Het veulen eruit trekken bij geboorte zonder complicaties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:47

Mariska 28 zegt: "Ik help altijd even.. Maak het vlies stuk, trek de pootjes gelijk..."
Pootjes moeten juist ongelijk om zo de schouders er (schuin) gemakkelijker door te krijgen; zo is het mij geleerd!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:06

Mijn merrie had vorige week een red bag. De DA heeft de vliezen gebroken en is toen weer weggegaan voor ander spoedgeval. Ze zei dat de merrie even met rust gelaten moest worden omdat de persweeen weg waren. Ze stond steeds op. Ondanks dat het veulen waarschijnlijk te lang heeft gezeten, ben ik blij dat ze niet als een bezetene is gaan trekken. Het laatste wat ik zou willen is dat mijn merrie beschadigd zou raken. Gelukkig kwam het veulen er na 3 persweeen af, al was het dan te laat.

Voor alle paardeneigenaren: lees je van te voren goed in over wat er kan gebeuren en wat je wel en niet kan doen!

Nu ben ik echt geen leek, maar mijn merrie gaat, na dit drama, volgend jaar 'veilig' naar de kraamkliniek.

Duhelo

Re: Het veulen eruit trekken bij geboorte zonder complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:40

wij trekken ook altijd een beetje
MAAR, we wachten wel tot de merrie rustig is en echt aan het persen is, en de pootjes en grootste deel van het hoofdje zichtbaar is
eenmaal het hoofdje erdoor doen we het vlies weg van voor het mondje, en helpen we trekken (enkel als ze perst en in de ricting van de hakken van de merrie)
eenmaal de schouders erdoor zijn laten we de rest meestal voor de merrie.

nu werken wij ook met trekpaarden, die hebben het toch wat zwaarder

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:57

Oke dus zodra het neusje zichtbaar is, het vlies gewoon stuk maken en dan met elke wee een klein stukje trekken(mocht het nodig zijn)

Maar in elk geval altijd wel het vlies breken en het hoofdje dan even wat droog wrijven met een handdoekje

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:05

Het enige wat ik normaal doe is kijken, controleren of er 2 pootjes tevoorschijn komen het vlies van het neusje afhalen.

Dit jaar heb ik 2x gehad dat er een pootje terug lag. Ik doe 1 poging om hem er zelf bij te krijgen en bel dan meteen de VA als dat niet lukt. Bij de 1e bevalling is dat zeker goed geweest, VA is zelf nog 20 minuten bezig geweest om de boel goed te krijgen. 2e bevalling ging flotter, VA heeft 2x geprobeerd, nog een keer persen (staand...., rare merrie) en daar was hij.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:28

sandradeboer schreef:
Mijn merrie had vorige week een red bag. De DA heeft de vliezen gebroken en is toen weer weggegaan voor ander spoedgeval. Ze zei dat de merrie even met rust gelaten moest worden omdat de persweeen weg waren. Ze stond steeds op. Ondanks dat het veulen waarschijnlijk te lang heeft gezeten, ben ik blij dat ze niet als een bezetene is gaan trekken. Het laatste wat ik zou willen is dat mijn merrie beschadigd zou raken. Gelukkig kwam het veulen er na 3 persweeen af, al was het dan te laat.

Voor alle paardeneigenaren: lees je van te voren goed in over wat er kan gebeuren en wat je wel en niet kan doen!

Nu ben ik echt geen leek, maar mijn merrie gaat, na dit drama, volgend jaar 'veilig' naar de kraamkliniek.

Misschien erg hard.. maar als hij meteen het veulen eraf gehaald had, had het waarschijnlijk gewoon nog geleefd.. En dat hoeft helemaal niet te koste van jou merrie te gaan!

Les 1 van een red bag: Gat maken met een stom voorwerp en veulen er direct afhalen. Vind het dan ook een zeer grove fout van jouw DA!!!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:56

Mariska_28 schreef:
sandradeboer schreef:

Misschien erg hard.. maar als hij meteen het veulen eraf gehaald had, had het waarschijnlijk gewoon nog geleefd.. En dat hoeft helemaal niet te koste van jou merrie te gaan!

Les 1 van een red bag: Gat maken met een stom voorwerp en veulen er direct afhalen. Vind het dan ook een zeer grove fout van jouw DA!!!

Ja dat was ook mijn eerste reactie. Heb ook geprobeerd met een stom mes de zak te openen. De zak was echter zo dik, dat het bloed eruit kwam, toen schrok ik me wezeloos. Mijn eigen DA die ik gelijk belde, verklaarde me voor gek, want waarschuwde dat het de blaas van de merrie zelf ook kon zijn, die zichtbaar was en die mag je uiteraard niet kapot maken.
De DA van een andere kliniek die dichterbij woont, kwam uiteindelijk en heeft de zak gebroken en is weer vertrokken.

Verder ben ik het helemaal met je eens, het veulen had er gelijk af gemoeten. Alhoewel ik kijk naar de onkundigheid van de DA die de red bag opende, vraag ik me af of ze het veulen eraf had gekregen zonder de merrie te beschadigen, maar dat is een ander verhaal.
Deze ellende wil ik niet weer thuis, wat een drama zeg, dus volgend jaar mooi naar een kraamkliniek. Daar weten ze van handelen en is een (paarden)DA per direct beschikbaar.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:07

Ik heb 1 keer meegeholpen met de bevalling.
De merrie was al zo doodop van de weeen voor de bevalling begon, dat ze nog maar weinig kracht over had. Ook ging ze heel de tijd tegen de muur aan liggen en dan persen. Maar toen kon het veulen er dus niet uit en het neusje werd daardoor heel de tijd terug naar binnen geduwd terwijl het vlies al gebroken was. Ze was toen al best een tijd bezig. Uiteindelijk hebben we haar met z'n 2en overeind weten te duwen en heb ik het veulen ondersteund en heeft een vriendin met elke wee meegetrokken. Zo hebben we het veulen er gelukkig gezond uit gekregen. Ik weet bijna zeker dat als we er niet bij waren geweest het veulen het zowiezo niet overleefd had. En de moeder misschien ook niet.