Veulen dood geboren of eigenlijk gestikt in buik denken we.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Palmbierlove

Re: Veulen dood geboren of eigenlijk gestikt in buik denken we.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:37

wow vervelend zeg...
wij hadden op de manege ook pech met een merrie, ze had een tweelingveulen, maar 1 daarvan was blijkbaar al bijna een maand dood in de buik, waardoor ze allebei dood geboren waren... en de merrie had ook erg veel moeite met persen en had het bijna ook niet had gehaald, dus hadden ze ook in moeten grijpen... de merrie is nu heel erg verdrietig en staat alleen maar te hinniken op stal, echt zielig gewoon...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:17

Palmbierlove schreef:
wow vervelend zeg...
wij hadden op de manege ook pech met een merrie, ze had een tweelingveulen, maar 1 daarvan was blijkbaar al bijna een maand dood in de buik, waardoor ze allebei dood geboren waren... en de merrie had ook erg veel moeite met persen en had het bijna ook niet had gehaald, dus hadden ze ook in moeten grijpen... de merrie is nu heel erg verdrietig en staat alleen maar te hinniken op stal, echt zielig gewoon...

ooo jakkes dat is ook niet leuk.
Maar wisten ze dan niet dat er een tweeling was? ik geloof dat je al heel vroeg eentje kan weglaten knijpen door de veearts omdat dit dus beter is voor de merrie.

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:30

volgens mij wisten ze idd niet dat het een tweeling was

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:32

jeetje wat een naar verhaal! Ik hoop dat de eigenaar van de friezen volgende keer meer geluk heeft!

Wat betreft een tweeling, de da kan idd een eitje wegkneipen. Maar t is niet altijd helemaal te zien of het 1 of 2 eieren zijn. Vandaar dat t wel eens gemist wordt.

Sterkte voor de merrie!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:40

Vanessakusje ; ik hoop ook dat volgende keer lukt. Maar eigenaar zei dat hij er eerst even over na moest denken of hij het nog een keer wou.

Palmbierlove: Nee denk dat ze het dan ook niet wisten. Gelukkig heeft die merrie het gehaald. Dat lijkt me nog heel erg vreselijk dan. Ik vond dit al niet leuk, maar kan me er nu wel overheen zetten omdat het veulen al dood was en ik geen band met haar kon maken. Denk als de merrie ook nog overleed dat ik dan echt kapot zou zijn.

csc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:54

1 van onze merries is afgelopen maandagnacht hetzelfde overkomen. Om half 4 's nachts ging de alarmband af. Wij meteen eruit, de merrie kegelde al ruim 30 uur dus het was te verwachten. Kwamen we bij de wei aan, zag ik eigenlijk al meteen dat het niet goed was. Dierenarts uit z'n bed gebeld, die kwam zo snel mogelijk. Inderdaad stuitligging en het veulen was al overleden. Bij zo'n stuitligging laat de nageboorte los voordat de bevalling begint waardoor het veulen binnen een uur sterft. Onze dierenarts vertelde dat hij nog nooit een veulen in stuitligging levend had kunnen verlossen. Onze merrie heeft al een veulen gehad en we hebben het veulen er 2 dagen bij laten liggen zodat ze afscheid kon nemen. Ze liet het veulen ook echt niet alleen en is er 2 dagen bij blijven staan. Wij temperaturen de merrie 2 keer per dag, nu had ze koorts en is ze gespoeld. Hopen dat het morgen beter gaat met 'r. Ben blij dat wij een alarmband hadden en inderdaad ook de merrie in ieder geval konden redden! Echt een foutje van de natuur dus!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:58

ja vreselijk is zo iets.
Maar het is nou eenmaal de natuur.