1 week oude veulen bokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:47

lissisanne schreef:
in het wild zou zo'n veulen een flinke trap kunnen verwachten.

Nee, dat is niet waar.. Een merrie verkoopt haar veulen geen trap om te corrigeren, die kan dat vele malen subtieler..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:58

hiboune: Uiteraard moet je geen rotschop geven oid, dat spreekt toch voor zich? Maar je mag best even laten zien dat er sommige dingen niet mogen. Als je 1x een tik of schop ( en dan niet te hard) geeft dan zullen ze het daarna niet meer doen.

Anoniem

Re: 1 week oude veulen bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:02

Je mag haar gerust een schop onder de kont geven, als je dit gedrag nu niet aanpakt heb je over een paar maanden een klein asociaal rotterdje in de wei lopen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:02

Chubby schreef:
lissisanne schreef:
in het wild zou zo'n veulen een flinke trap kunnen verwachten.

Nee, dat is niet waar.. Een merrie verkoopt haar veulen geen trap om te corrigeren, die kan dat vele malen subtieler..

Daar ben ik het absoluut NIET mee eens ik zag mijn merrie toch echt vanavond een trap uitdelen omdat hij aan de gang bleef.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:04

Mijn merrie mept ook gericht naar het veulen van mijn ouders.. bijten ook... daarbij als de merrie het zelf niet doet dan doen andere paarden in de kudde het wel voor haar.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:05

ja een schop onder de kont met de binnenkant voet alla maar een schop ergens anders no way

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:07

Kyar schreef:
Nou heb ik niet zo heel veel ervaring met paarden, maar schoppen naar een veulen van net 1 week oud vind ik toch wel not done.

Zowieso ben ik daar niet voor, bij geen enkel dier van elke leeftijd.

Mss dat je t gewoon op een andere manier kan oplossen ipv schoppen of een tik geven.
Maar goed, ik heb meer verstand van honden opvoeden dan paarden opvoeden

Wat denk je dat de merrie doet?
Ook foei zeggen?

En een mens trapt nooit zo hard als een merrie zal trappen.

En zo voeden ze hun kinderen nou eenmaal op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:08

Nee natuurlijk niet... Niet tussen de ribben oid. Gewoon op de kont met een vlakke voet. Niet met je hand want dan heb je kans dat hij alsnog terug schopt en dat je dan alsnog nokkie nokkie op de grond ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:08

Hiboune, je trapt ze echt niet zomaar dood hoor, ik heb er wel eens eentje een beste knal tegen de boeg verkocht met een klomp. Hij schrok zich wezenloos en heeft nadien niet meer staan steigeren en meppen met de voorbenen. Was een tuigerveulen van anderhalve week oud, een hengst.
Een trap van een ander paard, of een corrigerende trap van de merrie komt vele keren harder aan.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:11

Ik zou alleen graag willen weten wanneer ze dit gedrag vertoond, zodat er een beter advies gegeven kan worden.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:57

dat lijkt mij ook want als ze het doet tijdens het rennen en spelen en jij zit op je hurken dan is het niet raar natuurlijk dat ze je zou kunnen raken en dan is het nieteens gericht.
Als ze het doet als jij op je hurken zit en je bent haar aan het aaien ofzo dan is het ook nog nieteens zo vreemd eigelijk, een veulen ziet alles wat kleiner is als zichzelf als speelgoed of eng en zo proberen ook alles om zich dan van je te ontdoen. Als jij recht op staat dan zou het veulen je uiteraard nooit kunnen raken lijkt mij (of het is natuurlijk een reus van een veulen).
Ik zou adviseren om het veulen alleen opgericht te benaderen zo kan ze niet tegen je hoofd aan bokken en zal ze je eerder zien als iemand die boven haar staat ipv een speelkameraatje.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:58

Wij hebben ze al een tijdje bij elkaar weg, en als ik dan alleen met haar ben, dan doet ze dat...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:59

Het is dus écht wel gericht! Ze draait zich om, en trapt... Ookal zit ik niet op mijn hurken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:54

Rody01 schreef:
Wij hebben ze al een tijdje bij elkaar weg, en als ik dan alleen met haar ben, dan doet ze dat...

Hoe bedoel je dit? Veulen is toch nog maar ruim een week oud?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:56

Rody01 schreef:

Hoe bedoel je dit dan?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:08

kan je het veulen ook niet bij zijn nekvel pakken dat je een soort hap na bootst. een veulen krijgt eerder een hap dan een trap van een ander paard.
weet niet of het een henkst of een merrie is?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 10:10

Iris82 schreef:
Rody01 schreef:

Hoe bedoel je dit dan?

Gewoon even bij elkaar weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:13

Ben je wel erg vroeg mee, Rodi. Een merrie en veulen moet je zowiezo de eerste twee hele weken nooit uit elkaar halen, en liever nog de eerste drie weken.
Ik begrijp er ook niks van waarom je dit nu al doet, het heeft geen nut, en het is nergens goed voor. Dit is net zoiets als dat je tijdens de dracht van je pony maar niet wilde stoppen met rijden.
Tip: blijf nog even lekker een week van het veulen af.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 10:17

Ik heb genoeg kennissen die hele erge problemen hebben gekregen met een merrie met veulen die NIET uit mekaar konden. Hele stal werd afgebroken.
Dus het hoeft ook mar 3 minuutjes te zijn. Als de merrie maar weet dat ze wel weer bij haar veulen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:21

En juist omdat jij veel te vroeg bent, gaat dit veulen tegen je aan staan bokken. Het is belachelijk, echt belachelijk dat je NU al bezig bent ze te scheiden, maar je rijdt zeker ook alweer????
Hoe je kennissen het voor elkaar hebben gekregen dat de stal werd afgebroken is me een groot raadsel. Dat is hier nog nooit gebeurd terwijl er in het verleden toch heel wat veulens zijn geboren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:22

Maar nu begrijp ik dus dat het veulen naar jou trapt wanneer ze bij zijn/ haar moeder weg is.. Vind ik niet zo heel vreemd :o

Laat ze nog even samen! Ik rij mijn merrie pas weer 6 weken na de bevalling ivm herstel, dus als je ze tegen dan uit elkaar haalt, heeft het nog enig nut. Met zo vroeg van elkaar vandaan halen bereik je helemaal niets, m.i.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:25

Precies en ik weet 100% zeker dat dit veulen gaat slaan uit angst omdat het nu al zonodig moet wennen dat het bij de moeder vandaan moet en bedenk dat je er in 3 minuten heel erg veel aan kan vernielen waar je later maanden over doet om het weer goed te krijgen.
Sorry dat ik het zeg Rody, en je mag best kwaad op me worden maar jij bent echt nog niet in staat om verantwoord een veulen op te voeden, laat dat aan de moeder van het veulen over.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:25

Als je het veulen bij de moeder vandaan hebt kan ik best begrijpen dat het zo reageerd, en dan kan je het het veulen ook niet kwalijk nemen.
Mijn merrie ging ik weer rijden toen het veulen 3 maanden oud was, en toen liep hij in de eerste periode los in de bak erbij.
Later dat ik weer ging lessen had iemand hem aan de hand, maar toen was ie al goed gewend om aan een touwtje te lopen en van de merrie vandaan te zijn, maar dan nog word je gek van het gegil van merrie en veulen. Ik heb ze dan liever gewoon los in de bak erbij als er niemand anders rijd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:27

jemig, wta een adviezen staan ertussen :n

ts: je zegt dat ze bang is maar ze durft wel schoppen naar je?
hoe bedoel je dat?
verder lijkt me zeker voor een bang veulen zeker niet nodig om eens flink te schoppen.
ik heb op dit moment een hengstveulen van 4 weken die in het weiland ook nog wel eens wil gaan klieren.
ik duw hem rustig maar duidelijk weg met een strenge nee! en loop bij hem vandaan.
vervolgens mag hij dan niet naar mij toeomen maar moet wachten tot ik weer bij hem kom.
als hij zich dan gewoon gedraagt krijgt hij een belonining in de vorm van een kriebel op zijn favoriete plekje.
anders begint het weer van voor af aan. gevolg: het is bijna over, hij gaat af en toe wel de fout in, maar dan is een nee! vaak al voldoende,
er is geen slaan bij te pas gekomen, en dat moet ook niet vind ik, pas als hij echt dooddramt en weigert naar mijn waarschuwingen te luisteren treedt ik wel op, mar dan is een duidelijke tik voldoende. schoppen is not done.
hij is trouwens heel slim, en snapt dingen heel snel.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 10:29

Wij hebben genoeg veulens gefokt, en we kennen genoeg mensen die zeggen dat we dit moeten doen. Dus ik ga er niet op in.
Ze is NIET bang, want ze is super lief, en komt gewoon op me af en likt me helemaal.