hengst veulen mag niet terug naar eigen stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou1

Re: hengst veulen mag niet terug naar eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:20

hoho het is niet de bedoeling om elkaar hier uit te schelden .
daar open ik geen item over ,
dat ik nu zo behandelt wordt is zeke niet leuk .
maar als puntje bij paaltje komt is het zijn erf en hij mag doen wat hij wil ,maar iedereen is vrij om zijn mening te zeggen en ja
dat ik er al 7jaar sta is niet te danken aan de boer maar dat we weien hebben voor ieder paard das waarom ik er sta ,
mijn man is al 7 jaar aan het zeggen ga er weg hij vondt het toen al niet goed dat ik van de manege weg ging .
maar ben gegaan omdat er daar weien waren en nog niet zoveel stallen maar das allemaal verandert er staan nu 45 paarden en dan wordt het allemaal iets drukker .
en was ook allemaal geen probleem als de boer altijd de baas was maar hij is er nooit en doet veel zwart werk na werk tijd (wat zijn goed recht is )maar hij moet er ook voor ons zijn en als er bij ons iets kapot is moet hij er wel voor ons zijn dar we allemaal onze stal op tijd betalen .
mar daarbij l;aat hij zich ook beinvloeden door sommige mensen ,das niet fijn ,
hij is de baas en niet de mensen die er al vanaf het begin staan.
en das wat ik op de manege fijn vondt daar was freddie de baas en niemand anders ,dan krijg je ook onder de mensen minder ruzie (menings verschil zal er altijd blijven )
maarja das iets waar we lang over kunnen praten ,
ik blijf er nu nuchter over en zoek iets anders of ik terug ga weet ik niet .
mijn paard is geen paard dat graag binnen staaat daar ik haar ook van een wei gekocht heb waar ze altijd buiten stond.
en iedereeen mag hier zeker zijn mening zeggen zolang we elkaar maar met respect behandelen .

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:32

Nee, ik vind het ook niet netjes van je en zo te horen speelt er veel meer dan de geboorte van het veulen.

Het is natuurlijk je eigen keuze om een veulen te fokken terwijl je er zelf geen verstand van hebt, om dat op een stal te doen waar je dan ook nog geen vertrouwen in hebt...

En dan geef je vlak voor de geboorte aan dat je ze niet vertrouwd rondom de geboorte en je heil elders gaat zoeken...

Zou je mij daarmee beledigen??? Ik dacht het wel!

En dan is de boer inderdaad vrij om daarna te zeggen, ga maar naar elders, daar was het toch beter?

Ik denk dat je al voor de dekking dit soort zaken helder had moeten hebben. Een veulen is nou eenmaal in 50% van de gevallen een hengst.....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:37

Goed gezegd Amondi.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:49

Merries met veulens - hengsten en merries - vragen om andere voorzieningen en meer zorg dan een paard alleen. Ik veronderstel daarom dat je ruim van te voren (in principe voor de dekking) alles hebt doorgesproken met je stalhouder, want die moet er toch ook achter staan. Is de optie dat het een hengstveulen zou zijn (toch 50% kans :D), toen niet aan de orde geweest?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:06

Toen ik mijn merrie kocht, was ze al drachtig. Ik stond op een zelfverzorger stal.
Nu had ik nog nooit een merrie gehad (alleen maar een ruin), laat staan een veulen :+ . Bij ons op stal was er een vrouw die ook al eens een veulen had gehad, maar niemand wist eigenlijk voldoende van veulentjes en geboortes af.
Ik heb toen ook besloten om mijn merrie op een stal een stukje verderop te zetten waar ze altijd fokten en een grote ervaring met drachtige merries en veulens hadden :) . Gebeuren kan er altijd wat tijdens de geboorte, maar ik had het mezelf nooit vergeven als er wat gebeurd was door onwetendheid :\ ! Zo heb ik het ook aan mijn stalhouder gezegd en hij kon het volledig begrijpen dat ik mijn merrie verplaatste :j . (Ook hij is maar een "gewone" boer die stalling verhuurd ;) .)
Ik heb de merrie 8 weken voor de geboorte verhuisd en ze is op die stal gebleven tot het moment van afspenen.
Het (merrie)veulen heb ik toen daar gelaten; die kon mooi met opgroeien met de andere veulens en mijn merrie heb ik weer bij ons op stal gehaald.
Ik zou overgens een veulen die nog geen 6 weken oud is nooit verhuizen naar een andere stal ivm anti-stoffen.
Veulens zijn gewoon hardstikke gevoelig, die moeten eerst goed stabiel zijn voordat je verplaats!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:10

veulens mag je best vervoeren ook al zijn ze nog maar een paar dagen oud. Je moet gewoon zorgen dat er een paar balen stro in de trailer vastgebonden zijn waar het veulen steun kan zoeken. merrie's die op de veulenhengstigheid gedekt worden worden ook vervoerd naar het KI station of naar het hengstenstation. Na een week staat veulen best al stevig op hun benen hoor.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 15:58

hoho het is niet zo dat ik nooit meer terug mag op stal allen nu niet met hengst5veulen ,
en er speelt niet meer .
daar ik vanmorgen op stal was en met de boer gepraat heb.
een oordeel is vlug daar zekers als het via woorden gaat.
en dat ik voor mijn merrie kies voor de bevalling is toch logisch niet dan ,dus die mij veroordelen zouden niet voor hun merrie kiezen maar de boer een plezier doen en hopen dat niks mis gaa ,
tja sorry dat gaat bij mij niet op.
en mijn stal heb ik nog en is gewoon betaald .
en als de boer zich beledigt voelt das niet mijn probleem .
en toen ik met dekken ben begonnen hebben we alles door gepraat en dat hij op zijn woord terug komt daar kan ik niks aan doen,
of hoe zouden jullie dan te werk gaan is zijn erf en er gelden zijn regels ook al ben je het niet altijd eens met ze .
en ik heb een goede oplossing gevonden en daar staan ze tot afspenen wel goed en dan ga ik gewoon met merrie terug naar stal .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:10

Nu ben je zelf bezig met veroordelen.
Als dit mij zou overkomen zou ik met de boer om tafel gaan en er goed over praten. En dan gesamelijk tot een oplossing komen. Dus in overleg gaan met de boer. Ik heb zelf een pensionstal en als mij dit werd verteld zou ik ook met de pensiongast om tafel gaan. En tot een oplossing komen. En ik zou er niet over gaan praten tegen vreemden.
Dit is dat iets tussen mij en de pensiongast.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:15

ja dat dacht ik a ik zeg ook eerder in dit topic dat ik niemand iets kwalijk neem ,en ik hoeft hem ja ook niet bij naam te noemen of wel dan ,dat is iets tussen mij en de boer en we hebben geen ruzie ,maar als hij eerlijk was tegen over mij ,dat is waar ik alleen om vroeg ,
en iedereen zegt dit en zegt dat maar als puntje biuj paaltje komt trekken ze zich terug .
en ik ga zekers met merrie naar stal terug dar ik en de boer wel door een deur gaan hoor .

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:21

en me veroordelen dat ik een veulen fok terwijl ik er geen verstand van is niet erg maar ik doe wel voor mijn merrie dan wat ik het beste acht en dan ga ik voor mijn paard maar ,en als ik bij jouw op stal stond zou ik me ook bedrogen voelen als je eerst dit tegen me zegt en dan uit eindelijk iets anders zegt ,en daarbij nog niet eens tegen mij zegt maar tegen andere mensen op stal eerder zegt als mij ,
wees dan een vent en bel me op en praat dan effe met me ,
als normale mensen want ik betaal de stal en niet die andere .
dat is alles wat ik vraag PRAAT MET MIJ EN NIET MET ANDERE

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:26

dus zo doende wou ik gewoon mijn hart luchten een geen lastercampange starten tegen de boer .
maar dat mag toch of niet dan .
ik heb hiervoor op een manege gestaan en daar was iemand de baas en niet de pensiongasten.
jij frieswytske dat stel je toch zelf ook op prijs niet dan ??en ik ook .
daar ging het me alleen om wees eerlijk tegen me en niet nog eens omdraaien ,
want wist ik dit eerder dan had ik wel voor een andere tijdelijke oplossing gezocht ,
maar heb een goede oplossing gevonden voor merrie en veulen .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:43

nee ik stel dat ook niet op prijs dat er over mij geluld wordt. Maar dat kun je toch niet voorkomen.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:27

nou over iedereen wordt gepraat daar heb je gelijk in ,maar ik hou er van dat mensen tegen mij eerlijk zijn dat doe ik ook tegen hun en als ik iets met de boer heb dabn ga ik naar hem toe en vraag hoe dit zit ,
wat we ook gedaan hebben .
maar het heet niet dat ik het soms niet eerlijk vindt ,
daar ik net zo goed met 1 stal zoveel recht heb als iemand die 6 stallen huurt of begint daar de voorkeurs positie al dan ??
als ik je zo hoor gaat het voor jouw toch ook op dat alle klanten gelijk zijn of 1 stal of 6 stallen of niet ??
en ik ga hier ook geen naam noemen ,
daar ik me niet zo verlaggen wil als sommige mensen bij ons op stal .
wou alleen effe mijn hart luchten .
das alles.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 08:38

hier mag een slotje op,iedereen bedankt voor jullie gedachten hier over .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:39

toch blijft het raar , eerst zeg je stomme koeienboer met geen hart voor dieren en verstand van paarden , en nu ga je terug als je veulen afgespeend is ..
Ik denk dat juist de boeren hart hebben voor de beesten anders waren er geen boeren meer met beesten , die mensen werken van smorgens vroeg tot s avonds laat om het brood op de plank te krijgen als ze dat deden zonder hart voor het vak , hadden ze allang een andere baan gezocht ...
Ook ik zou pissig zijn als je valk voor d ebevalling zegt ik ga weg naar n plek waar ze meer kijk hebben op dit soort zaekn , je had dit dan moeten bespreken voor je haar had laten dekken , enniet vlak voor de bevalling ..
Wens je verder wel veel succes met je paardjes :)

sabii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:42

Ik snap heel goed dat die man geen hengsten wilt, maar tot 6 maanden kan zeker geen kwaad vind ik. Op gegeven moment is het aan jou de keus of weggaan of castreren.. Tja ik vind het idd vreemd!!!

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:43

Niet meegemaakt, maar jeetje wal een l ul zeg die bent:O
alsof een hengste van 1,5 week oud een merrie gaat dekken :+
maarja sommige boeren zijn niet altijd wijs ofzo maarja, ik vin dhet buitengewoon l ullig.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:56

Ik vind dat wanneer je netjes je stal blijft betalen in de periode dat je paardje weg gaat om ergens anders te bevallen, die boer eigenlijk geen recht van weigeren heeft, je hebt het met hem besproken voor je paard gedekt werd begrijp ik uit je verhaal ?

Nou gaat het natuurlijk in real life altijd anders dan het volgend onze rechten hoort, maar ik zou hem hier zeker wel op aanspreken, je hebt netjes je stalgeld betaald, ook in de periode dat je paardje even weg was (toch ?) je hengstje gaat op tijd naar de opfok (weet hij dit ook ? ) dus er is volgens mij geen probleem maar gewoon een koppige op zijn ziel getrapte boer ? praat is met die beste man, ga samen om de tafel zitten en vraag wat hem nu zo dwars zit en vertel ook wat jou dwars zit, of je moet de oplossing zoals hij nu is prima vinden ?

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:53

nou nog even een reactie hier op dan maar ,
heb het allemaal netjes besproken en ze vonden het ke en ook leuk zodat de kinderen ook eens een veulen zien daar ze niet meer met koeien doen (zijn vader deed dat vroeger) hij is over gestapt naaar paarden daar is meer geld mee te verdienen .
en dat hij geen hart voor dieren heeft tja das zo hij houdt niet van dieren ,heeft zelfs nog geen hond of kat .
vindt beesten maar lastig ,
en ik heb alles corect gedaan dus ik kan me geen verwijten maken ,
en dat ik terug ga daar is na goed overleg tussen mij man en mij toch toe besloten .
omdat we nu 2 paarden hebben en we voor beide het beste willen ,daar ik tegen over de weien van mijn paard woont en dat geld dat ik daar spaar heb ik mijn veulen netjes voor staan,
of zou jij dan je veulen weg doen(want zoals ze nog staan was ook altijd de bedoeling)
dus comentaar hebben is HEEL makkelijk .
en mijn stal is altijd netjes betaald .
dus gooi maar met st.... daar trek ik me niks van aam en zekers niet van iemand die me niet kent en niet weet hoe de boer bij ons werkelijk is ,
maar heb al gezegd ga geen laster campange voeren zodat een paar mensen op bokt dan iets te praten hebben .
ik hou het netjes .
wat mensen die over mij oordelen er mee doen is me phhh.
maar mensen die me echt kennen weten hoe het is dus die zijn menigen stel ik wel op prijs.
dit was alleen bedoel om mijn ziel even te luchten .
en betaalt is altijd alles bij de hengsteboer en da betaal altijd direct hou niet van verassihngen naderhand.
maar hier kan een slotje op hoor .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:50

Ik snap je punt wel hoor, en zeker als je zegt dat je het al hebt besproken toen je ging dekken.
Toen wij onze merrie de eerste keer lieten dekken hebben we ook vantevoren met de stalhouders gepraat. Wij hadden geen ervaringen met veulen/geboorten en wij ook niet, dus hebben we besloten m'n paard ergens anders te stallen, van ongeveer 6 weken voor de bevalling tot het afspenen.

Omdat de afstand daarna te groot werd om terug te gaan naar de oude stal, ben ik vervolgens ergens anders gaan staan, maar goed contact met de mensen van de eerste stal is altijd gebleven, en ik zou met alle plezier terug gaan (en ook mogen komen) :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:41

aerdenhout1 schreef:
Tja...ik geef de stalhouder eigenlijk wel gelijk. Je vertrekt, zegt ook nog eens..ik ga naar een stal waar ze er verstand van hebben...om vervolgens na 1 1/2 week maar weer even terug te komen, dus dan hebben ze er wel verstand van? Bij mij was je er denk ik ook niet meer ingekomen. Heb je de stal doorbetaald of ben je zo weg gegaan?

Ben het hier niet mee eens. Als blijkt dat er te weinig verstand is van dragende merries dan is het imo verstandig om je paard ergens naar toe te brengen waar een merrie veilig kan veulenen. Niet iedereen heeft hier ervaring mee, ook staleigenaren niet. Ik zou op zo'n moment ook kiezen voor mijn paard + veulen en dit zegt meer over de pensionhouder dan over de klant.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:00

@gr roos: hoezo kies je voor je paard als je haar hoogdrachtig naar een wildvreemde plek verhuisd, tussen wildvreemde mensen en paarden waar ze dan ook nog eens voor het eerst moet bevallen??

De geestelijke aanslag lijkt me dan heel wat groter dan als ze gewoon op haar eigen stal had mogen blijven, met haar vrienden en mensen die ze vertrouwd. Een veearts is zo gebeld hoor.

Maar dat is ook niet on topic.
TS, ben je ooit nog terug gekomen of blijven jullie nu op de andere stal?

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 22:08

amondi even een antwoord op je vraag ,
als ik maar in de verste verte had gedacht dat luna het niet aan kon was ik niet gegaan of nog veel eerder maar daar zij er geen moeite van maakt ,heb ik besloten om haar toch te verhuizen.
ze is een heeeel makkelijk paard en went overal heel snel ,
ik ging met ranen naar huis toen ze bij de hengstehouder stond en madam legt zich neet en rolt eens lekker en gaat dan met een ook wildvreemde merrie op de wei daar en doet of ze er altijd al staat .
huppelt effe vrolijk door wei en kijkt wie er nog is en dan lekker eten he.
en ook als ik met its belde om te vragen hoe het met
haar ging zeiden ze altijd ze doet het goed ook toen ik haar ging halen zag ze er goed uit en niks geen stress aan haar te zien .
en bij ons is niks zo normaal want niemand doet er fokken of heeft ooit een eigen veulen gehad ,en waneer bel je een arts te vreog te laat waneer en ze zeggen wel paarden hebben tekens van als het veulen komt .
ja ammehoela deze niet niks uier niks banden los ,zij is een geval apart en ik ga altijd voor mijn merrie .
en ze staat nu op een wei met een andere merrie en veulen en weer geen stress bij haar ze is dol gelukkig .
tja waneer zie je dat he nou ik zie het wel bij mijn paard hoor ,
denk dat iedereen zijn paard het beste kent of niet .
en om naar een andere plaats te gaan voor bevalling nou als je zel zwanger bent wil je toch ook de beste hulp of ga je inje uppie bevallen zonder medische hulp nou ik niet ,
want zonder medische hulp was ik er niet meer geweest bij debevalling en dat wil ik mijn paard niet aan doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:47

aerdenhout1 schreef:
Tja...ik geef de stalhouder eigenlijk wel gelijk. Je vertrekt, zegt ook nog eens..ik ga naar een stal waar ze er verstand van hebben...om vervolgens na 1 1/2 week maar weer even terug te komen, dus dan hebben ze er wel verstand van? Bij mij was je er denk ik ook niet meer ingekomen. Heb je de stal doorbetaald of ben je zo weg gegaan?

hier ben ik het wel mee eens, maar eigenlijk val ik ook een beetje over de opmerkingen dat het 'maar' een koeienboer is en dat paarden maar lastig zijn. Ik denk dat je je eens in een 'koeienboer' moet verdiepen en wat die allemaal voor zijn dieren doet en laat!
Denk dat het gemiddelde paardenmeisje daar nog wat van kan leren!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:22

aerdenhout1 schreef:

Aerdenhout: dus als iemand met een drachtige merrie bij jou staat en ze willen die graag in de kliniek of bij de DA laten bevallen dan hoeven ze niet meer terug te komen? Ik vind dat een vreemde redenering. Waarom mogen jouw klanten geen professionele mensen de bevalling laten doen als ze dat graag willen?
Het paard van TS is maar 10 dagen weggeweest als ik het goed begrepen heb. Ik vind het dan ook bizar dat ze haar stal niet terugkrijgt. Mijn merrie heeft ook een week bij de DA aan huis gestaan toen haar tijd gekomen was. Ik begrijp niet goed dat je er als pensionhouder op staat te springen om zelf de bevalling te doen. Dat is toch jouw vak niet?