Julia heeft een adoptie veulen, nog geen match.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: Julia heeft een adoptie veulen, nog geen match.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:06

tjady: als je merrie zo enorm lelijk doet en je denkt dat ze bijna geen melk meer geeft lijkt het mij ook het beste om haar naar de andere adoptie moeder te laten gaan.
Heel jammer, je hebt je best gedaan!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 10:19

Ik vind het met name erg voor het veulen. Dierenarts vond het ook een goede optie.
Helaas heeft de eigenaar van de merrie die vannacht is geboren, zich terug getrokken. Het is een bejaarde man en zag er erg tegen op om het voor elkaar te krijgen. Man was over de 70 en dat begrijp ik ook wel weer.
Het veulen drinkt nu heel goed uit een emmertje. In no time heeft ze het leeg.
Julia gaat vanmiddag terug naar haar kudde en we zullen het veulen nu zelf gaan voeden.
Nu gaan kijken hoe we haar toch zo veel mogelijk kunnen gaan opvoeden als paard.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:32

Balen dat de andere merrie niet door gaat!
Als je eigen merrie geen melk meer geeft is zelf voeden inderdaad de beste optie. Echt super wat je doet voor het veulen, heel veel succes de komende tijd. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:52

Jammer dat het niet gelukt is.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:26

ja heel jammer dat het niet is gelukt. Ze drinkt gelukkig wel goed. Plast, poept en is levendig en na het drinken lekker slapen.
het begroot mij wel hoor. Zo een klein pukkie helemaal alleen. Dus nu moet ik gaan uitzoeken hoe ik haar wel een sociaal paard kan laten worden ondanks dat ze geen moeder heeft.
Tips zijn van harte welkom.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:49

Geitjes doen het ook nog wel eens goed als gezelschap. Wellicht iemand inde buurt die er eentje wil uitlenen ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:53

Een (wat oudere)ruin wil ook nog wel eens de moedertaken op zich nemen.
Zie je veel in kuddes gebeuren.
Super van je dat jullie het zo opvangen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:15

Oke ik heb zelf ook een ruintje van 6 jaar. Misschien kan ik die ook ophalen en naast haar zetten met een hekje ertussen en dan met een paar dagen bv bij elkaar zetten.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:45

een ruin erbij en zodra die het veulen leuk vind voorzichtig in de kudde.
onze ruin loopt altijd in de wei bij de merrie met veulen en hij doet meer aan de opvoeding dan de moeder hij is ook veel fanatieker in het beschermen van het veulen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:47

Een ruintje er bij is inderdaad een goede optie mits het klikt tussen die twee. Super hoor wat je allemaal voor het veulen doet, het is al een hele zorg minder dat ze zelf goed drinkt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:51

heb je meer pony's?

Mijn shet is jaren geleden als drie jarige pleegmoeder geweest voor een KWPN veulen. Zelf had ze nog noooit een veulen gehad maar ze was heel zorgzaam. het veulen dronk gewoon uit een emmertje maar ze werd wel paards opgevoed door de pony zeg maar.
Het is het proberen waard om een andere pony bij het veulen te zetten.

Succes!!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:58

Heel tof van je dat je dit allemaal doet!

hopelijk lukt het met je ruin...dan is er toch een paard in de buurt om opvoeding te geven :D

Blijft het veulen dan bij jullie?

veel succes, grtz......enne foto's :P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:21

Verplaatst van F-AM naar KS

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:38

ik heb ook vaker gehoord dat als je een melkgeit ergens kan lenen of kopen dan kan je het veulen die melk geven en je kan de geit leren op een strobaal te gaan staan om het veulen te laten drinken mocht dat nodig zijn. Dit word vaker gedaan en geitenmelk ik bijna gelijk aan paarden melk heb ik me laten vertellen.
Misschien het overwegen waard dat scheelt een hoop met melk maken en uit een emmertje geven enz. succes vind het echt heel goed dat je dit doet voor het veulentje.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:01

Het gaat tot nu toe heel goed met Angel. Ze drinkt als een tiereliet en is mooi levendig. Ze krijgt per dag 12 voedingen van 270 ml melk.
Ik heb mijn ruintje opgehaald, maar laat hij nou gisterenavond hoefbevangen zijn geworden.Wat een tegenvaller. Dus hij op de medicatie en ik heb ze nog niet bij elkaar staan. Ze staat wel bij mij 5 andere paardenmerrie in de stal, maar ze kan ze niet goed zien.
Ik heb haar gisteren door de dierenarts laten na kijken. Hij vond dat ze na een moeizame start het goed deed. Ik was bang voor verstopping, maar het is gelukkig gisterenavond vanzelf opgang gekomen. Ze heeft gisteren ook nog haar veulenprik gehad. Ze weegt nu 17 kilo.

Angel heeft vandaag even 10 minuten heel hard gecrost door het weiland. De honden vinden haar geweldig en willen erg graag met haar spelen. Mag van mij wel even, maar wel voorzichtig. De merries vinden het trouwens ook erg interessant als ze haar zien. Morgen moet ik naar mijn werk, mijn buurjongetje van 11 zal overdag alle voedingen doen. Heel knap van hem. We hebben vandaag geoefend met warm maken in de magnetron en ik zet alle voedingen in de koelkast afgemeten klaar en ik leg een tijdschema erbij. Ik zal haar vannacht nog om de 2 uur voeden. Als ze 1 week oud is, kan het om de 3 uur. Dus dan geef ik haar om 0.00 en 3.00 en 6.00 uur. Hoef ik nog maar 1 keer tijdens het slapen eruit.
Ik zal morgen even foto's van haar maken.

Is het een idee om de titel te veranderen. Bv Angel het flessenveulen.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:05

wat leuk dat het zo goed gaat.
ik hoop dat het zo goed blijft gaan

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:16

wat fijn dat het zo ontzetend goed gaat met het veulentje!!!
ben benieuwd naar foto,s!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:24

Erg knap wat je allemaal over hebt voor dit diertje!
Heel veel succes ermee!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:31

Super dat je dit doet!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:12

het gaat heel erg goed met Angel. Ik zal morgen foto´s van haar maken en plaatsen. Moet zeggen dat ik na 1 week al volledig uitgeput was en nergens anders aan toe kwam ook geen foto´s maken.
Ze mag elke dag even een half uurtje buiten rennen in de wei. Dan laat ik haar ook even neuzen met mij andere shet. Hij ruikt wat aan haar en geeft een gilletje. Ik durf ze echt nog niet bij elkaar te zetten. Angel snapt nog niet zo goed dat hij een soortgenoot is.Ze reageert ook niet op gehinnik van andere paarden.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:37

wat goed dat ze het zo goed doet! Vind het heel knap van je dat je dit voor haar doet en dat je uit geput raakt is natuurlijk niet raar je moet toch elke nacht breken en dat breekt je op een gegeven moment op. Is er niet iemand die het samen met je kan doen? Dat je om de nacht het veulen voed zodat je toch om de nacht gewoon door kan slapen?
Het is dat drachten een eind uit de richting is.

Foto is inderdaad leuk kunnen we zien wat voor een stoere vechter je daar hebt.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:38

..super dat je dit doet zeg!..ik ga je verhaal volgen en idd, de nachtvoedingen zijn het vermoeiends!(ik heb dan wel geen veulens maar wel een tweeling van twee en half die ook hun nachtvoedingen hebben gehad)...

succes!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:39

Jeetje meid wat een verhaal! Sterkte, maar zo te lezen komt het helemaal goed met angel.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:16

Wat goed dat je dit veulen helpt maar probeer het wel bij een andere shet te zetten zodat ze wel door heeft dat ze een shet is en zich niet te veel op mensen gaat richten. Want nu is het erg leuk maar het kan over een tijdje vervelend worden.
Wij hebben 2x een adoptie veulen gehad ze waren 2 dagen en 4 dagen oud toen ze kwamen. Dit waren kwpn veulens die groot zijn gebracht door ons trekpaard.
Het laatste veulen hebben wij ook met een schaal melk groot gebracht omdat het trekpaard zelf een veulen aan de voet had lopen,(Bij het eerste kwpn veulen was haar eigen veulen dood gegaan dit veulentje kon dus ook bij ons trekpaard drinken.)Het tweede kwpn veulen hebben we wel bij de trekpaarden in de wei laten lopen zodat ze wel opgevoed werd door paarden.
Als ze melk moest hebben gingen we naar haar toe met de schaal melk en zodra ze die op had liepen we direkt weer achter de trekpaarden weg.
Na een maand riepen we haar bij het hek, dan kwam ze aangerend dronk der melk en ze rende daarna weer terug naar de trekpaarden.
De eerste weken zijn slopend ja maar als je ziet hoe gelukkig en mooi ze wordt heb je het er voor over. ;)

Voor het verhaal van de adoptie veulens lees dit maar.
Sammie @ [VN] Trekpaard moedert voor tweede maal over KWPN merrieveulen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 18:53

Ik heb idd snachts geen hulp. Ik ben vannacht dan ook letterlijk door de wekker van 3.00 uur heen geslapen. Werd om half 6 wakker, dus toen maar snel melk gegeven.Overdag helpt mijn buurjongetje als ik naar het werk ben en mijn vriend en vriendin helpen met stallen mesten zodat ik nog een beetje bij kan trekken.
Vanmiddag een kleine tegenvaller. Angel heeft koliekje gehad. Ze begon na de drinkbeurt enorm te rollen en op haar ruggetje bleef ze liggen. Erg zweten en snelle ademhaling. Dierenarts gebeld, maar tegen die tijd dat ze kwam, was het ergste weer over. Ik vermoed dat de porties melk te groot zijn. Ik ben aan het opbouwen en mogelijk iets te veel. Dierenarts heeft verder niets gedaan. Ze staat nu verder in een afgezet stukje tuin, lekker in de zon en heeft voor het eerst kennis gemaakt met schrikdraad. |(
Mabon zette jij ze direct bij jullie paard?

Maar dan nu de foto´s.
Afbeelding 1 dag oud.
Afbeelding rennen kan ik ookal!
Afbeelding wat doe je daar, ik kom er ook in!
Afbeelding alles moet ontdekt worden!
Afbeelding drinken om groot en sterk te worden!