Wat mag ik wel en wat niet met veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re: Wat mag ik wel en wat niet met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:21

ik vind ook hoe vroeger je dingen leert hoe beter het is.
als je het doet als het veulen een half jaar is ofzo dat heb dat gestres enzo dr meteen bij!

af en toe bij weg halen is ook heel goed anders heb je straks met afspenen een veulens dat helemaal hysterisch word.

als ze een week oud zijn kunnen ze best even een kwartiertje zonder mama.

bij ons gaat dat automatisch als we met de 1e hengstig heid weer naar de hengst gaan. veulen blijft thuis en dan zijn we er met een half uur of soms een uur weer thuis.

dit doen we al jaren zo en altijd goed gegaan.

ook met rijden blijven onze veulens gewoon in de wei met de rest en mama komt later wel terug.
ze vinden het niet eens erg als mama weg gaat

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:33

Bedankt weer voor alle reacties.
Inmiddels is het veulen nu een maand jong.
Gelukkig mag ik veel bij haar doen, voetjes optillen laat ze toe, wel onwennig maar dat komt met de tijd wel.

Ze wordt al een flink stuk groter en houd erg van kroelen en kriebelen. Nu is het vaak zo dat ze zowat in me wilt kruipen, dat wil ik niet hebben als ze eenmaal en stuk groter is. Wat ik nu dan doe als ze zo loopt te duwen is dat ik haar aan de kant duw. Loop ik zelf weg dan komt ze of achter me aan of ze loopt achteruit en duwt mij zowat omver.

Het is geen harde duw, maar een kleine duw/ omzetten zodat ze niet tegen mij aanduwt. Ze valt er niet bij om en wankelt ook niet op de benen, maar ik vind het wel fijn dat ze haar plek weet en niet het recht heeft om maar tegen mij aan te duwen tot ik haar weer ga kriebelen. Doe ik dat zo goed of kan ik dat beter op een andere manier doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:07

Ik behandel een veulen ver gelijk als een paard. Als hij bijt, krijgt het dus ook een tik en een stem-opmerking. Als hij mij omverduwt, dan duw ik hem ver weg om op z'n plaats te zetten. Halstertje, voetjes geven, borstelen, overal aaien, ook de oren, geslachtsdelen etc. vanaf dag 1. Bij mij leren ze ook gelijk vast staan. In het begin altijd bij blijven, en gelijk kont naar voren als hij achterover begint te leunen. Nooit laten hangen, nooit alleen laten ook.

Tip voor het meelopen trouwens : Halster omdoen met een touwtje, maar dat volledig los laten. Niet aan trekken, geen enkele druk op brengen, muv mss 2 seconden even 'spanning' maar meer niet. Je veulen gewoon achter de merrie laten lopen in het begin, mocht het niet direct meewillen, dan kun je een dik halstertouw om de kont leggen, en de uiteinden bij de schoft in je handen. Zo lichte druk brengen. Zodra het reageert en vooruit stapt, loslaten.

En verder : niet teveel 'gericht' mee aanklooien, dus niet een half uur gaan 'opvoeden' maar doe het gewoon spelenderwijs en tussendoor. Bijvoorbeeld, als je in de paddock / wei uitmest, af en toe even aaien en overal voelen. Van de week heb ik mijn bodywarmer op zijn rug gelegd voor een minuutje ofzo. Juist in het begin is alles 'vreemd' en accepteren ze het zonder gedoe. Voetjes geven ook zoiets, begin met optillen en gelijk weer neerzetten, nog niet vasthouden. Uitbundig belonen, en dan een paar dagen niks.

En tot slot : vergeet niet ervan te genieten :) Elk heeft zijn eigen aanpak / methode, doe waar jij je goed bij voelt.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:51

we proberen ze zo snel mogelijk te leren mee lopen aan halter en voetjes geven.
we hebben hier o.a trekpaarden en omdat die toch wel erg zwaar en sterk worden is het handig dat ze zo snel mogeliojk weten dat ze rustig moeten lopen aan een halter.
anders zie je elke hoek van je erf.

ook het in en uit de trailer lopen leren we in de eerste 4 maand al.

verder een beetje met een borstel eroverheen zodat ze gewend zijn om aangeraakt te worden.
stil staan al is het maar even vind ik ook belangrijk

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:56

Waar ik rijd leren we de veulens ookal voetjes geven, wanneer als dat kan. Het ene veulen is van zichzelf banger als de ander, daar doe je dus rustiger aan mee. Verder lopen ze eerst een paar dagen los mee naar de paddock en de wei, maar al gauw doen we een halster om. Dan oefenen we in de paddock met het meelopen. Poetsen doen we ook wel eens als we tijd/zin hebben.. Gaat vaak wel goed.
Als de veulens wat ouder zijn dan zetten we er ook wel eens 1 vast, om te borstelen. Maar soms ook om bijvoorbeeld te voorkomen dat het ene veulen uit de bak eet van het andere veulen.