Is ze nog wel drachtig? + waar bevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:35

Jeanine84 schreef:
Sommige merries zijn ook gewoon hengstig tijdens de dracht hoor ;) dus dat zegt ook niks!

Ok, nou maak je me bang he. Ik heb een topic geopend omdat mijn merrie wel gewoon dikker wordt en gewoon hengstig is. Maar ze wordt echt ongewoon snel dik.. Maar dat kan dus wel gewoon? Ze wordt nu wel op de dag af iedere 4 weken hengstig }:0

oOoKellyoOo

Re: Is ze nog wel drachtig? + waar bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:41

Die van mij moet eind juni begin juli bevallen uier is niks van te zien alleen dat ze dik is, ze is wel dikker als bij het eerste veulen, bij het eerste veulen leek ze een twijfel geval en ik heb haar toen 2 maanden van te voren nog laten opvoelen.

Bij twijfel laat je dr gewoon opvoelen zo simpel als zat.
Hengstigheid komt vooral vaak voor als ze van de eerste dragend zijn, sja ook vrouwen kunnen gewoon ongesteld worden terwijl ze zwanger zijn

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:42

Ja, dat dacht ik dus ook al ja.. Eng hoor..

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:08

Soms kun je , als je de merrie net lekker gepoetst hebt of wanneer ze lekker ontspannen staat te soezen , het veulen voelen schoppen.
Bij de onze vroeger wel in ieder geval.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:44

Mijne en ontspannen.. Ghe he.. Nee

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:49

oOoKellyoOo schreef:
Die van mij moet eind juni begin juli bevallen uier is niks van te zien alleen dat ze dik is, ze is wel dikker als bij het eerste veulen, bij het eerste veulen leek ze een twijfel geval en ik heb haar toen 2 maanden van te voren nog laten opvoelen.

Bij twijfel laat je dr gewoon opvoelen zo simpel als zat.
Hengstigheid komt vooral vaak voor als ze van de eerste dragend zijn, sja ook vrouwen kunnen gewoon ongesteld worden terwijl ze zwanger zijn

Dat is nu net het hele probleem van de TS ;) Merrie wordt (levens)gevaarlijk als ze opgevoeld wordt

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:10

En dat kan ik me best voorstellen. Zou het ook niet echt fijn vinden, zo'n koude hand in je ... :oo

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:32

Die van ons worden altijd gewoon in de wei geboren. Ze staan appart in een weiland en de rest samen in de wei er naast. Zo blijft de merrie het rustigs en de rest kan de merrie niet gaan irriteren

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 00:08

hoe lang van te voren zet je haar apart?
Ik heb nu nog een jaarling erbij staan, zodat die straks lekker samen met het veulen kan spelen en opgroeien,terwijl ik weer stevig aan het werk ga met mijn merrie.
Wanneer kan ik haar dan best weer erbij halen?

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:31

Je zou de da ook met de stethoscoop kunnen laten luisteren. In principe moet je een hartslag kunnen horen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:39

schorppie schreef:
Je zou de da ook met de stethoscoop kunnen laten luisteren. In principe moet je een hartslag kunnen horen.

Idd ook een optie,
anders gewoon afwachten. Neem wel je voorzorgsmaatregelen, zodat je niet alsnog voor een verrassing staat.

Heb die van mij net nog eens goed bekeken, maar uier blijft hier ook nog weg, dus dat wil niks zeggen. In de meeste gevallen voel je het veulen bewegen is als ze op de laatse weekjes loopt. Wat bij mij wel eens opvalt is dat soms de ene keer de buik aan de ene kant dikker is en dan weer andersom, maar daar zul je effe goed voor moeten kijken. Het gedrag kan ook wel eens veranderen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:44

Als die van mij drachtig is, verklaart het wel de afloop van mijn wedstrijd van zaterdag! Ze sloeg gewoon helemaal door, een dik uur lang. Kende het hele paard niet weer! Het was pas weer goed toen ik afgroette.. :\

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:50

oOoKellyoOo schreef:
schorppie schreef:

Idd ook een optie,
anders gewoon afwachten. Neem wel je voorzorgsmaatregelen, zodat je niet alsnog voor een verrassing staat.

Heb die van mij net nog eens goed bekeken, maar uier blijft hier ook nog weg, dus dat wil niks zeggen. In de meeste gevallen voel je het veulen bewegen is als ze op de laatse weekjes loopt. Wat bij mij wel eens opvalt is dat soms de ene keer de buik aan de ene kant dikker is en dan weer andersom, maar daar zul je effe goed voor moeten kijken. Het gedrag kan ook wel eens veranderen.

Ik denk ook dat je het met een stethoscoop moet proberen :j
Lijkt me ook wat fijner als in onzekerheid zitten.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:01

Fijn dat jullie het met me eens zijn :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:18

een hele oude methode is de merrie een emmer koud water geven
daar zou het veulen op moeten gaan bewegen en dat kun je dan weer zien

ga eens een tijdje bij de merrie zitten als ze in de wei loopt, zit er een veulen in zie je het zeker een keertje bewegen

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:04

guanacotje schreef:
hoe lang van te voren zet je haar apart?
Ik heb nu nog een jaarling erbij staan, zodat die straks lekker samen met het veulen kan spelen en opgroeien,terwijl ik weer stevig aan het werk ga met mijn merrie.
Wanneer kan ik haar dan best weer erbij halen?

Een aantal weken, volgens mij stond die van vorig jaar 2 weken alleen, maar dat veulen kwam onverwacht.
Wij hebben toen de jaarling die wij hadden na een week er geloof ik al bijgezet, maar de merrie en die jaarling waren hele goede vrienden dus je moet gewoon een beetje aan kijken. De merrie jaagt de jaarling echt wel weg ;) De dominante merrie´s (tenminste die hoger staan dan die merrie) hebben we er nog langer vandaan gelaten anders werd de merrie de wei door gejaagd denk ik.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:08

Ik heb bij mijn merrie ook heel lang getwijfelt maar bleek gewoon nog drachtig.
Dus ik zou zeggen wacht rustig af.

En lekker op het land laten bevallen dat doen er meer als je maar wel zorgt dat je in de buurt ben(das mijn mening)

Nijn1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:34

Ik heb tot 2 weken voor de geboorte van het veulen zitten te twijfelen of ze wel drachtig was. Toen pas begon ze te uieren en werd ik zeker van haar drachtigheid. Ik heb het veulen ook niet zien of voelen bewegen. Ze was wel wat dikker geworden maar ze stond ook op het gras en ze had 3 maanden na de dekking een bloeding gehad.
Ik had het landje kleiner afgezet zodat het veulen niet zomaar de sloot in kon glijden en het inloopstalletje lekker opgestrooit. Madam is gewoon op haar vaste plekje in het landje bevallen en toen we sòchtends bij haar kwamen lag er een gezond veulentje te slapen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:36

Wij hebben hier de merries nooit 1 dag vantevoren apart gehouden, ze staan altijd in de groep..

Twee jaar geleden beviel 1 merrie ook gewoon in de groep..

Nadat de veulens zijn geboren stond Stitch dit jaar met 5 dagen weer in de groep en Aiden al met 3 dagen..
Gewoon op het moment dat ze stevig op dr beentjes staan kan je je jaarling dr rustig weer bijlaten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:35

oOoKellyoOo schreef:

De vorige merrie van mij vond ik zelf ook een twijfelgeval bij haar eerste veulen. Ik dacht echt dat de buik maar niet wou groeien en dat ze geen uiter aanmaakte. Dus ook de dierenarts laten komen 2 maand van tevoren en die begon al te lachen toen hij haar zag (is de dierenarts die ik altijd heb dus die kende de merrie goed). Hij vond haar zo overduidelijk drachtig ana het uier en de buik te zien terwijl ik er zelf echt niets aan zag. Hij heeft toch opgevoeld en ze was inderdaad drachtig. Nu ik de foto's van die periode bekijk was ze echt wel heel dik dat ik dat toen niet wou zien kan ik niet begrijpen.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:56

ik heb ook een drachtige merrie ( haflinger )
ik heb ook een beetje het gevoel dat ze niet drachtig is ookal wijst alles op een dracht.
ze moet nu nog 23 dagen ( uitgerekende datum ) ze heeft nog geen uier. maar ze is wel dik en ik heb het als zien bewegen ( denk alleen dat ik het me verbeeld heb ) alles is zo onzeker met die merrie's maar ik denk ook dat het een beetje zenuwen is hoor :P toch zou ik ook even met een stethoscoop te werk gaan zodat je toch wat meeer zekerheid hebt :P