merrie schiet met melk om je oren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

Re: merrie schiet met melk om je oren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:16

Pff de dierenarts is er nog niet hoop dat ie een beetje op schiet...
Ik heb O'marisa uitgemolken zoals de veearts had gezegt en aan de linker uier kwam er gewoon mooie witte melk uit en de rechter uier die iets harder en groter is daar kwam gewoon vieze klodderige gele melk(pus) uit. Ze had er eerst niet zoveel problemen mee dat ik haar molk maar toen ik nog even verder wilde gaan om de gele substantie eruit te krijgen werd ze wat boos en op een gegevenmoment vlogen de achterbenen in het rond dus ben ik maar gestopt en ben gaan koelen zoals de dierenarts ook had gezegt en dat vond ze heerlijk. Vanmorgen wilde ze er niets van weten. Gelukkig was haar koorts al iets gezakt naar 39.6.
Zou dat kunnen als je de druk van de ondsteking af haald dat de tempratuur ook wat beter word? Of is het gewoon toeval dat het nu wat lager is.
Hoop dat de arts zo komt kan ze haar laatste hooi krijgen en lekker gaan slapen en beter worden.
Wachten duurt zo lang...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:57

He bah wat vervelend, en ook dat de DA er nog niet is. Dat melken zal haar wel zeer hebben gedaan, vandaar die rondvliegende achterbenen. Ik hoop dat de DA snel komt!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:08

Hey meis, wat naar dat je merrie zo'n last heeft. Met d'Amour gaat het prima. Ik ben dus degene waar het veulen nu staat en ze heeft Diablo verkozen tot nieuwe moeder. Ze probeerde inderdaad gisteren bij hem te drinken, maar uiteraard liet hij dit niet toe. Verder is hij heel lief voor haar, maar zo af en toe stuurt hij haar toch wel even weg, volgens mij wordt hij een beetje gek van haar :D . Ach ja, die Diablo is zo'n enorme goedzak, die neemt hier altijd de zorg voor de kleintjes op zich.
Het is ook heel wat voor haar he. Zo ineens bij mama weg en dan ook nog in een compleet vreemde groep, het komt wel goed.

Vandaag moest ze weer achter blijven en d'Amour bleef dit keer netjes achter de (schrik)draad. Wel nog wat heen en weer rennen en gillen, maar lang zo erg niet meer als gisteren. Na verloop van tijd gaf ze het zelfs op en ging ze maar wat voor zichzelf doen :D .

Dit is trouwens het veulen en de surrogaatmoeder waar het om gaat:

Afbeelding

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:32

Hoe is het nu met je merrie?
Ik had al eerder iets gezecht over het melken bij een te strakke uier he..
Uit ervaring weet ik dat als je iedere keer voordat je rijd de uier een klein beetje moet uitmelken zodat de groote druk er af is.
Op een gegeven moment merk je dat de uier niet meer zo strak aan voelt.
Bij uierontsteking doen wij bij onze melk koeien blauwe troep er op tegen de ontsteking.
Dat trek er in en verzacht.
Als je wilt weten wat het is en of je het bij je merrie kunt gebruiken zal ik morgen even de naam opschrijven en dan kun je wellicht je dierenarts vragen of je het kunt gebruiken.

Hopelijk gaat het snel beter met je merrie!!!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:43

Gos wat een gedoetjes toch altijd met onze vrouwenkwaaltjes he ?! :(:)
Ik ben benieuwd of de da al geweest is, leuk veulen en leuke "papa" :j

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:13

*smelt* even een leuk plaatje in het minder leuke topic op dit moment.
Ik ben blij dat ze zich al wat meer aanpast ze is zo lekker onbehouden haha maar gaat wel goed komen ben blij dat Diablo haar soms even weg stuurt dat is goed voor haar deed mams ook en dan ging ze de shetten maar vervelen hoop dat ze binnenkort Amaretto gaat vervelen en dat ze samen kunnen gaan spelen.

De dierenarts is gelukkig geweest wat duurt wachten dan lang... Gelukkig hoef ik niet meer te melken, sommige merrie's vinden het fijn als de ondsteking weg gemolken word maar die van mij dus niet :o ze heeft na het een beetje weg melken van de ondsteking iets minder koorts en ze heeft van de dierenarts een antibiotica spuit gehad en koorts remmers en ik heb voor de aankomende 3 dagen 3 spuiten met antibiotica en gelukkig vind ze het niet erg om pasta in haar mond te krijgen als ik maar een snoepje of appeltje heb om mee weg te spoelen. Ik maakte me echt wel heel veel zorgen was zo bang dat ik mijn paard mijn maatje gewoon kwijt zou raken ofzo, wat kan een mens toch rare ideeen hebben hé, maar ik ben eigenlijk altijd alleen thuis (alleen in het weekeind niet) mijn vriend rijd op Denenmarken met de vrachtwagen dus sta er eigenlijk altijd alleen voor en kan mijn stress (als het zo lang duurt met de dierenarts) dan eigenlijk nooit bij iemand kwijt en dat is soms toch wel frustrerend.

Gelukkig gaat het helemaal goed komen met me maatje, ik wilde haar dit jaar terug laten dekken maar heb besloten dat ik dat niet doe. Ik kijk volgend jaar wel weer, de dierenarts zij dat er dan een risico is dat ze dan weer een uierondsteking zou kunnen krijgen dus als dat risico te groot is dan ga ik helemaal niet meer met haar fokken dan is het goed geweest en hebben we een schitterend veulen al zeg ik het zelf :D

Dank jullie wel voor jullie luisterende oor ben blij dat ik jullie even heb mogen lenen als uitlaatklep :o :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:52

uitlaatklep daar zijn we toch voor?
als er iets is en we kunnen helpen doen we dat voor elkaar ;)

Hopelijk trekt de ontsteking nu in 1 keer weg en komt ie niet weer!

(Mijn top is als de uier weer extreem hard word toch even weer iets na melken dan de groote druk er af is.)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:56

Heb je nog naar de kamferolie gevraagt?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:20

Ja dat heb ik inderdaad Barvrouwke dat is in princiepe voor honden en katten die naar shows gaan zodat de tepels wat sneller in krimpen ofzo. Maar hij vond het niet goed om dit op het uier te smeren van een paard omdat die meer kans zouden hebben om dan juist ondsteking in het uier te krijgen. Soms willen ze het wel voor merrie's gebruiken zodat het uier wat sneller op droogt maar daar hebben ze voor paarden ook weer andere middeltjes voor zoals een prikje dat de melkproductie stopt maar de natuur is over het algemeer beter zoals zelf opdrogen.
Hij is er ook niet zo'n voor stander van om ubberhoud wat op het uier te smeren omdat het naar binnen kan trekken via de tepelgaatjes (of hoe je die ook noemt...) en dan ben je verder van huis.
Blauwsol (dat blauwe spul wat ze voor koeien vaak gebruiken) dat zou nog net kunnen maar hij heeft het liever niet omdat het via de melk dus ook weer de afvalstoffen in het bloed deponeerd.
Ik heb haar nu onder de antibiotica staan om de ondsteking tegen te gaan en ze heeft een spuit gekregen zodat de melkproductie stopt en koorstverlater.
Dit omdat ze 40.2 koorts had en toen ik haar net tempte had ze 37.1 wat ik persoonlijk wat laag vind. Of valt dat best mee?
Normaal zit ze rond de 37.7 ongeveer.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 09:59

OP dit moment gaat het weer een stuk beter met mijn merrie. Ze is weer haar drukke zelf en rend en bokt weer lekker over de wei dus hoop dat het zo goed blijft gaan. Koorts is helemaal weg wat doet zo'n prikje veel had ik nooit verwacht.
Ze heeft nu een temp van 37.2 dus is goed.
Uier is mooi aan het indrogen en de ondsteking lijkt wel minder te worden het uier word al wat losser en mindergevuld. Ze doet het dus geweldig.
Hoop dit niet weer mee te maken werd er helemaal naar van.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:05

Wat goed dat het beter gaat met mams. Met d'Amour gaat het ook prima. Gisteren, toen Diablo weg ging, was ze praktisch niet onrustig meer. Wel kijken, maar niet meer gillen en heen en weer rennen. Ze begeeft zich ook steeds meer in de groep, dus dat gaat goedkomen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:14

Ben zo blij dat ze weer *normaal* doet voor zover ze normaal is haha ze kan erg lomp uit de hoek komen (denk dat dat stukje Haflinger haar een kruising houd haha). Ze ziet er echt super uit en is niet terug gekomen in gewicht en conditie zo te zien. Ik ben heel blij dat ze de kudde nu ook accocieerd met leuk en gezellig en dat ze straks lekker kan spelen met het jong grut en Diablo ziet als haar beschermengel en veilige thuishaven.
Hoe vind ze Wesley? dat is natuurlijk een heel kleintje ben benieuwt hoe ze dat vind want als Sabien aan het werk is is hij natuurlijk ook alleen, komt ze bij hem in de buurt of durft ze dat nog niet? Ben zo blij dat ze lekker bij jullie is en lekker veulen/paard kan zijn zonder mama. Heeft ze nog geprobeerd te drinken of aan zijn staart te happen?
ik mail je straks wel even haha...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:23

Haha, wat een vragen zeg. Ze vindt de andere paarden nog te eng om er dichtbij te komen. Dichtbij Wesley komen gaat inderdaad niet, want dan komt daar een boze Sabien om de hoek kijken. Wel waren ze een paar dagen geleden samen aan het heen en weer rennen, toen Sabien ook uit de wei was.
Gisteren probeerde ze meteen te drinken toen Diablo klaar was met rijden, maar hij laat dat absoluut het niet toe. Dan geeft ze het ook praktisch meteen op. Ik heb niet meer gezien dat ze aan zijn staart zat, misschien had ze tijdelijk last van stress :D .