Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:12

wij hebben er op stal ook 1 staan , moeder overleed toen hij 4 weken was.

eerst ook bij andere merrie gezet , maar dat werd elke keer zo'n gedoe.
dus toch uit emmer , en eerst wou het ook echt niet .

happen erin , emmer uit je handen gooien enz enz .
toch echt na dagen al veel verbetering te zien .
nu weet hij niet beter , hij hinnekt al als hij de emmer ziet .

de melk kan je gewoon via je DA krijgen .
veel succes ermee

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:15

anneliesdj schreef:
Tuurlijk gaan eigen paarden voor maar haar eigen veulen heeft inmiddels de leeftijd dat hij al flink brokken kan eten, bovendien kan ze haar eigen merrie bijvoeren, zoveel als nodig is. Lijkt me logisch dat dat op kosten gaat van de eigenaar van het veulen.

Het is nogal lomp om het veulen eerst wel bij de merrie te laten en vervolgens weer weg te sturen, zoals het klinkt lijkt het aardig te lukken met haar merrie en dat is een groot pluspunt omdat er nu niet meer zoveer zogende merrie's te vinden zijn en bovendien is het dan ook maar zeer de vraag of ze een veulen accepteren.

Tja, anders had ze hem aan z'n lot over moeten laten, dit verlengt toch de tijd om een pleegmerrie te vinden. :)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:16

Gaapje dat geeft me hoop, dankjewel voor je reactie, dus eigenlijk gewoon proberen door te zetten met de emmer!
Inderdaad hij gooit hem uit me handen, loopt over me heen enz .
We hebben pavo veulenmelk gehaald is volgens mij toch de beste vervanger.
Vandaag laat ik hem zowiezo lekker bij mijn merrie drinken maar als het lukt met de pavo is dat meschien minder stress voor hem.
Straks even fotoos van hem erop zetten (x is nog steeds niet terug zucht) nu even kijken of hij wakker is en honger heeft.

Anoniem

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:18

ben benieuwd naar een foto! goed dat je hem toch onder je hoede hebt genomen...

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:20

gewoon blijven proberen .

heb ook heellang in de stal gezeten .
op een gegeven moment begon hij erin te happen , en al snel ging hij kleine slokjes drinken .

nu slurpt hij liters weg binnen minuten hahah.

beetje op je hand en aan zijn neus en mond semeren deden wij ook .
zo proeft hij het een beetje , het is toch een heel andere smaak als moeder melk

ik hoop dat het gaat lukken .

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:21

Ach gos, het arme ding... Wat een banketstaaf allemaal zeg.

Gelukkig dat ie nog kan drinken bij jouw merrie, maar een ideale situatie is het niet...
Sterkte ermee :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:21

Carmenn_ schreef:
anneliesdj schreef:
Tuurlijk gaan eigen paarden voor maar haar eigen veulen heeft inmiddels de leeftijd dat hij al flink brokken kan eten, bovendien kan ze haar eigen merrie bijvoeren, zoveel als nodig is. Lijkt me logisch dat dat op kosten gaat van de eigenaar van het veulen.

Het is nogal lomp om het veulen eerst wel bij de merrie te laten en vervolgens weer weg te sturen, zoals het klinkt lijkt het aardig te lukken met haar merrie en dat is een groot pluspunt omdat er nu niet meer zoveer zogende merrie's te vinden zijn en bovendien is het dan ook maar zeer de vraag of ze een veulen accepteren.

Tja, anders had ze hem aan z'n lot over moeten laten, dit verlengt toch de tijd om een pleegmerrie te vinden. :)

Precies :)

gaapje schreef:
wij hebben er op stal ook 1 staan , moeder overleed toen hij 4 weken was.

eerst ook bij andere merrie gezet , maar dat werd elke keer zo'n gedoe.
dus toch uit emmer , en eerst wou het ook echt niet .

happen erin , emmer uit je handen gooien enz enz .
toch echt na dagen al veel verbetering te zien .
nu weet hij niet beter , hij hinnekt al als hij de emmer ziet .

de melk kan je gewoon via je DA krijgen .
veel succes ermee

Je kunt ook emmers krijgen met een speen eraan, die worden ook voor kalveren gebruikt, zijn wel vrij grote spenen maar die kun je vast wel vervangen. In het begin kun je beter uit een normale fles voeren, gewoon babyflesje met normaal speentje, dan heb je meer zicht op wat ze binnen krijgen.
Maar voor het veulen is het wel beter dat hij opgroeit bij een merrie, ookal krijgt hij dan melk uit een flesje.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:24

hey,
vind het wel super dat je het veulen wilt helpen. wat je kan doen om het veulen te leren drinken uit de fles.
is bij je eigen merrie aan de andere kant te gaan staan. dan kijken als het veulen wilt gaan drinken de speen van de fles op de plaats van de uier doen en dan moet hij de fles pakken. dan jij met een fles staan buiten de merrie om snapt hij niet.

later ga je achter de merrie staan met de fles en dan dat steeds uitbouwen naar verder van de merrie weg.

succes

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:26

Wat een gedoe zeg, super dat je de zorg op je neemt. Snap niet dat mensen zo ondoordacht zoiets op zich nemen. Hopelijk komt het allemaal goed en drinkt het veulen snel zelf.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:27

petje af en succes !

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:33

Mijn merrie is 2 jaar geleden overleden, ze had toen een 6 weken oud veulen. Dit veulen hebben we ook bij een pleegmerrie gedaan. Die had toen ook een eigen veulen. En met veel tijd en geduld (en extra brok voor de merrie) stonden ze 3 weken later met zijn drieën in de wei. Het veulen van die merrie was ook wat ouder en die hebben we er toen 4 weken eerder afgehaald zodat mijn veulen nog 4 weken extra had alleen met de merrie.
Hij is inmiddels 2 en doet het super goed.

Ik snap dat je eigen paarden voor dat veulen gaan, maar ik denk dat je toch moet proberen het veulen bij een merrie te houden....

In ieder geval super goed dat je zo je best doet en veel sterkte.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:36

misschien een tip om de pavo-melk mee te voeren...zo'n fles met speen die ze voor lammetjes gebruiken of inderdaad zoals eerder gezegd de emmer met speen eraan...

ik wens jou en je merrie en veulen veel succes en sterkte toe...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:36

Nou, hopen dat hij snel uit de emmer gaat drinken. Is denk ik ook wel beter. Veel werk is het sowiezo.
Ben benieuwd naar de foto's

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:42

Je kan proberen om het veulen te 'foppen', je maakt een fles met pavo-melk en die hou je naast de merrie. Als het veulen wil drinken, dan doe je ipv de uier, de speen met melk in zijn mondje. Dan houd de merrie voldoende melk over voor haar eigen veulen.
Ik weet niet of het lukt, maar je kan het proberen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:45

Zo hij heeft weer gedronken, so far so good hoop ik.
X is terug en gaat nu even verder proberen met de emmer.
Smurfje goede tip, thanks, verder allemaal goede tips en super bedankt voor jullie reacties, geeft me weer hoop, nu zal ik even proberen om de fotoos erop te krijgen.

Mijn arme shet doet ondertussen dienst als surrogaat pappa, de kleine probeert steeds aan zijn piemel te zuigen en dikkie is daar echt niet van gediend, gelukkig is het een beetje een slome en eet hij liever dan zich druk te maken om dit soort onbenulligheden (grinnik)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:48

Dat foppen duurt vaak erg lang en resulteerd erin dat het veulen weinig binnenkrijgt.
Het is beter om gewoon even 'hard' te zijn en hem klem te zetten, snuitje omhoog, speentje erin en even doorzetten. Ze stribbelen dan wel even tegen maar na 2x hebben ze het door en je weet iig zeker dat hij voldoende binnen krijgt.

En nogmaals; je kunt ook een normale 'mensen' fles met speen gebruiken.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:49

Goed dat je dit doet!

Misschien is het ook handig om even om de tafel te gaan zitten met X om duidelijke afspraken te maken over wie wat doet voor jij straks alles alleen aan het regelen voor HAAR veulen. ;)

Hihi, arme shettepaps.. :+

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:49

Tjemig zeg.... wat een verhaal.
Sommige mensen....daar vraag je je vanaf waar ze hun hersens hebben zitten, of ze uberhaupt wel hersens hebben.

Ik ben het wel eens met carmenn en anneliesdj.

Verder idd een speenfles.
Wat veel wordt gedaan bij boeren is een bierflesje met daarop een speen. Dat zijn ook speciale speentjes voor dieren.
Ik denk dat je die wel bij een VA kan krijgen.

Maar nog even een ander vraagje, waar is die dame die het veulentje gekocht heeft?
Ik hoor haar niet meer in het hele verhaal.
Maak ik hier nu uit op dat jij verder de hele opvoeding mag gaan doen?
Ik mag toch hopen dat ze je wel helpt, want elk uur een veulen laten drinken kost erg veel tijd en energie en met name 's nachts.
Dat gaat je breken.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:38

Ben je eigelijk zeker dat de moeder dood is? Als het veulen de hele nacht staat te hinniken... Ik weet het niet he maar als die man zo raar was om het veulen van 4 weken te verkopen is hij misschien ook zo gek om een veulen van 4 weken bij de moeder weg te halen en te verkopen? Ik dacht eraan toen ik je berichtje over deze nacht las..

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:15

jeetje wat een gedoe, maar goed dat je dit doet al vind ik wel dat je "X" moet zeggen dat zij ook wat moet doen, het is toch te gek voor woorden hoe hard het ook klinken mag, dat jij "haar"veulen de hele tijd op moet vangen! Je kan ook om en om doen bijvoorbeeld, kom jij ook een beetje aan je rust. Succes!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:40

hai,

hier mama gaapje :+ ,

de eerste keus die je moet maken is , of je merrie of een emmer, zolang je het allebei probeert wordt uit een bakje drinken niks. ik heb ook twee dagen zo aan lopen modderen, werd er hopeloos van

wij hebben veul op stal gezet naast de andere merrie met veulen, en steeds kleine bakjes melk gemaakt, hoe kleiner het bakje hoe makkelijker het ging, en zowaar na een hoop klooien viel na een dag het kwartje, en zoop het ventje een liter op ( inmiddels drinkt hij 12 liter per dag ( 4 voedingen van drie liter ). let ook op dat het veuen geen water gaat staan slobberen, dat geeft ook een vol gevoel,

de melk bestel ik via de da, ik heb gekozen voor de melk van VTP twente veterinair, dit is prijstechnisch de goedkoopste, en goede kwaliteit. ( ik weet niet waar je woont maar ik heb nog wel een emmertje staan nijkerk gld )

een fles opdringen is niet een strak plan, met een beetje pech loopt de melk in zijn longen en dan heb je een groter probleem

heel veel succes

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:47

Pff wat vreselijk!
Sterkte..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:49

jeetje, sterkte met het hummeltje, knap dat je het probeert :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:06

Wat een gestoorde mensen heb je toch op deze wereld he, niet te geloven!!!!
Petje af hoor, dat je je zo inzet voor dat hummeltje. Ik zou alleen inderdaad wel even duidelijke afspraken maken met X over wie wat doet en wie wat betaald. Anders doe je het zo in je eentje!
Echt, ik wens jullie alle succes van de wereld toe en ik hoop dat het allemaal goedkomt.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:18

Mensen keiharde ruzie met x .
Ik heb een ketting met slot erom heen gehangen, ik krijg best nog boel geld van haar dus gooien we het daar maar op.
Volgens haar is koffiemelk oke en moet hij poep van de merrie eten. WElke merrie dan????
Genoeg toch zo of niet?
Ik heb hem ondertussen Billy genoemd, mijn dochter zorgt vannacht voor de voeding en als X hem terug wil eerst maar haar schulden betalen.
Hard ik weet het maar ik geef hem niet meer op echt niet