3 jarige merrie geschikt voor veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik_Kelly93

Re: 3 jarige merrie geschikt voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:04

Ik vind dat het aan de merrie ligt.
Persoonlijk vind ik 3 jaar nog te vroeg, ik zou het zelf doen vanaf 5 jaar, maar het ligt er ook aan hoe de merrie zich gedraagd.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:18

Dat ligt inderdaad gigantisch aan de merrie zelf.
Sommige paarden zijn met drie jaar al erg aan het uitzwaren en al behoorlijk stabiel.
Kijk heel goed naar je merrie: is ze nog wat 'slungelig' of echt helemaal stabiel? Bij ons op stal staat namelijk ook een driejarige, die zou aanvankelijk naar de hengst gaan. De DA heeft dat toen afgeraden, nadat hij naar haar had gekeken. De merrie was gewoon nog te jong wat betreft lichaam, ze was nog wat slungelig. Uitgezwaard al wel, maar nog echt jong. Dan zou ik het niet doen.
Als je twijfelt, bel je DA dan even op. Die zal je beter kunnen adviseren wat je moet doen :j .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:36

jarver schreef:
Wij dekken altijd onze 2 jarigen en als 3 jarige nog een keer en daarna gaan ze de sport in

Vreemde vraag misschien, maar hoe doe je dat dan met de keuring? Misschien zijn het geen KWPN-ers, maar die moeten toch opgenomen worden en dan wil je graag dat ze er optimaal voor staan. Bovendien mogen ze niet vrij springen als er een veulen bij is. Of wacht je tot ze 5 zijn?

marrlinde

Re: 3 jarige merrie geschikt voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:13

hier is de (morgen :P ) 3 jarige wel geinsemineerd, pakt alleen niet..

maar ze vind die kleintjes helemaal geweldig,en zou een super mams zijn :j

ligt er net aan hoe merrie zich voelt en gedraagd :)

laantje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:56

Als de merrie er niet voor klaar is regelt de natuur dit vanzelf. Meeste merries worden met de drie jaar gedekt. Sommige dekken hun merrie al als tweejarige.Zou ikzelf niet meer voor kiezen aangezien het bij ons een zware bevalling is geweest voor de merrie.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:53

onze shet's worden altjd op hun 3de/4de gedekt

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:53

Mijn pony was ook 4 toen ze een veulen kreeg,zonder dat we het eerst wisten.
toch vind ik dat nog veeeel te jong. Ik zou een merrie met 6,7 laten dekken, dan is ze echt volwassen geworden;p