Veulen gechipt resultaat 5 hechtingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Veulen gechipt resultaat 5 hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:36

Onze vorige DA liet het chippen liever over aan de PPC van het stamboek, deze hebben meer ervaring met het chippen dan mijn toenmalige DA.

Het is gewoon balen dat zoiets gebeurd... en heet niet voor niets ongeluk.
@ts, sterkte ermee en zal duimen dat het veulen er niets aan over houdt...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:26

oei.. wat een verhaal zeg. maar ja.. chippen is niet geheel pijnloos en veulens blijven jonge dieren. ongeluk zit in een klein hoekje. hopen dat alles op tijd goed komt en veulenlief er geen trauma aan over houdt.

de kleindochter van mijn merrie moest 2.5 jaar geleden ook gechipt worden.
hebben ze laten doen op de keuring toendertijd. zwaar zwaar drama.
chipper kreeg het niet voor elkaar, veulen compleet in de zeik, meerdere chips verkwist en hals half lek gestoken. ze gingen het halve parkeer terrein over :=
uiteindelijk een collega erbij gehaald die de chip er in 1 seconde goed had inzitten.
maar de slechte chipper? die is er een volle 10 minuten mee bezig geweest :n

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:31

Ik heb een keer op de keuring gestaan met een veulen. Dat was in wijdewormer. Daar ging het ook mis.
Leverde ook een scheur op maar dat is toen ook op zo'n manier gehecht.
Ik vind eigenlijk dat ze de chippers wel wat beter mogen selecteren. Het gaat vaak veel te ruig.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:42

Wat een pech dat dit gebeurt is maar ze handelen het wel netjes en mooi af.
Hopelijk houd je veulen er niets aan over.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:23

Ik ben eigenlijk wel een beetje geschokt door de verhalen hier.
Vanuit de overheid wordt chippen immers naar voor geschoven als een veilige en diervriendelijke manier van identificatie.
Maar blijkbaar gaat het toch geregeld fout en zelfs in die mate dat een dier nadien gehecht moet worden.
Eigenlijk is dit koren op de molen van de anti-chip-voorstanders. Het grootste argument vanuit die hoek is immers dat chippen een medische handeling is die een risico met zich meebrengt. Het dier kan beschadigd worden, in waarde verminderen, er kunnen extra kosten uit voort komen etc... En eigenlijk zou de overheid ons, als paardeneigenaar, niet kunnen verplichten om de verantwoordelijkheid te dragen voor die risico's. Net zoals je iemand eigenlijk ook niet kan verplichten een operatie te ondergaan.
Op basis van zulk een voorval zou je in principe een rechtzaak kunnen beginnen die de wet wel eens op losse schroeven zou kunnen zetten. (Het is maar waar je jezelf mee bezig wil houden en of je veel geld over hebt natuurlijk ;) )
(Het doet me denken aan een zaak enkele jaren geleden in België tegen ouders die weigerden hun kinderen de verplichte inentingen te laten geven. (Ze weigerden dat ook omwille van, weliswaar kleine maar toch aanwezige, risico's) Uiteindelijk verloren de ouders, maar dat had toch héél wat voeten in de aarde.)

In het geval van de TS is het trouwens wel heel netjes dat de verzekering van het kwpn dit afhandelt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:45

Ik heb ook alleen goede ervaringen. Ik heb een chipper van het stamboek (Welsh). Zij is erg kundig en zeer snel, het zit er al in voor het veulen er erg in heeft.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:52

kitbits schreef:
Ik baal hier stevig van. >;) Het veulen is in principe verkocht, ik had er dus belang bij dat de papieren zo snel mogelijk in huis zijn. Maar als ik dit geweten had, had ik toch nog even gewacht en om extra assistentie gevraagd. Ik hoop dat haar vertrouwen dat we opgebouwd hebben niet al te erg geschaad is en dan de wond snel geneest. Van mij mogen ze met beters komen dan dat chippen! :(

Als je pech hebt heb je nu een paard met een trauma voor spuiten, e.d.

Wij hebben ook geen goede ervaring gehad met het chippen van een veulen 3 jaar geleden.
Veulen zou gechipt worden op de stamboekkeuring. Over het algemeen moet dat geen probleem zijn behalve dat deze keer de chipmeneer niet 'snel' genoeg was.
In plaats van dat hij die spuit erin drukte en tegelijk de chip erin drukte, prikte hij eerst, wachtte de reactie van het veulen af om pas dan de chip in te brengen :n
Enig probleem was dat ons veulen na die 1e prik al gelijk zoiets had van "Kom niet meer bij mij in de buurt!" en dat de spuit er weer was uitgevallen. Na 6 (!!!) pogingen van de chipmeneer heeft een (aanwezige) hengstenhouder het niet meer kunnen aanzien en heeft ingegrepen.
Ons veulen moest met 3 (!!) man sterk tegen een muur gedrukt worden waarop de hengstenhouder in 1 seconde die chip erin heeft gedaan.
Veulie-lief is onderhand nu 3 jaar oud maar heeft dus wel een trauma er aan overgehouden. Bij de jaarlijkse inentingen moeten we haar in een hoek in stal zetten en goed onder controle houden. Laatste keer heeft onze DA er 10 minuten overgedaan om d'r uiteindelijk in te enten (wel in alle rust natuurlijk).
We hopen dat we met rust en ontspannenheid haar meeste angst ooit nog wel zullen krijgen maar ze zal nooit een gemakkelijk paard worden als het aankomt op spuiten :n

Na deze ervaring heb ik dan ook besloten om ons veulen van dit jaar door onze eigen DA te laten chippen. Dan maar meer betalen dan op de stamboekkeuring maar ik laat mijn paarden nu alleen nog maar chippen door iemand die ik ken en waarin ik de volle 100% vertrouwen heb.
Veulen van dit jaar is dan ook op de wei (ik had hem alleen maar vast aan het halster + touw) gechipt. Hij heeft weinig in de gaten gehad. Schrok even van de prik maar kreeg daarna gelijk een knuffel van de DA en heeft er ook geen trauma aan overgehouden.

Edit: dit is dus het uitgebreider verhaal van Lowara hierboven :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:33

Hmmz... wij pakken altijd zelf het oor (of beide oren bij heule sterke veulens) en de staart vouwen we over de rug, dan gaan ze geen kant meer op, ze worden vastgehouden door onszelf (ofwel, bekenden die ze dagelijks in de hand hebben en ze voeren, dat geeft minder stress dan een vreemde). Het chippen is in een seconde gebeurt, ze gaan gelijk de wei op en alleen eind van de middag met uit de weide halen diezelfde dag kijken ze even bedenkelijk.. De volgende dag is alles weer normaal! Geen stress, geen trauma's, geen wonden, geen pijn... zo ook de eerste keren enten, steeds de druk afbouwen tot ze het normaal vinden. MAAR: nogmaals, ze worden vastgepakt door onszelf, wij, die er vanaf de eerste minuut bij waren....

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 22:50

Dank jullie voor de reacties. Vandaag zag de wond er verder goed uit. Maak me wel zorgen om de vliegen maar volgens DA mocht ik er nu niets op smeren.

Dit is het resultaat:
Afbeelding

Ze kwam wel naar me toe was niet schuwer dan anders. De tijd zal het leren of ze een trauma heeft opgelopen van het prikken.
Zie ook net toevallig dat er een stukje staat op de nieuwspagina dat chippen veel minder pijnlijk is dan brandmerken. Dat blijft een week pijnlijk. Chippen is superieur, nou sorry voor wie dit geschreven heeft maar in ons geval ONZIN!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:22

Chippen voegt helemaal niets toe, niet voor de voedselveiligheid (waar in het begin mee werd geschermd) en niet voor de identificatie, die ook niet 100% waterdicht is.
Uiteindelijk gaat het chippen er toe leiden dat de "brave eigenaar" die heeft laten chippen, mag dokken in de vorm van paardenbelasting.
Degene die de chip fabriceerd, wordt er stinkend rijk van.
Het risico van het chippen is voor de paardeneigenaar zelf, en als het mis gaat, kun je nergens, maar dan ook echt nergens, verhaal halen.

Dus chippen? Bezint eer ge begint. En als dat betekend dat je burgelijk ongehoorzaam moet zijn, zou ik dat gewoon doen. Er lopen legio paarden rond die niet gechipt zijn, waar geen DNA voor is afgenomen, die nieteens een paspoort hebben. Geen enkele Dierenarts zal een behandeling van een niet gechipt paard weigeren, de Rendac zal geen niet gechipt paard laten liggen...dus waar is die chip voor nodig? Helemaal als je niet wilt dat je dier in de voedselketen terecht komt?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:59

ShamalArabs schreef:
Hmmz... wij pakken altijd zelf het oor (of beide oren bij heule sterke veulens) en de staart vouwen we over de rug, dan gaan ze geen kant meer op, ze worden vastgehouden door onszelf (ofwel, bekenden die ze dagelijks in de hand hebben en ze voeren, dat geeft minder stress dan een vreemde). Het chippen is in een seconde gebeurt, ze gaan gelijk de wei op en alleen eind van de middag met uit de weide halen diezelfde dag kijken ze even bedenkelijk.. De volgende dag is alles weer normaal! Geen stress, geen trauma's, geen wonden, geen pijn... zo ook de eerste keren enten, steeds de druk afbouwen tot ze het normaal vinden. MAAR: nogmaals, ze worden vastgepakt door onszelf, wij, die er vanaf de eerste minuut bij waren....

Zo deden ze het dus ook bij ons veulen. Maar voordat ze met de chip in de buurt waren was hij dus al gestesst en schoot de stal door. En dat terwijl het een zeer halstermak veulen was die iedere dag in handen kwam. Heb zelf de ervaring dat als je op een ontspannen manier bij de paarden gaat staan, ze ook rustig blijven en deze er dus een naald (of chip) in stopt voordat ze reageren. Als ik mijn merrie (degene waar het genoemde veulen van was) gelijk vastzet of onder druk zet dan wordt het een worstelpartij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:26

Wat betreft de leeftijd voor het chippen, was de grens niet gezet op 7 maanden? Waarom dan in hemelsnaam een veulen laten chippen op leeftijd van 7 WEKEN?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:34

kitbits schreef:
Dit veulen is nu 7 weken. Het begon al met het haren trekken. Dit vond ze niet zo leuk.

Nog even een kleine opmerking: waarom moesten er in hemelsnaam haren getrokken worden van een veulen dat toch zou worden gechipt?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:36

Dat wordt wel vaker gedaan omdat dan de ouders te bewijzen zijn als ze bekend zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:41

DendroFleur schreef:
Dat wordt wel vaker gedaan omdat dan de ouders te bewijzen zijn als ze bekend zijn.

Dan hebben de fokkers/eigenaars nooit gehoord van DNA bepalingen, en een ding dat heet "parentage verification"?
En waarom moet er dan alsnog een chip in, om aan te tonen dat het echt om het paard gaat wat er op het papier staat? Als de DNA bekend is, is dat door een tweede test toch aan te tonen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:48

Het ergste wat ik heb meegemaakt met een veulen dat gechiped moest worden is dat een deel manenkam meegeschoren werd... En bij ons wordt het gewoon op de keuring gedaan, tussen 2 ringen in. geen centje pijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:02

één van mijn paarden is gechipt, hij kreeg een kaal paspoort met alleen een nummer, ze hebben niet eens de aftekeningen erin gezet }:0 geen vader, geen moeder, geen ras ('rijpony') geen schofthoogte, helemaal NIETS

Ik zie er geen enkel voordeel van in, en ook geen noodzaak om het te laten doen, dus mijn tweede paard is chiploos, ze steken die chip maar in hun r....

Bovendien met al die registraties, wat is de volgende stap? Dat mensen ook een chip krijgen en dat in de chip ook staat of je Joods bent of niet >;) . De identiteitskaart wordt ook steeds enger, en is eigenlijk een fijnere naam voor 'persoonsbewijs' :r
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-07-09 01:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:04

@ Arabesk, waren er maar meer eigenaren zoals jij.

Had de hele chip mafia niets meer in te brengen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:06

Als er nu een paardenziekte uitbreekt en er moet geruimd worden kunnen ze met één druk op de knop zien hoeveel paarden jij hebt, en hoeveel je er dus moet inleveren om er te laten afmaken.

En ik weet zelfs een adresje waar je zonder paspoort je paard kan laten slachten }:). Alleen kun je niet aan wedstrijden meedoen, da's een beetje lastig.....

@ Cassidy, er zijn wel meer bokkers die niet chippen en niet registreren, ze zeggen het alleen niet hardop, soms hoor ik het via pb ;-)

De meeste paardeneigenaren chippen omdat ze geloven in de illusie dat je paard snel wordt teruggevonden als ie gechipt is }:0 }:0 }:0 Behalve dat de chip onklaar gemaakt kan worden, is de kans heel klein dat je paard wordt teruggevonden. Ik denk dat het effectiever is om bij diefstal via bokt foto's van je paard te verspreiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:21

De chip heeft geen enkele toegevoegde waarde bij diefstal, of in het geval dat hij een keertje uitbreekt. Wanneer dringt dat nu eens tot de mensen door?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:08

Cassidy schreef:
DendroFleur schreef:

Dan hebben de fokkers/eigenaars nooit gehoord van DNA bepalingen, en een ding dat heet "parentage verification"?
En waarom moet er dan alsnog een chip in, om aan te tonen dat het echt om het paard gaat wat er op het papier staat? Als de DNA bekend is, is dat door een tweede test toch aan te tonen?

Haren worden altijd afgenomen door de stamboeken, en steeksproefsgewijs wordt door DNA onderzoek gekeken of het wel het goede veulen is. Een stamboekloos veulen die gechipped wordt, daar worden ook geen haren van afgenomen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:32

Cassidy waarom laat je keuze van wel of niet chippen niet gewoon aan de eigenaren over? Waarom moet je dan met zulke opmerkingen komen?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:12

Er is geen keuze meer. Dit stuk heb ik even gecopieerd van de site van lnv:

[/b]Transponder als enige identificatiemiddel voor paarden per 1 juli 2009[/b]
Het is niet meer mogelijk om je paard op alternatieve wijze te identificeren. Voor alle nieuw te identificeren paarden vervalt daarmee de mogelijkheid om te kiezen voor identificatie door middel van het DNA-profiel. De enige toegestane vorm van identificatie is vanaf 1 juli 2009 de transponder (ook wel chip genoemd).

De paarden die al door middel van de DNA-methode alternatief geïdentificeerd waren, zijn en blijven correct geïdentificeerd, ook ná 1 juli 2009. Deze paarden hoeven dus niet alsnog van een transponder voorzien te worden. Jonge paarden die nog voorzien moeten worden van een paspoort en een identificatiemiddel dienen wel door middel van een transponder geïdentificeerd te worden.

Vanaf 1 juli kunnen we als paardenhouder dus alleen nog door burgelijk ongehoorzaam zijn onze paarden niet chippen of een rechtzaak beginnen tegen de staat.
Maar goed dit is niet de issue van mijn topic. Ik wil alleen wijzen op de risico's en misschien een diervriendelijker en eenduidiger manier van chippen. BV chippen via chipper of dierenarts. Zou het niet handig zijn dat er een certificaat komt voor erkende chippers. En duidelijkheid over de leeftijd vanaf wanneer gechipped kan worden.
Laatst bijgewerkt door kitbits op 17-07-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:18

Arabesk schreef:
De meeste paardeneigenaren chippen omdat ze geloven in de illusie dat je paard snel wordt teruggevonden als ie gechipt is }:0 }:0 }:0 Behalve dat de chip onklaar gemaakt kan worden, is de kans heel klein dat je paard wordt teruggevonden. Ik denk dat het effectiever is om bij diefstal via bokt foto's van je paard te verspreiden.

De meeste mensen chippen omdat ze weten welke risico's eraan verbonden zitten als ze het niet doen.
Maw een torenhoge boete en inbeslagname van het paard wanneer geen geldig identificatiebewijs kan voorgelegd worden.
En die controles gebeuren gewoon langs de weg. (Dus niet eens op wedstrijden ofzo) FAVV-controleurs huren een paar stallen ergens en de politie gaat trailers zoeken in de omgeving om die daarheen te begeleiden. Met een beetje pech kan je je paard achterlaten.
Ondertussen heb ik al verschillende verhalen gehoord van mensen die op deze manier gecontroleerd werden.
En ik was echt niet van plan het risico te nemen één van mijn paarden te moeten overlaten aan de 'goede zorg' van zulke officiële instanties.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:21

Kitbits: Ik weet dat het verplicht is ik doelde met mijn opmerking op de opmerkingen die cassidy & arabesk gelijk weer klaar staan met een oordeel over ander mensen en zelf gaan verzinnen waarom iedereen besloten heeft te chippen.