Ik behandel een veulen ver gelijk als een paard. Als hij bijt, krijgt het dus ook een tik en een stem-opmerking. Als hij mij omverduwt, dan duw ik hem ver weg om op z'n plaats te zetten. Halstertje, voetjes geven, borstelen, overal aaien, ook de oren, geslachtsdelen etc. vanaf dag 1. Bij mij leren ze ook gelijk vast staan. In het begin altijd bij blijven, en gelijk kont naar voren als hij achterover begint te leunen. Nooit laten hangen, nooit alleen laten ook.
Tip voor het meelopen trouwens : Halster omdoen met een touwtje, maar dat volledig los laten. Niet aan trekken, geen enkele druk op brengen, muv mss 2 seconden even 'spanning' maar meer niet. Je veulen gewoon achter de merrie laten lopen in het begin, mocht het niet direct meewillen, dan kun je een dik halstertouw om de kont leggen, en de uiteinden bij de schoft in je handen. Zo lichte druk brengen. Zodra het reageert en vooruit stapt, loslaten.
En verder : niet teveel 'gericht' mee aanklooien, dus niet een half uur gaan 'opvoeden' maar doe het gewoon spelenderwijs en tussendoor. Bijvoorbeeld, als je in de paddock / wei uitmest, af en toe even aaien en overal voelen. Van de week heb ik mijn bodywarmer op zijn rug gelegd voor een minuutje ofzo. Juist in het begin is alles 'vreemd' en accepteren ze het zonder gedoe. Voetjes geven ook zoiets, begin met optillen en gelijk weer neerzetten, nog niet vasthouden. Uitbundig belonen, en dan een paar dagen niks.
En tot slot : vergeet niet ervan te genieten
Elk heeft zijn eigen aanpak / methode, doe waar jij je goed bij voelt.