Onverwachte dracht/geboorte of schijnzwanger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onverwachte dracht/geboorte of schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:07

Ik ben net weer bij de kleine aanstaande mama geweest ( hoop ik dan een veulen is veel leuker dan schijndracht!) en de uier was iets geslonken, heb gelezen dat dat normaal is en dat de uier in de ochtend voller is, haar banden zijn ietsjes slapper geworden en ze zweette een heel klein beetje, ik denk niet dat het veule vandaag komt maar gok op morgennacht

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:14

Laten we een gokje wagen, ik denk een merrieveulen in de nacht van vrijdag op zaterdag!
je doet het prima meid, de pony mag blij met je zijn.
Zoals ik al eerder zei, de meeste shetlanders zijn heel goed in staat alles zelf te regelen.
Ik heb nog nooit bij zo'n uk hoeven helpen.
Hou ons op de hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:21

Ik denk zelf ook van vrijdag op zaterdag nacht! Ik heb zo'n idee dat het een hengstje wordt!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:38

en en en ? hahaha

is er al wat of niet ?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:22

ik weet het niet ze ziet eruit net als mijn merrie. We hebben gister gepbt en ik hoop wel voor je dat jullie een mooi veulentje gaan krijgen ik gun niemand een schijndracht want je hoop op veel en krijgt helemaal niets. Ik heb het ondervonden.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:09

er is nog niets en geen veranderingen! heb van mijn broer van wel een mini veulen halstertje gehad met touw en een klein poetstasje voor als de kleine wat groter is. Wel is ze langzaam vandaag ..niet meer blij het land in galopperen maar een heel sloom drafje.

Morgenochtend wordt de DA gebeld voor advies helaas mag de Da van de boer nog niet komen , maar als er 1 mei nog niets is gebeurt wordt ze wel onderzocht, de DA komt dan sowieso al en dat is een vriendin van de boer

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:13

Spannend spannend, hopelijk duurt de spanning niet te lang en voelt mevrouw -toekomstige mama- zich nog wel lekker in haar vel!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:04

Breezy, staat die merrie wel onder constant toezicht?
ik vind haar er drachtig uitzien, de verhalen dat "een Shet" zich wel red moet je niet voor waar aannemen, wij hebben hier een shet waar de laatste 3 keren hulp bij nodig was, de eerste 2 lag er een beentje verkeerd (komt vaak voor bij kleintjes) en de laatste keer was het een red bag bevalling......
ik kan de keren dat een shet hulp nodig had niet op 1 hand tellen :n

als ik jou was zou ik dus gaan waken, misschien samen met iemand zodat iedereen wat slaap krijgt, en natuurlijk genieten mocht ze een veulen krijgen.,....

niets mooier dan zo'n klein bolletje wol :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:40

Hoi Dana, ze staat niet constant onder toezicht maar de hele dag wordt het land in de gaten gehouden en snachts gaat de boer er ongeveer 3x uit om te controleren. Ik zou ook wel willen gaan waken maar zoals het er nu uitziet ben ik bang dat dat dan weken gaat duren. Wel staat alles klaar voor de bevalling op een plank boven haar stal ( eigenlijk in haar stal hoog op een plank) . En ja ik hoop ook heel erg op een veulentje! En wat is een red bag bevalling?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:46

Normale bevalling:

Het veulen zit in de witte vruchtzak in de baarmoeder, daaromheen zit een rode zak (de placenta). De placenta zit rondom vast aan de baarmoederwand en zorgt oa voor zuurstof tijdens de hele dracht.
Bij een normale bevalling knapt als eerste de rode zak en komt er vruchtwater vrij, dan bij de persweeën komt de witte vruchtzak met pootjes/snuitje naar buiten.
De placenta zit op dat moment nog vast aan de baarmoederwand en zorgt tijdens de bevalling voor zuurstof via de navelstreng, de placenta is daarna te zien als de nageboorte, die langzaam loslaat van de baarmoederwand, meestal tussen 30 min. en 3 uur.

Red Bag Delivery:

Bij een Red Bag Delivery is de rode zak al los van de baarmoederwand en wil gelijk met de witte vruchtblaas naar buiten, dat lukt niet want er zit ook nog vruchtwater in de rode zak, en daardoor is het alsof ze een volle ballon door een klein gaatje probeert te persen.
Dit is te herkennen als de merrie veel gaat staan en liggen, blijft persen zonder dat het water breekt of dat er iets te zien is.
Als je er niets aan doet, zie je uiteindelijk de rode zak naar buiten komen, vaak duurt dat te lang en heeft het veulen al een zuurstofgebrek opgelopen.
Als je het wel herkent en je voelt de merrie op, voel je een volle ballon, niet glad zoals de witte pootjesblaas, maar een fluweelachtige zak.
Als je die rode zak openmaakt, komt het vruchtwater in één keer vrij (grote hoeveelheid omdat er al druk op staat).
Daarna is het belangrijk dat je de ligging van het veulen controleert, bij een Red Bag Delivery is er een verhoogde kans dat het veulen verkeerd ligt.
Belangrijk is om het het veulen goed te leggen tussen de weeën door en het daarna snel geboren te laten worden omdat de zuurstof toevoer via de navelstreng er niet meer is.
Als je de rode zak hebt opengemaakt, en het veulen ligt goed, komt als eerste de witte pootjesblaas te voorschijn. De bevalling verloopt daarna meestal normaal.
Bij een Red Bag Delivery komt de nageboorte vrijwel direkt na de geboorte van het veulen omdat de rode zak al losgelaten was van de baarmoederwand. Soms zit het veulen er zelfs nog gedeeltelijk in.

Als het veulen geboren is, dient men goed de ademhaling te controleren, dat is het grootste probleem want bij een Red Bag Delivery is de kans groot dat het veulen al zuurstofgebrek heeft opgelopen of vruchtwater heeft binnen gekregen.

Een Red Bag Delivery is een complicatie waarbij je niet de komst van een dierenarts kunt afwachten, maar gelijk moet handelen. Eventueel met telefonische ondersteuning van een dierenarts.
Als het op tijd herkend wordt, is de overlevingskans groot.
Wordt er te lang gewacht, dan daalt de overlevingskans voor het veulen zeer snel.
Bevalt een merrie in haar eentje en heeft ze geen hulp, dan is de kans op een levend veulen er eigenlijk niet

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:47

Red Bag Delivery”

Het voortijdig loslaten van de placenta, ook wel bekend als Red Bag Delivery, is een ernstige complicatie waarbij directe actie noodzakelijk is. Het veulen krijgt zuurstof via de placenta, en bij voortijdig loslaten van de placenta, is deze zuurstofstroom dus afgesloten ; het veulen zal stikken.
Bij vroegtijdige ontdekking en snelle handeling, loopt het echter meestal goed af.

Normaal gesproken wordt de placenta pas zichtbaar na de geboorte. Bij een Red Bag Delivery breekt het water niet en verschijnt er een “rode zak” uit de vulva (in plaats van het gebruikelijke vlies met de voorbeentjes). Dit is de buitenkant van de placenta en dit betekent dat de placenta gedeeltelijk of volledig heeft losgelaten van de baarmoederwand, in plaats van achter te blijven en het veulen te voorzien van zuurstof.
Er is geen tijd om te wachten op de veearts, het veulen moet zo snel mogelijk ter wereld gebracht worden om te voorkomen dat het stikt.

Open de placenta onmiddellijk (meestal lukt dit met je handen, desnoods kun je een stompe schaar gebruiken) ; het vruchtwater gutst naar buiten en als het goed is volgen de voorbeentjes van het veulen. Zo niet, ga dan met je hand naar binnen, zoek de voetjes en begeleid ze naar buiten. Controleer of het hoofdje in de goede positie ligt.
Trek tijdens de weeën krachtig mee, en zodra het hoofdje eruit is, breek je het vruchtvlies, zodat het veulen kan ademen.
Zodra het veulen geboren is, check je de ademhaling van het veulen. Eventueel vocht kun je naar buiten laten lopen door het lijfje van het veulen iets op te tillen en het hoofdje te laten hangen. Maak de luchtwegen vrij door het mondje leeg te maken en met je hand van boven naar onder over het hoofd te wrijven ; hierdoor wrijf je achtergebleven vocht naar buiten. Als dit gebeurt is, breng je het veulen in zittende positie en wrijft krachtig met een handdoek, om de ademhaling te stimuleren.
Als de veearts komt, breng verslag uit van de Red Bag Delivery en laat het veulen goed nakijken.

Het komt wel eens voor dat de placenta met het veulen meekomt, of direct na de bevalling afkomt. In deze gevallen moet je rekening houden met de mogelijkheid van zuurstoftekort bij het veulen, en moeten de ademhaling en longen extra goed nagekeken worden.

Heb even gegoogled en hier is de beschrijving en wat je moet doen als er een red bag bevalling gebeurt.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:48

oh oeps dacht ik zoek het even op, maar je was met net voor sorry...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:49

Oei! Dat is eng zeg! Ik had er nog nooit van gehoort ( maar ja ik ben dan ook pas sinds maandag mij aan het in lezen over dracht/geboorte en veulens) dank je wel voor deze info! Weer iets om mij druk om te maken...nee hoor dat meende ik niet, maar als ze echt drachtig is en ik ben bij de geboort dan weet ik tenminste waar ik op moet letten.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:50

geeft niets, hoe meer info hoe beter :j als ik het niet had geweten was MSS er niet geweest nu, en misschien Summer ook wel niet meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:53

Ja idd! Ik ben ook gewoon blij met die info. Want weet je, ik had echt nooit verwacht ooit iets met dit allemaal te maken te krijgen dus heb ik er nooit iets over gelezen of iets dergelijks dus ik probeer nu gewoon aan zo veel mogelijk info te komen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:54

goed bezig, je kunt nooit teveel informatie krijgen :n

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:55

nee presies het is echt een hele enge gebeurtenis en je wenst het niemand toe.
Heb op mare stare gekeken naar een merrie die ook een red bag delivery had en dat veulen heeft het ook wel over leeft en is echt een leuk beestje geworden maar had het erg zwaar. Toen ben ik me ook gaan verdiepen in het hoe en wat er moet en kan gebeuren tijdens zo'n gebeurtenis en wat er allemaal wel niet fout gaan echt niet te geloven hoeveel dat eigenlijk is.
Heb nu een map met alles wat ik kon vinden over complicaties enz. en hoe te handelen in bepaalde gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:56

Ok dat is wel fijn om te hebben! Ik heb ook wel veel info over tijdens de geboorte en heb ook een lijst in stal hangen met verschillende complicaties en wat je dan moet doen voordat de veearts er is.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:00

ik kreeg bijna een hartverzakking toen ik zag dat summer er 1 had..... toch handel je op zo'n moment automatisch, maar dat kan alleen als je weet dat een rode zak dus niet goed is :n
en zeg nou zelf..... dit had ik niet willen missen hoor :n

Afbeelding

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:01

ook nog een kleine tip Breezy, knoop de nageboorte een beetje op zodat de merrie er niet op kan gaan staan.... dan kan hij niet scheuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:03

Ach wat een schatje! Ik wil er ook 1! Ik wil geen schijndracht maar een veulen!

dana dat had ik ook al op mijn lijstje staan en daar liggen ook al touwtjes voor bij en operatie handschoenen want ik ben een beetje vies van glibber dingen dus voor de zekerheid handschoentjes erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:04

Dana ik kijk net in je profiel en op die ene foto komt er idd een noodweer aan zeg!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:05

dat ben ik ook, geloof me, als het moment daar is sta je er niet bij stil :n

hahaha ja, er rust een vloek op ons als ik wil rijden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:07

nee dat geloof ik ook best, ik vond het eerst ook vies om de uier aan te raken maar daar heb ik mij ook overheen gezet..ben benieuwd hoop gewoon zo erg dat er een veulentje komt!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:08

is naar de Veearts gaan geen optie? even opvoelen kost 15 euro, dan weet je waar je aan toe bent :j