drachtig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:01

ffvraagje, je zou ook eens kunnen kijken of ze al uiers/spenen begint te krijgen. Mijn schoonbroer heeft hetzelfde meegemaakt. 3 maanden geleden een paardje gekocht van 4 jaar oud. Was behoorlijk onderkomen. Na 2 maanden was ze weer goed op gewicht maar begon ze wel behoorlijk dikker te worden. Eerst dachten we dat het de welvaart wel zou zijn en dat ze het nu gewoon super goed heeft. Een paar weken geleden liep ik met mijn dochter mee die haar naar de wei bracht en zag ineens dat ze er uiers/spenen had hangen. Maar omdat ze al eens een veulen had gehad wist ik niet of dat nog van de vorige keer kwam. Mijn kennis rijkt ook niet zover wat drachtige merries betreft :D . Mijn schoonzus gevraagd die een merrie heeft die al een veulen heeft gehad en haar paard het tweede veulen destijds verwachte. Toen was het eigenlijk 1+1 bijelkaar optellen. Voor de zekerheid toch de DA er nog bijgehad om op te voelen en te scannen. Ons vermoeden werd meteen bevestigd en volgens zijn schatting was haar draagtijd toen nog ongeveer een 4 a 5 weken. Maar mijn dochter begon het ook te merken dat ze haar minder strak kon aansingelen en dat ze op een gegeven moment ook niet meer wou galloperen.

Wil je het zeker weten dan idd gewoon ff de DA erbij halen.

Suc6 in ieder geval

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:56

Ik weet niet hoever het ondertussen staat .
Heb je al een DA verwittigd?
Ik had net hetzelfde met onze Haflinger merrie Tara(net 4j) . We hebben haar nu drie maand bij ons en wachten op een plaatsje in de manège om haar amerikaans te laten inrijden.
Dus staat ze al drie maanden stil , enkel een wandeling naar beneden bij een boer en dan in de avond terug naar boven op stal.
Vorige week begon ze ineens te steigeren naar mijn dochter toen we ze naar boven haalden.
Eens in de weide bij ons was ze terug rustiger.
We ondervonden dat haar buik erg dik was en haar flanken gingen telkens op en naar , precies of er schoof telkens iets voorbij de flanken.
Eergisteren kreeg ze nogmaals diaree erbij en begon zelfs te zweten van alleen nog maar te eten onder het afdak.
DA is dan gisteren langs gekomen , ze mag niet meer op het hoge gras .
Ze heeft geen veulen op , wat wij oorspronkelijk dachten en hoopten.Hij heeft wel geen testen gedaan , alleen naar de buik gestaard.

Ik sta dus ook voor een onopgeloste zaak , ik wist niet dat de flanken zo kunnen bewegen . Heeft nog iemand dit of zijn wij de enigen?

Nog even iets ; hebben niet drachtige merries tepels? Ze zijn ongeveer 2 cm lang maar niet dik.
Ik dacht dat tepels enkel langer werden indien drachtig.

InekeH87

Re: drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:27

ook bij niet drachtige merries zijn de spenen ong. 2 cm lang.

vanessakusje

Re: drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:09

Pff moeilijk, mijn merrie heeft gelopen (gereden) tot 1 wk voor de bevalling, galop wel iets minder maar verder alles prima. (op buiging en travers na) Ik heb helaas maar 1 x de kleine zien bewegen. Was dr kont aan t poetsen en zag opeens vanuit haar flank iets naar voren schieten. (zal wel een been zijn geweest) Was geloof ik in jan. Ze is 27 feb bevallen.

Ik zou gewoon de DA bellen voor advies. En anders hem even laten langskomen. Het is zowiezo niet goed dat ze niet wil galloperen en moeilijk draaft onder het zadel. Zou ook misschien een andere oorzaak kunnen zijn. Succes. ps ben wel benieuwd.

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:06

Sedert gisteren hebben we de oplossing . Tara heeft bloedwormen .
Naar verluidt de ergste vorm van wormen.
Gisteren zagen we meer worm dan mest . Haar buik is minder hard en de flanken bewegen belange niet meer zo hard.
Sedert vandaag stormt ze terug door de weide. Precies een herboren veulen.
Mijn man is net met de hond naar de DA ( die begon vandaag enorm te manken) en tevens gaat hij vragen of er verder nog iets moet ondernomen worden.
Ik ga haar zowiezo binnen 6 weken nogmaals ontwormen .
Vandaag waren er al veel minder wormpjes te zien .
Nu heb ik vandaag al veel terug gevonden op internet , wormen blijven dus een visueuze cirkel. Wanneer men er vee laat grazen , of zoals bij ons een geit of bok bij plaats onderbreekt de cirkel gemakkelijker . Bij herkauwers bijven geen wormen of larves leven.
Wel we denken om voor ons bokje ,misschien nog een geitje bij te plaatsen . Zo kunnen we afwisselend de 2 weiden laten begrazen door paard of geit.