Mijn veulen vecht voor haar leven...Update: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:23

Idd, weet je al meer?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:29

Voordat iedereen nu bang wordt voor overdoseringen ivermectine en daardoor weer veeeeel te laag gaan doseren: dit is waarschijnlijk puur omdat het veulen nog maar 2 dg oud is. Absoluut geen verwijt naar jou hoor TS, jij dacht het goed te doen.
Maar er staat in de bijsluiter van eraquell dat het pas kan bij veulens van minimaal 2 weken oud. Is volgens mij idd omdat de bloed-hersenbarriere in de eerste 2 weken nog niet volledig is ontwikkeld. Dit verklaard ook de neurologische verschijnselen. Dat ze zeggen dat het tot 10 keer toe veilig is, klopt wel degelijk! Alleen geld dat voor volwassen dieren en niet zo'n ukkie.Dit wilde ik wel even ophelderen voordat iedereen bang wordt voor ivermectine!
Als ik jou was zou ik voortaan dus echt de eerste twee weken niet ontwormen, tenzij het volgens de bijsluiter wel kan.

Heel veel sterkte, ik hoop dat de uk er bovenop komt! (en nogmaals, dit is geen verwijt naar jou toe hoor, kan iedereen overkomen)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:31

Nee, nog niet. Ik heb nog geen emailtje gehad, dus ze leeft waarschijnlijk wel nog.
Ik kan pas tegen 12/1 uur die richting uit gaan. Ik woon nl in Sittard, en zij wonen in Nederweert, dus ik moet met de auto gaan, maar die heeft mijn vader mee naar het werk. Hij komt eerder naar huis, maar kon zo snel geen vrij krijgen. Zodra ik het weet laat ik het jullie weten.

Dank Zwerte, voor de info. Ik weet dat het geen verwijt is. Ik dacht ook dat de combinatie overdosering en heel jong veulen het probleem was. Was het diertje ouder geweest had het minder problemen gegeven. Wat ik meer bedoelde was dat het wel de ivermectine is die de neurologische verschijnselen geeft :) En dat dat idd waarschijnlijk kwam door die barriere die nog niet goed is.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:32

Het is ook moeilijk hoor, wanneer doe je het goed?
Mijn merrie kwam met 5 maanden bij ons, en heeft toen de 1e wormkuur gehad.
Veel te laat, en ik heb wat lopen klooien om de boel onder controle te krijgen.

Jolliegirl

Re: Mijn veulen vecht voor haar leven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:38

hee meis!
allereerst heel veel sterkte, wat een stom foutje zeg! wie had dat nou kunnen weten dat ie niet goed vast zat! voel je daar niet schuldig over, dat kan iemand anders ook overkomen.

ennuh gewoon lekker blijven ontwormen met de spuit joh, alleen volgende keer goed opletten ;) met je vinger.. geloof me... dat wérkt niet...

ik hoop dat ze het gaat halen.. maak jezelf geen verwijten.. je kon hier niets aan doen!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:40

Voor de toekomst kun je misschien minder gaan ontwormen door eerst mestonderzoek te laten doen. Ik heb dit vorig jaar bij mijn drie merries laten doen( in het voorjaar) en hoefde pas aan het eind van het seizoen een wormenkuur te geven..... Je kunt via internet bij Het Woud een setje bestellen en de mest opsturen. Zij doen voor jou een onderzoek naar de hoeveelheid en soort wormen. Je krijgt binnen een week de uitslag met een ontwormingsschema erbij. Ik denk inderdaad dat twee dagen te jong is om te ontwormen. Wij doen het pas na de veulenhengstigheid van de merrie, van deze hengstigheid raken de veulens meestal ook wat aan "de snelle". Als dit achter de rug is kun je veilig ontwormen.

Heel veel sterkte gewenst, wat zul je geschrokken zijn zeg!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:41

Ik wil je veel sterkte toewensen,
en ga vooral je zelf niet de schuld geven!

ik hoop voor je dat het allemaal goed mag komen.
Tineke

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:50

jeetje zeg! wat naar om te horen dat dit zo ver kan gaan met een wormenkuur. verwijd je zelf niks, het kan altijd gebeuren, maar jij en het veulen hebben het heel ongelukkig getreft! hoop snel meer te horen hoe het gaat! heel veel sterkte!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:51

Nogmaals bedankt voor de lieve berichten. De pjoeter staat hier aan, mocht er een mailtje binnenkomen dat ik het direct kan lezen.

Even over dat mestonderzoek en dergelijk: het zijn niet mijn pony's. Wel bijna, maar niet helemaal. Bovendien staan ze bij een hele kudde volbloeds, die ook ontwormd worden, dus dan moeten die van mij meegedaan worden, om dat zeg maar stabiel te houden.
Met een vinger, ik probeer het, werkt het niet, dan probeer ik een ander iets. Maar idd, 6 dubbel controleren in het vervolg, dit nooit meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:54

BelgenGek schreef:

Waarom niet? Dit had helemaal niet gehoeven, het was een gezond veulen. Ik hoop dat de TS er wat van geleerd heeft en het nooit meer gebeurt. Ontwormen met 2 dagen heeft sowiezo helemaal geen zin, nooit doen de eerste week.
Voor zulke dingen wordt nog wel eens een regel ingevoerd dat er alleen mag worden ontwormt door de veearts...

Wat sneu voor het veulen.

Ik doe bij de veulens (10 tot 14 dagen oud) de hoeveelheid wormpasta die ze moeten hebben op mijn vinger, met andere vinger in de mondhoek en dan smeer je het in de mond, kan je nooit overdoseren of doorschieten met de spuit. Of als je een spuit hebt waar alleen nog de gewenste hoeveelheid inzit als je bijv. de moeder al gedaan hebt, dan kan het ook niet mis.

Ik hoop dat de kleine het redt. Sterkte ermee.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:55

heb laatst ergens gelezen dat ze inderdaad wel 3 dagen kunnen slapen maar dat de prognose toch niet zo heel slecht is. Succes en hou ons op de hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:57

Bij een gewone overdosering ja. Dit is een veulen van 2 dagen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:02

[***] schreef:
BelgenGek schreef:

Waarom niet? Dit had helemaal niet gehoeven, het was een gezond veulen. Ik hoop dat de TS er wat van geleerd heeft en het nooit meer gebeurt. Ontwormen met 2 dagen heeft sowiezo helemaal geen zin, nooit doen de eerste week.
Voor zulke dingen wordt nog wel eens een regel ingevoerd dat er alleen mag worden ontwormt door de veearts...

Ik doe bij de veulens (10 tot 14 dagen oud) de hoeveelheid wormpasta die ze moeten hebben op mijn vinger, met andere vinger in de mondhoek en dan smeer je het in de mond, kan je nooit overdoseren of doorschieten met de spuit. Of als je een spuit hebt waar alleen nog de gewenste hoeveelheid inzit als je bijv. de moeder al gedaan hebt, dan kan het ook niet mis.

Ik snap jouw beredenering wel, maar vind het een beetje banketstaaf om het zo neer te zetten. Ik weet dat het mijn schuld is, maardit had iedereen kunnen gebeuren. Het veulen ontwormen had ik zelf liever nog niet gedaan, maar de eigenaar dacht dat het kon, en die man zit al zijn leven lang in de paarden, dus die heeft het vast vaker gedaan. DIt is niet zomaar een geval van: goh laat ik dat eens doen. Hier is over overlegd, en samen bedacht dat dit de beste manier was.
Het doorschieten van de ring is ook mijn schuld, ik had moeten controleren of hij goed vast zat. Maar het zou kunnen dat hij tijdens het vasthouden van het veulen los is gedraaid. Zoals gezegd heb ik hiervan geleerd. Je moet trouwens niet denken da tik dit leuk vind, sensatiezoekerij of dat ik het niet erg vind voor het veulen, omdatj e zegt dat het zonde is voor zo'n veulen. Geloof me, dat viind ik ook. Dus ik vind jouw reactie een beetje raar eerlijk gezegd.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:10

Wat een vehaal zeg.
Als het in goed overleg is gebeurd kan het iedereens schuld zijn.
Het belangrijkste is het veulen nu.
Het is toch al gebeurd en je dacht dat je er goed aan deed.
Heel erg veel sterkte met het veulen ik hoop dat het beestje het gaat redden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:12

Pluttersput schreef:
Met een vinger, ik probeer het, werkt het niet, dan probeer ik een ander iets. Maar idd, 6 dubbel controleren in het vervolg, dit nooit meer..

meid.. doe dit nou niet... je neemt zelf toch ook geen hapje paracetamol? wormenkur smaakt net zo smerig.. ja ik weet het, heb eens wat binnegekregen door een smerig paard...
spuit er gewoon in... en achterin de mond.. en als je het echt niet vertrouwd.. tsja ik weet niet hoeveel de paarden nodig zijn... spuit legen tot er genoeg in zit.... de rest wegflikkeren... maarja dat is weer zo duur...
maar ga die paarden toch geen ellende brangen door het met de vinger te doen.. dan gaat er ook een hoop verloren..
hier moet je gewoon weer effe doorheen.

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:13

Janne ik vind jouw reactie ook nogal kort door de bocht. Ik heb mijn veulen vorige week ontwormd en heb het ook met de spuit gedaan. Daar dient het toch ook voor, je verwacht niet dat dit niet werkt. En als de eigenaar, die ervaring heeft met paarden, zijn veulens zo jong al wil ontwormen, zie ik niet in waarom TS daarover wordt 'aangevallen'. En nog wat, niet iedereen heeft alle kennis vd wereld en mensen kunnen fouten maken.

Pluttersput, ik hoop dat het veulentje snel op de been is, en er geen nare gevolgen van zal hebben. Wat sneu voor je... wat een vreselijk ongeluk! Sterkte!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:16

Jolliegirl schreef:
Pluttersput schreef:

meid.. doe dit nou niet... je neemt zelf toch ook geen hapje paracetamol? wormenkur smaakt net zo smerig.. ja ik weet het, heb eens wat binnegekregen door een smerig paard...
spuit er gewoon in... en achterin de mond.. en als je het echt niet vertrouwd.. tsja ik weet niet hoeveel de paarden nodig zijn... spuit legen tot er genoeg in zit.... de rest wegflikkeren... maarja dat is weer zo duur...
maar ga die paarden toch geen ellende brangen door het met de vinger te doen.. dan gaat er ook een hoop verloren..
hier moet je gewoon weer effe doorheen.

Zit inderdaad ook wat in. Ik moet nog eens even afwachten wat mijn ouders bedenken. Ik weet idd ook hoe wormkuur smaakt, heb het meerdere keren binnengekregen :) .

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:20

[***] schreef:
BelgenGek schreef:

Ik vind wel dat deze reactie totaal overbodig is, de TS weet heel duidelijk dat ze een fout heeft gemaakt en voelt zich ongetwijfeld schuldig en ze heeft dit zo ongeveer 1000x vermeld in haar posts... is het dan echt nodig om nog even de wonde wat dieper te maken?

In ieder geval, je hebt gedaan om goed te doen en zolang je uit die ervaring leert is het goed, je zal deze fout zeker geen 2de keer meer maken. Het is normaal dat je je verantwoordelijk voelt maar zo'n dingen gebeuren en het is leren door vallen en weer op te staan, neem even de tijd om het te laten bezinken.
Ik hoop dat het veulen volledig hersteld en dat het dan allemaal vergeten en vergeven is...

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:25

Wat een verhaal ..
Ik wens jou en het veulen veel sterkte toe! :+:

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:26

Ik baal er altijd zo van dat mensen dingen altijd maar als dom, stom, ondeskundig of "eigen schuld" bestempelen.
Verdorie zeg, heeft niemand dan eens iets meegemaakt met zijn/haar eigen paard waarvan er later gedacht werd.... oliebol, als ik dit had geweten dan..... dan had ik het niet gedaan.
Lijkt me wel.

Helaas moeten er altijd weer mensen zijn die ondanks het verdriet dat de ts-er al heeft, het blijbaar prettig vinden om nog ff zout in de wonden te gooien! Wat een mentaliteit zeg! blegh!

Ts-er, heel erg dat dit is gebeurd, en goed dat jullie direct snel gehandeld hebben!! Hopen dat de kleine er snel weer bovenop komt!
Drinkt ie nog wel goed?

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:32

wat een ontzettend sneu verhaal!
jij kon ook niet weten dat dit ging gebeuren!
je hoeft je er niet echt schuldig over te voelen. :(:)
het kan iedereen gebeuren.
heel veel sterkte er mee en ik hoop dat ze het haalt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:34

Jeempie, wat een pech.. TS, ik heb ooit een jong veulen met mama in de weide gezet met een andere merrie met veulen, zij kenden elkaar al lange tijd.
Ging goed, totdat ineens de ene merrie het veulen van de ander mepte, ze stierf in mijn handen en ik voelde me zó stom, zo ongelofelijk onnozel, dacht goed gehandeld te hebben. DA zei:"normaal gesproken gebeurt dit niet snel, zo extreem"..
Tsja, tóch had en heb ik nog spijt... ;(

Soms bedoel je het zo goed en pakt het zo verrot uit..
Ik hoop dat je diertje het redt en dat ze er niks aan over houdt... :(:)

En mocht het diertje sterven: Ga jezelf niet pesten met verwijten; als je dit van te voren wist had je het never gedaan. :(:)

Sterkte.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:34

Zo kun je maar zien, dat een ongelukje in een klein hoekje zit! Heel erg en hopen dat het goed komt en het veulen er niet teveel aan overhoudt! Sterkte

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:44

Heel veel sterkte allemaal (jij, de eigenaren, merrie en veulen). Ik hoop met je mee op een goede afloop.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:47

Sterkte ermee!
Hopen dat het veulen weer helemaal opknapt!