hoe reageerde jou merrie op haar eerste veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: hoe reageerde jou merrie op haar eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:53

allebei mijn merrie,s hebben dit jaar hun eerste veulen gehad,ze reageerden heel anders.

het eerste veulen kwam van mijn 4 jarige merrie.
hele goede moeder,erg zorgzaam.
liet de mensen ook gewoon toe bij het veulen en was heel makkelijk.

2e veulen kwam van mijn 5 jarige merrie,
die is zich kapot geschrokken en wou het veulen niet laten drinken.
het veulen stond er al en was helemaal droog toen ik het ontdekte.
wist niet hoe oud het al was..
ben toen de hele dag bezig geweest het veulen aan het uier te krijgen,is uiteindelijk ook gelukt.
ze is nu een hele goeie moeder en liet zelfs geregeld allebei de veulens bij haar drinken.

ze heeft bewezen dat ze makkelijk 2 veulens aan kan,ze heeft meer dan genoeg melk.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:15

Mijn merrie was heel erg beschermend, er mocht eigelijk niets of niemand bij in de buurt komen.
Je zag sowieso aan haar dat ze er super trots op was, en is ook een hele goede moeder voor haar veulen geweest!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:18

De eerste paar dagen is ze helemaal in de ban van haar veulen, dan is er geen halster omheen te krijgen. Als je ze wil verplaatsen, neem je gewoon het veulen mee, de merrie volgt vanzelf (met haar neus op de rug van de beeb).
Bekende mensen kunnen er verder wel bijkomen, maar de rest van de wereld valt ze aan (als in: kijken mag, aankomen niet ;) ).
Gelukkig wordt dat langzaam minder en mag beebs al snel met andere veulens spelen, en na verloop van tijd mag iedereen er gewoon weer bij. Alleen afspenen is geen succes, dat moet gewoon in 1x gebeuren want dan schreeuwt mevrouw de halve stad bij elkaar. Dus iedere dag uit elkaar en opbouwen is geen succes, ze houdt stug vol :D

Overigens is het haar beide keren gelukt zonder pottenkijkers te bevallen. De eerste keer dachten ervaren fokkers dat het nog minstens een week zou duren. De tweede keer wisten we dat het die nacht ging gebeuren en had ze een birth alarm om, die niet af ging... Eer dat 'ie alsnog af ging stond de kleine al te drinken!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:04

De eerste momenten van mijn merrie en veulen:

Drooglikken heeft ze niet gedaan, wel gesnuffelt en drinken was wel gelijk goed. Daarna hebben we ze een uurtje alleen gelaten en toen we terug kwamen zat ze haast aan Esmee vastgeplakt. Ik mocht er wel gewoon bij en alles doen, maar ze hield alles in de gaten.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:17

Mijn tuigmerrie wilde niets van het veulen weten. Moeite om het veulen te laten drinken. Is in toen in februarie geboren, koud, ondanks dat het op stal was. Doordat het allemaal niet zo soepel ging heeft het veulen kou gevat. Gelukkig toch nog goed gekomen. Toen ze het eenmaal door had deed ze het perfect ook met de veulens die daarna volgde. Opletten met stal betreden want als het haar niet zinde kon je een lel krijgen, dus heel beschermend naar het veulen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:14

Mijn paard was echt een trotse moeder!

in het begin mocht niemand in de buurt komen.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:24

Mijn merrie voor de dracht echt een draak! En dan met een hoofdletter D.

Nu heeft ze in mei haar eerste veulen gekregen, wat een verandering! Raad het iedereen aan als je merrie een echte puber is.
Pakte in het begin meteen goed op, en was beschermend naar andere paarden.
Nu mag het veulen zo ver als ze kan bij moeder vandaan, denken dat we ook geen problemen hebben met afspenen binnenkort (afkloppen)

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:30

Ik weet alleen dat sommige merries onvoorspelbaar kunne zijn als ze een veulen hebben :P
Zo heb ik wel een gehad op een stal, Dat er een merie was met veulen mocht geaaid worden vond alles best merrie lette beetje op zat rustig te eten maar paar seconden later heeft ze me zomaar gebeten |(
tja moederinstinct :+

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:34

mijn vorige merrie vond haar 1e veulen helemaal niks. Ze snapte er niks van. Drinken liet ze eerst ook niet toe, maar op enig aandringen van ons is het wel gelukt.
Mijn merrie was inderdaad toen ook erg onvoorspelbaar. Ze was erg rustig en lief in omgang, maar toen ze eenmaal haar veulen had was het echt een kreng. Schoppen & bijten op ons en op het veulen.

Gelukkig is dat allemaal wel goed gekomen. :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:47

een friese merrie die bij mijn pony staat heeft dit jaar voor het eerst een veulen gekregen (paard is zelf 4).
ze is altijd heel lief en knuffelig, en onderdanig, maar een maand ongeveer voor de bevaling werd ze echt heel gemeen tegen de andere pony's, ze beet zich echt in ze vast, joeg alles weg, steeds oren in de nek, deed heel bazig, heel apart.
tot het veulen werd geboren.
ik kwam er de volgende ochtend, en het paard was ineens veranderd in een liefdevolle, rustige, trotse moeder!
super om te zien!
is dus helemaal goed gegaan, ze past erg goed op haar mooi merrieveulen!

mijn eigen pony heeft in haar leven 1 keer een veulen gehad, dat in de eerste dagen na de geboorte (of metteen erna, ik weet het niet zeker) in de sloot is geraakt en is verdronken.
heel erg sneu, het was bij een vorige eigenaar.
ik heb het idee dat ze nu soms heel moederlijk en nieuwschierig reageert op andere veulens.
het lijkt me geweldig om 1 keer een veulen bij haar te fokken, om te houden, zodat ze en een veulen heeft, en haar eigen maatje :)

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:00

Mijn merrie was tijdens de dracht heeeel trots! En das super leuk, als je een frieze merrie van 1.70m hoog hebt :9 Toen het veulen net geboren was, reageerde ze super lief. Aflikken en helemaal hinniken enzo. Alleen bij het drinken moesten we even begeleiden, maar dat was later ook geen probleem meer.
Echt een super mooie ervaring, want het was ook óns eerste veulen!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:05

Toen het veulen van mn merrie net geboren was, wist ze duidelijk niet wat ze moest doen. Wij hebben Falco zelf drooggewreven.
Zelf had Maaike nog erg last van naweeen van de nageboorte. Tussen de weeen door snuffelde en likte ze wel aan Falco, maar zodra
er weer een wee kwam, werd ze in zichzelf gekeerd en gefocust op haar eigen pijn.
De volgende dag ging het al veel beter. Ze volgde Falco overal, liet wel iedereen bij hem, maar hield wel alles goed in de smiezen.
De weken daarop werd ze steeds meer gericht op Falco, tot hij zelf boevig werd en zn moeder teveel ging vervelen.
Toen vond ze het ook prima als ik haar mee nam om te rijden. Falco maakte zich dan wel super druk, maar Maaike vond het allemaal wel
prima.
Volgend jaar krijgt ze haar tweede veulen, ben heel benieuwd hoe ze daar op gaat reageren!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:06

Mijn shetlander merrie deed het ook erg goed!! :D Alleen de eerste week mocht er nog niemand in de buurt komen! Achja, goede bescherming van de nieuwe mams ;) Nu gaat het allemaal nog veel beter! *D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:11

Sav deed het volgens het boekje.
Gelijk zorgzaam , beschermend .. met name naar "vreemde"
Ik mocht er aardig bij komen.
Ze hield me alleen wel goed in de gaten.
Top moedertje !

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:35

Mijn shetlander Bonnie is een redelijk goede moeder ben niet bij de bevalling geweest omdat ze een maand te vroeg bevallen is daar hadden we geen rekening mee gehouden. :D
Veulen stond al droog naast de merrie toen mijn broer 's morgens ging voeren. :z
Iedereen mocht erbij in de buurt komen alleen als er vreemde te lang bij haar in de buurt bleven dan wilde ze het veulen bij hun weg hebben en dat ging soms niet zachtzinnig. :(
Volgend jaar verwacht ze haar 2de veulen.

Voor de andere shetlander Maaike was het het 2de veulen zij was ook een goede moeder, met de bevalling heeft mijn broer even moeten helpen maar voor de rest ging het allemaal goed ook bij dat veulen mocht iedereen komen.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:36

Ik was bij die van mij heel bang dat het niet goed zou gaan.
Het is af en toe zo'n vreemd bazig paard. Maar ze was een prima moeder, de eerste weken wel heel beschermend maar bekenden mochten er gewoon in de buurt komen.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:53

of ze een spook zag :D

het veulen lag nog helemaal in het vlies alleen haar neus was vrij. ze stond er echt naar te kijken van wat is dit :+ maar opeens naar een paar min liep ze er heen en likte haar helemaal schoon was het een op en top mams :D

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:01

mijn shetlander heeft het altijd in het geheim gedaan en is een goede moeder maar achter de kleine aansjokken als hij al 1 maand is dat doet ze niet(lui beest :+ )de andere ook geen problemen gehad,laatst had ik een merrie hier staan van 6 met haar eerste veulen(zij zou gedekt worden door mijn hengst) zij deed het super als er vreemde mensen waren liep ze weg,maar bij mij deed ze het niet,ze heeft mij een keer een lel verkocht(heb daar ook een aardige blauwe plek aan overgehouden)maar dat was omdat mijn hengst bij mij stond en ze wou de hengst een lel geven(beetje misgerekend :P )maar voor de rest altijd paardjes gehad die dadelijk een goede moeder waren