jaarlin nu al 1,60m !!!! problemen voor later??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sassie76

Re: jaarlin nu al 1,60m !!!! problemen voor later??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:15

Ik heb zelf ook een grote jaarling. De opmerking over pokon krijg ik ook vaak ;-)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:27

Of je röntgenologisch een gezond paard krijgt zou ik eerder zoeken in hoe beide ouders op de foto zijn en niet zozeer in hoe groot het veulen nu is.

Wel moet je dit paard de tijd geven, bij zulke grote paarden zou ik er met drie niet op willen.

Pas inderdaad verder op me voer, maar dat doe je al.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:37

daantjuhhh schreef:
Het gaat geloof ik hier om geen van beide, jong paard of oud.
Stalling wel of niet goed doet er hier niet toe.
Dat is niet de reden dat dit paard groot is.

Maar een veulen dat zo de lucht in schiet heeft echt wel een verhoogde kans op OCD, veel beweging is daarom wel essentieel! Maar goed dan maakt het ook weer veel verschil of het paard in een loopstal of in een box staat. Persoonlijk zou ik hem/haar gewoon 24/7 op het land laten lopen, desnoods in de winter 's nachts in een loopstal maar een box lijkt me vrij funest :=

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:52

ik hem ook een ubergrote naarling van 160 cm. maak me verders geen zorgen. idd straks wel de tijd geven en nu lekker 24/7 op het land. Ocd ontwikkelen ze tot ong tot anderhalf jaar en volgens mij niks met de groei te maken. maar ik ben geen kenner dus leg die vraag neer bij een bevriende da ;)
NB mooi paardje trouwens *D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:35

ik geloof dat de eigenaar van plan was om die met 3 jaar eerst te laten dekken.
ik dacht pas met 4 jaar of 4,5 inrijden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:04

ik heb er 1 van 2 jaar nu die is 1.74, dus ook zo groot.. al helemaal gekeurd en super op de foto s :D heel mooi in verhouding is hij ook.

dit jaar heb ik weer zo n reus van een veulen haha dit keer een merrie, prachtig beest maar ECHT groot (zie onderschrift enjoy van rousseau)

ik zou je niet teveel zorgen maken, hij loopt lekker buiten, wat het belangrijkste is!

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:03

Wat een groterd ;) Sorry, hier heb ik geen ervaring mee.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:10

wowowo :wow:
haha nog 1cm en dan is ie even groot van die van mij :')
maar wel een mooi paardje :)

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:30

inowa schreef:
ik geloof dat de eigenaar van plan was om die met 3 jaar eerst te laten dekken.
ik dacht pas met 4 jaar of 4,5 inrijden

zou die hengst er wel opkomen :+

geintje hoor tis wel een leuke dame!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:15

ik ben bang dat ze te snel groeit en dat dat dus nadelig is voor de gewrichten....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:25

dat hoeft niet ;) heb zelf een united van 2 jaar en 1.75m en helemaal perfect op de foto s terwijl ik er een kleinere (gewone maat) bij heb die uit een elite moeder en een elite oma komt die een chipje had (al verwijderd) dus het hoeft niet altijd wat te zeggen..

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:17

Wij hebben thuis ook een hengst dat zo groot was bij de geboorte.
Groeide veel te snel, nu rond 1.78 (gokje) (5jaar).
Zijn al vanaf zijn 3e levensjaar bezig met hem beter te maken. Door te snel
groei van zijn lichaam heeft die last van zijn gewrichten en maakt hij niet genoeg kraakbeen aan.
Hij zou waarschijnlijk zijn hele leven het traject moeten afleggen van dierenarts-herstellen-rijden-dierenarts enzovoort.
Zonder dat we weten of die niet verschrikkelijk veel pijn heeft.
We proberen het nog 2 maanden en dan is het einde oefening...
Nee, bij ons heeft een groot paard niet goed uitgepakt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:06

onze jaarling is ook zo groot, zie profiel daar was ze 7 maand.
Ze is echter niet erg overbouwd is ze ook nooit geweest, ze groeid gelijkmatig. Ze staat nu snachts wel binnen voor de nacht, de rest staat ze lekker buiten met 15 merries in alle maten en leeftijden. Ze wordt 2 en begon vrij dominant te worden tegen de pony waar ze bij stond daarom nu lekker in een grotere groep ze is na 2 dagen alweer helemaal het lieve dier dat ze eerst was. Ze is niet te dik en we letten erg op haar voer. Ben heel benieuwd hoe ze uit groeid als ik naar haar zusjes en verdere familie kijk wordt ze een buffel kwa bouw. Dus niet te smal en rond de 1.75m

Wilmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:15

Jeetje zeg,
wij hebben wel een aantal reuzen ook gehad, soms zijn ze wat moeilijker qua ontwikkeling in het hele lijf heeft wat langer tijd nodig... als je ze dat gewoon geeft, hebben we geen problemen gehad verder! ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:58

ik had afgelopen weekend nieuwe foto,s gemaakt maar ook in ontwikkeling is het al een heel paard.
ben benieuwd hoe groot ze gaat worden uiteindelijk

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:07

Ik zou me als ik jou was niet al te veel zorgen maken :n
Wat je wel kunt doen is er rekening mee houden. Eens bij de DA informeren of ze misschien bepaalde suplementen of vitamines extra nodig zou hebben, en tegen de tijd van inrijden zeker een jaar langer wachten ( dus idd met 4.5 ) en heeel rustig aan doen in begin.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:19

samantha21 schreef:
Wat je wel kunt doen is er rekening mee houden. Eens bij de DA informeren of ze misschien bepaalde suplementen of vitamines extra nodig zou hebben, en tegen de tijd van inrijden zeker een jaar langer wachten ( dus idd met 4.5 ) en heeel rustig aan doen in begin.

vitamines enz. is mis wel een goed idee, maar zo laat beginnen met inrijden zou ik absoluut niet doen! het is mis. iets beter voor de botten, maar doet de spieren absoluut NIET ten goede, je kan heus wel op een normale leeftijd beginnen en DAN rustig (heel rustig) aan doen veel stap werk onder het zadel, worden ze sterker van maar leiden ze niks van!

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:54

Ik weet niet of vitamines helpen voor bepaalde dingen. Te snel groeien kan je niet echt afremmen met vitamine:p Wij hebben nog 1 maand voor onze ruin.. Nog 1 maand pijnstillers en als er dan nog geen verbetering is..:(

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 14:10

ik zal eens nieuwe foto,s in een topic zetten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:20

@ pat, nee geen vitamines om de rem erop te zetten qua groeien haha maar vitaminen zijn altijd goed, maar je kan er een "probleem" niet mee weghalen.
vervelend zeg dat het nog niet beter gaat:(

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:25

wij hebben nu ook een jaarling merrie, is nu anderhalf, die is ook aardig aan de maat, heeft piephakken, Dierenarts er na laten kijken en die zei, veel weidegang, zeer schraal land. omdat ze anders teveel eiwitten binnen krijgt, biks helemaal niet geven, voor de mineralen moest ik een slikblok kopen!

paard moet wel veel beweging hebben, de piephak is ook gekomen toen ik ze voor eerst in het weiland zette. nu staan ze op schraal land, en de piephakken zakken langzaam af..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:36

essiesilly schreef:
samantha21 schreef:

vitamines enz. is mis wel een goed idee, maar zo laat beginnen met inrijden zou ik absoluut niet doen! het is mis. iets beter voor de botten, maar doet de spieren absoluut NIET ten goede, je kan heus wel op een normale leeftijd beginnen en DAN rustig (heel rustig) aan doen veel stap werk onder het zadel, worden ze sterker van maar leiden ze niks van!

Je kan toch ipv rijden longeren met dubbele lijnen? Ik snap niet waarom je perse zou moeten rijden om de spieren te ontwikkelen :? Rijden is wel degelijk een belasting voor de botten. Ik heb zelf ook gewacht tot onze ruin 4 jaar was met inrijden

Bij ons op stal staat ook een jaarling die al 1.58 is, de eigenaren zijn nu ook aan het kijken wat het beste is, ze zou rond de 1.70 moeten worden maar als ze zo doorgaat wordt het eerder tussen de 1.75 en 1.80...

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:12

De dierenarts is dus vanmiddag bij mijn merrie geweest, en die zei je kunt gerust gaan beginnen met trainen als ze 2,5-3 jaar is! is alleen maar beter voor de spieren, rustig aan doen, en niet te snel willen! met longeren beginnen, dan kon het prima!

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:28

essiesilly schreef:
@ pat, nee geen vitamines om de rem erop te zetten qua groeien haha maar vitaminen zijn altijd goed, maar je kan er een "probleem" niet mee weghalen.
vervelend zeg dat het nog niet beter gaat:(

Haha ik dacht al ;) Het probleem kan er niet mee weghaald worden idd. Ons ruin krijgt nu onsteking remmers + en nog iets wat heel duur is wit poeder (kom effe niet meer op de naam).
Niet leuk ja, dat het niet beter gaan. Hij moet in november laatste keer naar de dierenarts. Dan zijn zijn pijnstillers ook gestopt. Is er geen verbetering is het einde verhaal en komt hij niet mee terug naar huis. Is er een klein beetje verbetering is het nog de vraag of we hem meenemen. Je zal er niet mogen rijden, en om straks staan ze weer in de stal maak je een paard ook niet blij mee. En daarbij is het ook uitstel van exucutie ;( . Het is trouwens een gribaldi...

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:30

vronytopper schreef:
De dierenarts is dus vanmiddag bij mijn merrie geweest, en die zei je kunt gerust gaan beginnen met trainen als ze 2,5-3 jaar is! is alleen maar beter voor de spieren, rustig aan doen, en niet te snel willen! met longeren beginnen, dan kon het prima!

Ik heb met mijn paard vanaf 3,5 tot 4,5 gelongeerd. Ik zie er geen nadelen in. Inrijden is daarbij ook nog super goed gegaan!