Merrie 2 weken over tijd=grotere kans hengstenveulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie over tijd=grotere kans hengstenveulen?

Ja
70 (45%)
Nee
83 (54%)

Totaal aantal stemmen: 153

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:11

hahaha wat zijn dat nou voor theorieen! hihi ik zie vanzelf wel wat er uit komt... verras me maar :D

BibicheB

Re: Merrie 2 weken over tijd=grotere kans hengstenveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:24

Wat een theorieën zeg... Jullie maken het wel extra spannend! :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 23:24

siskeh schreef:
@Thomas: dat kan trouwens wel weer waar zijn,
misschien een beetje rare gedachte, maar ik denk dat het bevruchten moeilijker zou kunnen zijn als het paard vlak na het insemineren gaat plassen.
en als het moeilijker gaat heb je meer kans op een merrie

Is dat echt zo?

Nog steeds geen veulen trouwens ;)
Laatst bijgewerkt door Hinke op 12-04-09 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:26

De mijne was bijna 3 weken te vroeg en het was een hengstveulen.[url][/url]

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 23:29

Maar dat is maar 1 veulen, om er iets zinnigs te kunnen zeggen over de kansen moet je een steekproef van minstens 100 paarden hebben imo ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:39

Het komt wanneer het af is.
Bij mensen is dat toch ook zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 05:24

Daar maakte TS zich waarschijnlijk ook geen enkele zorgen over.
TS vraagt zich af of het waar is dat je bij een langere dracht procentueel gezien meer kan heb op een hengstje.

Ik heb op het internet overigens zitten zoeken of daar iets over te vinden is...maar op zowel paarden als mensen kan ik niets vinden....nou ben ik niet heel goed met zoeken op het internet..maar goed.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:58

Hinke schreef:
siskeh schreef:
@Thomas: dat kan trouwens wel weer waar zijn,
misschien een beetje rare gedachte, maar ik denk dat het bevruchten moeilijker zou kunnen zijn als het paard vlak na het insemineren gaat plassen.
en als het moeilijker gaat heb je meer kans op een merrie

Is dat echt zo?

Nog steeds geen veulen trouwens ;)

het is wel zo dat als het een zware weg voor de zaadcellen is dat er een grotere kans op een merrie/vaarskalf is.
een vrouwlijke zaadcel (X chromosoom) is "sterker" als een manlijke zaadcel(Y chromosoom) de Y mist namelijk een beentje...
een X chromosoom weegt ook meer als een Y chromosoom
maar of dat met het plassen ook klopt weet ik niet...maar als daardoor het bevruchten moeilijker gaat kan het best goed zo wezen.
en dan kan het natuurlijk altijd nog een stier/hengst worden...

ik ken wel voorbeelden van koeien die een late eisprong hebben, dus als ze zich tochtig(hengstig bij merries) laten zien is het eitje nog niet klaar.
als je deze dan met de tocht laat dekken(insemineren) moeten de zaadjes langer wachten, en dan overleven er meer X chromosomen.
deze koe heeft dan ook alleen maar vaarskalfjes gehad de afgelopen 7/8 jaar

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 00:31

NatasjavE schreef:
Daar maakte TS zich waarschijnlijk ook geen enkele zorgen over.
TS vraagt zich af of het waar is dat je bij een langere dracht procentueel gezien meer kan heb op een hengstje.

Ik heb op het internet overigens zitten zoeken of daar iets over te vinden is...maar op zowel paarden als mensen kan ik niets vinden....nou ben ik niet heel goed met zoeken op het internet..maar goed.

Idd :D

@siskeh: phoe wat ingewikkeld ;) Wat bedoel je trouwens precies met "een vrouwlijke zaadcel (X chromosoom) is "sterker" als een manlijke zaadcel(Y chromosoom) de Y mist namelijk een beentje..." ?

Ik heb even gegoogled en dit is wat ik op 1 site vond:

Gemiddeld duurt een zwangerschap bij een paard 320 tot 360 dagen, of ongeveer 11 maanden. Sommige merries gaan enkele dagen tot weken over tijd, andere bevallen te vroeg. De duur van de dracht kan sterk variëren van paard tot paard. Wanneer een merrie over tijd gaat, is er meer kans op een hengstenveulen, want een hengstje heeft meer tijd nodig om te ontwikkelen.

Dat stond op deze site: http://cece227.e-monsite.com/rubrique,d ... 69808.html

En ook vond ik dit:
Hengst veulens worden meestal later geboren dan merrie veulens.

op deze site: http://www.kleinepaardenhoeve.com/KPH/Extras.html

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 01:59

Hinke de mannelijke zwemmertjes zijn sneller (het Y chromosoom) zijn sneller maar sterven ook eerder. volgens mij is dat van dat beentje een grapje. De zaadcellen lijken nl een beetje op kikkervisjes. De vouwtjes zijn langzamer maar blijven langer leven. (en dat is dus het X chromosoom)

Over de door jouw gevonden info: Dat heb ik dus ook gelezen voor mensen kinderen. Ik ben benieuwd of er ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 02:12

nou mijn merrie was een week overtijd nu en er is net een merrie veulen geboren!!! :D:D hoeraaa hihi
wat ik al verwachtte omdat ze dikke benen had en ze was gewoon anders als anders zeg maar...
maar het is dan ook een giiiiiigantisch veulen! groter als die van vorrig jaar en die was al heel groot! dus succes nog :D:D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 02:14

Ik heb 2 merrieveulens dit jaar, 1 op 327 en 1 op 246 dagen.
Vorig jaar een hengstje op 333 (van de zelfde merrie die op 327 een merrie kreeg) en van een merrie die nog loopt een merrie op 332 dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 02:42

Even alles zo'n beetje nagelopen wat ik nog uit het hoofd weet, en het merendeel van de hengstveulens die ik vanaf de geboorte heb gekend, kwamen inderdaad na een iets langere dracht. Maar het is geen vaststaande regel, natuurlijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 02:49

Bij mij merrie was het wel het geval, ik geloof dat er een dag of 5 tussen zat tussen haar eerste veulen (merrie) en tweede (hengst). Maargoed dat is dus een n=1 test :D

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:30

misschien zit er wel een kern van waarheid in mijn merrie had vorig jaar een merrie veulen na 320 dagen dracht, dit jaar heeft ze een hengst veulen na 333 dagen dracht.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:59

NatasjavE schreef:
Hinke de mannelijke zwemmertjes zijn sneller (het Y chromosoom) zijn sneller maar sterven ook eerder. volgens mij is dat van dat beentje een grapje. De zaadcellen lijken nl een beetje op kikkervisjes. De vouwtjes zijn langzamer maar blijven langer leven. (en dat is dus het X chromosoom)

Over de door jouw gevonden info: Dat heb ik dus ook gelezen voor mensen kinderen. Ik ben benieuwd of er ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

nee, het beentje mist is min of meer een grapje, qua uiterlijk missen ze geen beentje, maar qua dna formule wel.
maar er zit wel degelijk gewichtsverschil tussen beide zaadzellen.
inderdaad zijn de vrouwlijke cellen wel sterker, maar niet persee sneller.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:05

Dennis schreef:
Ik heb 2 merrieveulens dit jaar, 1 op 327 en 1 op 246 dagen.

uhmm, 346? Anders mag ik nu zolangzamerhand ook wel eens gaan waken :+

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:42

Mijn merrie beviel na 30 dgn overtijd van een hengstje.
Ik heb het ook het hele jaar geroepen; "het wordt toch een hengst" :+

Dus ik weet niet of de theorie klopt, of dat ik paranormaal begaafd ben... :P

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:56

Mijn merrie heeft vorig jaar na een jaar dragen een merrie veulentje gebracht. Iedereen riep bij mij ook het wordt een hengst, En ik riep dat het een merrie werd, en het werd een merrie :D
Maar ik geloof niet echt in die stelling bij paarden, Wel bij koeien!
Wij hebben overigens een merrie die alleen maar hengstveulens brengt, Ze is nu 18 en krijgt bijna jaar op jaar een veulen maar we hebben nog nooit een merrie veulen gehad, en dat willen we zo graag! Ik weet niet wat dat is, ik ken meer merries die alleen hengstjes brengen... Maar dit hoor ik bijna nooit bij merrietjes :(

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:25

vorig jaar was mijn merrie 3 weken over tijd(denk dat ze het ophield vanwege het weer) maar het was een merrie! Ze heeft tot nu toe alleen maar merries gehad :')

Nuriana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:52

Mijn merrie is drachtig van haar eerste veulen en vandag precies 2 weken overtijd. Wanneer moet ik een dierenarts bellen om te kijken of alles nog wel ok is? Vooralsnog lijkt er niks aan de hand..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:02

Met 2 weken overtijd hoef je nog geen dierenarts te bellen hoor ;) Ik zou nog een paar weken afwachten. Laat je in dit topic even weten of het een hengstenveulen of een merrie is, als ze bevalt? ;)

Zamora schreef:
vorig jaar was mijn merrie 3 weken over tijd(denk dat ze het ophield vanwege het weer) maar het was een merrie! Ze heeft tot nu toe alleen maar merries gehad :')

Dat is ook grappig. Hoeveel veulens heeft ze al gehad?

Ik hoor toch wel van veel mensen dat het waar is, dus dat je wel een grotere kans hebt op een hengstenveulen als de merrie langer wacht met bevallen. Ik ga er inmiddels al helemaal van uit dat het een hengstenveulen wordt ;( Maar goed ik wacht af :P

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:13

Maar wat is nou eigenlijk het probleem met een hengstveulen? Ik neem aan dat je een veulen fok voor jezelf en dan weet je voor je haar laat dekken dat je 50%kans hebt op een hengst en 50% op een merrie. Als je dan toch alleen een merrie wilt dan kun je toch in het vervolg beter een veulentje kopen?
Ik fok met mijn pony's en paarden puur voor eigen gebruik of op bestelling zeg maar.
Maar dan weet ik wel dat ik het hou of dat het gewoon al verkocht is.
Een hengst is niet altijd maar gevaarlijk en eng zoals veel mensen het zien. Ik zou trots zijn als mijn merrie een hengst krijgt en ik hem hengst kan houden omdat hij een goede opvoeding zal krijgen. Maar dat is natuurlijk niet op elke stalling mogelijk. Hier staan ze aan huis dus heb ik dat probleem niet. Worden ze te brutaal dan kunnen ze altijd nog onder het mes.

(Is trouwens geen kritiek maar ben gewoon nieuwschierig...)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:26

Daar heb je helemaal gelijk aan Kappiegirl ;)
Ik ben niet de eigenaar van de merrie, de eigenaren van de merrie (mn ouders) maakt het heel weinig uit of het een merrie of hengst is. Maar het is zo dat ik een afspraak met ze gemaakt heb. Als het een merrie is, mag ik het veulen nl overnemen, vandaar ;)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:51

Oh oke haha ja dan zou ik inderdaad ook wel hopen dat het een merrie zou zijn ja.
Maar waarom dan alleen een merrie? Een hengst is toch ook erg leuk of wil je er dan nog zelf mee gaan fokken als het veulen wat ouder is?