn om te concluderen dat het niet zo'n verstandige aankoop was. Laat hem liever aan een deskundig iemand over. :o

Aangezien je dat waarschijnlijk niet wilt horen is mijn advies: niet meer zo mee 'tutten' (een pony is geen schoothond :n ), op tijd corrigeren als hij te ver gaat en zo snel mogelijk castreren. Hij heeft een vriendje nodig, uiteraard eentje die hij niet kan bezwangeren. O ja, en laat die biks maar weg, dat heeft hij helemaal niet nodig en zoals je merkt wordt hij er alleen maar vervelend van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:03

Ach Goeroe toch, ze vraagt hier toch advies en we hebben met een volwassene te maken, die kan met wat goeie tips heus een mini wel handlen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 01:11

goeroe schreef:
Ik mag het misschien niet zeggen, maar als je het mij vraagt zou het voor jou en de pony beter zijn om te concluderen dat het niet zo'n verstandige aankoop was. Laat hem liever aan een deskundig iemand over. :o

Aangezien je dat waarschijnlijk niet wilt horen is mijn advies: niet meer zo mee 'tutten' (een pony is geen schoothond :n ), op tijd corrigeren als hij te ver gaat en zo snel mogelijk castreren. Hij heeft een vriendje nodig, uiteraard eentje die hij niet kan bezwangeren. O ja, en laat die biks maar weg, dat heeft hij helemaal niet nodig en zoals je merkt wordt hij er alleen maar vervelend van.

Of het wel of niet een verstandige aankoop is laat ik in het midden, waarschijnlijk niet, maar dat is nu niet het punt.
Omdat ik juist wil dat het werkt vraag ik om advies...., en ik weet donderds goed dat het niet na 1 week dik in orde kan zijn en ik heb veel geduld..., waarschijnlijk had een deskundieg hem niet gewild, en inderdaad het is een mini en ik laat me niet door hem de les lezen.

Tutten? Nou dat valt best mee, ik geef hem veel aandacht omdat hij nu nog alleen is en niks gewend.

Enne, ik wil je advies best horen, anders kan ik net zo goed niks vragen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 01:11

suleilitha schreef:
Ach Goeroe toch, ze vraagt hier toch advies en we hebben met een volwassene te maken, die kan met wat goeie tips heus een mini wel handlen.

Dank je, ik kan hem inderdaad handelen, hij is jong en gaat me uitproberen en ik wil gewoon weten hoe ik daar het beste mee om kan gaan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 01:13

suleilitha schreef:
Als ie echt fel wordt naar het voer toe en ook tegen jou, gewoon een pets geven, we gaan er voor het gemak maar even vanuit dat meneer nog hengst is, en al is hij maar klein, hij moet wel weten wat wel en niet mag.

Hij is inderdaad klein maar vind zichzelf een hele bink :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:13

Nou dat is niet zo moeilijk, ik denk dat je dat zelf ook wel weet. Gewoon consequent aanpakken en niet bang zijn om hem als het moet, even op zijn plek te zetten...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:15

suleilitha schreef:
Een mini kun je anders net zo hard verpesten als een groot paard, te oordelen aan het grote percentage etterbakken van klein formaat misschien nog wel gemakkelijker. Ik krijg hier gewoon geen goed gevoel bij, maar hopelijk heb ik het mis.

Saina, ik twijfel er niet aan dat je het hart op de juiste plek hebt. Misschien oordeel ik te snel en te hard. Tips heb ik in mijn vorige post al gegeven. Veel succes met hem.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 01:16

Duidelijk, alleen probeer ik nu de goede weg te vinden om hem op zijn plek te zetten...., ik ga er absoluut komen met hem maar denk dat we een lange weg te gaan hebben.

Wat trouwens wel mooi is, gister beet hij naar mijn voet, ik gaf hem een tip en vervolgens kwam hij bij me flemen......

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 01:19

goeroe schreef:
suleilitha schreef:
Een mini kun je anders net zo hard verpesten als een groot paard, te oordelen aan het grote percentage etterbakken van klein formaat misschien nog wel gemakkelijker. Ik krijg hier gewoon geen goed gevoel bij, maar hopelijk heb ik het mis.

Saina, ik twijfel er niet aan dat je het hart op de juiste plek hebt. Misschien oordeel ik te snel en te hard. Tips heb ik in mijn vorige post al gegeven. Veel succes met hem.

Of je te hard oordeelt vind ik wel meevallen hoor, je geeft je mening en idd mini's kunnen verschrikkelijke etterbakken zijn, maar omdat hij zo jong is en nog enigzins op te voeden is, wil ik er het beste uit halen, ondanks dat hij "alleen maar" op een land zal komen te staan me vriendjes en ik hooguit met hem kan wandelen, wil ik wel dat het goed gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:21

Goeroe, de meeste van die etterbakken zijn niet veroorzaakt door volwassenen maar door kinderen die het zelf allemaal wel menen te weten.
Saina, je geeft zelf al aan dat je het goed wilt doen en je staat open voor tips en adviezen, dat moet goed komen...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 01:22

Daar ga ik ook vanuit en een beetje hulp kan nooit kwaad!!