Merrie's uitgerekend eind Juni!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:45

ik heb gewoon 11 maanden gerekend vanaf de laatste dekdatum, dat is zo'n 334 dagen ofzo ;) reken iig geen 340, mijn ervaring is tot nu toe dat ze rond de 335 bevallen dus die houdt ik aan (11 maanden om het makkelijk te maken :P )

Monster_tos

Re: Merrie's uitgerekend eind Juni!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:48

Pff lastig hoor, ik ging ook uit van 340 dagen, en kom op de 22e uit. Na ja paard goed in de gaten houden. Maar ik heb gehoord dat merrie's die voor de 1e keer veulenen vaak veel minder voortekens hebben.. Hebben jullie daar wat van gehoord ?

loveakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:49

Kytha schreef:
ik heb gewoon 11 maanden gerekend vanaf de laatste dekdatum, dat is zo'n 334 dagen ofzo ;) reken iig geen 340, mijn ervaring is tot nu toe dat ze rond de 335 bevallen dus die houdt ik aan (11 maanden om het makkelijk te maken :P )

ah oke nou als ik ook van 335 dagen uit ga is mijn merrie ook 21 juni uitgerekend hihi :D
http://www.foalcam.nl/
Kan je hier uit rekenen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:52

ohw gelijk even gedaan, als ik uitga van de 17e dan is ze de 22e uitgerekend. Mooi dicht bij elkaar allemaal :)

loveakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:53

ja indd spannend
kunnen we elkaar adviezen geven
en elkaars ervaringen delen :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:02

jaa precies!!
Nog even wat vraagjes:
Wat hebben jullie klaarliggen voor de bevalling ?
Hoe groot is de "kraamstal" ? Of bevallen ze buiten ?

EN heb net een filmpje gezien op foalcam. En zie dat ze daar gelijk de merrie helpen door mee te trekken, wat is jullie ervaring daar mee ? Eerst even aankijken of gelijk helpen ?

loveakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:33

Monster_tos schreef:
jaa precies!!
Nog even wat vraagjes:
Wat hebben jullie klaarliggen voor de bevalling ?
Hoe groot is de "kraamstal" ? Of bevallen ze buiten ?

EN heb net een filmpje gezien op foalcam. En zie dat ze daar gelijk de merrie helpen door mee te trekken, wat is jullie ervaring daar mee ? Eerst even aankijken of gelijk helpen ?

mijn kraam stal is 3.50x4.00
ik ben voorstander om merrie mee te helpen tijdens de pers weeen om mee te trekken aan de benen tijdens een perswee dit zal de merrie vergemakkelijken met het persen zo dat de bevalling wat vlotter gaat.
want bevalllen voor een merrie is niet een makkelijke klus

Ik heb inderdaad al een heel kraam pakket

telefoon nummers dienstdoende veeartsen
zwarte handoeken voor het veulen droog te wrijven
jodium tincuur voor navel ontsmetten
Navel klem mocht het blijven bloeden
staart bandage
touwtje om nageboorte op te binden
Drinkfles
Biest Je weet maar nooit ben liever goed voorberreid.
camera's paraat.
Mis ik nog wat ????

O ja, zorg dat je genoeg snipper dagen hebt. :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:38

Nou die snipper dagen heb ik zeker nodig!! Ik heb namelijk geen camera's, dus ben van plan te logeren op stal :) Ze staat namelijk niet thuis maar bij vrienden van mij, zo'n 800 m.verderop.

Hoe kom jij aan biest ? Vind ik ook wel een slim plan, vooral omdat het de merrie haar 1e keer is. En wat voor drinkfles ? Ze hebben op stal schapen, en daar ook fles voor de lammetjes die niet drinken. Zou dat kunnen ?
Ik heb zelfs betadine oplossing klaar liggen.

Oh een schaar of mes, dat heb ik nog.

loveakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:53

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:21

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 12-04-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:55

Japke: Dan laat ik de biest nog even zitten!
Ik ga denk ik ook een tussenschot er uit halen, de boxen zijn vrij groot maar extra ruimte is nooit verkeerd!
Heb mijn merrie vanmiddag nog even gereden, even zonder zadel blokje om. Maar ze vind er niet zoveel meer aan.
Rijden jullie nog ?
Heb gelukkig hier op 3 km vandaan de kliniek zitten, dat geeft wel heel veilig gevoel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:00

Zie onderschrift :D
Is een D pony merrie die dragend is van onze arabische hengst, ze heeft 5 jaar geleden ook een veulen gehad en toen was ze 16 dagen overtijd, dat veulen is ook nog bij ons dus ben heel benieuwd.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:04

Pff 16 dagen overtijd! Dan heb je het ook helemaal gehad lijkt mij :P Vind het wachten nu al vreselijk, en ze moet nog 2 maand!! Wat leuk een arabische hengst!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:09

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 12-04-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:11

Is erg leuk idd, we hebben al 2 veulens van hem gehad bij een kennis van ons, beide van dezelfde merrie en die zijn nu 1 en 2 jaar oud en van de merrie hebben we ook al een veulen dus we hebben goed vergelijkingsmateriaal.
Ik heb dan ook hoge verwachtingen :D

Destijds zijn we niet eens bij de geboorte geweest, we zijn echt wekenlang 's nachts keer op keer eruit geweest en er gebeurde maar niets en uiteindelijk heeft ze haar er 's morgens tussen 11 en half 12 uit gepoept terwijl mijn moeder een uurtje daarvoor nog was geweest. Maar gelukkig waren we er toen wel snel bij, veulen was er net, is maar goed ook want ze was er niet zo van gecharmeerd.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:16

Dat vind ik het spannends ( na de gezondheid en de bevallig dan) , wat voor veulen het word. De vader is een dressuur topper en mijn merrie is ook echt een dressuur paard. Dus verwacht wel een echt plaatje :D
Ik heb zelf geen camera op birth alarm ( heb het geld op het moment er niet voor :( ) Dus wil zoveel mogelijk gaan waken, gelukkig heb ik 4 zusjes waarvan 2 ook wel beetje in de paarden zitten, dus dat word een schema!

Rij jij nog op je merrie Annelies ? Ik had verwacht dat ik ook nog wel even door kon rijden, maar mijn paard geeft echt aan er niks meer aan te vinden. Ze is op het moment ook niet zo fit, ze krijgt al extra vitaminen, maar houd haar lekker op rust nu!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:22

Er wordt af en toe nog een buitenritje mee gemaakt maar dat stelt weinig voor. Ze was zowieso niet zwaar getraind dus is ook niet iets om nu weer te gaan oppakken. De vorige keer is ze wel vrij intensief gereden en ook tot een paar weken voor de bevalling, laatste weken hebben we vooral veel buiten gereden.

loveakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:20

Akira vandaag 282 dagen drachtig maar ik rijd op dit moment niet meer op haar.
Ze staat dagelijks in de wei te genieten.
Wel doe ik lekker wandelen met haar vind ze ook heerlijk. :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:36

Moderatoropmerking:
Hier een slotje op dit topic. Er worden slechts enkele HK topics op dit forum toegelaten. Jullie kunnen terecht in het dikkenbuikentopic 2009. Ook voor mensen die niet zo vaak op bokt komen. Je hoeft niet altijd alles bij te lezen. Spring gewoon binnen in het topic met je vraag of je belevenissen met de merrie.