5 wk oud veulen heel erg in diarree.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Itismei

Re: 5 wk oud veulen heel erg in diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:59

Rody1 ik ben dus de eigenaresse van het 'andere' veulen wat Essiesilly bedoelt met salmonella.

Aan Eros was ook niet veel te merken, was nog gewoon fris, dronk goed, geen koorts maar had waterdunne geelachtige diarree ( al 2/3 dagen). Dierenarts voor zekerheid laten komen, en die vond het er ook niet alarmerend uitzien. Toch voor zekerheid bloedonderzoek gedaan aangezien ze de diarree wel erg dun vond en 1,5 uur later belde ze dat hij met spoed naar de kliniek moest....

(een deel van) zijn eiwitgehalte was zo laag (kritiek laag zelfs!) dat zijn darmen niets meer konden opnemen. Zouden we niets doen, dan was het heeeel hard achteruit gegaan. Toen ik 2 uur later op de kliniek aankwam begon hij ook al uit te drogen.....

Dus alsjeblieft, ben voorzichtig die kleintjes zijn zoooo kwetsbaar. Eros leek ook klinisch nog goed, maar had ik die avond niet de dierenarts laten komen en had de dierenarts niet voor zekerheid toch die avond nog bloedonderzoek laten doen dan was het goed mis geweest...

Met Eros gaat het nu trouwens weer erg goed (zie mijn onderschrift, topic!) maar ik ben nu nog zoooo dankbaar dat ik toen toch gebeld heb en dat er toch bloedonerzoek gedaan is.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:46

Ik volg dit even,Mijn veulen heeft ook diarree, en ik weet ook niet goed wat ik er aan moet doen.

Ze heeft een week medicijnen gehad maar dat heeft niet geholpen, dat is nu ook al een paar dagen op. Ik dacht dat het beter was omdat haar kontje niet echt vies meer is maar ik zag gisteren dat het toch nog dun is. Ik heb zelf sterk het vermoeden dat het komt doordat ze veel gras eet, het is namelijk ook groen, net als bij mama. Maar ik weet dus ook niet wat ik er mee aan moet...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:35

Geen zoutblok in de stal!!
Niet alleen omdat het diarree veroorzaakt maar omdat het veulen dorst krijgt en veel water kan gaan drinken. Dat is niet goed, een veulen moet melk drinken, daar zit in wat hij nodig heeft. Extra risico is dat het veulen zich zat gaat drinken in het water, waardoor de melkopname vermindert. Moeder krijgt daardoor minder melk, enz.
Natriumtekort bij zogende merries kan voorkomen, die geef je dan een lepeltje zout over het voer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:39

als de diarree geel is kan dit duiden op een darminfectie.....ook kan het een bacterie zijn die de infectie veroorzaakt.
even wat smurrie op kweek laten zetten bij het lab,voordat hij verzwakt en uitdroogt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:43

Heb je de uier van de merrie ook al na gekeken..
Als deze een uierontsteking hebt is dat niet alleen pijnlijk voor de merrie, maar ook het veulen krijgt diaree..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:55

femmefatale1 schreef:
Heb je de uier van de merrie ook al na gekeken..
Als deze een uierontsteking hebt is dat niet alleen pijnlijk voor de merrie, maar ook het veulen krijgt diaree..

Rody, misschien is dit het probleem dat de merrie het veulen niet mer laat drinken? (het niet mer drinken is gepost in ander topic)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:38

ik zeg het nog maar 1 keer: ga snel naar een dierenarts! maar ik denk/hoop dat je dit al gedaan hebt:) hou je ons op de hoogte?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:46

Nadat ik het zoutblok uit de stal heb gehaalt is het stukken beter! Het heeft weer normale kleur, en is ook al weer wat steviger!
Ze mag ook weer gewoon drinken bij de merrie, en gaat een stuk beter.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:20

o gelukkig! das al een hele opluchting!!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:36

Gelukkig Rody, dat is fijn!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:44

Jaa, idd! Echt wel! We houden alles nog wel goed in de gaten. Stel je voor dat ze een terugslag oid krijgt!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:47

Gelukkig maar dat het toch van het zout lijkt te zijn
en dat het nu beter gaat

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:29

Gelukkig, hoop dat het inderdaad gewoon de zoutblok is geweest!